Jump to content

Varmluftslanger til dieselvarmer

nimbuster

Recommended Posts

Isolere er nok tingen , da den gammle varmeren min varmet dårlig så gjorde jeg et par små ting . Først så testa jeg varmen i utblåsinga , der kunne jeg holde handa uten noe stort problem .Så jeg teipa dem 3 skarpe svingene jeg hadde på røra ( sølvpapir teip ) , kun i svingene . Etter det kunne jeg ikke holde hande forann utblåsinga lenger , bare av det så isolering av hele slanger er nok tingen vil jeg tru . Har montert inn ny og større varmer , har fått tak i noe greier som isolerer godt og som tåler meget høy varme . Så brannfaren er jeg ikke redd for , skal bli artig å se hvor mye det hjelper . En ting til som er viktig med varmer ombord og som hjalp mye hos meg , er å ha utblåsing i alle rom .Da blir hele båten varmet opp og du kjenner at det er forskjell på varmen , er da min erfaring ..Har også en defroster på 10.000 w , men den er det ikke så mye fart i . Hjelper vel noe når jeg kjører motor , men den er nok litt gammel og kansje gjort sitt .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Wallasen sitter under forpiggen. Dere kan se eksosutløpet på dette bildet. Det blir et stykke bak i cockpit derfra, men noe lunk må vel komme frem.

Utfordringen blir å finne en vei for slangene, men jeg tror det skal gå. Det er dessverre ikke noe opplagt godt sted å trekke slangene. Hadde jeg selv montert varmeren, ville jeg satt den på et annet sted.

eksos.jpg

Ben Sin

3-4 m strekk er normalt ikke så langt, og er noe alle varmere klarer. Men, og det er et men her........hvis det strekket kommer til slutt i et slangesystem med forgreninger slik at den totale slangelengden som skal fylles med varmluft blir 8-10 m, ja da kan de siste 2-3 meterne få problemer. Det er nær sagt umulig å strekke alle slangene uten bend eller knekker på rundt 90 gr. Og kanskje nettopp de siste meterne.

Hva slags varmer har du m/s draugen?

Det er aldri noe problem å montere varmeren et annet sted i etterkant. Min vurdering er at mange europeiske båter har fått montert varmere av personell uten særlig kunnskap om båt i Norge når vi har det kaldt. Når man har luftvarmer må man tenke på hvilken vei hovedvarmen går. Det kan være at en plassering på skottveggene, eksempelvis nær førerposisjon gir den beste plasseringen. Dermed får du 90 mm utblåsing rett på bena og hovedventil i fremre lugar.

3-4 m strekk er normalt ikke så langt, og er noe alle varmere klarer. Men, og det er et men her........hvis det strekket kommer til slutt i et slangesystem med forgreninger slik at den totale slangelengden som skal fylles med varmluft blir 8-10 m, ja da kan de siste 2-3 meterne få problemer. Det er nær sagt umulig å strekke alle slangene uten bend eller knekker på rundt 90 gr. Og kanskje nettopp de siste meterne.

Hva slags varmer har du m/s draugen?

wallas 3200

Jeg har aldri hatt problemer med de to Mikuni'ne jeg har hatt. Jeg vil heller karakterisere de som støysvake og svært driftsikre. Dersom Mikuni kunne komme med en 5-6 kw ville jeg installert den.

Det har jo litt å si hvor de er plassert hen da....hos meg i motorrommet. Jeg har ikke registrert at denne bråker mer enn de andre merkene.

Hei !

Her var det mye god informasjon.... :smiley:

Dette med å isolere slanger er jo en viss risiko mht. brannfare.

Ser at AF/Armaflex Selvklebende bånd har en driftstemp på max 85 grader, det blir vel fort det ved utgangen av en varmer ?

Noen som vet ca temp ut fra varmeren?

Ellers virker jo dette med å teipe bend som en meget enkel oppgave å gjøre uansett.

Ellers har jeg vurdert å flytte hoveduttaket fra beina ved førerposisjon til forpigg. Håper at dette vil gi en bedre fordeling av varmen i båten. Noen som har prøvd det ?

Jeg har en Mikuni 3,5 Kw

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Når det gjelder slangedimensjon på Airtronic D4 som jeg holder på å montere er det kun snakk om 90 eller 75 mm. luftslange i fabrikantens anvisning.

Leverandøren opplyste at 90mm. bør brukes til den første Y- for å få ledet mest mulig av varmluften vekk fra selve varmeren for så evt. gå ned til 75mm. De anbefalte å bruke 90mm lengst mulig for å utnytte varmerens potensiale.

Ellers så holder varmluften rundt 90 grader rett etter selve varmeren. Ved en eventuell overoppheting kan det oppstå lokal temperatur på oppunder 150 grader. For å forebygge overoppheting må derfor et av utløpene ikke være stengbart.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Jeg mener å huske at det bør være et varmeutslipp nærmest mulig selve luftvarmeren som har permanent åpning, men hvor dysene gjerne kan justeres 360 grader. Dette for å hindre overoppheting av selve luftvarmeren. Ellers bør det etter min erfaring legges 90 mm frem til alle åpninger for å hindre for mye varmetap underveis. Særlig når vi bor i Norge.

Da har jeg funnet hvem som forhandler Armaflex i mitt nærområde....og det til rundt 100.-/m for 54 mm. Nå gjenstår det bare å finne ut hvor mange meter jeg trenger, og vips har jeg mye mer varme ut av dysene.

På min Mikuni er det 80 mm slange ut fra varmeren, men jeg tenkte i første omgang ikke å isolere den, kun 55 mm slangene.

Det er greit at det er lurt å ha 90 mm nært varmeren... Men for så å gå til tynnere er helt feil. Men hvis f.eks. man har et åpent uttak m/90mm slange som er 2 meter lang og ett med 75 mm som er 10 meter lang? Hvor lurt er det da? Mye luft som kommer ut i 10m slangen...Da kan man like greit spare seg jobben med å legge opp den slangen... Nei, det er en ting som gjelder...90 mm over hele linja!

Redigert av Carpediem (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...