Jump to content

Misvisning , deviasjon og kurs


Enzo

Recommended Posts

Sitter med båtførerprøven her og sliter litt , er det noen som kan rette litt opp i begrepene.

 

Skal du styre en Rettvisende kurs (sjøkartkurs) på 270°(rett vest) og misvisningen er 6° Vest må altså kompasskursen være 276°. Skal du også ta hensyn til deviasjonen som her er 3° Vest, må du legge til ytterligere 3° slik at kompasskursen blir 279°. For at du skal holde en sjøkartkurs på 270° må du altså styre en kompasskurs på 279°. Husk at det er svært lett å gjøre feil med fortegnene, altså om du skal trekke fra eller legge til. Her trengs mye øvelse.

 

Vestlig misvisning og deviasjon angis med minus

Østlig misvisning og deviasjon angis med pluss

 

Her sier de altså at om du skal styre en rettvisende kurs og kursen på sjøkartet er 270grader , Misvisning 6grader vest og deviasjon 3grader vest så skal du altså regne 270+6+3

=korrekt er da 279

 

I rødt under skriver de Vest=minus & Øst=pluss , dermed så motsier de seg selv i regnestykket over eller er det noe her jeg ikke ser ?

Link to post
Share on other sites

Dette skriver de videre

 

Går du fra en usikker kurs til en sikrere kurs, altså fra Kompass kurs til Magnetisk kurs eller fra Magnetisk kurs til Rettvisende kurs, trekker du fra vestlig og legger til østlig misvisning og deviasjon. Altså: Benytt fortegnene som de er

 

Går du fra en sikrere til en usikrere kurs, altså fra Rettvisende kurs til Magnetisk kurs eller fra Magnetisk kurs til Kompasskurs, legger du til vestlig og trekker fra østlig misvisning og deviasjon. Altså bytt fortegn.

 

Altså skal minus/pluss byttes om ettersom hva man skal gjøre , jeg får rett og slett ikke dette til å synke inn :cryin:

 

Vel jeg får lese mer mer mer mer så forstår jeg det vel

 

takker

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Huskeregelen jeg lærte en gang er som følger:

Tenk deg en rormann - som ser kompasset

og en navigatør - som ser kartet.

 

Når rormannen skal regne misvisning og deviasjon har han det enkelt (han skal jo styre båten også). Rormannen skal regne + for øst og - for vest i forhold til hva han ser på kompasset.

 

Navigatøren har det vanskeligere (men han har jo ikka annet å gjøre enn å regne). Navigatøren må snu fortegnene og regne - for øst og + for vest i forhold til hva han ser på kartet.

 

I ditt eksempel ser rormannen 279 grader. Deviasjonen er 3 Vest - altså minus tre, og misvisningen er 6 vest - minus seks til, så han regner seg om til 270 rettvisende.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

En huskeregel som hjalp meg var " fra dårlig til god, fortegn besto" og selvfølgelig motsatt.

M.a.o. går du fra en dårlig kurs til en bedre - beholder du fortegn ( kompass --> magnetisk --> rettvisende ). Går du andre veien snur du fortegnene...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

I likhet med hallaron har jeg også regnet på en del hundre kurser og jeg gir tilslutning til hans anbefaling om å finne gode huskeregler. Mange av oss som nå har GPS ombord er nok litt "sløve" med daglige beregninger av de forskjellige kurser, så derfor er innarbeidede huskeregler gode å ha: Deler også erfaringen om at denne er god: "fra dårlig til god, fortegn besto" - og deretter er det greit å vite hvor man skal regne med deviasjonen og misvisningen. Her må jeg igjen reklamere for Poseidon som en utmerket pedagog som er i stand til å formidle dette på forståelig måte. Jeg mener at mange som ser fremtidig glede ved å ferdes til sjøss vil ha uvurderlig nytte av hans D5L opplegg via internett (båtplassen). Jeg kan ikke se for meg tilsvarende diskusjonsforum som BP byr på når det gjelder D5L via internett. I tillegg vil jeg tilføye at nettopp de ulike kursene nok er typisk puggestoff.

