Douro Svart 9.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 fikk aldrig sett dett TV-programmetså jag vet ikke vad som sagts Styrmannen på Stockholm var kun 26år (rel uerfaren) men gjorde helt rett...tror han blev helt frikännd Men i det italienske dokumentarprogrammet som ble vist på NRK1 i går, var konklusjonen at den svenske styrmannen hadde all skyld, og at han snakket usant. De italienske offiserene, og spesielt kapteinen, ble framstilt som helter. ang radarn på den tiden...allt var vel "relative motion".... du fikk alltså plotte allt for hand för o kunne avgöra det andrefartygets kurs o fart. Det framkom i det italienske TV-programmet at den svenske styrmannen hadde plottet det andre skipet (til tross for at han var eneste navigatør på broa), mens de 3 navigatørene på ANDRA DORIA ikke hadde plottet ekkoet fra radaren. Til tross for det, var et viktig poeng i dokumentarprogrammet at en amerikansk navigasjonsekspert flere år etter ulykken hadde kommet fram til at plottet til den svenske styrmannen var feil. (Feilbergnet avstanden). Den svenske styrmannen lever ennå, og ble intervjuet i programmet. TV er et sterkt medium, og når en programskaper ønsker å få fram et spesielt budskap, får dette budskapet stor gjennomslagskraft. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Men Kriida Magni, damene har jo rangen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Men i det italienske dokumentarprogrammet som ble vist på NRK1 i går, var konklusjonen at den svenske styrmannen hadde all skyld, og at han snakket usant.De italienske offiserene, og spesielt kapteinen, ble framstilt som helter. styrmannen lykkades ju nesten få stopp på Stockholm samtidl med sin SB-gir medans AD fortsatte i full fart med BB-gir Den svenske styrmannen lever ennå, og ble intervjuet i programmet. vad sa han? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Gnisten Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 vad sa han? Han sa at han hadde gjort alt etter boka og at han var uten skyld. Etter dette innslaget forklarte en eller annen ekspert at det ligger i menneskets natur å fortrenge og fordreie virkeligheten til å passe.... Deretter et innslag fra en amerikaner som hadde "undersøkt" hendelesforløpet og uttalte at "many would be proud to serve under...." den italienske kapteinen. I sannhet et program med slagside og ikke så dyptgående som jeg hadde håpet på. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Ok! det gjordes noen datasimulering i slutet av 90-talet, der man kom fram til att styrmannen på Stockholm hade haft feil avstånd instellt på radarn......... vilket han på det bestämdaste förnekade.......han sa att han alternerade skaler hele tiden og att han plottade. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Fsn Svart 10.Desember.2007 Del på Facebook Svart 10.Desember.2007 Jeg så også programmet og det jeg synes var rart er at AD sa at det var tåke, men brukte de tåkeluren? noen fra broen gikk jo ut på brovingen for å lytte etter Stockholms tåkelur. Stockholm burde jo ha hørt AD sin tåkelur hvis den hadde vært på. Stockholm burde også slakket av farten og ikke vente til de var ett par hunder meter i fra med å slå bakk. De så jo på radaren at de var på kollisjons kurs med AD men de forsatte for fulle mugger. Videre så synes jeg at ingen av kapteinene skulle gjøres til syndebukk. Det var litt feil at AD sin kaptein fikk skylden, han reddet jo mange liv og valgte dessuten å få passasjeren ut av skipet i stede for og forsette mot land for å få satt det på en sandbanke. Det hadde reddet skipet og muligens passasjerene også men hadde det gått ned før de nådde land så hadde det vært verre med passasjerene. Det var forøvrig trist at et slikt fint skip skulle få en slik skjebne, det hadde sikkert vært i drift den dag i dag hadde det ikke vært for denne tragiske ulykken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 21.Juli.2009 Del på Facebook Svart 21.Juli.2009 "Athena" var i Bergen 21. juli i år, og dette fartøyet har en dramatisk historie. "Athena" har tidligere hett "Stockholm". "Stockholm" og "Andrea Doria", begge passasjerskip, kolliderte som flere nok kjenner til i 1956 utenfor Nantucket i USA i tåke. Dette er en av verdens mest berømte kollisjoner og blir ofte benevnt som den første "radarassisterte" kollisjonen verden har sett. "Stockholm" fikk store skader i baugpartiet, men den klarte seg. "Andrea Doria" sank. Historiske skip på bergensbesøk - Det ene spilte tittelrollen i en TV-serie, det andre var innblandet i et av historiens mest kjente skipsforlis. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.