Jump to content

Varmluftslanger til dieselvarmer


nimbuster

Recommended Posts

Dette var interessant Viksund Bravo.

Vi var ute en tur i går da det var -2 grader og etter to timer var det bare 17 grader inne.

 

Vi har jo samme varmer og ca samme volum i båtene (og samme produsent).

 

Dette må nok prøves ut.

 

Er det dette dere har brukt?

Glava Armaflex

 

Er det noen som har tatt noen bilder ?

Redigert av LykkelitenIII (see edit history)

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Nå fikk jeg omsider igår isolert varmluftslangene med Glava Armaflex. Skal ned igjen nå, og er jo spent på om det blir en merkbar forskjell på varmen fra dysene...det bør det bli! Jeg har ikke fått isolert alle slangestumpene, eller overalt, men noen steder monner jo det også. Det lengste strekket er ioslert på det meste. Det er rett og slett for trangt til å komme til overalt. Mulig det går med å legge mye mer arbeid i det etterhvert.

 

Tenk om båtprodusentene kunne gjort denne jobben i utgangspunktet? Tenkt litt komfort, og tenkt litt på maks. utnyttelse når først noe skal installeres?

 

Skal ta noen bilder, som du etterlyser Lykkeliten 3.

Link to post
Share on other sites

Hadde dårlig varmeeffekt på en Barracuda 1000 jeg hadde. Isolerte varmluftslangene med isolert teleskopslage (vanlig Glava med stål/alu rør inni), slik man bruker til å isolere slanger til kjøkken/baderomsvifter med. Den er 100mm innvendig og tredde bare denne utenpå varmluftslangene, der jeg kom til. Var en vesentlig forbedring etter dette, kan anbefales. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke har gjort ennå, men som jeg burde......er å isolerte alle skjøtene/forgreningsrørene også. Varmetap får du overalt hvor det ikke isoleres.

 

De fleste slangene er nå isolert, go bøy på slangene er rettet i den grad det har vær mulig. Unødige lange strekk er også kortet inn. Resultatet er uten tvil merkbar: Bedre luftstrøm og varmere luft fra dysene.

 

Gleder meg til våren, til kalde kvelder og morgener.....da setter jeg å¨Mikuni'n og lar varmluften bre seg til både mann og mus' sin velsignelse.

 

Til lykkeliten III:

Ja, jeg har brukt Armaflex. Bilder har jeg ikke ennå dessverre.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tar opp denne tråden igjen da jeg holder på å isolere selv nå.

 

Men før jeg bestemte meg ringte jeg å fohørte meg med Glava.

 

Tenkte jeg ville innformere dere om resultatet av utregningen hans.

Det er varmetapet vi er ute etter å finne. Det er mange parametre som skal stemme for å få det 100% riktig men dette viser effekten av etterisolering av varmerørene til dieselvarmeren.

 

Utgangspunktet:

 

Eber d5l 5,5kw

ca 15 grader ute/inne temperatur

10meter varmerør 75mm dimensjon

 

Varmetapet blir målt i watt pr meter.

 

Uten isolasjon er varmetapet 173watt pr meter.

 

Med 13mm armaflex rørisolasjon er varmetapet kun 32watt pr meter. (kunne bli tørr og sprekke dersom den ble utsatt for mye høye temperaturer over tid)

 

Med 40mm armaflex rørisolasjon er varmetapet kun 19watt pr meter.

 

Har isolert i hele båten nå, veldig enkelt og ca 2timers arbeid. Denne jobben tror jeg absolutt er verdt tiden.

 

Er det noen av dere som er flinke på elektrisk?

 

Kunne trengt en å pratet med ang det elektriske annlegget i Halvfabrikaten jeg holder på med. Send en im hvis noen vil hjelpe, håper det.......

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Dette var interessant Viksund Bravo.

Vi var ute en tur i går da det var -2 grader og etter to timer var det bare 17 grader inne.

 

Vi har jo samme varmer og ca samme volum i båtene (og samme produsent).

 

Dette må nok prøves ut.

 

Er det dette dere har brukt?

Glava Armaflex

 

Er det noen som har tatt noen bilder ?

 

Jeg brukte den typen, ja. Men uten langsgående tape. Tredde den på. Sikkert greit med tape i noen tilfeller.

 

mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Den langsgående tapen/limet gjør monteringen egentlig svært enkel....og det sitter godt.

 

Inrteressant å lese ang. varmetap m/u isolering. Det bekrefter jo mine antakelser om nødvendigheten av isolering.

 

Det er jo tidlig på våren og sent på høsten du har bruk for maksimal varmeeffekt.

Link to post
Share on other sites

Eber d5l 5,5kw

ca 15 grader ute/inne temperatur

10meter varmerør 75mm dimensjon

 

Varmetapet blir målt i watt pr meter.

 

Uten isolasjon er varmetapet 173watt pr meter.

