Yankee Startet 6.Desember.2007 Del på Facebook Startet 6.Desember.2007 Går det bra å la båt med salvannskjølt V8 merc bensin ligge på sjøen i kuldegrader? Noe en kan gjøre for å kunne la den ligge? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 6.Desember.2007 Del på Facebook Svart 6.Desember.2007 Kjøp en frostvakt (Clas Olsson el lign. ca. 2-300 watt) og legg den ned i motorommet. Og du har selvsagt fyllt opp med rød frostveske? Bruker du ikke rød frostveske så tapp ut den blå og fyll opp med rød. Da forhindrer du en masse ubehageligheter ved korresjon i ferskvannssystemet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Yankee Svart 6.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2007 Ingen frosvæske, saltvannskjølt......... Skal kjøpe frostvakt! takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Linn Christina Svart 6.Desember.2007 Del på Facebook Svart 6.Desember.2007 Ligger båten på sjøen, skal det mye til for at motoren fryser. Motorommet er som oftest trekkfritt, bare noen små lufteventiler i siden som ikke har betydning. Vil tro du må opp i -8 eller mer før det blir skade. Men har du tillgang til strøm, ville jeg selvsagt montert frostvakt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 (redigert) Min erfaring her på østlandet er:grensen går på ca -10 grader over flere dager (2-3 eller mer), da må det varme eller konservering til på min båt. Ligger på sjøen. Redigert 7.Desember.2007 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Bruker du ikke rød frostveske så tapp ut den blå og fyll opp med rød. Da forhindrer du en masse ubehageligheter ved korresjon i ferskvannssystemet. Øhh ? Her har jeg muligens gått glipp av noe. Kan man bruke rød hele året, eller har man på blå i sesongen, og rød utenfor ?? Hva er forskjellen på de to ? /Are Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 tull å tøys å bytte ut den blå med rød ,såfremt du ikke har alublokk og topp. den blå er og korrosjonsbestandig. les i instruksjonsboken om den skal ha ( som de nyere motorene ) rød g13 eller om den skal ha silikatfri frostveske ( som noen nå har begynt å bruke . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 men nå trenger da ikke yankee frostveske debatt i tråden om en saltvannskjølt motor heller :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hita Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Er det noen som vet om samme temperaturer gjelder for sjøvannsventilene også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Motorommet er som oftest trekkfritt, bare noen små lufteventiler i siden som ikke har betydning.. Var vel ca - 2 en grad her en dag som jeg hoppa ned i kjeller'n , da var det is på det lille vannet i kjølen min .Detta har ikke jeg sett før , men har nå tetta luftinntaka da det blåste rett inn i motorrommet . For å nevne det så med gammle snekka , der hadde jeg frostvakt som skulle slå seg på ved +5 . Etter 3-4 uker med 14-16 minusgrader , var den fremdeles ikke slått seg på ( hadde ei vannflaske i motorrommet også ). Så hjelper mye å stenge luftinntakene , jeg gjør nå det da og ser mange andre i havna gjør det også . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Tidligere brukte båten å ligge på sjøen om vinteren. Jeg brukete termometer i motorrommet som kunne avleses i kabinen. Det stemmer bra med at temperaturen i motorrommet var 0 grader når temperaturen ute var -10. Da var luftinntakene nesten helt tettet. Sett inn et temometer med føler i motorrommet, da kan du følge med hvordan det er i din båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 ........ Bruker du ikke rød frostveske så tapp ut den blå og fyll opp med rød. Da forhindrer du en masse ubehageligheter ved korresjon i ferskvannssystemet. Javel???? Har nå hatt blå frostvæske i motoren i ca 25 år og ca 5000 driftstimer og aldri hatt noe i nærheten av "en masse ubehagligheter". Flaks??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Jeg ble litt usikker her, for stort sett alle V8-ere jeg har vært borti har internsløyfe og varmeveksler. Har du varmeveksler? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Jeg ble like paff som dere. Jeg var på Universal Diesel og kjøpte ny varmeveksler og o-ringer. Jeg hadde varmeveksleren ute i fjor høst og leverte den til et radiatorverksted for rens. Den ble som ny. Kosmetisk sett. Men jeg hadde et svare strev med å få den ut. Den satt dønn fast i masse koresjon som hadde lagt seg på det ene året. Univeral Diesel påpekte at jeg måtte bruke rød frostveske for å hindre dette. All blå frostveske må fjernes nøye før rød blir helt på. Jeg måtte til med mye jobb for å få løs den gamle korresjonen som satt fast i alum.veksleren på Perkinsen. Man lærer heldigvis noe hele tiden. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Er det alum. veksler på Perkinsen da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Man skal bruke Rød frostvæske på motorer med aluminum i kjølekretsen. Hvis man ikke har alu kan man bruke blå, Den røde er silikatfri hva nå enn det er... Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Biltema sin er blå , men den funker til det meste her ombord . Men som Astor sier , så er det viktig og bruke rød hvis du har aluminium greier i systemet har jeg lest / hørt. Jeg bruker Biltema og har en VP TD 70 A og håper å trur det går bra . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 En grei frostvarsler en en brusflaske med saltvann i motorrommet. (Er jo egentlig for sent hvis den er frosset). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 blå går også på motorer med alukomponenter \topper . brukes i de fleste biler hvertfall. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Viking. Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Hei alle. Hva med outboard og vinter/frost... Hadde tenkt å la båten ligge en stund ute, men "vart no litt skræmd" for kulda... Råd og tips?? Viking. Sitér dette innlegget Båt: Polar 20 - Marna 1977 Navionics hd Europa, på Nexus7. Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post Share on other sites More sharing options...
m/s draugen Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Bare ett lite spørsmål:min yanmar med alutopp benytter rød væske på det lukkede system.Men jeg bruker blå til å kjøre igjennom sjøvannsinntaket på vinteren for å forhindre evnt.frostskader/spreng. Skal/må jeg benytte type rød på dette også,eller er det bare gjeldende på det lukkede system??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Har hatt små båter ute hele vinteren for å fiske, med totakter fra 9.9-25 hk, i de siste 20 årene i hvertfall. Disse blir selvfølgelig vippet opp, men ellers ingen forholdsregler. Har aldri hatt problemer med dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
m/s draugen Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Har hatt små båter ute hele vinteren for å fiske, med totakter fra 9.9-25 hk, i de siste 20 årene i hvertfall. Disse blir selvfølgelig vippet opp, men ellers ingen forholdsregler. Har aldri hatt problemer med dette. Uten å være alt for påståelig,men burde ikke den være "vippet"ned akkurat for å unngå å fryse.Det er jo som kjent kaldere i luften kontra sjø????????? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Outboard tømmer seg godt selv, så det er ikke noe problem! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Svart 7.Desember.2007 Del på Facebook Svart 7.Desember.2007 Bare ett lite spørsmål:min yanmar med alutopp benytter rød væske på det lukkede system.Men jeg bruker blå til å kjøre igjennom sjøvannsinntaket på vinteren for å forhindre evnt.frostskader/spreng.Skal/må jeg benytte type rød på dette også,eller er det bare gjeldende på det lukkede system??? Dette er to separate kjølesystemer, og vannet er ikke innom aluminiumstopper eller andre sårbare deler. Det er helt ok å bruke billigste kjølevæske i saltsløyfa. Det skal kun sikre at det ikke står saltvann der som fryser, da det har presset saltvannet foran seg og ut. I tillegg bevarer det kretsen fra å få platerust og flakrust som oppstår ved luftoksidering. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.