Jump to content

Hvor kald før motoren fryser?


Yankee

Recommended Posts

Dette er det dummeste jeg har hørt.

 

Oljen er jo like kald når du starter. Vis du da begynner å ruse motoren får du jo mye mindre smøring fordi oljen er kald. Motorer trenger bedre smøring ved større belastninger, hvorfor skal du da begynne å ruse motoren på kald olje??. Les litt om Thermodynamikk så begynner du kanskje å skjønne noe!

 

Jeg presiserte jo IKKE RUSING, men lett belstning og ikke tomgangskjøring mer enn høyst nødvendig. Skal dine motorer leve lenge, følg mitt råd. :smiley:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

sjøvann/saltvannskjølte maskiner bruker som kjent ikke frostveske med mindre den er vinterkonservert - som regel på land......

 

det tar tid før frostsprengning skjer - gjerne som følge av sprengkulde - altså vedvarende kuldegrader feks under eks -10 over lengre tid og tempen i motorrommet er tildels regulert av sjøtemperaturen under båten langt på vei - problemet er nok mye større på båter lagret på land - MEN jeg hadde definitivt tappet av motor/oljekjølerer/manifoiler mv nåt båten ikke skulle brukes fo ikke å ta noen sjanser - er er aldri et spørsmål om men når....... for mye er for mye.

 

til å begynne vil vannet "krase" seg på noen minusgrader... relativt ufarlig".. ... men når den berømmelige "kulen" - toppen på frosne vanndammer/bøtter mv er oppstått er sprengkulden satt inn og motoren ødelagt......

 

saltvann fryser jo langt senere enn ferskvann ... så vel som "på" sjøen som i motorens kjølekanaler....

 

Sjøvann, for eksempel, er en blanding av vann og ca. 3,5 % salt. Rent vann fryser ved 0 oC, mens sjøvann fryser først når temperaturen er nede i -1,9 °C. Da er det bare vannet som fryser, mens saltet skilles ut. Vann med høyere saltinnhold har enda lavere frysepunkt. Massetettheten til saltvann påvirkes også, dess mer salt, dess større massetetthet har blandingen. Fjerner vi vannet ved fordampning, vil også saltet skilles ut. Når alt vannet er vekke, vil saltet ligge igjen som saltkrystaller
Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Hei, du nevner at E-tech krever en spesialolje i minusgrader? Denne motoren har vel i likhet med Mercury Optimax, Direct fuel injection (dfi) og skal kun kjøres på en spesiell DFI olje. Har ikke hørt om noen spesialolje i minusgrader så langt. :wink:

 

 

Det er vel ikke akkurat E-Tech jeg har da.. En vro 91 mod, 2syl 2takt.. Spesialoljen du nevner, er ikke det kun for 4takt motorer? :confused:

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...