Jump to content

Båtfolket får ikke julepresangen de ventet på. ( Stavanger)


Ficher

Recommended Posts

Et stort nederlag

Båtfolket får ikke julepresangen de ventet på. Fylkesmannen sier nei til 800 midlertidige småbåtplasser i ytre del av Hillevågsvannet. ( Stavanger)

 

MER HER.... http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article3177914.ece

 

"Snart" blir det gullkantet papir og ha en båtplass. :rolleyes:

 

(Mulig dette har vært opp før)

Link to post
Share on other sites

Ja, båtplasser i de større byene er mangelvare, og prisene stiger. Privat utbygging av båthavner er nå blitt Big Business, og alt er utsolgt før anleggene er påbegynt. Heldig er vi som skaffet oss båtplass for noen år siden. Mange mener at det er en samfunnsoppgave for det kommunale havnevesenet å sørge for båtplasser til sine innbyggere. Men topprioritet får neppe disse oppgavene. Da slike utbygginger er selvfinansierende, bør private utbyggere sette i gang. Problemet er arealer langs hardt pressede strandlinjer. Jeg så på internett i USA for en tid siden at man bygget en marina langt ute på baien med brygger i stjerneform, og med bare en laaang flytende gangvei ut. Slik sparte man stranda. Glupt.

Link to post
Share on other sites

Det var som bare.. :headbang:

 

Hvem på Storhaug hadde den havnen plaget? Eierene av kolonihagene?

Er det kansje så mye mindre støy for dem som bor i Hinnasvingene for tiden? Eller dem som bor langs jernbanen på Gausel og Vaulen?

Aldri før har Stavanger brudd seg om folk som kan bli utsatt for støy eller andre plager. Men nå når det er noe som vi får igjen for, så bli det nei! :boxing:

 

Utvidelsene av Jåttåvågen blir det vel heller ingenting av. Kan jo komme støy til Hinna Park og Viking Stadion :headbang:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Fylkesmannen har nok det avgjørendet ordet, men Venstre med H.S. Larsen har jo jobbet MOT utvidelse på "Storhaug-siden" fra første dag disse planene ble kjennt, og skulle ikke forundre meg om at også Fylkesmannen lar seg påvirke....?

 

http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article3177914.ece

 

– Føles som seier

 

Helge Solum Larsen (V) er derimot ikke så lei seg. Han mener at prosjektet var dømt til å mislykkes allerede fra starten av.

 

– Det føles som en seier. Men jeg må ærlig si at jeg hele veien trodde dette var umulig. På Storhaug er vi avhengige av å ha de små friområdene vi fortsatt har igjen. Jeg er på ingen måte overrasket, sier han.

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke om dere har sett den før, men det er gjort en Lokaliserings Vurdering [sic] for småbåthavner i Stavanger.

 

Ser relativt omfattende ut det dokumentet, men skalaene som ligger i brgrepene "Verdi/egnethet" og "Konfliktnivå" er nok subjektive.

 

Ja ting tar tid,.... MÅ jo være noen av disse plassene som kan brukes/ bygges ut. Vet om mange som ønsker seg båt ( hytte på sjøen), og jeg håper de snart klarer og få til noen nye plasser. Er glad jeg fikk meg båtplass for 10 år siden ( og ikke sa den fra meg)....... for dette begynner og bli ekslusivt.

 

Hvor lang tid vil det ta og få bygget nytt her i Stavanger området ( med politisk arbeig, samt bygge periode).......2-3 år til ?? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Dette er vel det samme som sto i bladet Båtforening/Havnelosen for en stund siden.

 

Synes det er rart at ikke Stavanger Seilforening på Sølyst får utvide jollehavnen med 25 plasser.

Vi er en seriøs Seilforening som driver arbeid med barn og ungdom og dyrker seilsporten. Vi sliter med at jollehavnen er for liten og har ikke plass til alle Europane, Snipene, Laserne og Optimistene.

Komunen kan bygge svære fotballbaner og ta av friområder og private hager. Men vi får ikke ta 10m berg til å bygge ut jollehavnen slik at seilsporten kan bli større i byen.

:boxing:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det er ikke like svart over alt, heldigvis. Hos oss har kommunen gått med på våre planer om å utvide eksisterende havn (320 plasser) med 70-90 nye, fordi den kommunale båthavna ikke har kapasitet til mer. Vi ser ikke dette som en typisk kommunal oppgave og oppfordrer båtforeninger til å ta et initiativ hvis forholdene ligger til rette for videre utbygging. Det er jo selvfinansierende. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er litt forståelig at båtplassene i Hillevågsvannet er satt litt på vent. Plassen i dette området er av stor betydning for byens infrastruktur på grunn av tilkomst til jernbane og mulige havneanløp. Byer er storforbrukere av varer, og en plass må en ha et mottak, og kanskje derfor må båtene legges et annet sted.

 

Det er jo allerede problemer med parkering i området for de som har båten liggende i den gamle havnen, og det er vel også en nøtt å knekke med en eventuell utvidelse. Byens folkevalgte må vel få litt ros for å invitere private og foreninger til å komme med ønsker. Kanskje det ordner seg for det beste til slutt når sakene er endelig behandlet.

 

Politisk har vel dette også andre aktuelle sider. Skal man tillate næringslivet å bygge ut så blir det dyrt å holde båt. Men samtidig blir det skatteinntekter til kommunen. Skal man satse på båtforeninger uten kommersielle hensikter, blir det billigere for deg, deg og deg, men ikke for han som kjøpte hytte uten subsidiert tomt til full markedspris.

 

Det ordnar seg nok??

Link to post
Share on other sites

Her er Tore B. Kallevig, fraksjonsleder i byutvikling, Stavanger sin vurdering av Fylkesmannens opptreden i slike saker.

