roaldbj Svart 24.Januar.2009 Del på Facebook Svart 24.Januar.2009 Dette var meget interessant. Noen som har ide om kostnadene ved en slik prosedyre? Solviken er muligvis interessert i det følgende: Kostnad til å klarlegge eierforholdene i rettsapparatet når man mangler fullgod eierhistorikk til båten. Jeg oppfatter at man gjør følgende: 1) Man henvender seg til tingretten og reiser søksmål etter sjølovens § 35 mot mulige rettighetshavere til båten. 2) Tingretten kunngjør dette i Norsk Lysningsblad. Her er ett eksempel: http://norsk.lysingsblad.no/utlysing/andre...lj.asp?id=14442. 3) Etter at innsigelsestiden er over avsier tingretten noe tilsvarende dette: http://norsk.lysingsblad.no/andrevedlegg/7423.pdf. Antar at kostnaden er x ganger rettsgebyret som for tiden er omlag 860 kroner. Kanskje har KNBF allerede klare prosedyrer for dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 14.Mars.2009 Del på Facebook Svart 14.Mars.2009 Jeg fikk opplyst av Skipsregisteret på Lillestrømmessa i dag at fysisk måling av fartøy under 15 meter som ønsker seg inn i NOR opphører 1. juli 2009. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hidravasen Svart 14.Mars.2009 Del på Facebook Svart 14.Mars.2009 Lunde Båt Vest ordnet alt sammen for meg, til og med regningen hehe Sitér dette innlegget Bavaria 30 Sport 08 VP D6 Hjemmehavn " HIDRA" Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 16.Mars.2009 Del på Facebook Svart 16.Mars.2009 Skipsregistrene har nå utarbeidet en fin brosjyre som forteller hva man skal gjøre om det "ikke lar seg gjøre å dokumentere eierrekkefølgen tilbake til byggeverftet". Brosjyren viser bl.a. til Sjølovens § 36: Erverv av registerhjemmel etter kunngjøring. Skipsregistrerne er representert på Lillestrømmessa nå i mars 2009. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
anejac Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 Er det sånn at kjenningssignalet må være inngravert før oppmåling av båten? Vet at det ikke er krav til oppmåling lenger, men siden vi ikke har dokumentasjon på måledata har skipsregistret sendt begjæring om oppmåling til sjøfartsdirektoratet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 3.September.2010 Del på Facebook Svart 3.September.2010 Den som måler opp båten skal se at kjenningssignalet er frest inn i skroget etter den mal du skal motta sammen med kjenningssignalet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Champagne Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 (redigert) Tenkt scenario: Veldig gammel båt som har blitt brukt som "småbåt" i alle år men er på 15 meter eller mere, uten noen form for "godkjent" dokumentasjon utover kjøpskontrakt i siste 2 av 4 eierskap. Ingen målebrev, ingen registrering i småbåtregisteret siste 9 år, mulig registrert før dette i Oslo Politiets A-register på 70-90 tallet men det registeret står nå på lager hos Tollvesenet og er ikke søkbart. Jeg forstår det slikt som at da må man gå til tingretten, og etter avsagt dom om eierskap, må man da annonsere båten i lysningsblad o.l. når dette er avklart så begynner rekkefølgen på prosedyren å bli noe uklar for meg. Båten må jo ha oppmåling før søknad om registrering kan oversendes NIS\NOS, hvordan kan "målemannen" da inspisere et kjenningssignal som skal være inngravert i båten, dersom man ikke har fått noen kjenningssignal? Man kan vel ikke sende søknad før man vet eksakt L.O.A bredde og BRT eller? Betyr dette at man må ha besøk av målemannen to ganger? Mvh Champagne Redigert 1.November.2012 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 Han skal ikke inspisere kjenningssignalet men båten.Og du bestiller selvfølgelig ikke måling før du er sikker på at du får registrert den i NOR. Når du har ordnet det andre som skal til bestiller du måling av båten hos sjøfartsdirektoratet. Når alt er på plass får du et kjenningsignal som du skal gravere inn i båten på egnet sted. Deretter tar du bilde av det og sender det inn til NIS/NOR Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 1.November.2012 Del på Facebook Svart 1.November.2012 Har en av de siste eierene hatt båten i ti år, så trur eg det holder med eierdokumentesjon/signaturer på orginalpapir fra den eier som har hatt båten i ti år og oppover til dagens. Det er praksis at NIS/NOR legger inn all tilgjengelig historikk, og registrerer/avregistrerer/videreregistrerer båten i mellom kvar av alle kjente eiere tilbake, og opp til deg. Og så får du gebyr på på samtlige. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 2.November.2012 Del på Facebook Svart 2.November.2012 Her står det meste av det du trenger å vite... Trenger kanskje ikke måling lengre hvis man har de dataene? Dokumentasjon av måledata Fartøyets lengde, bredde, dybde og/eller dypgående må dokumenteres. Målene kan hentes fra: samsvarserklæring bilbrev erklæring fra produsent annent som registerfører vil godta. Det kan for eksempel være generalarrangementstegninger. Målene må dokumenteres før registrering. Hvis det ikke lar seg gjøre kan direktoratet i noen tilfeller måle fartøyet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 2.November.2012 Del på Facebook Svart 2.November.2012 Angående kjennetegn som skal freses inn. På vår båt fikk vi godkjent at en teakplate med reg nummer frest inn ble limt fast på et skott ombord. Da var du heldig. Jeg prøvde meg på det samme i fjor da jeg skulle registrere en Viksund 340, men fikk ikke lov. Men de aksepterte at jeg ikke freste så dypt, som kravet var. Det var litt av en jobb, så jeg håper man aksepterer en treplate etterhvert. Når Viksund selv gjør det er det på innsiden av akterspeilet. På min båt er det umulig å få det til i ettertid. Faktum er at det er ikke så mange plasser på min båt det er mulig å oppfylle kravene til fresedybde og størrelse. Bokstavene skal være 10 cm høye. https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2802/04102011130.