Link to post
Share on other sites

Fortvil ikke, plutselig går lyset opp (sies av erfaring...).

 

Min huskeregel er: Det er positivt å gå fra en dårlig kurs til en god (Du bruker positive fortegn), mens det er negativt å gå fra en god kurs til en dårlig (da må du bruke negative fortegn).

Kompasskurs vil alltid være den dårligste kursen fordi den påvirkes av både deviasjon og misvisning, mens rettvisende kurs er god.

Vestlig misvisning trekkes fra , mens østlig misvisning legges til.

 

Da blir regnestykket (bruk negative fortegn siden du går fra god kurs til dårlig):

 

Rettvisende kurs - (misvisning) = Magnetisk kurs - (deviasjon) = Kompasskurs

RK 270 - (-6)= MK - (-3) = KK 279

(for å sjekke deg selv kan du prøve å regne fra KK til RK (da med positive fortegn) og se at det stemmer)

 

Lykke til :wink:

Fisken

Link to post
Share on other sites

Det verste er at jeg lærte dette i 1995 og brukte det aktivt fram til 98 da jeg fikk hendene i en GPS , etter det så har jeg skjelden brukt annet enn en paralellforskyver ,pelekompass og kart til enkle krysspelinger , jeg tror ikke jeg har regnet ut ankomsttid og avdrift heller siden jeg fikk GPS.... Elektronikken får meg til å føle at jeg har ligget i koma de siste årene , det meste jeg leser på nå burde være plankekjøring men det er det altså ikke. Sliter også litt med utregninger på fart/tid.

 

Denne for eksempel:

Du seiler en distanse på 4,5 nautiske mil, båtens fart er 12 knop Hvor lang tid bruker du på distansen?

Kjapp hoderegning (som jeg har brukt de siste årene) sier meg at det tar rundt 20minutter men hvordan setter jeg opp regnestykket for å få det nøyaktig ?

 

Du seiler 57 nautiske mil på 6 timer og 20 minutter. Hvor fort seiler du?

Regnestykket på denne ?

 

Hvor lang tid bruker vi på å gå 11 nautiske mil når båten går 7 knop?

Tjaa hodet sier rundt 1,5time men regnetykket ?

Link to post
Share on other sites

Men hvor mye deviasjon er det i en vanlig plast eller trebåt. Er det noen vits i å sette opp deviasjonskurver for båten..? Min erfaring som drar korte turer innaskjærs til faste steder som jeg kan navigere til i blinde, er at jeg ikke har behov for det. Men kanskje dere som seiler lange strekk tenker på det..??

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Ok nå begynner det å synke inn her , .....

... hehehe, ikke fortvil, snart blir det vane. :yesnod:

 

Bare vent når du ha "spist" det.

Jeg kjenner mange som ikke lengre har lyst til å gjøre noe annet enn navigasjon etter hvert.

Det er også en gigantisk fornoyelse å kunne komme hjem mot strøm og vind, uten elektronik-nikk. :smiley:

 

Tar deg tid.

Hjernen må først danne de andre "muskler", og pløtselig blir det "rom".

 

:seeya:

Jørg

(...som sitter på kartbordet akkurat nå.)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Denne for eksempel:

Du seiler en distanse på 4,5 nautiske mil, båtens fart er 12 knop Hvor lang tid bruker du på distansen?

Kjapp hoderegning (som jeg har brukt de siste årene) sier meg at det tar rundt 20minutter men hvordan setter jeg opp regnestykket for å få det nøyaktig ?

 

Du går med 12 knop, det er 12 nm i timen, 6 i halvtimen, 3 pr 15 minutter, her ser vi at svaret ligger midt mellom 15 minutter og 30 minutter atså 22, 5 minutter som er 22 minutter og 30 sekunder. Ellers kunne du tatt 4,5 delt på 12= 0,375 timer. Det må da regnes om til minutter. dette gjør du ved å gange med 60 (siden det er 60 minutter i timen)

Du seiler 57 nautiske mil på 6 timer og 20 minutter. Hvor fort seiler du?

Regnestykket på denne ?

