Jump to content

Varmluftslanger til dieselvarmer


nimbuster

Recommended Posts

Sitat fra carpediem:

Det er greit at det er lurt å ha 90 mm nært varmeren... Men for så å gå til tynnere er helt feil. Men hvis f.eks. man har et åpent uttak m/90mm slange som er 2 meter lang og ett med 75 mm som er 10 meter lang? Hvor lurt er det da? Mye luft som kommer ut i 10m slangen...Da kan man like greit spare seg jobben med å legge opp den slangen... Nei, det er en ting som gjelder...90 mm over hele linja!" (merkelig....vet ikke hvordan jeg siterer her...)

 

Men, må ikke luftstrømmen fra varmeren være sterkere for å kunne transportere den samme varmluften gjennom en 10 meter lang 90 mm slange kontra en 10 meter lang 55 mm slange? Vil jeg få bedret luftstrømmen/lufthastigheten ved å øke fra 55 mm til 75 mm?

Link to post
Share on other sites

Slik jeg da tolker det, betyr det at større kanal gir mindre begrensning for varmeren, og en kan legge et lengre kanalsystem. Men, da må en ha en varmer som er sterk nok til å kunne transportere varmluften.

 

Det betyr igjen at en liten varmer på 2-3,5 kw bør bruke 55-60 mm slanger i kanalsystemet, 4-5 kw bør bruke 60-75 mm i kanalsystemet, mens en varmer sterkere enn 5 kw kan bruke 75-90 mm i kanalsystemet. Alle størrelsene bør bruke 80-90 mm som utløp fra varmeren.

 

Igjen: Hvis det sammen med en liten varmer (2-3,5 kw) legges 90 mm slange i en strekke på 10 m, med ulike forgreninger og krumspring vil mest sannsynlig varmluften knapt nok komme frem til bestemmelsesstedet.

Link to post
Share on other sites

Antenner denne isolasjonen lett?
Armaflex mener jeg nå er forbudt til bruk i innredning, men kan brukes i maskinrom etc. Tror dette er fordi den avgir giftige gasser ved brann. Lett anntennelig er den nok ikke. Det er vel samme materiale som er mye brukt som skrogisolasjon i fritidsbåter.
Link to post
Share on other sites

Den skjønte jeg ikke. Er det er samme materiale som er brukt som skrogisolasjon i fritidsbåter, og som er forbudt pga at det avgir giftige gasser?

 

Hvem bruker slikt materiale til skrogisolasjon? Trekker det fuktighet?

 

Tror det det meste av innredningen i en båt brenner bedre enn dette materialet. Men hvilket materiale som avgir mest gasser vet jeg ikke. I hvilken forbindelse brukes da Armaflex? Utendørs, langt unna menneskeheten? I motorrom etc?

 

Virker som om du synser litt her....

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som kjenner til Armaflex og som kan innestå for det bruksmessige i båt, med hensyn til følgende:

- er det forbudt til bruk i innredning i båt slik 10ta9c sier?

- avgir det giftige gasser slik 10ta9c sier?

- går det i oppløsning/smuldrer opp etter en tid......1 år, eller om 3-5 år?

- trekker det fuktighet?

- løsner limet i sammenføyningen etter hvert?

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kjenner til Armaflex og som kan innestå for det bruksmessige i båt, med hensyn til følgende:

- er det forbudt til bruk i innredning i båt slik 10ta9c sier?

- avgir det giftige gasser slik 10ta9c sier?

- går det i oppløsning/smuldrer opp etter en tid......1 år, eller om 3-5 år?

- trekker det fuktighet?

- løsner limet i sammenføyningen etter hvert?

 

Har hatt dette i min båt i 2 sesonger og har ikke opplevd at det avgir gasser, trekker fuktighet eller at det smuldrer opp. Jeg har det ikke i maskinrommet, men har det rundt varmluftslangene som går i "borde" i båten. Varmeren står helt akter i båten og før var varmetapet betydelig før det kom frem til kabinen. Så langt har jeg bare gode erfaringer, men er basert på noen andre kommentarer her spent på fortsettelsen. Om jeg må bytte isoleringen etter noen år ser jeg ikke på dette som noe stort problem sammenlignet med jobben det er med andre alternativer.

Link to post
Share on other sites

Første skritt på veien til bedre varme og kraftigere luftstrøm er nå et tilbakelagt stadium.

