Noflow Svart 12.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2007 den er jo bra den, men hvilken båt skal den stå på da? for hvis det ikke er på en båt som skal gå så fort som mulig eller vekt er veldig viktig, da er det best med 2 takt, men skal den kosekjøres litt med og vekt osv ikke er så kan den her være et bra objekt da http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=6&tot=18 der har du jo el start, el tilt og alt sånt da... Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 12.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2007 der er forresten båten motoren skal stå på Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 12.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2007 den tohatsu 4takt 30hk som du viser til vil være nærmest ubrukelig på mindre båter. den veier jo 68kg noe som gjør de fleste båter baktung. den bruker jo lite bensin, og lager lite lyd, men dersom vekten er avgjørende ville jeg gått for en 2 takt Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 12.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2007 jaja, klart det 4 takt veier jo 16 kilo mer men som jeg skrev så var 2-takt best når vekt var viktig osv. 4-takt når vekt ikke var så ille men du har jo riktig ja, søskenbarnet mitt har en sånn tohatsu 30 hk 4 takt, den funker flott i følge han, sprek og fin motor som er god til å bruke å fiske osv. med (den står på en terhi 6020) Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 12.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2007 (redigert) Skal bruke den på en otasport SL 16.5 fot som ikke er kjøpt enda. Skal brukes til fisking,teiner. Produseres av otaplast.no Redigert 12.Desember.2007 av Geirh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 12.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2007 vel, da er det vel kanskje best med den 4 taktern? den vel billigst å bruke, pluss elstart og el.tilt er greit å ha Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 12.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2007 Vurderer og kjøpe en Tohatsu 25HK lang stamme fra et firma i Oslo som selger disse.Fant det på finn.no Dette er en 2 takts motor til kr. 24990.- Hva mener Dere om prisen og fornuften med og kjøpe en 2 takts motor til den prisen. Er mye billigere en og kjøpe en 4 takter. Har sent mail og spurt på et tilbud innkludert frakt til møre på en slik motor. Har selv en Tohatsu 40 TLDI. God 2 takter, med bra drivstofføkonomi, og lavt støynivå på lave turtall. Bruker faktisk mindre bensin enn mange firtaktere på tomgang. Ellers er den både tung, komplisert, og j**la dyr. Kjøpte denne fordi det var lang leveringstid på aktuelle firtaktere, og fordi jeg fikk et godt tilbud på fjorårsmodell. Er likevel godt fornøyd. Har gått to sesonger og ca 30, timer uten et feilslag. Om dette ikke er TLDI, ville jeg sett etter en firtakter. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Sleipner93 Svart 12.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2007 EL-Start? Har du ikke muskler? Jeg sveiver igang motoren min jeg. Og det er en tungbygd dieselmotor, da må vel du klare å dra igang en 25hk bensin motor? Fra spøk til alvor, 4-taktere er vel litt rimeligere i bruk og med at bensinen koster flesk nå til dags ville jeg ihvertfall hatt noe som ikke pøser bensin. Men er jo litt mer vedlikehold med skifting av motorolje og slikt, men det er jo bare kos! Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 12.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2007 joda, jeg har muskler, startet 10hk'en når jeg var 4-5 år jeg ;) jeg klarer å dra den i gang lett ja, men el start er vel bedre mener jeg,også er det bedre å ha når den skal selges igjen. men skulle jeg føle for å starte den for hånd kan jeg bare dra i snora, vanskeligere er det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 13.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2007 Hadde With 320 Drommedille med 30hk Johnson 2-takt. Det gikk flott det, men helt i grenseland når det gjaldt vekt på hekken. Når jeg la den ned fra plan måtte jeg være forsiktig så jeg ikke ble "tatt" av hekkbølgen. Synes en 4-takt høres veldig tung ut på en slik båt. Forøvrig er ikke Drommedille-systemet beregnet for så stor fart, båten er flat i bunn og ved fult pådrag begynte den å sprette sideveis på "Shinen". Vær varsom, jeg gikk trill rundt i bølgene fra Los-Skøyta på Vasser en gang ! (uoppmerksom og 16 år) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Noflow Svart 13.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2007 Hadde With 320 Drommedille med 30hk Johnson 2-takt. Det gikk flott det, men helt i grenseland når det gjaldt vekt på hekken. Når jeg la den ned fra plan måtte jeg være forsiktig så jeg ikke ble "tatt" av hekkbølgen. Synes en 4-takt høres veldig tung ut på en slik båt. Forøvrig er ikke Drommedille-systemet beregnet for så stor fart, båten er flat i bunn og ved fult pådrag begynte den å sprette sideveis på "Shinen". Vær varsom, jeg gikk trill rundt i bølgene fra Los-Skøyta på Vasser en gang ! (uoppmerksom og 16 år) greit å høre litt erfaringer, men jeg skal ikke ha 4-takt, aldri i livet... men de 16 kiloene ekstra fra 2 til 4-takt er ganske så mye på den båten ja, men hvordan var det å gå bak egentlig? har aldri erfart det før selv om jeg kjører med relativ høy tilt, sitter heeelt bak med motoren, oppe på tanken, er like før jeg går rundt hele tiden egentlig (når det kommer en liten bølge..) ååå... minner Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 13.