Arnstein Svart 8.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 Dette er det dummeste jeg har hørt. Oljen er jo like kald når du starter. Vis du da begynner å ruse motoren får du jo mye mindre smøring fordi oljen er kald. Motorer trenger bedre smøring ved større belastninger, hvorfor skal du da begynne å ruse motoren på kald olje??. Les litt om Thermodynamikk så begynner du kanskje å skjønne noe! Jeg presiserte jo IKKE RUSING, men lett belstning og ikke tomgangskjøring mer enn høyst nødvendig. Skal dine motorer leve lenge, følg mitt råd. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
slettet Svart 8.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 (redigert) sjøvann/saltvannskjølte maskiner bruker som kjent ikke frostveske med mindre den er vinterkonservert - som regel på land...... det tar tid før frostsprengning skjer - gjerne som følge av sprengkulde - altså vedvarende kuldegrader feks under eks -10 over lengre tid og tempen i motorrommet er tildels regulert av sjøtemperaturen under båten langt på vei - problemet er nok mye større på båter lagret på land - MEN jeg hadde definitivt tappet av motor/oljekjølerer/manifoiler mv nåt båten ikke skulle brukes fo ikke å ta noen sjanser - er er aldri et spørsmål om men når....... for mye er for mye. til å begynne vil vannet "krase" seg på noen minusgrader... relativt ufarlig".. ... men når den berømmelige "kulen" - toppen på frosne vanndammer/bøtter mv er oppstått er sprengkulden satt inn og motoren ødelagt...... saltvann fryser jo langt senere enn ferskvann ... så vel som "på" sjøen som i motorens kjølekanaler.... Sjøvann, for eksempel, er en blanding av vann og ca. 3,5 % salt. Rent vann fryser ved 0 oC, mens sjøvann fryser først når temperaturen er nede i -1,9 °C. Da er det bare vannet som fryser, mens saltet skilles ut. Vann med høyere saltinnhold har enda lavere frysepunkt. Massetettheten til saltvann påvirkes også, dess mer salt, dess større massetetthet har blandingen. Fjerner vi vannet ved fordampning, vil også saltet skilles ut. Når alt vannet er vekke, vil saltet ligge igjen som saltkrystaller Redigert 8.Desember.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Hei, du nevner at E-tech krever en spesialolje i minusgrader? Denne motoren har vel i likhet med Mercury Optimax, Direct fuel injection (dfi) og skal kun kjøres på en spesiell DFI olje. Har ikke hørt om noen spesialolje i minusgrader så langt. Det er vel ikke akkurat E-Tech jeg har da.. En vro 91 mod, 2syl 2takt.. Spesialoljen du nevner, er ikke det kun for 4takt motorer? Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
chagall Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Spesialoljen du nevner, er ikke det kun for 4takt motorer? Hei, `Viking`,du har nok misforstått noe her. Jeg refererte til Mercury/Quicksilver Optimax 2-takt olje som blir anbefalt for 2 taktere med DFI system (Direct fuel injection) Blir brukt på motorer hvor bensin/ luft/olje blir tilført motoren med et trykk på ca: 8-9 bar. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 Var ikke meningen å lage en diskusjon for diskusjonens skyld om motorer som er uinteresant for Viking. Ville bare løfte problemstillingen siden jeg vet at dette er aktuelt for e-tech. Tenkte at dem som visste, kunne bekrefte eller avkrefte om dette var noe Viking trengte å tenke på. Sitér dette innlegget Link to post
Viking. Svart 9.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2007 :smiley: Hvis jeg ikke er helt på jordet, så har jeg da heller ikke DFI, forgassermotor her, men takker for tipset uansett Sitér dette innlegget Båt 1: Finnmaster 7600 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.