Jump to content

Hvor kald før motoren fryser?


Yankee

Recommended Posts

Motorommet er som oftest trekkfritt, bare noen små lufteventiler i siden som ikke har betydning..

Var vel ca - 2 en grad her en dag som jeg hoppa ned i kjeller'n , da var det is på det lille vannet i kjølen min .Detta har ikke jeg sett før , men har nå tetta luftinntaka da det blåste rett inn i motorrommet . For å nevne det så med gammle snekka , der hadde jeg frostvakt som skulle slå seg på ved +5 . Etter 3-4 uker med 14-16 minusgrader , var den fremdeles ikke slått seg på ( hadde ei vannflaske i motorrommet også ). Så hjelper mye å stenge luftinntakene , jeg gjør nå det da og ser mange andre i havna gjør det også .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Jeg ble like paff som dere. Jeg var på Universal Diesel og kjøpte ny varmeveksler og o-ringer. Jeg hadde varmeveksleren ute i fjor høst og leverte den til et radiatorverksted for rens. Den ble som ny. Kosmetisk sett.

 

Men jeg hadde et svare strev med å få den ut. Den satt dønn fast i masse koresjon som hadde lagt seg på det ene året.

Univeral Diesel påpekte at jeg måtte bruke rød frostveske for å hindre dette. All blå frostveske må fjernes nøye før rød blir helt på.

Jeg måtte til med mye jobb for å få løs den gamle korresjonen som satt fast i alum.veksleren på Perkinsen.

 

Man lærer heldigvis noe hele tiden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Biltema sin er blå , men den funker til det meste her ombord . Men som Astor sier , så er det viktig og bruke rød hvis du har aluminium greier i systemet har jeg lest / hørt. Jeg bruker Biltema og har en VP TD 70 A og håper å trur det går bra .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Har hatt små båter ute hele vinteren for å fiske, med totakter fra 9.9-25 hk, i de siste 20 årene i hvertfall. Disse blir selvfølgelig vippet opp, men ellers ingen forholdsregler. Har aldri hatt problemer med dette. :smiley:

Uten å være alt for påståelig,men burde ikke den være "vippet"ned akkurat for å unngå å fryse.Det er jo som kjent kaldere i luften kontra sjø?????????

Link to post
Bare ett lite spørsmål:min yanmar med alutopp benytter rød væske på det lukkede system.Men jeg bruker blå til å kjøre igjennom sjøvannsinntaket på vinteren for å forhindre evnt.frostskader/spreng.

Skal/må jeg benytte type rød på dette også,eller er det bare gjeldende på det lukkede system???

 

Dette er to separate kjølesystemer, og vannet er ikke innom aluminiumstopper eller andre sårbare deler.

Det er helt ok å bruke billigste kjølevæske i saltsløyfa. Det skal kun sikre at det ikke står saltvann der som fryser, da det har presset saltvannet foran seg og ut.

 

I tillegg bevarer det kretsen fra å få platerust og flakrust som oppstår ved luftoksidering.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...