Sikkert ikke tilfeldig at denne kom akkurat nå.

 

Uten at jeg kjenner Kallevig eller sympatiserer med det ene eller andre partiet synes jeg det er mye fornuft i det som skrives. Det var fylkesmannen som stoppet utbyggingen av flere båtplasser, lokalpolitikerne sa JA.

 

En trussel mot lokaldemokratiet?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Så langt eg har skjønt det har Fylkesmannen "kun" kommet med ein innsigelse som ein del av ein høring ifm. utarbeidelsen av ein ny kommunedelplan for småbåthavner i Stavanger. Dette betyr ikkje at slaget er tapt for ein utvidelse i Hillevågsvannet da intet vedtak er fattet for det er det kommunen som gjør. Men som regel høer kommunen på det Fylkesmannen sier og fatter vedtak i tråd med ev. innsigelser. Om dei ikkje gjør det må det mekling til hos Miljøverndepartementet(?). Så ingen ting er umulig enda, men Stavangers politikere må bestemme seg og fattet vedtak i henhold til egen overbevisning.

 

Ang. Yachsenteret så foreslo dei i overkant av 1000 nye plasser uten for Rosenberg sør der det ikkje lenger er virksom industri. Ein slik havn ville legge belsag på heile vannspeilet i omrdet fra Rosenberg og over til Majoren og Tjuvholmen for dei som er lokalkjent. Trur ikkje Stavanger ville ha vært tjent med det.

 

Ang. jollehavnen til Seilforeningen så har ein ev. utvidelse av den ein konflikt med eksisterende småbåthavn rett sør for jollehavnen - Pinå Havn. Ligger sjølv der og ser eit stort potensiale i konflikt om det blir ein utvidelse av denne jollehavnen. Det er til tider vanskelig nok som det er der når jollene skal ut og gjerne har regattastart i utløpet av havnen "min" med tilhørende kryssing fram og tilbake inni hanven. Ikkje særlig heldgi det. Det er i alle fall min mening...

 

Men vi får håpe at det blir ein løsning snart på båtplassproblemene her i byen slik at eg kan få meg båtplass innenfor 5 min gange fra hjemmet :yesnod:

Redigert av Troll 20 (see edit history)

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Egentlig er vel havnen stor nok som den er i dag. men spørsmålet er hvor nye plasser bør komme hen.

 

 

Ikke helt uenig i det, det hadde ikke akkurat blitt lettere å få båten på slipp der.

 

For egen del som alt har båtplass i hillevågsvannet så er det egentlig like greit at det ikke kommer flere plasser her. :rolleyes:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ang. jollehavnen til Seilforeningen så har ein ev. utvidelse av den ein konflikt med eksisterende småbåthavn rett sør for jollehavnen - Pinå Havn. Ligger sjølv der og ser eit stort potensiale i konflikt om det blir ein utvidelse av denne jollehavnen. Det er til tider vanskelig nok som det er der når jollene skal ut og gjerne har regattastart i utløpet av havnen "min" med tilhørende kryssing fram og tilbake inni hanven. Ikkje særlig heldgi det. Det er i alle fall min mening...

 

Joda, vet godt hvor du ligger og har forsøkt å vinke til deg flere ganger.. :wink:

 

Men nå er det slik at vi kom først, og det er vi som delvis bli skviset ut at dere som bygger på stupebrett og alt mulig rart for å få det anda smalere.. :headbang:

Etter at din havn og Lunde båt kom så har det nesten blitt håpløst for oss å drive seilskole på Sølyst.

Er selv instruktør der og vi prøver så godt vi kan og slippe båter forbi. Men dessverre er det noen som ikke fårstår at det er små unger i disse optimistene. Det var blandt annet en Bavaria i sommer som peiset på mellom optimistene og var ikke lengre vekke en 1m fra noen av båtene. Når jeg kjører bort og lurer hva den fyren tenker med så blir jeg kjelt ut for vi har ingenting der å gjøre. :discuss:

 

Vi ønsker jo ikke at dette skal bli verre enn det allerede er. Det fotoet over hvor havnen skal være i linken til surprise er helt feil. Vi har ikke tenkt å utvide mot sjøen. Men sprenge oss inn i fjellet på land og utvide den veien. Men Komunen er jo så livredde for at vi skal ta 5m av friområdet som blir brukt til lagring av tilhengere.. :headbang:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Men vi får håpe at det blir ein løsning snart på båtplassproblemene her i byen slik at eg kan få meg båtplass innenfor 5 min gange fra hjemmet :yesnod:

 

Det har du vel strengt tatt allerede. Det er jo bare beboere på Grasholmen som får ha båtplass der... :confused:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hvis det er dette denne saken handler om syns jeg ikke mye synd på dere!

 

 

Det er ikke å komme i fra at det er stor båtplass mangel i regionen. Stavanger motorbåtforrening utvidet nylig med en ny flytebrygge. De som fikk tilbud om plass hadde stått i kø siden 2002 mener jeg det var.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Som utflyttet Siddis har jeg lenge tenkt på å flytte hjem igjen en eller annen gang. Men det blir ikke på noen år ennå, faktisk ikke før om 7år (dersom det blir noe av) når kona kan gå av med AFP. Jeg er jo fra Våland, men det er ikke noe krav å flytte dit. Men det må være innen bygrensen. Så hvor burde jeg melde meg inn i en båtforening/havneanlegg for å sette meg på venteliste for båtplass? Jeg er ikke så godt forvendt når det gjelder avstand til havnen. Det kan godt være mer enn 5 minutter hjemmefra. Nå må jeg kjøre 7 mil for å komme til båten. Riktignok er det på motorvei, så det går unna på 45 min utenom rushtrafikken. Så litt avstand tåler jeg.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...