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2802/04102011132.jpgIkke Ikke så vakkert, men godt nok. Det var både vanskelig å frese og male på frihånd når man sitter i en sammenkrøpet stilling. Ellers er å si at jeg tror at båter som er registrert i skipsregisteret blir enklere å omsette med tiden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars E. Svart 2.November.2012 Del på Facebook Svart 2.November.2012 Grunnen til at en treplate ikke skal aksepteres er at den lett kan fjernes. Selv har jeg frest inn i bunnstokken, og sendte bilde pr epost, og det var godt nok. På all annen informasjon fikk jeg veldig god hjelp av importøren båten. Det skal sies at det bare var en eier før meg så det blitt enklere. Kopi av kjøpekontrakt og informasjon fra fabrikken var godt nok. Dog en tidkrevende prosess tok ca 2 måneder. Tror også en registrert båt er mye enklere å omsette i etterkant, da det er lettere å få lån. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 2.November.2012 Del på Facebook Svart 2.November.2012 Som hos Bitteliten. Hos meg er reg nummer frest inn i en teakplank som er støpt fast i skroget. Er det 20 år siden dette ble gjort og godkjent om bord her Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde Svart 2.November.2012 Del på Facebook Svart 2.November.2012 Hei Lars E Informasjonen fra Bavaria, var det Samsvarserklæring og Byggdokument? Skaffet du det på egen hånd eller kjøpte du dette fra importør/ forhandler? Er litt nysgjerrig for jeg tenkte å sette i gang med dette på min båt. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars E. Svart 3.November.2012 Del på Facebook Svart 3.November.2012 Ludde: det ble en bunke med ca 20 forskjellige papirer. Byggepapirer, apostiller, samsvarserklæringer. Oversatt til norsk stemplet av godkjent translatør osv.. Lunde båt ordnet for meg, kostet litt, men tror det er verdt når 8 fots syken tar meg og jeg skal selge. Snakk med Edle. Fantastisk support! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 3.November.2012 Del på Facebook Svart 3.November.2012 (redigert) Tråden illustrerer at et obligatorisk båtregister (tilsvarende for med bil) hadde vært på sin plass. Ganske utrolig når en ser hvilke verdier båtene representerer. Redigert 3.November.2012 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 3.November.2012 Del på Facebook Svart 3.November.2012 (redigert) Det er jeg enig i dersom en kan gjøre det like enkelt og til en fornuftig pris som f.eks en bil. For øvrig ser jeg liten hensikt med den griserdyre reg. i NOR, om en ikke skal bruke båten som pant for lån. Skjønner enda ikke hvorfor en gikk bort fra det tidligere båtregistret hos Toll- og Avgiftsdirektoratet, det fungert jo utmerket. Redigert 3.November.2012 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 3.November.2012 Del på Facebook Svart 3.November.2012 Det er jeg enig i dersom en kan gjøre det like enkelt og til en fornuftig pris som f.eks en bil. For øvrig ser jeg liten hensikt med den griserdyre reg. i NOR, ??? du mener det er billig å registrere bil i Norge? og at det er dyrt å regge i NOR? lenge siden du har vært hjemom pettersand? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 3.November.2012 Del på Facebook Svart 3.November.2012 ??? du mener det er billig å registrere bil i Norge? Hva koster det å registrere en ny bil?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 3.November.2012 Del på Facebook Svart 3.November.2012 Hva tar skipsregisteret for å registrere en båt? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 3.November.2012 Del på Facebook Svart 3.November.2012 Hva tar skipsregisteret for å registrere en båt? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 3.November.2012 Del på Facebook Svart 3.November.2012 Hva tar skipsregisteret for å registrere en båt? Gebyrsatsene har du her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars E. Svart 3.November.2012 Del på Facebook Svart 3.November.2012 Registreringen er ikke dyr i forhold til bil i det hele tatt, men det er all plunder og heft med dokumentasjon, fresing osv som jeg tror gjør at mange kvier seg... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 3.November.2012 Del på Facebook Svart 3.November.2012 Da har jeg tatt feil med hensyn til pris, hva er problemet da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oteren Svart 3.November.2012 Del på Facebook Svart 3.November.2012 (redigert) Ny bil så får du nok den uten dette plunderet, og egen registreringavgift. Men det er ikke mangel på andre avgifter ved nybilkjøp Omregistrering er noe annet. På bil er det omregistreringavgift som sponser felleskassa vår. Omreg.avg kommer i stedet for mva... Ser for meg et selvfinansierende obligatorisk offentlig båtregister, for å få det i ryddige former mht pantemulighet/ enkelt oppslagsmulighet i Brønnøysundregistrene. Hvor mange er det som jukser/ snylter/ svindler, og ikke oppgir båten på selvangivelsen? Redigert 3.November.2012 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.