logget av Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 (redigert) Det er stor forskjell på en teoretisk løsning og et anlegg som skal virke for hvermansen i flere år. Poenget mitt er at hvis man ordner de teknikkene man har, så klarer man seg stort sett bra. Fire dager i uthavn uten ladning er ikke noe problem for batteriene, det er faktisk utgangspunkt for marinestandarden i fritidsbåter. (De bør absolutt tåle en slik bruk) Her er det flere som misforstår. Alle batterier sulfaterer under bruk, for det er en del av den elektrokjemiske prosessen i batteriet. Det aktive materialet i platene reagerer med sulfatet i elektrolytten, noe som ikke er noe problem hvis det ikke får lov til å bli hardt. (Pb sulfat). Et riktig dimensjonert anlegg på ”gamlemåten” har ikke slike problemer, og derfor trenger man ikke å spe på med nye ting. Nei jeg har ikke hatt bobåt, men jeg bygger gjerne elektriske anlegg som skal seile over Atlanterhavet med minimal ladning, og det tar jo alt fra 12 til 21 dager. Så lenge en slik båt i kontinuerlig bruk klarer seg med den samme batteribank i 1825 sammenhengende brukerdøgn, så skjønner ikke jeg hvorfor 200 ampere forbruk av og til skal være noe problem. Eneste kravet er at de skal til land en gang hver tredje uke og toppe opp batteriene, ellers gjør motoren resten. Hva menes med erfaring? Er det krav til erfaring i egen båt som man kanskje har hatt en, to eller tre av, eller arbeid i flere hundre kundebåter? Redigert 9.Desember.2007 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Jeg trodde metanol ikke bare var vanskelig å få fatt i, men også ganske dyrt... Ellers blir det vel opp til den enkelte å finne ut hvilke behov for lading en har i uthavn - men diskusjon rundt løsninger er alltid lærerikt og hjelper oss å forstå de forskjellige løsningene bedre :-) Sitér dette innlegget Link to post
mevinn Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Solceller tar plass. De lader minimalt når det ikke er sol, må ligge mot solen, lader ikke når det er mørkt osv. Om brenselceller fungerer bra og har et akseptabelt økonomisk driftsbudgett må det være ideelt. Om nyprisen i tillegg er nede i 15.ooo,- begynner det å bli interessant. Solceller er O.K. til lading når båten ikke er i bruk for å fylle batteriene samt å drøye batteriene når man ligger i utehavn. På en regnværsdag lader de tilnærmet lik 0. Jeg burde nok lest litt nøyere, gikk ut fra post nr 2, 38800,- for 4A, 15000 som jeg antar må være 2.5A begynner jo å nærme seg noe, det ser ut som om levetiden mellom service også har bedret seg vesentlig. Men likevel, jeg har selv kun solceller, men av den litt eldre sorten som lader også når det regner og når det ligger i skyggen. Har også tatt bilde av panelet mens det ligger sammenrullet og likevel lader. Om sommeren har jeg stort sett lading fra 4-5 om morgenen til 10-11 om kvelden. Men dette avhenger jo av forbruk, plass på båten, hvor lange turer du har osv. Størrelsen på batteribank vil også avgjøre mye om hvor mye nytte du får av solceller siden forbruket ikke alltid vil være samtidig som ladingen. Sitér dette innlegget Link to post
Fiffi II Svart 13.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2007 Takk for entusiasme! Jeg startet dette "emnet" og har tittet inn i ny og ne, mange fine kommentarer og gode tanker! Jeg så på Ampere-meteret i sommer at jeg brukte ca 20A i døgnet. Det var kjøleskap og lampetter. Siden det er "kun" dette som skal dekkes er det ikke mye som skal til - brenselcelle virket som en enkel utvei. Ingen montering og attpåtil mobilt. Jeg skal sjekke opp mot Tyskland, men siden jeg kan få det kjøpt her for 16.000 er det kanskje tryggest med en lokal leverandør. Jeg har uansett investert i to nye batterier, hver på 100Ah. Med 200Ah i "banken" og forbruk på 20A i døgnet burde jeg kunne ligge ute 3 dager, kanskje 4. Med brenselcelle ville jeg kunne forlenge. Husker sommeren i fjor - lå to uker i skinnende sol på svenskekysten. Da er det greit å slippe behovet for landstrøm og utidig motorkjøring. Ønsker alle en God Jul og et Godt Nytt Båt-År! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2007 Håper du kommer tilbake med erfaringer hvis du handler. Jeg synes dette er interessant. Støyfri lading i uthavn frister. 2-5 Amp eksta lading i uthavn bør jo holde i massevis for de fleste. Støy fra aggregater og motorkjøring i en idyllisk uthavn er noe dritt !!! Sitér dette innlegget Link to post