 

Du tilbakellegger en distanse på 57 nm på 6 timer og 20 minutter. 20 minutter er en tredjedels time, så 6t20min = 6,333333 timer. 57 delt på 6,3333333 = 9,0. Snittfart på 9 knop..

 

Hvor lang tid bruker vi på å gå 11 nautiske mil når båten går 7 knop?

Tjaa hodet sier rundt 1,5time men regnetykket ?

 

7 knop er 7 nm i timen, 14 på to timer og 11,5 på en og enhalv time, så vi ser gankse fort at overslaget ditt er riktig. Regnestykket blir: 11/7=1,5714timer. For å gjøre 0,5714 timer om til minutter ganger vi med 60 og får 34,28. Skal vi være veldig nøye kan vi jo gjøre om 0,28 minutter til sekunder: 0,28*60 = 16,8 sekunder... Men det er vel flisespikking.

 

Altså 1 time, 34 minutter og 16,8 sekunder

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Men hvor mye deviasjon er det i en vanlig plast eller trebåt. Er det noen vits i å sette opp deviasjonskurver for båten..?

Seiler du bare noen hundre meter "med fingrene på havbunnen" er det vel ikke noe problem.

Men seil ut to til tre nm, tenk deg både tåke som sirup og GPS som ikke virker.

På fin solskin selvfølgelig.

 

Prøv det bare, om du/dere klarer å komme (ærlig) hjem uten problemer.

Da får du svare.

Men jeg tror at det er bedre hvis man også kan den delen av navigasjon.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Du tilbakellegger en distanse på 57 nm på 6 timer og 20 minutter. 20 minutter er en tredjedels time, så 6t20min = 6,333333 timer. 57 delt på 6,3333333 = 9,0. Snittfart på 9 knop..

Ja jeg ser det blir korrekt men jeg kom ikke fram til det med mitt regnestykke for jeg regnet 1time=60minutter hvorav 1/3 er 20min og dermed ble mitt regnestykke 57/6,20= 9,19

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder deviasjonstabell.Har ikke prøvd det, men det er vel å ta ut rett peiling mot et punkt på kartet. Legge kurs rett på og lese av kompasset. Da blir vel magnetisk kurs=rett kurs - misvisning. Og deviasjonen magnetisk kurs minus kompasskurs...? Eller??

Så må man gå det samme på motsatt kurs også.

 

 

Når det gjelder det med fart, distanse og tid. Så kan man vel lage seg et nomogram også, slik at det bare er å dra linjalen over de to kjente variablene og så lese av den tredje. Ganske morsomt å ha...

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Feilen ligger i at du sier at 6 timer og 20 minutter er lik 6,2 timer. Det er ikke riktig.

 

Du er sikkert enig med meg i at 6,5 timer er 6 timer og 30 minutter.

6,25 timer er en time pluss en kvart time, altså 6 timer og et kvarter, 6 timer og 15 minutter.

Siden en time er 60 minutter ser jeg at 20 minutter er en tredjedel av en hel time, altså 0,33333333 timer ( 20 min + 20 min + 20 min = 60 min ). Mer forståelig? eller fremdeles like gresk?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Nesten brutus, men det er og misvisning i bildet. Den må tas hensyn til, ellers blir ikke regning riktig. Misvisning er hvor mye kartet er feil i forhold til magnetisk nord (som kompasset vil peke mot uten deviasjon). Deviasjon er båtes magnetiske felts påvirkning av kompasset. Dette kan du prøve ut i praksis ved å dra en mobil/høyttaler/annen magner frem og tilbake forran et håndholdt kompass.

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp :-)

 

En annen ting for Enzo:

 

Vestlig misvisning skal legges til og østlig trekkes fra. Eller 6 grader vestlig misvisning = 6 grader misvisning. 6 grader østlig misvisning er -6 grader misvisning.

 

Huskeregel fra Poseidon: ??LVT? (varmt sted hvor gamle eirik bor) - Legg Vest Til.

 

Med dette i tankene kan du bruke reglene om å bruke fortegnene som de er når du regner fra dårlige kurser til bedre (KK -> MK -> RK) og snu fortegnene når du regner fra gode kurser til dårligere (RK -> MK -> KK)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...