Frøken Fryd Startet 6.Desember.2007 Link til dette innlegget Startet 6.Desember.2007 Skulle fyre igang dieselvarmeren i dag og oppdaget eksos komme ut av lyddemperen, det kom fra hullet midt på demperen. Varmeren er akkurat montert og det viste seg at det var kommet tetningstoff inn i røret ut fra demperen som mer eller mindre blokkerte eksosen. Så er spørsmålet hva dette lille hullet midt på potten er for noe og kan den brukes etter at eksos har kommet ut derfra? Jeg har forsøkt å blåse gjennom potten og det er fritt frem, blokkerer jeg uttaket kommer det noe luft ut fra dette hullet. Hullet ser man nederst midt på potten her: Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 Jeg bruker ikke denne potten, men jeg mente at denne slangestussen var for utløp av kondens-vann. Mitt kondensvann renner ut i svært få dråper i selve utslippsrøret gjennom skrogsiden, men jeg har nok en større varmer (Webasto Termo 90S). Ville ikke forundre med om det skal kobles til en spesiell slange til dette uttaket og med utløp i kar med sumppumpe eller gjennom skrogside. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 Kan det rett og slett vere feil potte som er levert med? Leser i en tysk manual som roaldbj skriver, ikke det at jeg kan tysk, at det er kondensvann som skal renne ut her, hva da når det ikke er kondensvann? Varmeren det gjelder er Termotop C Noen som har bilder som de kan finne frem av sine egne varmere? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 Er du sikker på at denne lyddemperen er egnet til båtbruk? Ser for meg ut som en billyddemper. Det jeg har sett i fra Webasto er identisk med Eber sin. Et rustfritt spiralrør med isolasjon og et ytterrør rundt. Sitér dette innlegget Link to post
tfjelde Svart 6.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 Du har vel samme brenner som meg ? min ble kjøpt som et sett hos maritim Lyddemperen står på baksiden av brenneren, stusset også på dette hullet men har ikke vært plaget med eksos inne i båten en annen ting er at lyddemperen ikke er tett i sveisen ! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 tfjelde skrev: Du har vel samme brenner som meg ? Samme brenner ja og mitt sett var fra Seatronic. Men så tullet de fælt hos leverandøren og først ga meg ett bilsett. Men du sier at du har samme demperen som meg? Kansje den har en slags motstand innebygget slik at det ikke kommer eksos ut der uten at det er tett i utløpet... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 abbor skrev: Er du sikker på at denne lyddemperen er egnet til båtbruk? Nei jeg begynner å lure nå, det ble kjøpt som sett men de leverte mye feil først... Sitér dette innlegget Link to post
tfjelde Svart 6.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 Det står vel i monteringsanvisningen at denne lyddemperen skal brukes ! og at drens hullet skal være det laveste punktet. Den anvisningen jeg hadde var for båt Har sett det kommer noen få dråper med vann ut når jeg starter den men har aldri kjent noe eksos Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 (redigert) Jeg sitter desverre kun på papirutgaven av bil varmer og der er denne potten. I manualen i dokumentarkivet er det en annen type potte. Det eneste jeg vet sikkert er at de rotet ved levering og så ble det ettersendt for å få det til å bli en båtpakke... Redigert 6.Desember.2007 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tfjelde Svart 6.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 Jeg kan se om jeg finner igjen manualen, det er bilde av denne potten i manualen som gjelder for båt også. Sist vinter gikk den i 3 uker i strekk og det var aldri noen antydning til eksos lukt i det rommet som brenneren står i Ville ikke tenkt så mye mer på det sørg for fritt løp ut for eksosen så er det ikke noe problem Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 I dag så kom all eksosen ut dette hullet skjønner du, men da var det jo tett i utløpet etter potten. Men om det er litt motstand i dette hullet vil vel kansje ikke eksose ta den veien når det er åpent i det store uttaket. Sitér dette innlegget Link to post
tfjelde Svart 6.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 Hvis utløpet er tett så må det jo komme ut en plass Har som sagt ikke merket noe eksos fra min potte og den har også dette drens hullet Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 Okej, da setter vi den på plass igjen og prøver å tette kun rundt røret denne gangen Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 6.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 Og i skjøtene som lekker på denne type potte, og kanskje over drenshullet også, kan man tape over med en slik blank metalltape de har på Biltema, da ble den potte-tett. Husker ikke hva denne tapen heter, men den er blank og tåler varme i bøtter og spann. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2007 Jeg har brukt en liten tube beregnet på å tette eksosrør, tåler 1000 grader eller hva det var... Tror dere en skal tette dreneringshullet? Lekker den eksos vil dette komme inn i salongen. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Kolberg Caspari Lautom lager sine båtsetter og den lydpotten fra standard Webasto-bilsett brukte dem i mange år på 3.5 og 5kw vannvarmeren, men i dag leverer dem samme ekshaustrør og er med luftvarmerene. Du kant kjøpe ekshaustrør med integrert pott som reservdel. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
nimbuster Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 (redigert) Dersom du ikke har fått en løsning på problemet ditt, skal jeg ta noen bilder og sende deg...i kveld. Jeg har montert samme varmer, kjøpt på Seatronic i sommer. Redigert 7.Desember.2007 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 nimbuster skrev: Dersom du ikke har fått en løsning på problemet ditt, skal jeg ta noen bilder og sende deg...i kveld. Jeg har montert samme varmer, kjøpt på Seatronic i sommer. Hadde vert fint med bilde som viser potten ja Min ble også kjøpt hos Seatonic men leverandøren sendte først bilpakke og sendte deler etterpå for å få det til en båtpakke... Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Så på potta til min varmer, og det lille hullet står faktisk vendt oppover.....så hvis det er et "kondenshull-2, så har ikke kondensen noe sted å ta veien hos meg. Må sjekke dette først. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Hos meg har jeg montert lydpotta på varmeren slik at evt. kondensvann renner ut der hvor eksosen forlater båten på akterspeilet under badeplattformen. Jeg vet ikke hvor mye kondens som kommer ut, men jeg må jevnlig tørke en svart stripe. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Det der er jo bilpotta til Webasto. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Det forundrer meg ikke, jeg har en Webasto Termo 90S vannvarmer ombord. Og alt fungerer utmerket. Jeg tror at den største sløyfen er omlag 16 meter lang. Jeg får fort varme i salongen med denne Webastoen og en kraftig varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Hvis det er en eber, kan du ringe til stein på eber norge og spørre om denne stussen. jeg har montert mange eber i bil, uten at jeg har sett denne på noen av pottene Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Mix Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Ble det trukket noen konklusjon i denne tråden angående lyddempere fra Webasto? Har handlet inn en slik sak fra en Webasto-forhandler på ebay som mente den skulle brukes i båt. Spørsmålet nå er jo om jeg skal tette dette hullet eller om det er safe å la det stå oppe. Er kun et hull hos meg og ikke noen stuss. Kjøpe ellers også noen lengde isolasjon i samme sjappa til varmluftsslangene. Innbiller meg at det var stor suksess! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.