Jump to content

Skipsregisteret, hvorfor og hvordan registrere båten.

Pjolter

Recommended Posts

Helt sikkert, HIN/CIN merkingen og CE merkingen ble vel innført 16. juni 1998.

Dette er dato for innføring i Norge. Min 1992 modell produsert i England er HIN merket i samsvar med dengang gjeldende EU regler med nummeret etset inn på styrbord side i akterenden.

• 4 måneder senere...
Det er tre ting som skal være "festet" på båten og som kontrolleres under oppmålingen:

1) CIN-koden er preget inn i skroget, ofte bak på hekken på SB side

2) Påsatt CE-merke

3) Kjenningssignalet må være innhugget i båten. Du får male for kjenningssignalet tilsendt. Det er lurt å ha godt verktøy når du skal frese kjenningssignalet inn i skroget.

Det var først etter oppmåling jeg fikk kjenningssignalet på min båt. Jeg måtte frese/hugge dette inn, ta bilde og sende i retur før ID papirer kom.

• 2 uker senere...

I mitt tilfelle har eg dokumentert historikk tilbake t.o.m. første eigar, mangler berre første leddet frå fabrikken til eigar nummer ein.

Når fabrikken ikkje eksisterer lenger gjeld følgande prosedyre: Annonsering i Norsk Lysingsblad eller riksdekkande avis der det blir søkt etter "mulige hjemmelshavere" til båten. Hvis ingen har meldt si interesse i løpet av ein månad godtar myndighetene at eg er rette hjemmelshaver og registreringa i NOR kan starte. Framgangsmåten har eg frå NIS-NOR registeret.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Takk for informasjonen RITS. Kan du si litt om fremgangsmåten for annonsering: Er det tilstrekkelig å benytte det gode gamle "Norsk Lysningsblad"? Hva er kostnaden for denne fremgangsmåten? Jeg mener også å ha sett at selv om man ikke har noe historikk på båten i det hele tatt, så kan bruk av Norsk Lysningsblad aksepteres av NOR-NIS. Det jeg da lurer på er hvilken informasjon som må gis i Norsk Lysningsblad? Det er jo ikke alle båter som har HIN nummer inngravert i skroget.

"Norsk Lysningsblad" er både tilstrekkeleg og sannsynlegvis det beste, alternativt riksdekkande avis t.d. Aftenposten. I slike annonser har eg sett at det har blitt brukt båtens tekniske data, byggeår, HIN alternativt byggenr. frå verftet, historikk både på båt og eigarar i tillegg til bilder. Kort sagt det ein har kjennskap til.

Coronet'en har byggenr. frå verftet montert på ei plate på akterspeilet som kan brukast som ID.

Prisen er vel ei av årsaken til at eg ikkje har gjort dette enno, meiner det ligg på 3,5 - 4 tusen. Meiner eg rekna med 7,5 tusen totalt i mitt tilfelle men det inkluderer annonseringa, tinglysing av skjøte - navn / heimehavn, målebrev og heile pakka.

Det er absolutt ei av dei meir fornuftige måtane å bruke såpass med pengar på, sjøl om ein får mykje bayer og Bå Strek for den summen :cool:

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Er det noen som har erfaring med prosedyren(e) for å få registrert lystbåten i skipsregisteret når det ikke er mulig å dokumentere eierforholdene bakover i tid fullstendig?

Poseidon redegjør for dette i innlegg 8 i denne tråden,.

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

RITS og andre. Jeg har sett gjennom Norsk Lysningsblad og lurer på om dette er en av fremgangsmåtene som benyttes for registrering av lystbåten når eierhistorikken ikke er dokumentert? http://norsk.lysingsblad.no/utlysing/andre...lj.asp?id=14442 og videre henvisning til dette dokumenht fra tingretten: http://norsk.lysingsblad.no/andrevedlegg/7423.pdf. Rent teknisk ser jo dette ikke særlig komplisert ut. Det er sikkert noen gebyrer som skal betales til tingretten. Annonseringen i Norsk Lysningsblad synes å være gratis?

Men er det noen som vet hva slags utgifter som kommer etterpå?

Du må betale for navneendring dersom du ønsker å bytte navn på båten, for endring av hjemmehavn, for tinglysing av pant i båten, og ved eierskifte. Litt stive priser i forhold til papirarbeidet, men det er vel ikke så ofte du har behov for slikt.

En liten detalj som kanskje er til ulempe for eiere av fritidsbåter er at VHF esignal og MMSI følger båten dersom du selger den. (Noen ønsker gjerne å ta med seg kallesignal og MMSI til sin neste båt)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Har akkurat kjøpt en båt som er registrert i skipsregisteret.

Det er ikke pant i båten Så pantebrevet som en gang var er slettet. Omregistrering, utstedelse av nytt skjøte og navn endring kommer på 1200,-

Husk også å fyll ut skjema KR-0001/B Er klæring om Nasjonalitet(på ny eier)

Gjorde tabben at vi sendte brev til Skipsregisteret og Maritim radio For bytte av konsesjonsinnehaver og varsle navn endring samme dag.

Da fikk jeg ett strengt brev fra Maritim Radio. Jeg hadde overhode ikke lov til å benytte det nye navnet på båten før skipsregisteret hadde godkjent navnendring og Maritim radio hadde mottatt dette. .

