Jump to content

vedlikehold av Wallas 2400


Åsabu

Recommended Posts

Hei

 

Jeg fikk for en tid siden litt problemer med min wallas 2400,den ville ikke starte.

Det var en slik gløder dom var defekt,jeg kjøpte et service kit som jeg byttet og da var alt i orden igjenn...

Kitet inneholdt gløder,veke og diverse pakninger,det var ikke dyrt heller 2-3 hundre kroner.

Tenkte å bytte ut disse tingene med et par års intervall som en slags service,ikke noe gøy når wallasen streiker når det er kaldt...

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Du trenger sikkert ikke ta noen fast service,men min mening er at hvist man bytter ut disse service delene en gang i blandt slipper man muligens unna kald båt...

Min wallas var brukt i 2 år da dette skjedde.

Det kan jo selvfølgelig oppstå andre feiler,men man kan jo ikke ta høyde for alt heller :smiley:

Link to post
Share on other sites

Wallas, enten det er varmer eller kokeplater. Trenger ingen "service", men det er riktig som tidligere nevnt, før eller senere ryker glødetråden. Da må en til med et Rep.sett. Litt småskruing og den funker igjen. Antall timer den holder med et veik / glødetrådsett, er sikkert avhengig av antall starter, kvalitet på lampeolje, og STRØM. Den MÅ få nok strøm til å få en problemfri start. Kjukke kabler, med god kontakt er veldig viktig. Og kutt ALDRI strømtilførsel når den går. Den MÅ få kjøre seg tom etter at bryter er slått av....

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg fikk for en tid siden litt problemer med min wallas 2400,den ville ikke starte.

Det var en slik gløder dom var defekt,jeg kjøpte et service kit som jeg byttet og da var alt i orden igjenn...

Kitet inneholdt gløder,veke og diverse pakninger,det var ikke dyrt heller 2-3 hundre kroner.

Tenkte å bytte ut disse tingene med et par års intervall som en slags service,ikke noe gøy når wallasen streiker når det er kaldt...

Hei...måtte du bytte veke fra rep.kit i wallas 2400 ?? Har ikke noe veke i min wallas 2400 :eek: fungerer tross det og at den er montert med en helling på ca 15 grader gjør heller ingen ting.Gikk 100% i 2 år nå.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Nei måtte vel egentlig ikke bytte veke,den så fin ut men når jeg alt hadde åpna den så bytta jeg bare med det samme.

Når jeg sier veke er jeg ikke helt sikker på om det er det den heter, det er en sammenpressa bommulsdått eller lignende...

Nå blir jeg litt usikker men vet at jeg ikke har noe veke eller dått i varmeren min.Den kom fra tyskland rett fra service,jeg åpnet den for å bli kjennt med den.Men fungerer jo fint,trenger vel ikke noe dått eller veke da. :crazy:

Redigert av 23 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjører min på lampeolje fra Europris. Går greit det.

Det er imidlertid en "konstruksjonsfeil" på skorsteinen på min båt. Dvs at den er plassert litt dumt oppå dollbordet. Det kan komme vann ned skorsteinen. Det havner tilslutt i tanken. Skulle gjerne skiftet til eksosutløp på siden, men synes det er kunstig dyrt. Kanskje det finnes brukt?

 

Da jeg kjøpte båten, var Wallasen erklært defekt. Jeg kjøpte repsett til pumpen. Den sto fast pga nevnte problem, vann i tanken. Det er finmekanikk, men ikke noe hokuspokus.

 

Jeg tror det bare er å bruke Wallasen til noe ryker: veik, glødetråd, pumpe, to vifter, elektronikk.

Link to post
Share on other sites

Manualen er laget av AS Maritim. Ikke orginal fra Wallas så i følge reglene for posting kan jeg komme i konflikt med opphavsretten, så hvis noen vil ha den så send meg en IM så mailer jeg den gjerne videre

 

"For å unngå problemer med opphavsrett gjelder følgende:

 

-Dokumentet må være laget av produsenten, og direkte knyttet til et bruk av ett produkt fra denne.

-3. parts manualer (som f.eks Haynes) kan IKKE lastes opp.

-Det må gjelde fysiske produkter, ikke programvare.

-Er det allerede tilgjengelig på nettet legger man istedet ut en link under Eksterne linker. (Alle Volvo brukermanualer ligger på nettet)."

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tror det beste vedlikeholdet man kan gjøre med varmere er å bruke de gjevnlig.Alt for mange får seg en overaskelse når de skal begynne å fyre varmeren mot slutten av sesongen og den da har stått ubrukt i nesten ett år.Fyr varmeren en gang i uka/14.dagen.Ting til båt står seg ihjel.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg har samme varmer og syns at det ikke er så mye futt i varmeren. Har nettopp kjøpt båten, så jeg vet ikke hvordan den var når den var ny. Hva er omtrent levetid på glødespiral og veke?

 

Har to utløp på varmeren. En ute og en inne i kabinen. Kan jeg blokkere det ute slik at jeg får mer varm luft inne. Tenker da på å montere på et avtagbart lokk på utbløsningsdysen ute.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...