Bav29sport Startet 4.Desember.2007 Del på Facebook Startet 4.Desember.2007 Vår Scand Classic 25 graver litt med rompa når vi har høyt turtall. Er det noen som har satt på flaps på en slik båt, eller har det montert og vet om det funker? Venlig hilsen scand 25 Sitér dette innlegget Link to post
Mir Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Har hatt Scand Classic 25 og det er en fordel med flaps. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 (redigert) Har også hatt en Scand 25 "dassic" med flaps - faktisk har de fleste jeg har sett hatt dette montert. Litt vanskelig å gi noen konkret vurdering siden jeg bare har prøvd _med_ flaps, men den gikk rimelig greit i vannet opp til 8-8.5 knop. På full spiker gikk den rundt 9.5 knop - da grov den adskillig mer sjø (så varte det heller ikke særlig lenge før motoren - VP MD21 61 hk - gikk varm). Flapsen var støpt på skroget i en avrundet form og var temmelig stor, stakk antakelig ut ca. 30 cm i bakkant (med forbehold for dårlig hukommelse da jeg solgte båten i -97). Redigert 4.Desember.2007 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Hei og velkommen til baatplassen. Jeg har også flaps på min classic, og det er helt klart at denne hjelper godt på. Hvor stor motor har du ? Sitér dette innlegget Link to post
Bav29sport Svart 4.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 (redigert) vi har en buck 36. Redigert 4.Desember.2007 av scand 25 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bav29sport Svart 4.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Vi har buck 36. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Vi har buck 36. Med såpass "liten" motor er jeg ikke overbevist over at det er påkrevd med flaps. Jeg har 49 hk i min. Men kansje noen med 36 hester har erfaringer å komme med. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 En Scand 25 har vel et skrog som er ganske likt min Saga 27. En flaps vil kun hjelpe minimalt da skroget kun er konstruert for å gå i snekkefart. Det enkleste om en ønsker mere fart er å selge sjarken og kjøpe noe annet. En snekke vil aldri bli noe annet enn en snekke. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Victora III Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 Classicen fungerer definitivt bedre med flaps. Har sett noen med ganske store flapser. Hadde selv Classic for flere år siden med en Yanmar 55 og flaps. Den målte jeg til 14 GPS knop. Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 4.Desember.2007 Del på Facebook Svart 4.Desember.2007 (redigert) Monterte flapps på snekke med 22 hk motor, funka utmerket og farten økte med nesten 1 kn. se denne tråden Redigert 4.Desember.2007 av Steinar S (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John N Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Har erfaring med Scand Classic både uten og med trimplan. Opprinnelig 36 hk Volvo uten trimplan. Gjorde ca 7 knop og gravde seg voldsomt. Mye bølgeproduksjon. Byttet motor til 63 hk Yanmar og monterte smatidig trimplan. Gjør nå 10-12 knop. Ikke egentlig store forskjellen i fart med tanke på betydelig effektøkning, men båten går mye flatere i vannet og er mer lettdrevet. I tilleg "ruller" den mye mindre i bølger. Den ligger også roligere i havn. Vil tro du kan vinne 1-2 knopp med høt turtall med 36 hk. På lave turtall merker du nok liten forskjell. Vi fikk trimplanet montert på Scan Fabrikken på Hasseltangen. Kontakt dem så får du sikkert kjøpt orginalt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.