Så jeg regner med at når jeg får papirene fra skipsregisteret og sender kopi av dem til Maritim radio. så får jeg vel en ny regning derfra.

For den første gjelder jo nå kun for eierskifte. Da blir det sikkert noen ekstra kroner for navn skifte også.

Skal ikke være enkelt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Glemte å nevne.

Jeg hadde ikke hørt om dette "Ærklæring om Nasjonalitets skjemaet". Så det hadde jo ikke jeg sendt inn.

Fikk det sendt på mail ned hit på jobben.

fylte det ut og scannet det til Bergen.

Nei det gikk ikke. De måtte ha orginalen. Ett Scannet dokument holdt ikke. Men de hadde jo scannet det hit?? :crazy:

Heldigvis skulle en av de få europeerene som er her, hjem til polen, så han skulle poste det for meg. Håper han har husket på det.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Ja, jeg pleier å ta dette med. Er man i Tyskland får man handle på eksport i bl.a. Maasholm, se http://www.maasholm.de/maasholm/. Man kan i forkant bestille varene over internett og hente det hele i butikken til "latterlige" priser, butikken har navn som ligner skipskista, jeg har trolig noen papirer på dette i båten. Videre har jeg fått rimeligere diesel både i Danmark og Sverige ved å vise dette beviset. I sommer betalte jeg omlag NOK 7.70 for diesel i Sverige med beviset.

En liten detalj som kanskje er til ulempe for eiere av fritidsbåter er at VHF esignal og MMSI følger båten dersom du selger den. (Noen ønsker gjerne å ta med seg kallesignal og MMSI til sin neste båt)

Dette stemmer ikke helt.

det kommer an på hva kallesignalet ditt er.

jeg fikk beholde mitt kallesignal " L J " og MMSInr, mens andre utgaver , må følge båten.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Ok, jeg skal ikke være for sikker på dette med MMSI, men når båten er registrert i skipsregisteret brukes kjenningssignalet som er frest inn i båten som kallesignal på VHF, og når Maritim radio registrerer et kallesignal knytter de MMSI til dette uansett om du har radio med DSC eller ikke. Jeg mener å huske at de ikke ønsker å endre kombinasjonen kallesignal/MMSI når den først er tildelt, men det kan hende at jeg husker helt feil. (Kjenner jeg baatplassen.no rett så er det sikkert noen som får sjekket dette med Maritim radio lenge før jeg tar meg tid til å spørre.)

Selger du din skipsregisterregistrerte båt følger kjenningssignalet med (det er frest inn i båten).

Har du kallesignal som starter med bokstavene LJ er ikke dette noe kjenningssignal fra skipsregisteret, serien LJ2000-LJ9999 administreres av Maritim radio (og om jeg husker rett så godtar Maritim radio at fritidsbåteiere flytter kallesignal og MMSI til sin neste båt).

Så vidt jeg husker kunne man i tidligere endringsskjema til Telenor Maritim Radio krysse av for at kallesignal ønskes beholdt av selger. Nå ser jeg på dagens skjema at man har endret teksten:

Kallesignalseriene LA2000 LA9999, LD2000 LD9999, LE2000 LE9999, LF2000 LF9999, LJ2000 LJ9999, LL2000 LL9999 og LN2000 LN9999

Kallesignal og MMSI tildelt av Telenor følger fartøyet. I særskilte tilfeller vil det kunne aksepteres at kallesignal og eventuelt MMSI beholdes av selger. En signert melding med en forklaring på hvorfor kallesignal og/eller MMSI ønskes beholdt må da følge dette skjemaet.

Kallesignalene som tildeles fra Skipsregistrene er 3YAA 3YZZ, JWLA JWZZ, JXAA JXZZ, LACA LNZZ, LG2000 LG9999, LK2000 LK9999 og LM2000 LM9999

Kjenningssignal/kallesignal tildelt av Sjøfartsdirektoratet følger fartøyet, og for disse fartøyene gjelder dette også MMSI-nummeret.

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Endringene i skjemateksten skyldes vel at Maritim radio ikke ønsker at forhenværende båteiere krysser av at de vil beholde kallesignalet kun basert på impulsen kjekt å ha. :wink:

Det jeg faktisk aldri har sjekket er hva man formelt skal gjøre dersom en båt med kallesignal fra Maritim radio i ettertid blir registrert i skipsregisteret. Jeg vil tro at dette skal meldes Maritim radio, og da må småfuglene vite om du får beholde MMSI selv om du bytter det gamle kallesignalet med kjenningssignal fra skipsregisteret. (En ting som taler for dette er at du skipper å programmere om VHF med DSC, og for den saks skyld EPIRB om du har dette. Feilprogrammerte EPIRBer er noe man ønsker å unngå.)

(Ok, nå kommer vel snart noen med en kommentar om at det ikke er Skipsregisteret, men Sjøfartsdirektoratet som deler ut disse kjenningssignalene når båten måles. Og, her er det mulig at det er en del rusk ettersom målebrev/identitetsbevis tidligere inneholdt navn på eier og ble brukt som et slags nasjonalitetsbevis av langturseilere som ikke hadde registrert båten i skipsregisteret.)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...