Jump to content

Hvor kald før motoren fryser?


Yankee

Recommended Posts

Uten å være alt for påståelig,men burde ikke den være "vippet"ned akkurat for å unngå å fryse.Det er jo som kjent kaldere i luften kontra sjø?????????

 

Når motoren står i vannet risikerer inntaket å fryse, ikke akkurat i vannet men i det "vannspeilet" som er inne i stammen.

I tillegg er det mer motsand mot å slippe ut alt vann når den er i vannet.

 

Når vi løfter opp, blir vannet i stammen en hevert som trekker med seg vannet fra blokka.

Link to post
Share on other sites

Outboard tømmer seg godt selv, så det er ikke noe problem!

 

 

Når motoren står i vannet risikerer inntaket å fryse, ikke akkurat i vannet men i det "vannspeilet" som er inne i stammen.

I tillegg er det mer motsand mot å slippe ut alt vann når den er i vannet.

 

Når vi løfter opp, blir vannet i stammen en hevert som trekker med seg vannet fra blokka.

 

 

Strålende, da blir den liggende ute :cool: :cool: Satser også på en mild vinter :yesnod: :yesnod:

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Når motoren står i vannet risikerer inntaket å fryse, ikke akkurat i vannet men i det "vannspeilet" som er inne i stammen.

I tillegg er det mer motsand mot å slippe ut alt vann når den er i vannet.

 

Når vi løfter opp, blir vannet i stammen en hevert som trekker med seg vannet fra blokka.

 

Sjekket hva manualen på bl.a. min Suzuki 15hk 4-takter sier og der står det:

 

Betjening i kulegrader.

 

Når påhengsmotoren brukes under meget kalde værforhold må den nederste delen av motoren være konstant under vann.

 

Når motoren tas ut av vannet skal den stå i en loddrett (!) posisjon til kjølesystemet er fullstendig drenert.

 

Jeg har to båter på henger, og det jeg legger merke til er at ved opptak så tilter jeg motoren opp, tar båt/motor opp på henger og tilter motoren så ned slik at den står loddrett. Det kommer da en god del vann ut av undervannshuset som ellers (tror jeg) ville vært innestengt.

 

Med andre ord så sier min manual, samt min lille erfaring, at jeg ville vært ukomfortabel med å bare tilte opp motoren på båten når denne ligger på vannet om vinteren og med kuldegrader.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Outboard tømmer seg godt selv, så det er ikke noe problem!

 

Når det gjelder outboard har dette vært diskutert tidligere her på BP.

Ikke alle impellerhus renner tomme etter å ha tiltet opp motoren. Har sett eksempler på at de har frosset istykker.

Hvis man absolutt skal tilte opp motoren i kulda,vil jeg anbefale å kjøre starter kun noen få omdreininger. (eller dra i snora) :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Å la påhengeren stå nede, ser jeg for meg at det kan bli endel tæring, og kanskje groe i vanninntak. Når det gjelder å la de være tiltet opp, har jeg/vi gjort dette uten problem med 9,9 og 25hk Tohatsu, 6 og 10 hk Mercury og 9,9/15 hk Yamaha, alle to-taktere, over flere vintre helt ned mot -20, uten at noen av de har tatt noe merkbar/synlig skade av det. Det er min erfaring med påhenger om vinteren. Hvis den ikke skal brukes om vinteren, ville jeg helt klart tatt den hjem i stedet , eller konservert den. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri opplevd at det står igjen vann i undervannshuset når vi tilter opp.

Og det er flere fiskere der jeg har båten som har båten ute og bruker den hele vinteren. De tilter alltid opp.

 

Hvis du er redd for at vann står igjen er det jo bare å starte motoren helt kort på tilt.

Link to post
Share on other sites

Hmmm, her var det litt delte meninger desverre.. :confused: :confused: Er da desverre litt usikker på hva jeg skal gjøre... Kanskje fler har erfaringer eller meninger om outboard liggende ute om vinteren?

 

:smiley: :smiley:

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Ser du har evinrude motor, e-tech krever spesialolje ved kjøring i minusgrader.

Er e-tech spesiell i så måte eller er det noe også andre motorer krever?

 

Hei, du nevner at E-tech krever en spesialolje i minusgrader? Denne motoren har vel i likhet med Mercury Optimax, Direct fuel injection (dfi) og skal kun kjøres på en spesiell DFI olje. Har ikke hørt om noen spesialolje i minusgrader så langt. :wink:

Link to post
Share on other sites

Ser det er mye prosedyrer ute og går. Antakeligvis er verden litt enklere enn hva dere vil ha det til. Tilt opp motoren og kjør den noen sekunder i fri luft og det farlige vannet er ute, uten a motoren har tatt skade av tørrkjøringen.

