Åsabu Startet 30.November.2007 Del på Facebook Startet 30.November.2007 Jeg har en Wallas 2400 som har vært i drift i 2 sesonger nå. Jeg har ikke hatt noen problemer med den, men jeg lurer på om noen kan fortelle meg hva jeg bør gjøre av service/vedlikehold selv. Er det noe man bør gjøre/skifte hvert år. Håper noen kan gi en uvitende på Wallas noen gode svar Sitér dette innlegget Link to post
mik Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 gå inn på maritim.no der finner du en link til vertøykasse,deretter trykker du på manualer/veiledninger, der finner du noe om disse Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 1.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Takk for linken, men slik jeg ser det så er dette en monteringsveiledning og ikke noe om generelt vedlikehold/service. Eller er det slik at den ikke trenger noen periodisk service ? Sitér dette innlegget Link to post
Maximus Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Hei Jeg fikk for en tid siden litt problemer med min wallas 2400,den ville ikke starte. Det var en slik gløder dom var defekt,jeg kjøpte et service kit som jeg byttet og da var alt i orden igjenn... Kitet inneholdt gløder,veke og diverse pakninger,det var ikke dyrt heller 2-3 hundre kroner. Tenkte å bytte ut disse tingene med et par års intervall som en slags service,ikke noe gøy når wallasen streiker når det er kaldt... Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 1.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Hvis jeg da forstår dette riktig, så trenger man ikke å ta noen fast service på Wallasen. Det kommer kanskje litt an på brukstid og slike ting da ? Sitér dette innlegget Link to post
Maximus Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Hei Du trenger sikkert ikke ta noen fast service,men min mening er at hvist man bytter ut disse service delene en gang i blandt slipper man muligens unna kald båt... Min wallas var brukt i 2 år da dette skjedde. Det kan jo selvfølgelig oppstå andre feiler,men man kan jo ikke ta høyde for alt heller Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 1.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Det hørest fornuftig ut. Jeg er også tilhenger av forebyggende vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Player 311 Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Jeg hadde en 2400 som var tyve år da jeg kjøpte den, jeg hadde den i fire år og gjorde ingenting med den. Den ble brukt mye hele året, uten noen feilslag:) Det eneste jeg var nøye med var at jeg kun brukte esso exxol D60 lampeolje (wallas anbefaler denne oljen) Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Wallas, enten det er varmer eller kokeplater. Trenger ingen "service", men det er riktig som tidligere nevnt, før eller senere ryker glødetråden. Da må en til med et Rep.sett. Litt småskruing og den funker igjen. Antall timer den holder med et veik / glødetrådsett, er sikkert avhengig av antall starter, kvalitet på lampeolje, og STRØM. Den MÅ få nok strøm til å få en problemfri start. Kjukke kabler, med god kontakt er veldig viktig. Og kutt ALDRI strømtilførsel når den går. Den MÅ få kjøre seg tom etter at bryter er slått av.... Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 1.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Når det gjelder lampeoljen, hvorfor anbefaler man Esso sin lampeolje. Har den en speisielt bedre kvalitet enn andre lampeoljer ? Er det ikke visse standarkrav til Lampeolje ? Sitér dette innlegget Link to post
Maximus Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Jeg har brukt lampeolje som jeg kjøper på europris,usikker på merke men det er den billigste jeg har kommet over... Men tviler på det er noe i veien med den,ingen røyk ingen soting... Tror ikke det var kvaliteten på lampeoljen som var årsak til at glødetråden brandt av. Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Hei Jeg fikk for en tid siden litt problemer med min wallas 2400,den ville ikke starte. Det var en slik gløder dom var defekt,jeg kjøpte et service kit som jeg byttet og da var alt i orden igjenn... Kitet inneholdt gløder,veke og diverse pakninger,det var ikke dyrt heller 2-3 hundre kroner. Tenkte å bytte ut disse tingene med et par års intervall som en slags service,ikke noe gøy når wallasen streiker når det er kaldt... Hei...måtte du bytte veke fra rep.kit i wallas 2400 ?? Har ikke noe veke i min wallas 2400 fungerer tross det og at den er montert med en helling på ca 15 grader gjør heller ingen ting.Gikk 100% i 2 år nå. Sitér dette innlegget Link to post
Maximus Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Hei! Nei måtte vel egentlig ikke bytte veke,den så fin ut men når jeg alt hadde åpna den så bytta jeg bare med det samme. Når jeg sier veke er jeg ikke helt sikker på om det er det den heter, det er en sammenpressa bommulsdått eller lignende... Sitér dette innlegget Link to post
