Jump to content

La oss skryte av Regina

TMS

Recommended Posts

jeanneau skrev:
En av grunnene til at jeg i noen tilfeller er skeptisk til motorbåter utenpå meg er at ca halvparten fortøyer først og fendrer etterpå. Det er sikkert en egen diskusjon hvorfor, men jeg opplever det slik ihvertfall.

De fleste motorbåteiere jeg kjenner unngår i det lengste å ha en seilbåt på siden av seg. De orker rett og slett ikke all ulydene fra mastene. (Gjelder selvsagt ikke BP-båter) :wink: Ser jeg at fendre ligger utel venter jeg som regel med fendring til jeg er inntil. For å slippe å huke disse inn i hverandre. Dette avhenger selvsagt av vær og vindforholdene på stedet.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

bliss X skrev:
Kunne tenkt meg å avspore litt:

En ting er selve båtmerket Regina, men hva med reginaeiere? Jeg har ligget ved siden av et par reginaeiere i gjestehavner og en ting hadde de felles:

Merkelig oppførsel, og ikke som båtfolk flest, men begge hadde en del fellestrekk.

Er det en spesiell type mennesker som tiltrekkes av disse båtene?

:crazy:

Hee,he det kan bekreftes etter en opplevelse sist sommer. Vi lå i en nær havn. Et kjent band spilte borte på hotellet og det var god stemning bland båtfolket i havna. En flunkende ny Regina kom inn og virret planløst rundt. "Legg deg utenfor meg - men helst motsatt vei" (det skjønte han ikke), men la seg utpå. Et relativt ungt par fra nord-vestlandet var dette - ny båt hente fra Sverig, på tur hjem. De dro på land. Etter en liten halvtime kom de tilbake - "Nei her kan me ikkje ligga, de drikk brennevin rundt om å båtane, me såg det heilt dydeleg med eigene augo." De startet opp og forsvant innover fjorden.

bliss X skrev:

En ting er selve båtmerket Regina, men hva med reginaeiere? Jeg har ligget ved siden av et par reginaeiere i gjestehavner og en ting hadde de felles:

Merkelig oppførsel, og ikke som båtfolk flest, men begge hadde en del fellestrekk.

Jeg trodde man normalt skulle holde seg til topic her på forumet..

Hva gjelder båtene og eierne har jeg erfaring med at båtene er veldig fine, og eierne særdeles hyggelige.

Har en Regina 43 i samme havn som meg, der det bor et godt voksent ektepar ombord, utrolig hyggelige folk som ser det fine med alle båter, og gjerne forteller om både positive og negative erfaringer med sin egen båt, og andre båter.

Blant annet fortalte de om skadene båten deres fikk i sommer på en ferietur på ca 2400Nm, det resulterte i at en del treverk måtte byttes pga julingen båten fikk.

Men er de fornøyd med båten allikevel? Åjada, det virker som de virkelig elsker båten, noe jeg forstår godt.. Jeg vil også ha sånn båt!

Jeg kan ikke huske å ha vært borti noen som er greiere å ha med å gjøre, både når det gjelder båt og ellers. Rett og slett sympatiske mennesker!

Så det er nok som med andre merker, alle mulige slags folk tiltrekkes av båtene.

bliss X skrev:

:crazy:

Dette var et høyst overraskende innlegg bliss X; Her fokuserer du vel på person, ikke båt og sak, nettop den type innlegg som en del Bavariaeiere (med rette) synes er lettere ufint?

:confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

lano2 skrev:

Alle Regina-eiere har jo med skilt:

Ingen som frivillig legger seg ved siden av en som ikke har FENDERTREKK, så det skiltet kunne du spart deg....bare fortsett uten fendertrekk så er problemet løst :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

I denne tråden er det en ting å legge merke til på Regina. Fenderlisten. Det burde ha vært standard på alle båter som ikke har dekk som går litt utenpå skroget. I Tyskland montere de fleste på fenderliste på de fleste båttyper. Håper noen her kan spesialisere på å montere fenderliste på båter - noe som burde ha vært en selvfølgelig standard på alle båter.

