Jump to content

Brenselcelle - på metanol? Fabelaktig i båten?


Fiffi II

Recommended Posts

Tror nok brenselcelle kan ha noe for seg til mitt bruk. Vi har ca 470Ah tilgjengelig. Trives aller best i uthavn. Bruker kun strøm til TV (kanskje 1,5 timer pr. dag ved dårlig vær), En liten kompressor kjøleboks, Ingen varme og kun LED lys. M.a.o. Et rellativt lite forbruk. Med en brenselcelle som gir 50 Ah ekstra pr. døgn vil nesten ah-regnskapet mitt gå opp. Da er det kun vann og mat som hindrer oss fra å tilbringe 14 dager uten å dra i land for å bunkre.

Dette vil(le) jeg gladlig bruke penger på. Samtidig får jeg færrre ut og opplading av bateriene mine, noe som gir lengere levetid. Så for mitt bruk er brenselcelle ideelt. De minste til Efoy koster vel rundt 22-25.000,-

Alternativet er et bråkete besinaggregat som plager andre og kona eller et solcellepanel so gir tilnærmet null i dårlig vær.

At de samtidig veier under 10 kg. er jo heller ikke noe drawback-

Link to post
Share on other sites

Det minste efoy får du vel på hyttebutikker for under 20000.- nå.

 

Med kjøleboks, 1,5time TV og bare LED lys så bruker du vel langt under 50ah i døgnet.

 

jeg har målt i båten min de siste 2 dagene og kjøleren bruker 22,5Ah pr døgn og en TV trekker vel ikke mer enn 7-8ah på 1,5time. LED>lamper gir jo nesten ikke utslag på forbruk

Link to post
Share on other sites

Så da er vel brenselceller aktuellt for de med et bevisst syn på forbruk mitt i blinken? Synes dette høres interessant ut. I hvertfall om de ikke trenger vedlikehold og har en brukbar levetid.

Om amperetimekostnaden blir relativt høy spiller ingen rolle. Blir som å ta fly til karibien. Ingen setter pris på å sitte 10 timer i et flysete, som ofte er det som er utgiften, men det er det som skal til for å nyte ferien. Tror jeg skal forske litt mer på dette.

Link to post
Share on other sites

Nå fungerer jo dette automatisk slik at det starter automatisk når spenningen faller til 12,2V eller hva det var så går det til den er oppe på et akesptabelt nivå igjen, det høres jo veldig fint ut da man med dette kan fylle 10liter metanol et par gggr i løpet av en sommer og fri seg helt fra tanker om å gå tom for strøm om man ikke går bananas med forbruket

Link to post
Share on other sites

Hva med innslagsspenningen. Kan denne justeres? Tenker da at batteriene allerede har nådd en vesentlig utlading om spenningen ligger på 12,2 V. Hadde vært fint om brenselcellen kunne hjelpe til litt før. Noen som vet?

 

En annen ting som slo meg. Hva med tollvesen og politi, samt grensepassering. Vil dette være et problem?

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med innslagsspenningen. Kan denne justeres?

 

Ja, de har PC interface. Dessuten kan de startes manuelt, hvis spenningen er under 12,7V.

 

En annen ting som slo meg. Hva med tollvesen og politi, samt grensepassering. Vil dette være et problem?

 

Burde ikke være noe større problem enn de som har med seg brennstoff til spritkjøkkenet sitt, og de er det mange av. Kanskje jeg prøver en GT i helgen hvor jeg bytter ut G'en med Efoy fuel. I tilfelle det går bra, kommer jeg med en prosjekttråd. Hvis ikke, hører dere ikke fra meg på en stund.

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg prøver en GT i helgen hvor jeg bytter ut G'en med Efoy fuel. I tilfelle det går bra, kommer jeg med en prosjekttråd.

Du bør kansje få deg et tastatur med slike små knopper på tastene før du går i gang med forsøket.

Elers hørte jeg ryktet om at Biltema tror jeg det var skulle komme med et lignende produkt til godt under Kr 10.000,-.

Link to post
Share on other sites

Vil det være et problem for brenselcellen å stå ubrukt gjennom vinteren ?

Tar den skade av å stå lengre perioder frakoplet ?

 

Nei. Hvis den står i "Stand by", vil den starte når det måtte være nødvendig for "å holde varmen". Kobles den fra og fryser, må den tines før oppstart.

 

 

Kan jo ikke være mye jobb og demontere en slik.

 

Det er "plug and play" koblinger. Kjekt for de som ønsker å bruke den på hytta om vinteren.

 

 

Du bør kansje få deg et tastatur med slike små knopper på tastene

 

Elers hørte jeg ryktet om at Biltema tror jeg det var skulle komme med et lignende produkt til godt under Kr 10.000,-.

 

Ikke noe problem. Har hørt at motgiften er en skikkelig knert med kjøpevarer dagen derpå. Problemet da blir vel heller at man må forholde seg til to tastaturer hele tiden.

 

Biltema? Tror hverken Efoy eller vi har grunn til å skjelve i buksene. Efoy er tross alt verdens desidert største produsent av "LPDMFCT" (Low Power Direct Methanol Fuel Cell Technology), med noe sånt som 17 000 solgte enheter. De følger nok med på hva som skjer rundt omkring. Men man vet jo aldri...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...