23 fot Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 (redigert) Hei!Nei måtte vel egentlig ikke bytte veke,den så fin ut men når jeg alt hadde åpna den så bytta jeg bare med det samme. Når jeg sier veke er jeg ikke helt sikker på om det er det den heter, det er en sammenpressa bommulsdått eller lignende... Nå blir jeg litt usikker men vet at jeg ikke har noe veke eller dått i varmeren min.Den kom fra tyskland rett fra service,jeg åpnet den for å bli kjennt med den.Men fungerer jo fint,trenger vel ikke noe dått eller veke da. Redigert 1.Desember.2007 av 23 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 1.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Dette må vi få finne ut av. Veke eller ikke veke ? Er det noen som har et klart svar på dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Jeg har en Wallas 2400 som har vært i drift i 2 sesonger nå. Jeg har ett Service-manual for Wallas 2400, med bilder og tekst. Har sendt deg en IM, hvis du vil ha det. Mvh. Hafrsfjord PS Ifølge manualen skal det være veke. Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 1.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Takk for det ! Har sendt deg e-mailadressen min. Sitér dette innlegget Link to post
Maximus Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Det er nåkk en veke der ja,tror ikke det har funka så bra uten. Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Kjører min på lampeolje fra Europris. Går greit det. Det er imidlertid en "konstruksjonsfeil" på skorsteinen på min båt. Dvs at den er plassert litt dumt oppå dollbordet. Det kan komme vann ned skorsteinen. Det havner tilslutt i tanken. Skulle gjerne skiftet til eksosutløp på siden, men synes det er kunstig dyrt. Kanskje det finnes brukt? Da jeg kjøpte båten, var Wallasen erklært defekt. Jeg kjøpte repsett til pumpen. Den sto fast pga nevnte problem, vann i tanken. Det er finmekanikk, men ikke noe hokuspokus. Jeg tror det bare er å bruke Wallasen til noe ryker: veik, glødetråd, pumpe, to vifter, elektronikk. Sitér dette innlegget Link to post
vannoverallt Svart 1.Desember.2007 Del på Facebook Svart 1.Desember.2007 Min var død når jeg kjøpte båten, måtte bytte elektronikken, printplaten. I alle år etter det har den virket som en drøm uten at jeg har gjort noe. Men printplaten var dyr, for og si det mildt. Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 2.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Hafrsfjord mailet meg en service manual til Wallas 2400. Jeg kommer til å legge den ut på dokumentarkivet slik at andre kan laste den ned. Den er veldig bra med fargebilder og tekst. Takk til Hafrsfjord Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 2.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2007 Manualen er laget av AS Maritim. Ikke orginal fra Wallas så i følge reglene for posting kan jeg komme i konflikt med opphavsretten, så hvis noen vil ha den så send meg en IM så mailer jeg den gjerne videre "For å unngå problemer med opphavsrett gjelder følgende: -Dokumentet må være laget av produsenten, og direkte knyttet til et bruk av ett produkt fra denne. -3. parts manualer (som f.eks Haynes) kan IKKE lastes opp. -Det må gjelde fysiske produkter, ikke programvare. -Er det allerede tilgjengelig på nettet legger man istedet ut en link under Eksterne linker. (Alle Volvo brukermanualer ligger på nettet)." Sitér dette innlegget Link to post
Sid Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Hei ser dere har litt peiling har en scand 25" . sliter med å få varmet den opp med wallasen, men kan det hende fordi jeg bruker for tynn batterikabel? blåser nesten ikke ut luft i det hele tatt Sitér dette innlegget Link to post
nb840 Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Tror det beste vedlikeholdet man kan gjøre med varmere er å bruke de gjevnlig.Alt for mange får seg en overaskelse når de skal begynne å fyre varmeren mot slutten av sesongen og den da har stått ubrukt i nesten ett år.Fyr varmeren en gang i uka/14.dagen.Ting til båt står seg ihjel. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 18.Februar.2010 Del på Facebook Svart 18.Februar.2010 Jeg har samme varmer og syns at det ikke er så mye futt i varmeren. Har nettopp kjøpt båten, så jeg vet ikke hvordan den var når den var ny. Hva er omtrent levetid på glødespiral og veke? Har to utløp på varmeren. En ute og en inne i kabinen. Kan jeg blokkere det ute slik at jeg får mer varm luft inne. Tenker da på å montere på et avtagbart lokk på utbløsningsdysen ute. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.