MagnarA Svart 14.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2007 De butikkene som selger brenselceller selger også kanner med metanol på 5 liter. sist jeg sjekket dette kostet de ca kr 250,-. Jeg lurer veldig på hvor prisen på kr 16.000,- kommer fra. Den butikken vil jeg gjerne ha navnet på. Fint om vi kunne fått vite om kapasiteten på nevnte brenselcelle også. Jeg for min del synes dette er et flott alternativ for oss som trives på skjæra og som ikke har båten full av strømslukere. Et tips er å bytte ut vanlige pærer med LED pærer. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 14.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2007 Hei, Dette virker spennende. Er det noen som har praktisk erfaring. Er det bare å slå den av og på med en bryter etter behov. eller er det prosedyrer som må følges med tømming og fylling av drivstoff? Sitér dette innlegget Link to post
MagnarA Svart 14.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2007 Brenselcellen ligger og måler spenningen på batteriet og starter selv når spenningen er så lav som den er innstilt på. Når motoren går, går den over i hvilemodus og kobler seg deretter inn ved behov. De typene jeg kjenner har tilkobling direkte til en kanne med metanol som man skrur på. Med andre ord et lukket system. Ingen spesielle prosedyre meg bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 15.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2007 Brenselceller produserer elektrisk energi med hjelp av elektrokjemi. Drivstoffet deltar aktivt i denne prosessen, noe man bør tenke på før man begynner å mikse drivstoffet selv. Det kan fort bli en kostbar affære. Mer om hvordan forskjellige brenselceller virker kan man finne på denne linken. http://www.ipt.ntnu.no/~jsg/undervisning/n...dReiteThune.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Fiffi II Svart 21.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2007 Jeg skal stikke innom caravan-butikken som introduserte meg for "brenselcelle" og som solgte en slik for kl 16.000. Kommer tilbake med informasjon, - trolig til neste år... God Jul og Godt Nyttår! Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 Hei, Som andre nevner et det basert på at man kjøper "cartridge" dvs. spesialdesignetmetanol beholder. Vet ikke om man kan fylle på egeninnkjøpt metanol hvis man får tak i det. jeg vet ihverfall at kravet til renhet er høyt. Max power har en eller annen relasjon til Plastimo (eies av ??) og distribuerer gjennom pastimo-kjeden så det burde være greit å få tak i "cartridges". Om det så er verdt det må man vurdere selv. Har selv vurdert prisen noe for høy til nå, mener forsatt at egen motor er beste middel for lading, men ligger man lenge i naturhavner er det selvsagt kjedelig å måtte bryte stillheten for å lade. PS: en kilde til til info: http://www.plastimo.com/pdf/uk_marine_fuel...oduct_sheet.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 28.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2007 Metanol må jo være mulig og kjøpe et sted, det er jeg rimelig sikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Fiffi II Svart 11.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Her kommer det: (som jeg sa - det måtte bli nytt år før jeg fikk somlet meg til dette...) Jeg var innom Heistad Bil og Caravan (Porsgrunn kommune), de hadde Efoy 600 (den rimeligste, finnes 1200 og 1600) til kr 17.800,-. Mulig nytt år har gitt ny høyere pris, men uansett gjør ikke 1.800 kroner stort for å velge en god løsning. Mulig det går an å presse litt... Efoy 600 25W, 600 Wh/50Ah, 12V, 2.1A, 7,3kg, inkludert fjernbetjening og monteringskit. Art.nr. 42015 hos HBC's leverandør (en kjede?); (oops - glemt, jeg så nettadressen hos dem og den var så enkel at jeg ikke skrev den opp... - kommer tilbake med den) Dersom det er en utålmodig sjel som vil sjekke caravan-forretninger så har katalogen deres (fikk en farge kopi av siden med brenselcellene, s.62) en markant gul-farge. Minnes det var noe med Fritid og Maxi. Fant også denne på Efoy 600: http://www.yatego.com/internetshopdd/p,45e...y-600-1200-1600 Jeg må investere i rullesystem i år og kona vil gjerne ha kalesje, så det er mulig jeg må starte motoren i år også, men brenselcelle vil bli lagt inn i prioriteringen - så får vi se... Ønsker alle en god sesongforberedelse! Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 12.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2008 Har 2 stk. 40w solpaneler montert flush på dekket, virker O.K. sommerstid, tilnærmet null effekt om vinteren. Ville nok blitt vesentig bedre om jeg hadde mulighet til å vinkle disse mot solen. Vindgenerator montert. Virker O.K. når det blåser en smule. Har bensingenerator ombord men bruker den nødig p.g.a. støy, nabovarsrel, o.s.v. Brenselceller er absolutt av interesse men jeg velger avvente en lille smule. Sitér dette innlegget Link to post
Fiffi II Svart 17.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2008 Sjekk http://www.maxfritid.no, forhandlere over hele landet. Sitér dette innlegget Link to post
