Jump to content

tohatsu 25, funker den her bra? hva mener dere?


Noflow

Recommended Posts

den er jo bra den, men hvilken båt skal den stå på da?

 

for hvis det ikke er på en båt som skal gå så fort som mulig eller vekt er veldig viktig, da er det best med 2 takt, men skal den kosekjøres litt med og vekt osv ikke er så kan den her være et bra objekt da http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=6&tot=18

 

der har du jo el start, el tilt og alt sånt da...

Link to post
Vurderer og kjøpe en Tohatsu 25HK lang stamme fra et firma i Oslo som selger disse.

Fant det på finn.no

Dette er en 2 takts motor til kr. 24990.- Hva mener Dere om prisen og fornuften med og kjøpe en 2 takts motor til den prisen.

Er mye billigere en og kjøpe en 4 takter.

Har sent mail og spurt på et tilbud innkludert frakt til møre på en slik motor.

Har selv en Tohatsu 40 TLDI. God 2 takter, med bra drivstofføkonomi, og lavt støynivå på lave turtall. Bruker faktisk mindre bensin enn mange firtaktere på tomgang. Ellers er den både tung, komplisert, og j**la dyr. Kjøpte denne fordi det var lang leveringstid på aktuelle firtaktere, og fordi jeg fikk et godt tilbud på fjorårsmodell. Er likevel godt fornøyd. Har gått to sesonger og ca 30, timer uten et feilslag.

Om dette ikke er TLDI, ville jeg sett etter en firtakter.

Link to post

EL-Start? Har du ikke muskler? :lol: Jeg sveiver igang motoren min jeg. Og det er en tungbygd dieselmotor, da må vel du klare å dra igang en 25hk bensin motor? :wink:

 

Fra spøk til alvor, 4-taktere er vel litt rimeligere i bruk og med at bensinen koster flesk nå til dags ville jeg ihvertfall hatt noe som ikke pøser bensin. Men er jo litt mer vedlikehold med skifting av motorolje og slikt, men det er jo bare kos! :wink:

Link to post

Hadde With 320 Drommedille med 30hk Johnson 2-takt. Det gikk flott det, men helt i grenseland når det gjaldt vekt på hekken. Når jeg la den ned fra plan måtte jeg være forsiktig så jeg ikke ble "tatt" av hekkbølgen. Synes en 4-takt høres veldig tung ut på en slik båt. Forøvrig er ikke Drommedille-systemet beregnet for så stor fart, båten er flat i bunn og ved fult pådrag begynte den å sprette sideveis på "Shinen". Vær varsom, jeg gikk trill rundt i bølgene fra Los-Skøyta på Vasser en gang ! (uoppmerksom og 16 år)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Hadde With 320 Drommedille med 30hk Johnson 2-takt. Det gikk flott det, men helt i grenseland når det gjaldt vekt på hekken. Når jeg la den ned fra plan måtte jeg være forsiktig så jeg ikke ble "tatt" av hekkbølgen. Synes en 4-takt høres veldig tung ut på en slik båt. Forøvrig er ikke Drommedille-systemet beregnet for så stor fart, båten er flat i bunn og ved fult pådrag begynte den å sprette sideveis på "Shinen". Vær varsom, jeg gikk trill rundt i bølgene fra Los-Skøyta på Vasser en gang ! (uoppmerksom og 16 år)

greit å høre litt erfaringer, men jeg skal ikke ha 4-takt, aldri i livet... men de 16 kiloene ekstra fra 2 til 4-takt er ganske så mye på den båten ja, men hvordan var det å gå bak egentlig? har aldri erfart det før selv om jeg kjører med relativ høy tilt, sitter heeelt bak med motoren, oppe på tanken, er like før jeg går rundt hele tiden egentlig (når det kommer en liten bølge..)

 

mov00349_2.jpg

 

mov00348_3.jpg

 

mov00349_3.jpg

 

ååå... minner :sailing:

Link to post
Skal du bruke den til fisking / dorging er en 4 T å foretrekke hvis mye kjøring på sakte fart. Bakdel er som nevnt flere plasser i tråden større vekt.

Og det er også mye mer vedlikehold, bytte av motorolje og filter er jo ikke store jobben, men etterhvert skal register reima byttes og ventiler justeres.... For ikke og snakke om at det er myye mer som kan gå i stykker enn på en 2-t

Link to post

Dødmannsbryter-Dødmannsbryter-Dødmannsbryter....og Redningsvest ! Tro meg, du har ingen lyst til å prøve å gå rundt i bølger med en 10-foter. Jeg husker svært lite av hva som skjedde, vet egentlig ikke hvorfor det gikk bra, men det gjorde det. Jeg ble liggende i vannet forran båten.....og fikk den IKKE i hodet :eek::puke:

 

BRUK VEST AV SKIKKELIG FABRIKAT !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Og det er også mye mer vedlikehold, bytte av motorolje og filter er jo ikke store jobben, men etterhvert skal register reima byttes og ventiler justeres.... For ikke og snakke om at det er myye mer som kan gå i stykker enn på en 2-t

 

Vel ikke akkurat så mye mere som kan gå i stykker, men noe mere vedlikehold kan i verste fall påregnes etter noen år. Kommer også an på hvor flink og nøye en er, og ikke minst hvor mye en kan gjøre selv. Det er jo ikke akkurat rakett teknologi vi snakker om. Så de aller fleste kan gjøre mye på egenhånd.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post

For å være litt utspekulert... :cool:

 

Hvis verkstedet gjør det, ryker mest sannsynlig garantien din, og du sitter i klemma hvis det skulle skje noe med motor selv om dette ikke kan spores tilbake til den aktuelle "trimmingen". Verkestedet VET at det er gjort.

 

Hvis du gjør det selv, ryker GARANTERT garantien din, med mindre du setter på plass de rette delen før du lever den inn til verkstedet.

 

Your choice :wink::cool:

Link to post

Såvidt jeg har forstått dreier det seg om en 2-takt Tohatsu 25 hk som skal oppgraderes til 30 hk.

Eneste forskjellen på disse motorene er pakningen mellom forgasser og innsug, som har vesentlig mindre lysåpning på 25 hk. Samme sylindervolum, gearutveksling, etc......

Hvis forhandler (selger) gjør denne jobben før levering (forutsatt at motoren er ny) må man selvfølgelig gå ut fra at det ikke følger med noen heftelser på garantien på motoren.

I såfall gjør han noe som er ulovlig?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...