camo Startet 11.Desember.2007 Del på Facebook Startet 11.Desember.2007 Hei. Eg er på jakt etter ein ommformer fra 12v til 24v, noen som vet om noe slikt finnes og eventuelt pris og hvor slikt kan kjøpes. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig OMMFORMER.Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 11.Desember.2007 Del på Facebook Svart 11.Desember.2007 Anbefaler den fra Mastervolt. Se staubo.no Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 12.Desember.2007 Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 Hva skal du bruke den til da? Noe som bruker mye strøm? Viktig at du ikke kjøper for liten for da blir den toast... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 12.Desember.2007 Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 Du skal vel ikke bruke den på en ny 24v ankervinsj du har fått tak i rimelig.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 12.Desember.2007 Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 12.Desember.2007 Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 Du følger med, ja... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
camo Svart 12.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 ikkje ankervinsj nei har tenkt å bruke den til en 24 v dieselvarmer, vet at dette ikkje er beste løsningen ang strømforbruk, men planen er at den kun skall brukes under gange, og som extra varmer under landligge med landstrøm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 12.Desember.2007 Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 Er på hogget nå etter episoden i går. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 12.Desember.2007 Del på Facebook Svart 12.Desember.2007 Og jeg som spurte litt forsiktig.. En slik varmer bruker vel en del strøm for å tenne, men så var det dette med at strømmen går ned når spenningen går opp da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 13.Desember.2007 Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 Ja men mer enn 7 til 10A (på 12V) ved oppstart av luftvamere blir det jo skjelden og senere mye mindre vanligvis. Hvis det er ikke særlig mer enn varmeren? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
camo Svart 13.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2007 mastervolten så grei ut den,men synest prisen var noe stiv , får vel leite litt til før eg bestemmer meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Jeg veit ikke vilken type varmer du har men de kan være billigre å kjøpe en 12v varmer en en billig omformer. Elektronikk i en varmer kan være følsom. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Hva med egne batterier for varmeren og ekstra dynamo for å lade disse? Mulig det finnes noe omformer opplegg slik at du kan lade batteriene uten bruk av dynamo og dermed unngå det faktum at du må ha en veldig kraftig 12/24 volt dings for å takle gløding ved oppstart. Brukte 24V varmere er enkelt å finne hos lastebil huggere, 12V derimot er lite brukt på lastebiler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Hei, Dette kan også løses med en vender og ett ekstra batteri. Men da får du aldri brukt varmeren mens du lader.. Monter et ekstra batteri ved varmeren. Dette må du forrigle med en bryter/vender slik at i normal stilling er det paralelkoplet med de øvrige batteriene i båten. Når du ønsker å bruke varmeren må bryteren/venderen seriekople dette batteriet med det eksisterende batteriet ombord. Billig enkelt og greit. Om du i tillegg vil bruke varmeren mens motoren går, fins det igjen to muligheter. Glem hele switchen. La batteriene være seriekoplet hele tiden. Invester i en ekstra dynamo eller en liten batterilader som lader det ekstra batteriet. Denne ekstra batteriladeren kan enten mates fra en invertet mens du kjører om du har det eller du kan kjøpe en egen 12Volts DC/DC omformer. Denne MÅ ha isolerte in og utganger. Tror det er mulig å få en 12 V DC/DC omformer til rundt Kr. 500 og et lit startbatteri koster vel ikke så mye Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Hei, Denne DC/DC omformeren fra Elfa 69-060-77, vil være grei nok. Den koster Kr. 450,- Da kan du bruke et bilbatteri av aller biligste type i tillegg. Denne løsningen vil bruke ca 10-20 % mer strøm en om varmeren hadde vært koplet til en ordinær 24 Volt's batteribank. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
camo Svart 21.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 takker for svar, ting har ordnet seg har fått byttet varmeren, en bekjent hadde eber på 12 volt men trengte en på 24 v , så da ble d byttehandel . god jul til dere alle Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Hei, Det var bra. Forresten så jeg i går kveld at Sleipner faktisk har en løsning for å kjøre 24 Volts bowthrustere for båter med 12 volts anlegg. Kan jo være greit å vite om behovet skulle komme opp for noen andre. (Tror dette er basert på samme prinsipp som jeg nevnte tidligere i tråden. Ihvertfall var det en koplingsboks og ett ekstra batteri) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.