haudi Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 (redigert) Med brenselcelle-anlegg får man jo nesten gratis emdlemsskap i Bellona. Det er hydrogenet som utnyttes fra Metanolen. Oksygen fra lufta benyttes og restproduktet er vann og bitte litt CO2. Veeldig miljøvennlig. 5 liter Methanol fra MaxFritid , evt caravansenteret, koster 225 kr. Helles i brenselcelleanlegget. Bruker 1,7 l per 24 t om anlegget produserer på max hele tiden, men det er jo ytterst sjelden. Når motoren går eller strøm er av brukes 0. Datastyrt . Har hørt at 5 liter per uke er gasnske normalt uten at motoren går eller landstrøm. Forøvrig er det ikke behov for service - vedlikeholdfritt... Brenselcelle EFOY 1600 65 W 1600 Wh/130 Ah, 12 V, 5,4 A, 7,6 kg Inkludert fjernbetjening og monteringskit Art. nr. 42016 Veil. pris kr. 31 169,00 (STK) Sjekk også http://www.efoy.de/index.php?option=com_co...=56〈=en Redigert 4.Juli.2008 av haudi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 Med brenselcelle-anlegg får man jo nesten gratis emdlemsskap i Bellona. Det er hydrogenet som utnyttes fra Metanolen. Oksygen fra lufta benyttes og restproduktet er vann og bitte litt CO2. Veeldig miljøvennlig. Ahem, Karbonet fra metanolen kan jo ikke bare forsvinne av seg selv, det blir like mye CO2 utslipp som ved vanlig forbrenning. Ved en vanlig forbrenningsmotor er det også okysgen fra lufta som brukes. Men det gir høyere virkningsgrad med brenselscelle og ingen andre skadelige utslipp som NoX etc. http://en.wikipedia.org/wiki/Direct_methanol_fuel_cell http://no.wikipedia.org/wiki/Brenselcelle http://no.wikipedia.org/wiki/Forbrenning Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 Karbonet fra metanolen kan jo ikke bare forsvinne av seg selv... Likevel er det CO2-nøytralt. Skilnaden er at ved bruk av fossile brennstoff, blir CO2 som var varig lagra frigjort, mens ved bruk av metanol blir CO2 som alt er i sirkulasjon frigjort. Ein annan ting er at alternativet til metanolproduksjon er matproduksjon, og då snakker vi om eit anna problem. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 Metanol lages stort sett av fossile ressurser, og CO2-regnskapet blir dermed ikke så anderledes enn for andre brensel. Bioetanol som du snakker om er kun et marginalt produkt i denne sammenhengen. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Nils Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 Eg gjer meg. Inntil vidare er vel og brenselcellene eit marginalt produkt, men eg gler meg til å få inn ei brenselcelle, ein elektromotor på drevet og takk og farvel til diesel og oljelukt i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2008 Det var "bitte litt" CO2 jeg reagerte på. Du får ca. samme mengde om du forbrenner 1 liter metanol (gitt fullstedig forbrening) som hvis man "brenner" 1 l. metanol i en brenselscelle. Det er heller ikke slik at brenselscelle er alene om å bruke oksygen fra luften som oksydasjonmiddel. Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Brenselcelle virker interresant. Jeg klassifiseres vel som miljø synder og vil gjerne drive PC, TV, Filserver osv... Det store spørsmålet for meg om disse EFOY brensel celle generatorene er lovligheten over grenser. Metanol er vel under samme kategori som Alkohol... Ut i fra det jeg ser på EFOY sine sider kan man ha 5l, 10l eller 28l drivstoff kanner... Hvordan er lovligheten over grensa med en skjult 28l metanol tank?!? Den er da fryktelig lik en sprittank :) For de som nevner 4a, ser nå at de leveres opp til 7,5a, noe som igjen tilsvarer 180ah :) http://www.efoy.com/en/marine-efoy-fuel-cell.html Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Til informasjon: Vi er importører og distributører til båtbransjen av dette produktet. For de som måtte være interessert har vi Efoy 1600 (130Ah i døgnet) til demonstrasjon i Oslo. Seatronic er en av våre landsdekkende forhandlere. Metanolen er unntatt mange av restriksjonene som gjelder for alkohol til konsum. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Cirion Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Til informasjon: Vi er importører og distributører til båtbransjen av dette produktet. For de som måtte være interessert har vi Efoy 1600 (130Ah i døgnet) til demonstrasjon i Oslo. Seatronic er en av våre landsdekkende forhandlere. Metanolen er unntatt mange av restriksjonene som gjelder for alkohol til konsum. Jøss, har Seatronic sluttet med brenselceller eller nettopp startet?!? Fra Seatronic.no: "Vi har dessverre ingen produkter i denne kategorien for øyeblikket." http://seatronic.no/strom-brenselceller-c-50_197 Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Den nye katalogen. Nederst til høyre. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.