 

Jeg har brukt mye tid på å finne ut hvordan alle luftslangene ligger, hvor de går, dimensjoner og forgreninger, hvor det er mulig å gøre endringer, finne andre og rettere veier å gå for å korte ned på strekk osv. slik at selve arbeidet skulle gå lettere når først jobben skal gjøres.

 

Etter 3 timers arbeid har jeg nå fjernet 3,5 meter varmluftslanger, lagt om på plasseringene og resutatet er mye bedre luftgjennomstrømning i dysene, og også noen grader høyere temperatur i varmluften. En sløyfe var lagt unødig lang (lettere å legge), men jeg fant en bedre løsning og en kortere vei selv om det ble endel ekstra arbeid.

 

Neste skritt nå er å isolere luftslangene der hvor det er mulig å komme til.

 

Det endelige resultatet skal gi meg en hurtigere oppvarmet båt, med jevnere varme, bedret luftstrøm og høyere temperatur raskere. Jeg er på god vei til å oppnå det nå, med 2-3 timers merarbeid.

 

Mulig det vil avhjelpe lufstrømmen dersom jeg skifter ut noe av 55 mm slangene med 80 mm, dersom jeg har plass til det.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For høy temperatur er ikke noe problem, for jeg isolerer ikke helt inntil varmluftutløpet til varmeren. Tror det holder fra der hvor forgreningen er, og på de 55-60 mm slangesløyfene.

 

Har du er bilde av armaflex? finner ikke det på internett.

Jeg syntes den fra hjertmans.se så bra ut men karnsje det er like greit med armaflex når jeg får se hva det er for noe.

Link to post
Share on other sites

Her er noe fra monteringsanvisningen til Mikuni:

 

"Varmluftslangen skal være av type APK med riktig dimensjon, d.v.s. diameter på 80 mm. Dersom det er mulig bør man unngå reduksjon av varmluftslangens diameter. Bøyer på slange skal ikke være for skarpe. Hvert bend på ca 90° tilsvarer 1 meter lengde i luftmotstand.

I tilfeller hvor varmluftslangen går gjennom rom eller områder som ikke skal oppvarmes, anbefales å isolere slange. Ved montering i båt / bobil etc. bør det monteres lyddemper på slangen, så nær varmeren som mulig.

 

Ved montering av luftutslippene skal minst et utslipp være av en type som ikke kan stenges. Dette for å hindre overoppheting av varmeren."

 

Her er fra Webasto sin monterinsanvisning:

 

"Luftsystem

Merk:

Hovedkanalen til Air Top 3500 skal alltid ha en minimum diameter lik Ø 80 mm og Air Top

5000 skal ha Ø 90 mm. Ved lange strekk bør Ø 90 mm brukes.

Motstandsmessig utgjør 2 x Ø 60 = Ø 90, og 2 x Ø 55 = Ø 80.

Lages luftsystemet for snevert, minsker luftstrømmen, og temperaturen stiger i varmeren,

som slår ut på overoppheting.

En måte å minske motstanden på er å koble til forgreninger. Da har luften flere veier å gå.

Forgreningene bør være åpne T- og Y-rør. For å kunne regulere luftmengden mellom de

forskjellige kabinene brukes justerbare dyser. Det er alltid fordelaktig å bruke en

permanent åpen dyse i den kabinen du vil varmeren skal regulere seg etter. Det er vanlig at

denne dysen da har samme størrelse som hovedrøret. Dette sikrer best mulig regulering, og

minsker risikoen for overopphetning."

Link to post
Share on other sites

Dette var nyttig informasjon Gudrun, takk for det! Normalt leser jeg monteringsanvisningene før jeg oppmonterer, men denne har jeg ikke lest av den enkle grunn at det er ikke jeg som har montert Mikuni'n. Webasto'n har jeg montert selv, men det er en vannvarmer.

 

Spesielt dette med luftmotstand, som settes opp mot slangedimensjonen.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du er bilde av armaflex? finner ikke det på internett.

Jeg syntes den fra hjertmans.se så bra ut men karnsje det er like greit med armaflex når jeg får se hva det er for noe.

 

Utfordringen med hjermans.se produktet er vel at det er meget vanskelig å installere da det skal tres utenpå slangen ?

Link to post
Share on other sites

Enig der Fetter Klodrik.

Hva med og montere en vifte i slangen omtrent halveis fra varmeren?jeg har den stående i motorrommet og kunne det være en i de og sette inn vifte i slangen etter ca 2-3 meter? clas ohlson selger noen små vifter på 12v 32-348 eller 32-1417.

Noen som har en formening om den ideen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...