monoskrog Startet 5.Desember.2007 Del på Facebook Startet 5.Desember.2007 Vi holder på med en 28 fots båt hvor vi har bygget en lukket hytte på et Avati 28 skrog. Hytta er divinycell + 2 lag glassfiber/polyester på hver side. En båtbygger tipset oss om at vi kunne legge på 2-3 lag med topcoat med rulle, slipe ned, og sprøyte med topcoat. Jeg kjøpte en liter Biltemas topcoat for å sjekke fargen. Fargen er ikke helt den vi har tenkt oss, men jeg så for meg å legge på noen lag med biltema topcoat, slipe ned, og sprøyte med jotun hardtop, som vi får i den fargen vi ønsker. Etter hva jeg forstår/leser, er Jotuns hardtop polyesterbasert, men det som står på Biltemas er polyurethanakryl, og da blir jeg usikker. Først og fremst om det har noe for seg med flere lag med topcoat, og om de i det hele tatt går sammen. Videre ser jeg at Jotun anbefaler grunning med antipest, og den er etter hva jeg forstår, epoksybaert Noen som har noen tips, eller mening om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Skjønner ikke helt hva "båtbyggeren" mener med at du skal legge flere lag med toppcoat?Nei legg på grunning først og toppcoat til slutt. Ikke rot sammen flere produkter. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Biltemas Topcoat er maling, ikke det som normalt kalles topcoat! Lett å blande begrepene her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
eysteind Svart 5.Desember.2007 Del på Facebook Svart 5.Desember.2007 Eg tipper båtbyggeren meinte at du først skulle legge på topgoat (gelgoat med voks). Denne er mye tykkere enn lakk, og skjuler ujamnheter mye bedre. Etter dette, pusser du gelgoaten slik at den blir jamn og fin, primer med f.eks antipest, deretter jotun hartop Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 6.Desember.2007 Del på Facebook Svart 6.Desember.2007 Både vanlig topcoat (polyesterbasert) og biltema sin (P.U) er vanskelige å pusse ned , eg foreslår at du pusser/matter glassfiberen så går du over med biltema sin fin sparkel, denne er veldig lett å jobbe med. så ,viss du ikkje kjenne ein sprøytemaler, kjøpe du någen dyre lakkruller og maler ett lag gelcoat og ett lag topcoat uten å pusse i mellom, viss du oppdager riper o.l. etter du har lagt på gelcoaten så kan du sparkle rett oppå den bare vær nøye med rengjøring (støvsuger) før neste malingslag. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Honduras Svart 6.Desember.2007 Del på Facebook Svart 6.Desember.2007 Biltema driver litt begrepsforvirring, uten at det er deres skyld.... la meg forklare i forhold til hva jeg har funnet ut i forbindelse med planlagt lakkering av båt. Gelcoat... Herder ikke mot luft, og kan ikke legges på med sprøyte utenpå, da den vil forbli klissete. Topcoat.. Gelcoat tilsatt voks. Voksen legger seg som ett lufttett lag ytterst, slik at gelcoaten herder. Denne kan males og sikkert også sprøytes. Blir ikke helt blank, mer halvblank. Hardtop.. 2-komp "lakk" som kan sprøytes og males. Blir helt blank. Og så kommer Biltemas Topcoat, som ikke er en topcoat i tradisjonell forstand, men er som Jotun Hardtop i egenskaper. Så hvorfor kaller BT dette for Topcoat? Jo, fordi BT kjøper produktet fra Star Malingfabrikk, og de kaller hardtopp'en sin for Topcoat. Det eneste BT gjør er å endre etiketten fra Star til BT. De har nok ikke gjort noen annen vurdering av navnevalg eller egenskaper.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Viking. Svart 6.Desember.2007 Del på Facebook Svart 6.Desember.2007 Av egne erfaringer er jotun produktene lettere å få blanke og bedre finish. Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
monoskrog Svart 7.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Takk for innspill og oppklaring, men; Siden topcoat er gelcoat med voks, hvordan er det da å legge flere lag/strøk på? Er gel/topcoat den hardeste overflaten en kan ha på båt, eller er hardtop like hard? Kan jeg legge på flere lag med topcoat, og så slipe og polere det blank? (som alternativ til sprøyting) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Vi holder på med en 28 fots båt hvor vi har bygget en lukket hytte på et Avati 28 skrog. Hytta er divinycell + 2 lag glassfiber/polyester på hver side. Videre ser jeg at Jotun anbefaler grunning med antipest, og den er etter hva jeg forstår, epoksybaert Unnskyld meg, men hva i skal man bruke antipest for OVER vannlinjen ???? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
index Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Unnskyld meg, men hva i skal man bruke antipest for OVER vannlinjen ???? Fordi det er en veldig god grunning, som også fester optimalt på de fleste underlag! Ikke verre ennn det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VannTro Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Fordi det er en veldig god grunning, som også fester optimalt på de fleste underlag! Ikke verre ennn det! Ok, jeg trodde de hadde samme grunning uten antipest tilsetning også jeg, på samme måte som man har oximbassert silikon med og uten "Fungucide"(mugg- soppdreper) avhengig om den skal benyttes som sanitær eller byggsilikon. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
index Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Antipest effekten skyldes simpelhen at den er veldig tett i stukturen med en 3-4 strøk oppå hverandre. Og dette kan være en fordel også i andre sammenhenger. Jotun anbefaler Antipest som primer for Hardtop tokomponent toppstrøk, blant annet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sodne Svart 8.Desember.2007 Del på Facebook Svart 8.Desember.2007 topcoat blir like hard som vanlig polyester når den er ut herdet, en hardtop vil som regel være en polyuretan lakk slik som biltema sin 'topcoat' denne er hardere en polyester. Tenk litt på at dess hardere noe er dess sprøere er det, med tanke på sprekker rundt bolter og skroggjennomganger. Som sagt tidligere er det ca 6% voks i polyester topcoat dette fordi en da får en hinne over polyester laget som hindrer avgasser (gir 0 reststyren) og som hindrer at forurensing fester seg, omtrent som smør i en stekepanne. Så viss du bare har Topcoat så må du pusse denne hinnen med voks vekk før du legger på ett nytt lag. Normalt så pusser og sparkler en glassfiberlaminatet så bra at deter kun finish som står igjen når en har tatt på topcoat, to lag er mest for at ikke en skal se grp'en igjennom coaten. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
SRA Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 Har gjort noen endringer i et skap og ønskr å male dette, kan jeg da bruke Biltemas polyurethanakryl?, overflatene er en blanding av ny kryssfiner og tidligere malt finer og glassfiber, de to sistnevnte vet jeg ikke hva de er malt med, men helt glatt er det. De tidligere malte flatene, kan jeg male over disse eller må jeg pusse/rubbe/ vaske dette på noen måte?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.