Jump to content

Å nei, å nei hva har jeg gjordt! (Garmin oppdatering)


JensKH

Recommended Posts

Jeg har som tidligere beskrevet her på forumet, kjøpt meg en Garmin 4008 plotter fra USA (fra Boatfix).

Den har fungert meget fint og jeg har vært svært fornøyd. :yesnod:

Jeg har tidligere oppdatert softwaren fra 2.30 til 2.50. Det gikk fint.

I dag skulle jeg oppdatere softwaren fra 2.50 til 2.70 på plotteren og fra 2.20 til 2.30 (tror jeg) på ekkoloddmodulen (GDS 22).

 

Jeg har tidligere lastet ned softvareoppdateringen fra Garmin til en SD minnebrikke, og fikk beskjed om at det var OK.

I dag startet jeg plotteren på normal måte, tok ut kartbrikken og satte inn SD brikken med oppdatering. Det kom da opp et valg om å oppdatere software som jeg valgte. Alt så ut til å gå greit, det kom opp en horisontal søyle som viste framgang, og den ga beskjed om hva den gjorde med å fjerne og legge til software på ekkoloddmodu og plotter. Da søylen hadde kommet til enden så resatte plotteren seg automatisk, og kom opp igjen med beskjeden "laster software".

Dette sto på i flere minutter, og absolutt ingen ting så ut til å skje. Jeg klarte etter en tid ikke å holde fingrene borte og begynte å trykke litt. Ingen knapper virket, unntatt da jeg kom bort i av/på knappen så slo plotteren seg av momentant. :eek:

 

Nå er det slik at plotteren slår seg på helt normalt, og laster inn kart. Den reagerer også helt normalt på at jeg skifter SD kort. Imidlertid så reagerer den ingen ting på noen knapper unntatt av/på knappen. Når jeg setter inn softwareoppdateringen igjen, så kommer det opp spørsmål om oppdatering av software, men jeg får ikke til å velge det da knappene ikke fungerer. :headbang: (Plotteren rapporterer fremdeles versjon 2.50)

 

Er det noen som har erfart noe liknende? Er det noen som vet om det er noe jeg kan gjøre selv med dette? Siden jeg har kjøpt plotteren fra USA, så er det sannsynligvis liten hjelp å hente fra forhandlere i Norge. Jeg skal også prøve å sende spørsmål til Garmin om dette, men det er vel stor sannsynlighet for at de bare henviser meg til en forhandler. :cryin:

 

Noen som har en ide?

 

Vennlig hilsen

Jens

Link to post

Det er nok noe bugs i den nye programvaren, opplevde noe lignende i min 3010, riktignok så funket plotteren men ekkoloddet kuttet ut ved dybdre over 25 meter... Det tok et par tre dager så kom det oppdatert software fra Garmin..

 

Du kan jo fosøke å laste opp igjen 2.50 softwaren igjen, last den ned fra Garmin og forsøk.... men det er ikke sikkert det hjelper siden ingen taster fungerer. Send i allefall en mail til Garmin support og rådfør deg..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg la også fram problemet mitt i et Amerikansk forum (Boatered). Der fikk jeg følgende svar:

 

"Try holding the "Home" button and the power button at the same time."

 

Det var en eller annen lur hemmelig :cool: sekvens som dette jeg håpet på, så i ettermiddag skal jeg ta med plotteren ut i båten og prøve. (Jeg har ikke strømtilkobling til den hjemme).

Link to post

Ingen suksess!

Plotteren reagerte på sekvensen og kom opp med spørsmål om jeg virkerlig ville slette alle brukerinnstillinger, men knappene virket ikke så jeg fikk ikke svart på det spørsmålet heller :headbang:

Også både Garmin og Belanor har svart i dag med samme råd.

Belanor la til at de ikke kunne finne serienummeret mitt og at dersom plotteren var kjøpt i utlandet så måtte videre service komme fra selgeren :headbang:

 

Jeg får se hva jeg får til, men det begynner å se ut som om plotteren må en tur til USA for å få knappene til å virke igjen. :cryin:

Link to post

Hva hender når du setter inn en brikke med den tidligere versjonen av software da?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg kjøpte for 4 år siden en vhf av type Simrad i usa, den og streiket etter noen mnd. Tok den med til en forhandler i bergen, som sendte den videre til rep. Full garantidekning.

Garantien gjelder samme kva land du har kjøpt varen i.

Selger dei din type plotter i båtbutikkene, så har dei plikt til å ta i mot din til rep. med full garanti, selv om du kjøpte den i statene. Lykke til...

Link to post
Selger dei din type plotter i båtbutikkene, så har dei plikt til å ta i mot din til rep. med full garanti, selv om du kjøpte den i statene. Lykke til...

 

Tror dette stemmer for Garmin produkter, men for fotoutstyr blir en del utstyr kun solgt med US-garanti mens annet med world-wide. Husker i farten ikke om det er Cannon eller Nikon som ikke er world-wide ved kjøp i USA. Dette var en problemstilling da jeg i våres var i USA i noen måneder sammen med kollegaer som kjøpte mye fotoutstyr.

