Jump to content

Prosjekt: Joda 24 tour

Henrykt-igjen

Recommended Posts

Har nå fått mæ et nytt båt prosjekt en Joda 24 tour. solgte gamle båten henrykt,

for en grei pris. og kjøpte en joda 24 for fjorten tusen.

Båten har ståt ute i 2 og et halvt år uten presinig. Så det var vann helt opp til skottene foran men motoren sto tørt , fordi eieren av båten hadde heldigvis tatt ut bunnproppen.

Og båten trenger en skikkelig resturering. :flag:

Redigert av Henrykt-igjen (see edit history)

Joda 24 Tour er en skikkelig solid snekke med klassiske linjer. Jeg kjøpte selv et oppussingsobjekt for noen år siden. Røska ut motoren som var en BMC 36 Hk og fikk overhalt denne. Alt det elektriske måtte byttes.....også instrumentene. Båten hadde stått i 3 år uten tildekking og hele interiøret bar også preg av dette. Båten var opprinnelig levert som halvfabrikat og det syntes godt at "båtbyggeren" fikk det travelt på slutten av byggeperioden da sjøen lokket og det siste arbeidet ble slurvete.

Sååå det ble en ordentlig oppussing av både cockpit og cabin...samt motorrom.

Det ble en kjempefin kosebåt etterhvert. Ser jeg en slik på fjorden må jeg snu meg etter for å se om det er min gamle båt.

Lykke til med prosjektet. :sailing:

Hei Henrykt.

Ser ut som om du har hatt en puse fra forumet, men er heldigvis kommet tilbake nå.

Alltid kjekt å se flere "90 modeller" som bruker all sin tid og penger på båter :flag:

Vi begynner faktisk å bli en god del unge her på forumet nå :cheers: (brus) :wink:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Hei Henrykt!

Detta blir sikkert bra serru :yesnod: Vær like nøye som du var på det forrige prosjektet ditt, og ikke gå så mange snarveier for å blir fort ferdig. Hastverk er lastverk som du sikkert vet.

Gleder oss til å se bildene i prosessen. Knips ofte :yesnod: :yesnod: Lykke til!

PS. Er det lov å spørre hva du fikk for den andre båten din?

Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Hvis det er Renault, er det mest sannsynlig en Indenor-motor. Det er en god motor, har hatt den selv.

Det beste er imidlertid å etterstramme topplokkboltene med riktig moment i hvertfall annethvert år. De har alu-topper, og da holder motoren bedre.

Samme blokka blie brukt i Peugeot Status, Sabb Status, og i Volvo Penta MD21 (eller 20? - husker ikke helt hvem av de).

Motoren har gått i tusenvis av Volvo-biler, Peugeot-taxier og Renaulter over hele verden. Har en enorm slitestyrke.

De som har hatt problemer med de, har ikke hatt problem med motoren men med mariniseringen. Staus hadde noe dårlig gods i manifolder, og det ble en liten lekkasje i min. En tynn vannstråle komm ut til slutt. Men den lot seg fint reparere med på-blåsing av legering over dette hullet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...