Jump to content

Dieselvarmer, mystisk hull i kanten av lyddemper


Frøken Fryd

Recommended Posts

Skulle fyre igang dieselvarmeren i dag og oppdaget eksos komme ut av lyddemperen, det kom fra hullet midt på demperen.

Varmeren er akkurat montert og det viste seg at det var kommet tetningstoff inn i røret ut fra demperen som mer eller mindre blokkerte eksosen. Så er spørsmålet hva dette lille hullet midt på potten er for noe og kan den brukes etter at eksos har kommet ut derfra? Jeg har forsøkt å blåse gjennom potten og det er fritt frem, blokkerer jeg uttaket kommer det noe luft ut fra dette hullet. :confused:

Hullet ser man nederst midt på potten her:

dsc02191.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker ikke denne potten, men jeg mente at denne slangestussen var for utløp av kondens-vann. Mitt kondensvann renner ut i svært få dråper i selve utslippsrøret gjennom skrogsiden, men jeg har nok en større varmer (Webasto Termo 90S). Ville ikke forundre med om det skal kobles til en spesiell slange til dette uttaket og med utløp i kar med sumppumpe eller gjennom skrogside.

Link to post
Share on other sites

Kan det rett og slett vere feil potte som er levert med?

Leser i en tysk manual som roaldbj skriver, ikke det at jeg kan tysk, at det er kondensvann som skal renne ut her, hva da når det ikke er kondensvann?

Varmeren det gjelder er Termotop C

 

Noen som har bilder som de kan finne frem av sine egne varmere?

Link to post
Share on other sites

Du har vel samme brenner som meg ?

Samme brenner ja og mitt sett var fra Seatronic. Men så tullet de fælt hos leverandøren og først ga meg ett bilsett.

Men du sier at du har samme demperen som meg?

Kansje den har en slags motstand innebygget slik at det ikke kommer eksos ut der uten at det er tett i utløpet...

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter desverre kun på papirutgaven av bil varmer og der er denne potten.

I manualen i dokumentarkivet er det en annen type potte.

 

Det eneste jeg vet sikkert er at de rotet ved levering og så ble det ettersendt for å få det til å bli en båtpakke...

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan se om jeg finner igjen manualen, det er bilde av denne potten i manualen som gjelder for båt også.

Sist vinter gikk den i 3 uker i strekk og det var aldri noen antydning til eksos lukt i det rommet som brenneren står i

Ville ikke tenkt så mye mer på det sørg for fritt løp ut for eksosen så er det ikke noe problem

Link to post
Share on other sites

Og i skjøtene som lekker på denne type potte, og kanskje over drenshullet også, kan man tape over med en slik blank metalltape de har på Biltema, da ble den potte-tett.

 

Husker ikke hva denne tapen heter, men den er blank og tåler varme i bøtter og spann.

:yesnod:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke har fått en løsning på problemet ditt, skal jeg ta noen bilder og sende deg...i kveld. Jeg har montert samme varmer, kjøpt på Seatronic i sommer.

Hadde vert fint med bilde som viser potten ja :yesnod:

Min ble også kjøpt hos Seatonic men leverandøren sendte først bilpakke og sendte deler etterpå for å få det til en båtpakke...

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Ble det trukket noen konklusjon i denne tråden angående lyddempere fra Webasto? Har handlet inn en slik sak fra en Webasto-forhandler på ebay som mente den skulle brukes i båt. Spørsmålet nå er jo om jeg skal tette dette hullet eller om det er safe å la det stå oppe. Er kun et hull hos meg og ikke noen stuss. Kjøpe ellers også noen lengde isolasjon i samme sjappa til varmluftsslangene. Innbiller meg at det var stor suksess!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...