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2007 Skal du bruke den til fisking / dorging er en 4 T å foretrekke hvis mye kjøring på sakte fart. Bakdel er som nevnt flere plasser i tråden større vekt. Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 13.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2007 Skal du bruke den til fisking / dorging er en 4 T å foretrekke hvis mye kjøring på sakte fart. Bakdel er som nevnt flere plasser i tråden større vekt. Og det er også mye mer vedlikehold, bytte av motorolje og filter er jo ikke store jobben, men etterhvert skal register reima byttes og ventiler justeres.... For ikke og snakke om at det er myye mer som kan gå i stykker enn på en 2-t Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 13.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2007 Dødmannsbryter-Dødmannsbryter-Dødmannsbryter....og Redningsvest ! Tro meg, du har ingen lyst til å prøve å gå rundt i bølger med en 10-foter. Jeg husker svært lite av hva som skjedde, vet egentlig ikke hvorfor det gikk bra, men det gjorde det. Jeg ble liggende i vannet forran båten.....og fikk den IKKE i hodet BRUK VEST AV SKIKKELIG FABRIKAT ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Noflow Svart 13.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2007 hehe... jeg bruker en regatta oppblåsbar redningsvest, jeg fester dødmannsknappen hele tiden osv. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 13.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2007 (redigert) Og det er også mye mer vedlikehold, bytte av motorolje og filter er jo ikke store jobben, men etterhvert skal register reima byttes og ventiler justeres.... For ikke og snakke om at det er myye mer som kan gå i stykker enn på en 2-t Vel ikke akkurat så mye mere som kan gå i stykker, men noe mere vedlikehold kan i verste fall påregnes etter noen år. Kommer også an på hvor flink og nøye en er, og ikke minst hvor mye en kan gjøre selv. Det er jo ikke akkurat rakett teknologi vi snakker om. Så de aller fleste kan gjøre mye på egenhånd. Redigert 13.Desember.2007 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 13.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2007 Fikk pris på en 25 Hk ferdig oppgradert til 30 HK i dag. 27240.-levert Ålesund. 750.- skulle de ha for og få den fra 25HK til 30HK. Ca 1500 var det i frakt. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 13.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2007 Hei, 750,- for å oppgradere til 30hk? 2-takter? Det er vel full verkstedpris det. Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 13.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2007 Hei, 750,- for å oppgradere til 30hk? 2-takter?Det er vel full verkstedpris det. Det var prisen jeg fikk med selger så gjenstår det og se om de kommer med et bedre tilbud. Forstår det slik på enkelte her på baatplassen at det er en enkel jobb så da er vel prisen høy nok for den jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 For å være litt utspekulert... Hvis verkstedet gjør det, ryker mest sannsynlig garantien din, og du sitter i klemma hvis det skulle skje noe med motor selv om dette ikke kan spores tilbake til den aktuelle "trimmingen". Verkestedet VET at det er gjort. Hvis du gjør det selv, ryker GARANTERT garantien din, med mindre du setter på plass de rette delen før du lever den inn til verkstedet. Your choice Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
chagall Svart 16.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Såvidt jeg har forstått dreier det seg om en 2-takt Tohatsu 25 hk som skal oppgraderes til 30 hk. Eneste forskjellen på disse motorene er pakningen mellom forgasser og innsug, som har vesentlig mindre lysåpning på 25 hk. Samme sylindervolum, gearutveksling, etc...... Hvis forhandler (selger) gjør denne jobben før levering (forutsatt at motoren er ny) må man selvfølgelig gå ut fra at det ikke følger med noen heftelser på garantien på motoren. I såfall gjør han noe som er ulovlig? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 16.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 forrsten... du har jo ikke lov til å kjøre en 25 Hester. du er jo under 16. Noe som forsikring ikke dekker ved ulykker. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
chagall Svart 16.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Du har selvfølgelig helt rett i det du sier `Hilmar 2`. Regner med at `Geirh`kjenner til bestemmelsene. Trodde han var over 16? Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 16.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2007 Du har selvfølgelig helt rett i det du sier `Hilmar 2`.Regner med at `Geirh`kjenner til bestemmelsene. Trodde han var over 16? Jeg er godt over 16 år kan gange det med 2 og litt til.Regner med at når jeg kjøper av en forhandler og spør om de kan oppgradere den til 30 HK så gjør jeg ikke noe ulovlig,ikke selger heller går jeg utifra. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 19.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2007 (redigert) Du skal vel igrunn betale hk-avgift for dei ekstra hestene du får... Redigert 19.Desember.2007 av eysteind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.