Jump to content

Brenselcelle - på metanol? Fabelaktig i båten?


Fiffi II

Recommended Posts

Hva er grunnen til at alle disse er like store?

 

Dette har nok med rene produksjonstekniske årsaker å gjøre. Det er et ferdigutviklet, 100% profesjonelt produkt. (En brenselcelle skal man helst ikke åpne og mekke på av ren gutteaktig nysgjerrighet.)

 

Å utvikle støpeformer etc. for hver av de 5 forskjellige modellene, vil antagelig kostet mer enn det smaker. Når ingen av modellene er stort større enn en vanlig dokumentkoffert, er det vel neppe bryet verdt.

 

Ennvidere kan det være sider ved teknologien som gjør at volumet ikke endres proporsjonalt med effekten. Hverken volum eller vekt er jo videre skremmende på noen av modellene(?).

Link to post
Share on other sites

Ser de ligger på rundt 2000Euro i tyskland for 1200 Wh versjonen, (inkl 19% tysk mva).

Det begynner virkelig å bli interessant. Jeg har også campingvogn, og en 7,5 kg sak er jo veldig lett å flytte i mellom etter behov, tanken kan man derimot ha fastmontert.

Link to post
Share on other sites

må det da sies og være serdeles dyr strøm.

 

Modell 1600 lader med ca. 130Ah i døgnet. Har du forsøkt å regne på hvor mye et solcelleanlegg som garantert gir like mye lading (en gjennomsnittlig sommerdag i Norge :giggle: ) ville ha kostet, eller hvordan det hadde tatt seg ut på båten?

 

Neida, ikke utpreget billig, men det er mange måter å regne på. Nå er det såvidt meg bekjent heller ikke noen som har påstått at det er billig. Brenselceller retter seg nok inn mot helt andre markeder enn de som kjøper batteriladere og gule generatorer på Jula eller Biltema. Heldigvis for Efoy finnes det mange rike idioter der ute; 17000 solgte enheter på få år sier vel litt om det? :wink:

 

Uten bråk og lukt...og man kan fylle på med rester etter helgafylla... :cheers_wine:

 

Ja, etter helgefylla er det nok andre ting som bråker og lukter værre. :lol::eek::cryin:

Link to post
Share on other sites

Med kr 42.000,- for en 65Wer og en pris på 35 kr/l for spesialmetanol vill kilowattimeprisen bli Kr 47,25. Om en regner med 10 års avskrivning og 400 driftstimer i året samt en rente på 5%, da er ikke utgifter til vedlikehold tatt med. Men tar jeg ikke feil må disse membranene skiftes etter noen timer og de de er sikert ikke billige, men det kan sikert andre si noe omm.

Og så klager folk når strømprisen nermer seg 50 øre pr KWT.

Link to post
Share on other sites

Med andre ord, en del å spare ved å handle slikt i Sverige.

 

Ser en side i Sverige som selger Efoy 1600 til SEK 44250,-

Med dagens kurs utgjør det ca NOK 36500,-

http://www.jrlarmcenter.com/produkter/bran.../efoy-1600.html

 

10l dunk med metanol tar de SEK 495,- for.

Med dagens kurs ugjør det ca NOK 410,-

http://www.jrlarmcenter.com/produkter/bran...ransle/m10.html

 

De har modellene fra Efoy 900 - Efoy 2200 med pris :)

http://www.jrlarmcenter.com/produkter/bran.../bransleceller/

 

Slik jeg forstår det, er det ikke toll på elektronikk, samt at svensk og norsk moms er lik.

Foruten et fortollingsgebyr er det ikke noe å spare ved å kjøre på grønt over grensa.

Link to post
Share on other sites

da er ikke utgifter til vedlikehold tatt med. Men tar jeg ikke feil må disse membranene skiftes etter noen timer og de de er sikert ikke billige, men det kan sikert andre si noe omm.

Og så klager folk når strømprisen nermer seg 50 øre pr KWT.

 

Vedlikehold = null. Forsøker du å åpne en brenselcelle, faller nok alle garantirettigheter umiddelbart bort. 5-6000 timer før "major overhaul".

 

Prisen er ikke lav, og jeg gjentar: Det har jeg ikke registrert at noen har påstått.

 

Men please ikke kom med flere slike økonomiske analyser, jeg blir så skremt av de, når jeg ser hva det koster meg å reprodusere energiforbruket mitt i ferien, at jeg vurderer å avlyse hele ferien. Selv om jeg ikke har brenselceller. :lol:

 

Jeg tar poenget BMP; jeg skal ikke sette deg opp på venteliste. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg tar poenget BMP; jeg skal ikke sette deg opp på venteliste.

Tror du misforstår meg litt For jeg er faktisk seriøst intresert i og anskaffe meg noe slikt, men jeg liker og ha alle kort på bordet før jeg tar en avgjørelse. Dette inneberer også noen økonomiske analyser. Som en kurositet har jeg regnet ut at om jeg produserer ferskvann med omventosmose på strøm fra en slik brenselselle vil vannet koste meg nesten kr 2 pr/l. Men sett på den annen side kan jeg produsere nesten 100l vann på hvær l metanol jeg drar med meg.

Hva skjer med enheten om metanolbeholderen går tomm under en skikkelig frostperiode og hva koster en slik "major overhaul".

Da jeg skal ha båten liggende på svai i fremtiden er dette intresane spørsmål da brenselsellen vil være i drift hele vinteren og da tanken varer bare en uke er jo sjangsen for at den skal gå tomm stor.

Link to post
Share on other sites

Hva skjer med enheten om metanolbeholderen går tomm under en skikkelig frostperiode og hva koster en slik "major overhaul".

 

Den tar ikke skade hvis den fryser, men må "tines" før ny oppstart. Foreløpig kjenner jeg ikke kostnaden ved overhaling.

 

Da jeg skal ha båten liggende på svai i fremtiden er dette intresane spørsmål da brenselsellen vil være i drift hele vinteren og da tanken varer bare en uke er jo sjangsen for at den skal gå tomm stor.

 

Hvor lenge tanken varer, kommer jo an på netto strømforbruk. Efoy'en starter nemlig automatisk når spenningen har sunket til f.eks. 12,2 V. Da stopper den ikke før spenningen har kommet opp på f. eks. 14,2 V. Jeg ser det som fornuftig å kombinere en brenselcelle med solceller og/eller vindgenerator. Det vil jo i perioder medføre lange perioder hvor brenselcellen ikke går (evt. kortere gangtid etter start). 10 liter metanol tilsvarer 900 - 1000 Ah.

 

28 liter metanolkanner er også tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Personlig så styres mine lyster og behov for å skaffe meg nye ting av: Om hvorvidt utgiftene allerede strekker til eller ikke.

Jeg har også kommet i en alder hvor jeg vurderer gode og dårlige investeringer på en annen måte, og før vurderte jeg bil som en dårlig investering og hus for en god investering.

 

I dag er denne investeringen plutselig blitt til en dårlig investering for meg, for selv om huset dobler seg i pris med jevne mellomrom så kommer jeg til å dø fra verdiene uansett. Plutselig har det gått opp for meg at 300 kvadratmeter pr. person er litt i overkant og tenker å gjøre noe med denne situasjonen.

 

90 % av pengene jeg realiserer skal jeg bruke på damer og brennevin og resten skal jeg tulle bort. Kanskje jeg tuller bort litt penger på en brenselcelle også.

 

Den dårligste investeringen jeg har gjort vedrørende strøm gikk i konteineren i løpet av påsken. Restlageret av noen høyeffekt dynamoer som hadde en lei tendens til å brenne opp.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...