Jump to content

12V til 24V omformer. Pris? Hvor?


camo

Recommended Posts

Hei.

Eg er på jakt etter ein ommformer fra 12v til 24v,

noen som vet om noe slikt finnes og eventuelt pris og hvor slikt kan kjøpes. :confused:

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig OMMFORMER.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post

ikkje ankervinsj nei :lol:

har tenkt å bruke den til en 24 v dieselvarmer, vet at dette ikkje er beste løsningen ang strømforbruk,

men planen er at den kun skall brukes under gange, og som extra varmer

under landligge med landstrøm

Link to post

Ja men mer enn 7 til 10A (på 12V) ved oppstart av luftvamere blir det jo skjelden og senere mye mindre vanligvis.

Hvis det er ikke særlig mer enn varmeren?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hva med egne batterier for varmeren og ekstra dynamo for å lade disse?

 

Mulig det finnes noe omformer opplegg slik at du kan lade batteriene uten bruk av dynamo og dermed unngå det faktum at du må ha en veldig kraftig 12/24 volt dings for å takle gløding ved oppstart.

 

Brukte 24V varmere er enkelt å finne hos lastebil huggere, 12V derimot er lite brukt på lastebiler.

Link to post

Hei,

 

Dette kan også løses med en vender og ett ekstra batteri. Men da får du aldri brukt varmeren mens du lader..

Monter et ekstra batteri ved varmeren. Dette må du forrigle med en bryter/vender slik at i normal stilling er det paralelkoplet med de øvrige batteriene i båten.

Når du ønsker å bruke varmeren må bryteren/venderen seriekople dette batteriet med det eksisterende batteriet ombord. Billig enkelt og greit.

 

Om du i tillegg vil bruke varmeren mens motoren går, fins det igjen to muligheter. Glem hele switchen. La batteriene være seriekoplet hele tiden. Invester i en ekstra dynamo eller en liten batterilader som lader det ekstra batteriet. Denne ekstra batteriladeren kan enten mates fra en invertet mens du kjører om du har det eller du kan kjøpe en egen 12Volts DC/DC omformer. Denne MÅ ha isolerte in og utganger.

 

Tror det er mulig å få en 12 V DC/DC omformer til rundt Kr. 500 og et lit startbatteri koster vel ikke så mye

Link to post

Hei,

 

Denne DC/DC omformeren fra Elfa 69-060-77, vil være grei nok. Den koster Kr. 450,- Da kan du bruke et bilbatteri av aller biligste type i tillegg.

Denne løsningen vil bruke ca 10-20 % mer strøm en om varmeren hadde vært koplet til en ordinær 24 Volt's batteribank.

Link to post

Hei,

 

Det var bra. Forresten så jeg i går kveld at Sleipner faktisk har en løsning for å kjøre 24 Volts bowthrustere for båter med 12 volts anlegg. Kan jo være greit å vite om behovet skulle komme opp for noen andre. (Tror dette er basert på samme prinsipp som jeg nevnte tidligere i tråden. Ihvertfall var det en koplingsboks og ett ekstra batteri)

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...