Jump to content

Hvor kald før motoren fryser?


Yankee

Recommended Posts

Kjøp en frostvakt (Clas Olsson el lign. ca. 2-300 watt) og legg den ned i motorommet. Og du har selvsagt fyllt opp med rød frostveske? Bruker du ikke rød frostveske så tapp ut den blå og fyll opp med rød. Da forhindrer du en masse ubehageligheter ved korresjon i ferskvannssystemet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ligger båten på sjøen, skal det mye til for at motoren fryser. Motorommet er som oftest trekkfritt, bare noen små lufteventiler i siden som ikke har betydning. Vil tro du må opp i -8 eller mer før det blir skade. Men har du tillgang til strøm, ville jeg selvsagt montert frostvakt.

Link to post
Share on other sites

Bruker du ikke rød frostveske så tapp ut den blå og fyll opp med rød. Da forhindrer du en masse ubehageligheter ved korresjon i ferskvannssystemet.

 

Øhh ? Her har jeg muligens gått glipp av noe.

 

Kan man bruke rød hele året, eller har man på blå i sesongen, og rød utenfor ??

 

Hva er forskjellen på de to ?

 

/Are

Link to post
Share on other sites

tull å tøys å bytte ut den blå med rød ,såfremt du ikke har alublokk og topp. den blå er og korrosjonsbestandig. les i instruksjonsboken om den skal ha ( som de nyere motorene ) rød g13 eller om den skal ha silikatfri frostveske ( som noen nå har begynt å bruke .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Motorommet er som oftest trekkfritt, bare noen små lufteventiler i siden som ikke har betydning..

Var vel ca - 2 en grad her en dag som jeg hoppa ned i kjeller'n , da var det is på det lille vannet i kjølen min .Detta har ikke jeg sett før , men har nå tetta luftinntaka da det blåste rett inn i motorrommet . For å nevne det så med gammle snekka , der hadde jeg frostvakt som skulle slå seg på ved +5 . Etter 3-4 uker med 14-16 minusgrader , var den fremdeles ikke slått seg på ( hadde ei vannflaske i motorrommet også ). Så hjelper mye å stenge luftinntakene , jeg gjør nå det da og ser mange andre i havna gjør det også .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tidligere brukte båten å ligge på sjøen om vinteren. Jeg brukete termometer i motorrommet som kunne avleses i kabinen. Det stemmer bra med at temperaturen i motorrommet var 0 grader når temperaturen ute var -10. Da var luftinntakene nesten helt tettet.

Sett inn et temometer med føler i motorrommet, da kan du følge med hvordan det er i din båt.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

........ Bruker du ikke rød frostveske så tapp ut den blå og fyll opp med rød. Da forhindrer du en masse ubehageligheter ved korresjon i ferskvannssystemet.

Javel???? Har nå hatt blå frostvæske i motoren i ca 25 år og ca 5000 driftstimer og aldri hatt noe i nærheten av "en masse ubehagligheter". Flaks???

Link to post
Share on other sites

Jeg ble like paff som dere. Jeg var på Universal Diesel og kjøpte ny varmeveksler og o-ringer. Jeg hadde varmeveksleren ute i fjor høst og leverte den til et radiatorverksted for rens. Den ble som ny. Kosmetisk sett.

 

Men jeg hadde et svare strev med å få den ut. Den satt dønn fast i masse koresjon som hadde lagt seg på det ene året.

Univeral Diesel påpekte at jeg måtte bruke rød frostveske for å hindre dette. All blå frostveske må fjernes nøye før rød blir helt på.

Jeg måtte til med mye jobb for å få løs den gamle korresjonen som satt fast i alum.veksleren på Perkinsen.

 

Man lærer heldigvis noe hele tiden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Biltema sin er blå , men den funker til det meste her ombord . Men som Astor sier , så er det viktig og bruke rød hvis du har aluminium greier i systemet har jeg lest / hørt. Jeg bruker Biltema og har en VP TD 70 A og håper å trur det går bra .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei alle.

 

Hva med outboard og vinter/frost... Hadde tenkt å la båten ligge en stund ute, men "vart no litt skræmd" for kulda... Råd og tips??

 

Viking.

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Bare ett lite spørsmål:min yanmar med alutopp benytter rød væske på det lukkede system.Men jeg bruker blå til å kjøre igjennom sjøvannsinntaket på vinteren for å forhindre evnt.frostskader/spreng.

Skal/må jeg benytte type rød på dette også,eller er det bare gjeldende på det lukkede system???

Link to post
Share on other sites

Har hatt små båter ute hele vinteren for å fiske, med totakter fra 9.9-25 hk, i de siste 20 årene i hvertfall. Disse blir selvfølgelig vippet opp, men ellers ingen forholdsregler. Har aldri hatt problemer med dette. :smiley:

Uten å være alt for påståelig,men burde ikke den være "vippet"ned akkurat for å unngå å fryse.Det er jo som kjent kaldere i luften kontra sjø?????????

Link to post
Share on other sites

Bare ett lite spørsmål:min yanmar med alutopp benytter rød væske på det lukkede system.Men jeg bruker blå til å kjøre igjennom sjøvannsinntaket på vinteren for å forhindre evnt.frostskader/spreng.

Skal/må jeg benytte type rød på dette også,eller er det bare gjeldende på det lukkede system???

 

Dette er to separate kjølesystemer, og vannet er ikke innom aluminiumstopper eller andre sårbare deler.

Det er helt ok å bruke billigste kjølevæske i saltsløyfa. Det skal kun sikre at det ikke står saltvann der som fryser, da det har presset saltvannet foran seg og ut.

 

I tillegg bevarer det kretsen fra å få platerust og flakrust som oppstår ved luftoksidering.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...