Jump to content

Skipsregisteret, hvorfor og hvordan registrere båten.


Pjolter

Recommended Posts

Dette var meget interessant. Noen som har ide om kostnadene ved en slik prosedyre?
Solviken er muligvis interessert i det følgende: Kostnad til å klarlegge eierforholdene i rettsapparatet når man mangler fullgod eierhistorikk til båten.

Jeg oppfatter at man gjør følgende:

1) Man henvender seg til tingretten og reiser søksmål etter sjølovens § 35 mot mulige rettighetshavere til båten.

2) Tingretten kunngjør dette i Norsk Lysningsblad. Her er ett eksempel: http://norsk.lysingsblad.no/utlysing/andre...lj.asp?id=14442.

3) Etter at innsigelsestiden er over avsier tingretten noe tilsvarende dette: http://norsk.lysingsblad.no/andrevedlegg/7423.pdf.

 

Antar at kostnaden er x ganger rettsgebyret som for tiden er omlag 860 kroner.

Kanskje har KNBF allerede klare prosedyrer for dette?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Skipsregistrene har nå utarbeidet en fin brosjyre som forteller hva man skal gjøre om det "ikke lar seg gjøre å dokumentere eierrekkefølgen tilbake til byggeverftet".

Brosjyren viser bl.a. til Sjølovens § 36: Erverv av registerhjemmel etter kunngjøring.

Skipsregistrerne er representert på Lillestrømmessa nå i mars 2009.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 2 år senere...

Tenkt scenario: Veldig gammel båt som har blitt brukt som "småbåt" i alle år men er på 15 meter eller mere, uten noen form for "godkjent" dokumentasjon utover kjøpskontrakt i siste 2 av 4 eierskap. Ingen målebrev, ingen registrering i småbåtregisteret siste 9 år, mulig registrert før dette i Oslo Politiets A-register på 70-90 tallet men det registeret står nå på lager hos Tollvesenet og er ikke søkbart.

 

Jeg forstår det slikt som at da må man gå til tingretten, og etter avsagt dom om eierskap, må man da annonsere båten i lysningsblad o.l. når dette er avklart så begynner rekkefølgen på prosedyren å bli noe uklar for meg.

Båten må jo ha oppmåling før søknad om registrering kan oversendes NIS\NOS, hvordan kan "målemannen" da inspisere et kjenningssignal som skal være inngravert i båten, dersom man ikke har fått noen kjenningssignal?

Man kan vel ikke sende søknad før man vet eksakt L.O.A bredde og BRT eller?

Betyr dette at man må ha besøk av målemannen to ganger?

 

 

Mvh

 

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Han skal ikke inspisere kjenningssignalet men båten.Og du bestiller selvfølgelig ikke måling før du er sikker på at du får registrert den i NOR. Når du har ordnet det andre som skal til bestiller du måling av båten hos sjøfartsdirektoratet. Når alt er på plass får du et kjenningsignal som du skal gravere inn i båten på egnet sted. Deretter tar du bilde av det og sender det inn til NIS/NOR


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Har en av de siste eierene hatt båten i ti år, så trur eg det holder med eierdokumentesjon/signaturer på orginalpapir fra den eier som har hatt båten i ti år og oppover til dagens.

Det er praksis at NIS/NOR legger inn all tilgjengelig historikk, og registrerer/avregistrerer/videreregistrerer båten i mellom kvar av alle kjente eiere tilbake, og opp til deg. Og så får du gebyr på på samtlige.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Her står det meste av det du trenger å vite...

 

Trenger kanskje ikke måling lengre hvis man har de dataene?

 

Dokumentasjon av måledata

Fartøyets lengde, bredde, dybde og/eller dypgående må dokumenteres.

Målene kan hentes fra:

  • samsvarserklæring
  • bilbrev
  • erklæring fra produsent
  • annent som registerfører vil godta. Det kan for eksempel være generalarrangementstegninger.

Målene må dokumenteres før registrering. Hvis det ikke lar seg gjøre kan direktoratet i noen tilfeller måle fartøyet.

Link to post
Share on other sites

Angående kjennetegn som skal freses inn. På vår båt fikk vi godkjent at en teakplate med reg nummer frest inn ble limt fast på et skott ombord.

 

Da var du heldig. Jeg prøvde meg på det samme i fjor da jeg skulle registrere en Viksund 340, men fikk ikke lov. Men de aksepterte at jeg ikke freste så dypt, som kravet var. Det var litt av en jobb, så jeg håper man aksepterer en treplate etterhvert. Når Viksund selv gjør det er det på innsiden av akterspeilet. På min båt er det umulig å få det til i ettertid. Faktum er at det er ikke så mange plasser på min båt det er mulig å oppfylle kravene til fresedybde og størrelse. Bokstavene skal være 10 cm høye.

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2802/04102011130.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2802/04102011132.jpgIkke

Ikke så vakkert, men godt nok. Det var både vanskelig å frese og male på frihånd når man sitter i en sammenkrøpet stilling.

 

Ellers er å si at jeg tror at båter som er registrert i skipsregisteret blir enklere å omsette med tiden

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at en treplate ikke skal aksepteres er at den lett kan fjernes. Selv har jeg frest inn i bunnstokken, og sendte bilde pr epost, og det var godt nok. På all annen informasjon fikk jeg veldig god hjelp av importøren båten. Det skal sies at det bare var en eier før meg så det blitt enklere. Kopi av kjøpekontrakt og informasjon fra fabrikken var godt nok. Dog en tidkrevende prosess tok ca 2 måneder.

 

Tror også en registrert båt er mye enklere å omsette i etterkant, da det er lettere å få lån.

 

dsc_0650.jpg

Link to post
Share on other sites

Ludde: det ble en bunke med ca 20 forskjellige papirer. Byggepapirer, apostiller, samsvarserklæringer. Oversatt til norsk stemplet av godkjent translatør osv..

Lunde båt ordnet for meg, kostet litt, men tror det er verdt når 8 fots syken tar meg og jeg skal selge.

 

Snakk med Edle. Fantastisk support!

Link to post
Share on other sites

Det er jeg enig i dersom en kan gjøre det like enkelt og til en fornuftig pris som f.eks en bil. For øvrig ser jeg liten hensikt med den griserdyre reg. i NOR, om en ikke skal bruke båten som pant for lån. Skjønner enda ikke hvorfor en gikk bort fra det tidligere båtregistret hos Toll- og Avgiftsdirektoratet, det fungert jo utmerket.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jeg enig i dersom en kan gjøre det like enkelt og til en fornuftig pris som f.eks en bil. For øvrig ser jeg liten hensikt med den griserdyre reg. i NOR,

??? du mener det er billig å registrere bil i Norge? og at det er dyrt å regge i NOR? lenge siden du har vært hjemom pettersand?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Ny bil så får du nok den uten dette plunderet, og egen registreringavgift. Men det er ikke mangel på andre avgifter ved nybilkjøp :sweat:

 

Omregistrering er noe annet. På bil er det omregistreringavgift som sponser felleskassa vår. Omreg.avg kommer i stedet for mva...

 

Ser for meg et selvfinansierende obligatorisk offentlig båtregister, for å få det i ryddige former mht pantemulighet/ enkelt oppslagsmulighet i Brønnøysundregistrene. Hvor mange er det som jukser/ snylter/ svindler, og ikke oppgir båten på selvangivelsen?

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...