 

Holdt selv på å kjøpe en Garmin plotter, men slo det fra meg pga usikkerhet rundt sw oppdatering av språkpakken, samt at den var på kjekt å ha listen og ikke på den ordentlige handlelisten. Dessuten kan jeg handle i USA senere.

Oso

Link to post

Da kan du vel ikke sette den tilbake til fabrikk oppsett heller da vel , har du prøvd ? Kan jo bare levere den inn til ei sjappe som selger Garmin , å se hva som skjer . Må jo på død å liv ikke si du har kjøpt den i USA , lov å prøve seg .Men tipper en kommer med en smart løsning inne på gps.no . Lykke til

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Hei,

 

Takk for mange gode råd. Jeg har presentert problemet mitt på GPS.no så får vi se om noen der vet råd.

 

Garmin Europe ser i alle fall ut til å være villige til å hjelpe. Her er litt fra kommunikasjonen med dem:

Fra meg til Garmin:

------------------------

Thank you for very quick response.

I bought the plotter from USA, and got it two- three months ago. As I

live in Norway, I have also sendt a request to the norwegian importer of

Garmin (Belanor), but they are not willing to help me since the plotter

was not imported by them.

 

I got the advice on an internett forum to insert the SD card containing

the upgrade and then to hold in the "arrow up" key while powering on the

unit. I will try that, but if that do not help, I guess I will have to

send the plotter to someone willing to help me.

 

Best regards from

Jens

-----------------------------

Svar (etter ca 10 min):

----------------------------

Dear Jens Holen,

 

Thank you for contacting Garmin(Europe)Ltd.

 

I am more than happy to have the unitback here to repair/erplace thats

not a problem at all. Although I will need to see proof of warranty for

the GPs device. Please let me know what happens with the forced update.

 

Kind regards

Alex Collard Garmin (Europe) Ltd

______________________________________________________________

Liberty House | Hounsdown Business Park | Southampton | SO40 9RB | UK

T: 08082380000 | F: +44 (0)23 8052 4004 | www.garmin.co.uk

Registered office: Liberty House, Hounsdown Business Park, Southampton,

SO40 9RB, UK. Registration no. 2724437 VAT Reg. No. GB568 6978 58

--------------------

 

Det er bra a møte noen med serviceinstilling. :flag:

 

Jens

Link to post
Garantien gjelder samme kva land du har kjøpt varen i.

Selger dei din type plotter i båtbutikkene, så har dei plikt til å ta i mot din til rep. med full garanti, selv om du kjøpte den i statene. Lykke til...

Det gjelder kanskje som en firmapolicy, men en norsk forhandler av etellerannet har neppe noen plikt til å følge opp de gjenstander du måtte ha kjøpt i et utland, med mindre forhandleren har avtale med produsenten om slikt. Reklamasjoner etter kjøpsloven, f eks, forutsetter at du har kjøpt varen hos en norsk leverandør.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Thank you for contacting Garmin(Europe)Ltd.

 

I am more than happy to have the unitback here to repair/erplace thats

not a problem at all. Although I will need to see proof of warranty for

the GPs device. Please let me know what happens with the forced update.

 

Kind regards

Alex Collard Garmin (Europe) Ltd

______________________________________________________________

 

Hei

Jeg fikk nøyaktig det samme svaret fra herr Alex Collard da jeg fikk problemer med min Garmin plotter for noen mndr. side. Min plotter var da ca 11mndr. gammel og jeg måtte henvende meg til butikken i USA slik at de kunne sende garantibevis til Garmin Europe . Det fulgte ikke med noe slikt garantibevis i pakken fra USA, så det tok litt tid og mye mail utveksling både med herr Collard og butikken i USA ( GPS Store) før han kunne godta at plotteren var kjøpt den spesifikke datoen. Men tilslutt fikk jeg et godkjennings nummer fra herr Collard, og kunne sende plotteren med posten til England, OG fikk NY plotter i løpet av ca 2 uker. :flag:

Lykke til !!

Link to post

Så lenge en kan bruke Europakontoret til Garmin i England så er dette uproblematisk etter mitt syn, i allefall siden Belanor ikke har noe eget stort verksted så sender de vel også plotterne sine til England, samme verksted?....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

:flag: :flag:

"Forced update" som er beskrevet litt høyere i tråden funket. :flag: :flag:

Etter et par- tre forsøk så kom plutselig "Loading software" opp. Dette forløp normalt, plotteren resatte seg og vips så var versjonen 2.70 og alt funket. :flag: :flag:

 

Tusen takk til alle som har kommet med råd og tips i denne tråden.

 

Jeg skal også sende en takk til de som har hjulpet med på Boatered samt til Garmin Europe (England) for en veldig god og hyggelig serviceinstilling, :yesnod: men ikke til Belanor. :nonod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...