 

Med 13mm armaflex rørisolasjon er varmetapet kun 32watt pr meter. (kunne bli tørr og sprekke dersom den ble utsatt for mye høye temperaturer over tid)

 

Med 40mm armaflex rørisolasjon er varmetapet kun 19watt pr meter.

 

Med et slikt varmetap så skjønner jeg at det blåser kaldt i forpiggen som ligger en 10-12meter unnna varmeren... Tapet er jo på nesten 2 kW.... da har jeg bare 1,5kW igjen som blåser ut i dysene med min 3,5kW Mikuni.

 

Hvos kan jeg kjøpe denne isolasjonen da.... ?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg bare tenker høyt.

 

Dette varmetapet må jo bli av et sted. Fortrinnsvis inne i båten. Så lenge slanger ikke ligger i "uterom", må da nødvendigvis varmetapet fra slangene være med på å varme opp båten? Jeg skjønner at ikke all varmen kommer ut i enden på slangen, men området rundt slangene blir jo varmet opp.

 

Er jeg helt ute å kjøre seile nå? (bedre uttrykk roaldbj.)

Redigert av Østkyst Hustler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du er vel ikke ute og seiler akkurat. Men det er sikkert mer behagelig at oppholdsrommene varmes opp fremfor skott og områder bak oppholdsrommene. Når man bruker luftbåren varme er både isolasjon av rørene og rette strekk uten noen store vinkler særdeles viktig.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror den tross alt lille varmen fra slangene, den varmen som blir tilført omgivelsene er så liten...og spredningen så liten at det svinner hen i avlukkede rom. Varmen er ikke høy nok til at den får nevneverdig effekt. M.a.o. får ikke oppholdsrommene noen glede av det varmetapet slangene gir. Jeg har ikke fortatt målinger på det, men det synes logisk at dette skjer.

 

Det som uansett er helt på det rene er at varmetapet kan være relativt stort uten isolering, og temperaturen på varmluften desto høyere dersom isolasjon benyttes.

 

Jeg tror også at dersom slangene er 75-80 mm i diameter så vil de ikke avgi så mye varmetap som 50-55 mm, fordi luften får mindre motstand i de større slangene.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også at dersom slangene er 75-80 mm i diameter så vil de ikke avgi så mye varmetap som 50-55 mm, fordi luften får mindre motstand i de større slangene.

 

Litt flisespikkeri, men jeg tror det er motsatt :wink:

Ved større diameter vil arealet som utgjør varmetap være større, og lufthastigheten vil være mindre- slik at lufta får bedre tid til å avgi varme.

 

Men uansett veldig interessant å høre om andres erfaringer med isolering av slangene. Rart at dette ikke er standard fra produsentene igrunnen....

 

I morgen reiser vi på båtmessa, gleder meg :flag:

 

mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Bruker Armaflex daglig i mitt arbeid. Bor selv i båten hele året, og har en Eberspetcher D4. Denne fungerer mer en godt nok i en 12,5 m lang seilbåt.

Har selv isolert slangene med armaflex, men har fjernet denne igjen. Årsaken var at det luktet av isolasjonen når vi kjørte varmeren hardt. I tillegg ble slangen fra varmeren så sprø at jeg måtte skifte ut flere meter. Leverandøren av slangene kunne fortelle at de hadde vært bort i dette problemet før.

 

Personlig har jeg mer tro på Glava-isolasjonen som er vist lenger oppe i denne linken.

Redigert av Raymond I (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Isolasjonsslange.JPG]

Er det noen som vet om det er norsk forhandler av dette produktet i Norge?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ser Seatronic skriver at det er spesielt viktig å isolere de første meterene etter varmeren, men jeg ser ikke helt poenget med bare det, eller med å isolerere helt inntil varmeren. Ville jo tro at den da fort kan bli for varm slik at overopphetingssikringen slå for tidlig ut. Men, enhver for bruke sin sunne fornuft der. For min del ville jeg utelatt den første meteren, og heller vært nøye med å isolere alle de andre sløyfene og skjøtene for å holde på varmen lengst mulig frem til dysene.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om det er norsk forhandler av dette produktet i Norge?

 

Seatronic selger disse i 4meters lengder. De skriver også i sin katalog at det er spesielt viktig å isolere rett etter varmeren.

Det er også riktig. Varmetapet presentert som kw/meter kan ikke være riktig for alle situasjoner, men kanskje riktig som en slags middelverdi under gitte forutsetninger. Delta T er en av parameterene somskal inn i denne beregningen, og den blir jo typisk mindre og mindre jo lenger unna brenneren du kommer.

Link to post
Share on other sites

Jeg lyst til å trekke frem også i denne tråden at det er lurt å vurdere hvor man vil ha varme i båten.

Dersom varmeren er plassert akter og man vil ha varme i forpiggen/fremre lugar, er det lurt å vurdere om vannbåren varme er mer effektivt enn luftbåren varme.

Jeg har i løpet av de 3 siste årene observert fritidsbåteiere som har valgt luftbåren varme, men hvor vannbåren varme ville ha gitt bedre løsning ombord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...