Gunga Din Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 (redigert) i en ubåt under isen vid nordpolen......(på akk samme posisjon du starte från) Redigert 9.Desember.2007 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Flott at det kommer flere huskeregler om kursene.Så lenge en har klart for seg at en god kurs er kursen i kartet (den er lik for alle) og en dårlig kurs er kompasskurs (den gjelder bare deg og din båt) så er huskeregelen min enkel: Regner du deg fram til en dårligere kurs så er fortegnene også dårlige (=må endres). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Hvilken bredde? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 9.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Feilen ligger i at du sier at 6 timer og 20 minutter er lik 6,2 timer. Det er ikke riktig. Du er sikkert enig med meg i at 6,5 timer er 6 timer og 30 minutter. 6,25 timer er en time pluss en kvart time, altså 6 timer og et kvarter, 6 timer og 15 minutter. Siden en time er 60 minutter ser jeg at 20 minutter er en tredjedel av en hel time, altså 0,33333333 timer ( 20 min + 20 min + 20 min = 60 min ). Mer forståelig? eller fremdeles like gresk? Jaja selvsagt selvsagt , nå falt det meste på plass her Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 (redigert) En lengdegrad = cosinus(breddegrad) Nautiske mil. RED: Et lengdeminutt = cosinus(breddegrad) Nautiske mil Vi skal rundt 360 lengdegrader * 60 lengdeminutter = 1800 24*15 = 1800*cosinus(breddegrad) cosinus(breddegrad) = 24*15 / 1800 breddegrad = arccos((24*15) / 1800) = 78,46 grader. Ble det riktig eller? Alt var feil, prøver på nytt: Et lengdeminutt = cosinus(breddegrad) Nautiske mil Vi skal rundt 360 lengdegrader * 60 lengdeminutter = 21600 24*15 = 21600*cosinus(breddegrad) cosinus(breddegrad) = 24*15 / 21600 breddegrad = arccos((24*15) / 21600) = 89,04 grader. Ble det riktig eller? Redigert 9.Desember.2007 av surprise (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 regne ut deviasjonen. For den er ukjent. Ja helt. Og like seiglivet som manifoil. Men deklinasjonen kan man kommer fram til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Alt var feil, prøver på nytt: Et lengdeminutt = cosinus(breddegrad) Nautiske mil Vi skal rundt 360 lengdegrader * 60 lengdeminutter = 21600 24*15 = 21600*cosinus(breddegrad) cosinus(breddegrad) = 24*15 / 21600 breddegrad = arccos((24*15) / 21600) = 89,04 grader. Ble det riktig eller? Helt korrekt! 89°02'42.1" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Ja helt. Og like seiglivet som manifoil.Men deklinasjonen kan man kommer fram til. Trenger da ikke deklinasjon for å regne kurser vel! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Jeg mente den magnetiske deklinasjonen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Nå er vel magentisk deklinasjon et annet ord for misvisnig som er det ordet vi vanligvis bruker i Norge da... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Stemmer det Sydvesten. Blanda begrepene. Deklinasjon er lik misvisning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjorngb Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Helt korrekt! 89°02'42.1" Tja... forutsatt at det er is i dette område vil en måtte befinne seg litt lenger sør, da det er kortere rundt nordpolen når en befinner seg under isen.... med mindre en "seiler" på isen. eller tar jeg helt feil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 9.Desember.2007 Del på Facebook Svart 9.Desember.2007 Det er i år 2020. Da er det isfritt Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 11.Desember.2007 Del på Facebook Svart 11.Desember.2007 Deklinasjon er lik misvisning. På engelsk brukes "Magnetic declination" for misvisning. På norsk brukes ordet deklinasjon i forbindelse med astronomisk navigasjon og det bør ikke blandes inn i retting av kompasskurser, det fører bare til misforståelser og unødvendig forvirring. Alle som har vært med på mine båtførerkurs kjenner sammenhengen: Kompasskurs +/- deviasjon magnetisk kurs +/- misvisning Rettvisende kurs De som har vært med på D5L har i tillegg måttet lære at rettvisende kurs egentlig kan være tre forskjellige kurser: RK-styrt rettet for vind RK-seilt rettet for strøm RK-beholdt Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 12.Desember.2007 Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 Det som følger er ren kverulering. Det heter nok magnetisk deklinasjon på norsk også. Men i forbindelse med retting av kurser er det nok best å holde seg til terminologien misvisning. Tabell som viser magnetisk deklinasjon og magnetisk inklinasjon for et sted ute i fjorden her i Desember. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oddgeir Svart 12.Desember.2007 Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 magnetisk inklinasjon som betyr? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 12.Desember.2007 Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 Vinkelen mellom det magnetiske feltet og overflaten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oddgeir Svart 12.Desember.2007 Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 Den vil vel nærme seg 90 grader ved polene? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 12.Desember.2007 Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 Ja det er vel teorien. At det er 90 grader ved polene og 0 ved magnetisk ekvator. En annen teori er at noen pippiper bruker dette fenomenet for å finne ut hvor langt sør/nord de skal fly. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Svart 12.Desember.2007 Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 Tja... forutsatt at det er is i dette område vil en måtte befinne seg litt lenger sør, da det er kortere rundt nordpolen når en befinner seg under isen.... med mindre en "seiler" på isen. eller tar jeg helt feil? Ikke helt feil, men for alle praktiske formål kan en se bort fra det. Avstanden fra jordaksen er nesten lik om du er f eks 10 m under overflaten, når du befinner deg bare 100 km fra polpunktet. Du er ikke 10 m nærmere jordaksen da. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.