 

La den forbli opptiltet og start den kun hver gang dere skal en tur utpå. All annen oppstarting er bortkastet slitase. Å skifte olje etter temperaturen er tull, da er det bedre å ta motoren på land til våren kommer.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei, du nevner at E-tech krever en spesialolje i minusgrader? Denne motoren har vel i likhet med Mercury Optimax, Direct fuel injection (dfi) og skal kun kjøres på en spesiell DFI olje. Har ikke hørt om noen spesialolje i minusgrader så langt. :wink:

 

E-tech kan fra forhandler stilles inn etter hvilken kvalitet på oljen en ønsker å bruke. Tror det er tre alternativer - i alle fall to xd 50 og xd 100.

I instruksjonsboken står det at en kun må bruke beste kvalitet xd 100 ved bruk i kuldegrader. Tenker det er best å følge instruksjonsboken jeg. I alle fall ville jeg gjort det.

Andre motorer som har instruksjonsbøker som sier noe om oljekvaliteten ved bruk i minusgrader?

Link to post
Share on other sites

Andre motorer som har instruksjonsbøker som sier noe om oljekvaliteten ved bruk i minusgrader?

 

Mercury Optimax, sier ikke noe om spesialolje i minusgrader. (i følge instruksjonsbok) Kun Mercury eller Quicksilver Optimax/DFI 2 -cycle engine oil.

Tyder på at E-tech har andre løsninger for drift i minusgrader, som du nevner. :wink:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fint. Jeg konkluderer da med at det er greit å ha motoren nedtiltet, og

:smash:

Løft opp motoren du så er du sikker , har nå hatt utenbordsmotor i mange år på sjøen om vinteren . Det som er lurt og som jeg mener er riktig er , tilt opp motor og kjør den på starter / dra i snora et par tre ganger.Da er vannet ute og ingenting kan da fryse.Sånn har da jeg gjort med min motor i dem siste 15-20 åra, den siste motoren jeg har/bruker funker enda .Hvis du ikke tilter den opp kan den fryse oppover i hele stammen , å det sier jo seg selv ossen det går da .Da kan det stå vann i stammen som fryser,tilter du den og napper noen ganger i snora så er den tom .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Antakeligvis er verden litt enklere enn hva dere vil ha det til. Tilt opp motoren og kjør den noen sekunder i fri luft og det farlige vannet er ute, uten a motoren har tatt skade av tørrkjøringen.

 

Å skifte olje etter temperaturen er tull, da er det bedre å ta motoren på land til våren kommer.

 

Verden er nok litt enklere enn "noen" vil ha den til `Arnstein`. Hvis du leste mitt innlegg # 30 i denne tråden, så var det akkurat det samme jeg sa. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bytter dere olje eller frostvæske på bilen etter årstidene????

 

Husk nå på at forhandlere og såkalte eksperter vil selge sine produkter.

 

Sier produsenten at jeg burde bruke 15W-40 olje ville jeg brukt dette på sommeren. Om vinteren ville jeg brukt en 5W-30 olje men ikke utsatt motoren for full belastning siden viskositeten på oljen er lavere. Grunnen til at jeg ville brukt 5W-30 olje på vinteren er jo at den oljen er mer tynnflytende ved lave temperaturer.

 

Uansett så er det en viktig ting som gjelder om vinteren. La motoren gå lengre på tomgang enn om sommeren. Da for motoren varmet seg opp i rolig tempo og belastningen på det mekaniske i maskinen vil bli de samme som på sommeren. PS: dette gjelder også biler så lenge man ikke har motorvarmer.

Link to post
Share on other sites

Uansett så er det en viktig ting som gjelder om vinteren. La motoren gå lengre på tomgang enn om sommeren. Da for motoren varmet seg opp i rolig tempo og belastningen på det mekaniske i maskinen vil bli de samme som på sommeren. PS: dette gjelder også biler så lenge man ikke har motorvarmer.

Feil. Lett belastning, ikke rusing, er det beste du kan gjøre mot motoren din i kulde. Tomgangskjøring på kald motor er det samme som ekstra slitasje, nettopp fordi det tar lang tid å oppnå driftstemperatur.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Feil. Lett belastning, ikke rusing, er det beste du kan gjøre mot motoren din i kulde. Tomgangskjøring på kald motor er det samme som ekstra slitasje, nettopp fordi det tar lang tid å oppnå driftstemperatur.

 

Dette er det dummeste jeg har hørt.

 

Oljen er jo like kald når du starter. Vis du da begynner å ruse motoren får du jo mye mindre smøring fordi oljen er kald. Motorer trenger bedre smøring ved større belastninger, hvorfor skal du da begynne å ruse motoren på kald olje??. Les litt om Thermodynamikk så begynner du kanskje å skjønne noe!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...