Jump to content

Misvisning , deviasjon og kurs


Enzo

Recommended Posts

Flott at det kommer flere huskeregler om kursene.
Så lenge en har klart for seg at en god kurs er kursen i kartet (den er lik for alle) og en dårlig kurs er kompasskurs (den gjelder bare deg og din båt) så er huskeregelen min enkel: Regner du deg fram til en dårligere kurs så er fortegnene også dårlige (=må endres).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Feilen ligger i at du sier at 6 timer og 20 minutter er lik 6,2 timer. Det er ikke riktig.

 

Du er sikkert enig med meg i at 6,5 timer er 6 timer og 30 minutter.

6,25 timer er en time pluss en kvart time, altså 6 timer og et kvarter, 6 timer og 15 minutter.

Siden en time er 60 minutter ser jeg at 20 minutter er en tredjedel av en hel time, altså 0,33333333 timer ( 20 min + 20 min + 20 min = 60 min ). Mer forståelig? eller fremdeles like gresk?

Jaja selvsagt selvsagt , nå falt det meste på plass her

Link to post
Share on other sites

En lengdegrad = cosinus(breddegrad) Nautiske mil.

RED:

Et lengdeminutt = cosinus(breddegrad) Nautiske mil

 

Vi skal rundt 360 lengdegrader * 60 lengdeminutter = 1800

 

24*15 = 1800*cosinus(breddegrad)

 

cosinus(breddegrad) = 24*15 / 1800

 

breddegrad = arccos((24*15) / 1800) = 78,46 grader.

 

Ble det riktig eller?

Alt var feil, prøver på nytt:

 

Et lengdeminutt = cosinus(breddegrad) Nautiske mil

 

Vi skal rundt 360 lengdegrader * 60 lengdeminutter = 21600

 

24*15 = 21600*cosinus(breddegrad)

 

cosinus(breddegrad) = 24*15 / 21600

 

breddegrad = arccos((24*15) / 21600) = 89,04 grader.

 

Ble det riktig eller?

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Alt var feil, prøver på nytt:

 

Et lengdeminutt = cosinus(breddegrad) Nautiske mil

 

Vi skal rundt 360 lengdegrader * 60 lengdeminutter = 21600

 

24*15 = 21600*cosinus(breddegrad)

 

cosinus(breddegrad) = 24*15 / 21600

 

breddegrad = arccos((24*15) / 21600) = 89,04 grader.

 

Ble det riktig eller?

 

Helt korrekt! :sailing:

 

89°02'42.1"

Link to post
Share on other sites

Nå er vel magentisk deklinasjon et annet ord for misvisnig som er det ordet vi vanligvis bruker i Norge da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Deklinasjon er lik misvisning.

 

På engelsk brukes "Magnetic declination" for misvisning.

 

På norsk brukes ordet deklinasjon i forbindelse med astronomisk navigasjon og det bør ikke blandes inn i retting av kompasskurser, det fører bare til misforståelser og unødvendig forvirring.

 

Alle som har vært med på mine båtførerkurs kjenner sammenhengen:

 

Kompasskurs

+/- deviasjon

magnetisk kurs

+/- misvisning

Rettvisende kurs

 

De som har vært med på D5L har i tillegg måttet lære at rettvisende kurs egentlig kan være tre forskjellige kurser:

 

RK-styrt

rettet for vind

RK-seilt

rettet for strøm

RK-beholdt

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det som følger er ren kverulering. :wink:

 

Det heter nok magnetisk deklinasjon på norsk også.

Men i forbindelse med retting av kurser er det nok best å holde seg til terminologien misvisning.

 

Tabell som viser magnetisk deklinasjon og magnetisk inklinasjon for et sted ute i fjorden her i Desember.

 

magdec01.gif

Link to post
Share on other sites

Tja... forutsatt at det er is i dette område vil en måtte befinne seg litt lenger sør, da det er kortere rundt nordpolen når en befinner seg under isen.... med mindre en "seiler" på isen. eller tar jeg helt feil?

Ikke helt feil, men for alle praktiske formål kan en se bort fra det. Avstanden fra jordaksen er nesten lik om du er f eks 10 m under overflaten, når du befinner deg bare 100 km fra polpunktet. Du er ikke 10 m nærmere jordaksen da.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...