Jump to content

Fikk ikke bygge båthavn i strandsonen

hasog

Recommended Posts

Og disse byråkratene betaler vi skattebetalere lønningen til!!! :headbang:

:flag:

Mulig jeg har misforstått, men dette er vel regler laget av politikere, det politiske flertallet, og byråkratene utfører det som politikerne har bestemt? Og disse politikerne er i det store og hele ikke betalt for noe som helst, vel med mindre all den kjeften de får av alle som vet bedre er å anse som betaling god nok! :lol:

Båthavn eller båthus, hvem bryr seg, begge ordene begynner med "båt"! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jo Mouche, men her er det vel mere snakk om tolkninger av retningslinjer og lovverk, og tolkningen / saksbehandlingen foretas jo av en byråkrat. Og selv for undertegnede, som ellers lyder navnet reguleringskåt kommunistsvin blant gode venner på baatplassen :lol: , virker ufra det lille jeg har hørt om saken det som aktuelle saksbehandler ikke har hatt en helt god dag på jobben... i alle fall med formuleringen.

Vel, for egen del så synes jeg det er vanskelig å mene noe veldig "vettugt" om denne saken før det foreligger en avklaring på om det er snakk om en båthavn eller et båthus.

For å få en avklaring på dette har jeg sendt en mail til journalisten (Anja Oen) som har skrevet denne artikkelen og vil komme tilbake med hennes svar når, hvis, dersom og ifall!

:fishing:

quote.gif
quote name='Mouche' post='477596' date='07.12.07 19:38']Vel, for egen del så synes jeg det er vanskelig å mene noe veldig "vettugt" om denne saken før det foreligger en avklaring på om det er snakk om en båthavn eller et båthus.

For å få en avklaring på dette har jeg sendt en mail til journalisten (Anja Oen) som har skrevet denne artikkelen og vil komme tilbake med hennes svar når, hvis, dersom og ifall!

:fishing:

Spiller det særlig stor rolle om saken dreier seg om båthus eller båthavn. Regelverket er ganske strengt for bygging i strandsonen. Sier man ja til den ene må man følge opp praksisen og si ja til den andre.

Den hytteier som ønsker et bryggeanlegg/båthus velkommen finnes neppe og jeg ser for meg alle protestene om ødelagt utsikt , støy og verdiforingelse av eiendom. En båthavn bringer med seg mange negative elementer som forurensing, trafikale problemer/parkering , støy og begrenset adkomst for ikke båteiere.
Spiller det særlig stor rolle om saken dreier seg om båthus eller båthavn. Regelverket er ganske strengt for bygging i strandsonen. Sier man ja til den ene må man følge opp praksisen og si ja til den andre.

Vel, jeg ser nå i hvertfall forskjell på et båthus for en enkelt person/familie og en båthavn som rimeligvis vil være for fellesskapet!

:sailing:

Vel, jeg ser nå i hvertfall forskjell på et båthus for en enkelt person/familie og en båthavn som rimeligvis vil være for fellesskapet!

Hvor bør grensen gå for at det gagner fellesskapet? Mer enn 5 båter , 10 båter eller 100 båter?

Eller gagner det fellesskapet mer om det ikke er et båthus. Det er det vi har politikere for. De vet tross alt best.

...og hvorfor skal man ikke være litt restriktiv overfor båthavn i strandsonen ? Dette vil også ødelegge noe av naturen i strandsonen, om ikke akkurat likedann som for de som privat bygger der.

Strandsonen er ment for Hvermansen, som ønsker å ta en spasertur i naturen. Personlig så liker jeg godt båthavner, men ikke aller er av samme oppfatning.

Jeg er FOR nye båtplasser, naturligvis, da det er trangt om plassen som det er. Jeg er forøvrig også en av de heldige som har fått tak i en. Bare så det er sagt :smiley:

Hvor bør grensen gå for at det gagner fellesskapet? Mer enn 5 båter , 10 båter eller 100 båter?

Det finnes ikke et spesifikt tall som svar på dette, men med båthavn så forstår man jo noe av en viss størrelse (antall plasser) og at det er et visst forhold mellom det aktuelle stedets størrelse, antall innbyggere og tilgjengelige arealer for dette formålet. Et båthus er for meg et hus stående ved sjøen på privat grunn og til hinder for allmenhetens adgang til sjøen. Jeg mener at det blir litt "søkt" å stille disse to opp mot hverandre, aksepterer selvfølgelig at du er av en annen mening! :yesnod:

...og hvorfor skal man ikke være litt restriktiv overfor båthavn i strandsonen ?

Litt restriktiv? Hvor er man ikke det? Når det er sagt så er båthavn en nødvendighet for båtlivet og kan vanskelig annlegges andre steder enn ved sjøen, eller?

Har også fått meg båtplass i nærområdet og har hytte med strandlinje hvor muligheten for å få bygget båthus er lik null, nix, nada, men synes det er helt greit!

Fått følgende svar på min mail til journalisten:

det er snakk om en havn, med båtplasser. ikke hus. beklager utydelighetene.

anja oen

Det har vært tilsvarende sak i Søgne med ca 400 båtplasser som fylkesmannen har satt foten ned for. I Søgne må en stå på venteliste i årevis. Mulig Ingar har mer detaljkunnskap om båtplass-situasjonen i Søgne.