(Beklager at jeg fikk et annfall av sakelighet i denne tråden - det skal ikke gjenta seg :sweat: )

Astor skrev:
De fleste motorbåteiere jeg kjenner unngår i det lengste å ha en seilbåt på siden av seg. De orker rett og slett ikke all ulydene fra mastene. (Gjelder selvsagt ikke BP-båter) :wink: Ser jeg at fendre ligger utel venter jeg som regel med fendring til jeg er inntil. For å slippe å huke disse inn i hverandre. Dette avhenger selvsagt av vær og vindforholdene på stedet.

Enig i det med ulydene. Men så lenge noen skal sove inni båten er det ingen grunn til bekymring. Det høres værre ut inni seilbåten og blir derfor ordnet opp i av de som er vant med slikt. Det er ikke spesielt vanskelig.

Når det gjelder fendring, betyr gjerne en fender at her kan man ligge. Ikke dermed sagt at det er ferdig fendret. Du er velkommen utenpå oss. :cheers:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

jeanneau skrev:
Enig i det med ulydene. Men så lenge noen skal sove inni båten er det ingen grunn til bekymring.

Bra en kommer fram til enighet om ulyder, men jeg har da ikke merket noe særlig til disse de nærmer 30 årene jeg har hatt seilbåt. Det forusetter selvfølgelig at en strammer fall og annet løst på masten, og de aller flest gjør det.

Astor skrev:
De fleste motorbåteiere jeg kjenner unngår i det lengste å ha en seilbåt på siden av seg. De orker rett og slett ikke all ulydene fra mastene.

Merkelig det der , når jeg er i større havner så er det uhyre skjelden jeg hører/ser en båt med bråk fra masten så jeg tror man må være utrolig uheldig om man opplever dette i en båt man ligger ved siden av , har opplevd det et par ganger og begge gangene så gikk jeg ombord og strammet opp fallene på den aktuelle båten , det er ikke verre enn at man på 20sekunder fikser dette selv.

Klarer man ikke en og annen lyd så må man nok dessuten holde seg borte fra baugpropellbåter også og da begynner det å bli få havner å velge i.

Sundberg skrev:
Ingen som frivillig legger seg ved siden av en som ikke har FENDERTREKK

Legge jeg meg ved siden av en med fendertrekk så legger jeg ut større fendre enn naboen for at ikke disse utingene skal skrubbe riper i båten min , skulle vært forbudt med slike saltkrystallfangere :smiley:

Deler synspunktene til Enzo.

Jeg har hverken i uthavner eller i mer fjerne havner som Læsø, Anholt eller Samsø på noen som helst måte blitt plaget av lyder fra riggen til seilbåter.

I tillegg legger jeg som regel ut fendere på begge sider av båten dersom noen har behov for å legge til om kvelden/natta/morgenen.

Det er rart: i alle de år jeg har seilt med motorbåt, så har jeg aldri opplevd vanskeligheter med seilbåter - tvert i mot har de gjerne gitt meg bistsand. Derimot har jeg opplevd mye rart med motorbåter. Dette kunne nok fylle flere sider påBP.

roaldbj skrev:
Det er rart: i alle de år jeg har seilt med motorbåt, så har jeg aldri opplevd vanskeligheter med seilbåter - tvert i mot har de gjerne gitt meg bistsand.

Nei, det er ikke rart roaldbj. Tror jeg drister meg utpå med at generelt er seilere mer opptatt av godt tradisjonelt sjømannskap og oppførsel. Unntak finnes for å bekrefte regelen, begge veier. (var det ganske diplomatisk?)

Ben Sin

lano2 skrev:
Hvor ble det av all skryten ? HR-avsporinger liker vi jo ikke .... :discuss:

Virkelig fornøyelig å se hvordan Såpemannen ruser seg i all oppmerksomheten :lol:

....så får du tilgi oss at vi samtidig smiler en smule i skjegget... :lol:

bliss X skrev:
En ting er selve båtmerket Regina, men hva med reginaeiere?

Minnes jeg hørte noen som sa noe om behovet for oppmerksomhet? Men kan umulig stemme :lol:

(Så fint å få dette samlet i en tråd forresten - så vet vi hvor vi har det (og for den del han))

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...