Jump to content

Forklaring Gennaker-typer/ Asym.spinnaker?


opus

Recommended Posts

Hvis jeg har fostått deg riktig Gladiator, så sier du at det er vanlig å føre gennaker på en side og storseil på den andre siden(uten bruk av bom/spristake), uten at dette kalles for "å spri"(altså er lovlig i regatta). Hvis dette er tilfelle, så skulle det ikke være noe i veien for å føre en genoa på en side og en gennaker på den andre siden, så lenge man ikke bruker spristake(spinnakerbom). Da er man innenfor regelen om at ingen forseil får spris når man seiler med gennaker så lenge man ikke bruker spristake da?

Jappen

Link to post
Share on other sites

Kursen må jo være ganske nær platt lens for å få til dette. Noen ganger når kursen er slik at ikke seilene spris naturlig settes spinnakerbommen ut for å spri. Spinnakerbommen settes på motsatt side av hva bommen til storseilet står. Ikke to bommer til samme side.

Hvor blir det av dere som har seil regatta i 100 år. Jeg er nybegynner på dette området.

Link to post
Share on other sites

For det første: 'spri'' betyr at man dytter skjøtehjørnet (eller 'clew' som det heter på utenlandsk) ut fra båten med en mekanisk innretning: spinnakerbom eller spristake.

Dersom kun vinden dytter seilet ut fra båten (og skjøtet holder igjen) så sprir man ikke.

 

Plattlensing med gennaker er som regel ikke raskere enn å skjære opp til en kurs hvor begge seil vil stå på samme side. Ihvertfall med en moderne regattabåt med baugspryd for gennakeren ville jeg nøle med å plattlense i under 10 m/s vind. Når det blir såpass med vind begynner utfordringene ved plattlens å bli store også :wink:

 

På en pølsebane (flyttbare merker) er gjerne en spinnaker å foretrekke, siden to av leggene går rett med vinden. På regatta med faste merker (rundt omkring regatta) får man oftere høstet fordelene med en gennaker, siden få eller ingen legger vil gå rett medvinds.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Her er jeg veldig usikker. Jeg har sett et bilde fra Færder seilasen hvor en båt seilte platt lens med gennaker på en side og storseil på den andre siden, uten spristake(spinnakerbom). Har ikke peiling på om dette var lovlig, eller om han ble disket. Noen andre som vet om dette er tillat? Hva er definisjonen på å spri?

Jappen

Jeg har seil regatta slik, med spristake på genoa - det gikk fint. Men dette var i turklasse (kan ha noe å si)

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Plattlensing med gennaker er som regel ikke raskere enn å skjære opp til en kurs hvor begge seil vil stå på samme side. Ihvertfall med en moderne regattabåt med baugspryd for gennakeren ville jeg nøle med å plattlense i under 10 m/s vind. Når det blir såpass med vind begynner utfordringene ved plattlens å bli store også :wink:

Tror du har rett i det - vi tapte MYE til noen som viste dette. Vi tenkte korteste vei til målet - og det var det flere av dem i LYS klassene som og gjorde med spinnakre. De fleste tapte mye til en gjeng som hadde kurs ca. 15-20 lenger babord.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Ja, så var det gennaker-peket/spydet.

 

1.Reglene var vel slik at det er lov med spyd som er maks 33% av J-målet(forside mast til forstagsfestet).

Men er de 33% da fra forstaget og framover, eller fra spissen av båten og framover?

 

2.En nevnte at man kunne sy Code Zero i nylon, sålenge man holdt seg innenfor målereglene for gennaker.

Tja, er disse målereglene enkle å gjengi her.

 

 

3.For min del, kunne jeg tenke meg en så stor allround-gennaker (Runner) som mulig, uten å måtte forholde meg til reglene, men likevel...

 

 

F.eks

Hale gennakeren til topps, selv om båten har brøkdelsrigg, antakelig 7/8-dels, med bakovervinklete spredere.

Men da vil ikke masten være avstivet siste toppdelen over forstag og sidevant så er vel lite gunstig.

Enkle midler til å tilfredstille mangelen på avstivning? (Blir vel å snakke med en riggmaker, men men)

 

Og også gjerne ha lengre spyd enn "lovlig".

 

Disse målene må man jo ta hensyn til før bestilling.

 

 

4. Noen som har erfaring med, eller sett egenkomponerte baugspyd?

Tenker da på avtagbart, ved f.eks bruk av spinnakerbommen. Eller kanskje bedre ofre et annet rør.

Gjerne illustrert med tegninger/foto.

 

 

5. Vil en gedigen gennaker få en seilbåt over sin skrogfart/plane? (f.eks 15% større kvm enn orginalspinnakeren)

Hovedformålet er selvsagt å få båten opp mot skrogfart i lite vind.

 

 

Hm......tankene kan kanskje føre til et lite vinterprosjekt....... :wink:

 

 

Bumper disse spørsmålene opp igjen: :wink:

 

Siden jeg går i tanker om baugspyd, er jeg interessert i og vite om lovlig lengde på dette.

Er det slik jeg har hørt at baugspydet får være 33% av J-målet? (høres mye ut)

 

Og menes med denne prosentandelen, lovlig lengde fra baugen/spissen av båten, eller menes det lengde foran forstagsfestet?

(33% av J + lengde mellom forstagsfeste og baugen= baugspydet)

 

 

Har vært i kontakt med riggmaker.

Han mener at min mast er så solid at jeg kan hale gennakeren til toppen av masten, selv om masten er brøkdelsrigget.

Det nye gennakerfallet vil jo komme ihvertfall 1,5m over spinnakerfallet, hva med lovligheten av dette iforhold til regattaregler?

 

Hm....og så lurte jeg på hva TPS-målet står for?

 

 

 

God helg til alle :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Har vært i kontakt med riggmaker.

Han mener at min mast er så solid at jeg kan hale gennakeren til toppen av masten, selv om masten er brøkdelsrigget.

Det nye gennakerfallet vil jo komme ihvertfall 1,5m over spinnakerfallet, hva med lovligheten av dette iforhold til regattaregler?

Hei Opus, du vil få straff i form av høyere LYS hvis båten opprinnelig ikke er designet med masthead gennaker, fordi målene på gennakeren vil overstige standard. Om det vil "lønne seg" er jeg litt usikker på, for båter med lange baugspyd og store gennakere har ofte fått en handicap-ulempe ift spinnakerbåter. Men hvis du ikke bryr deg om det, vil du garantert få en mye heftigere lettvindsseilas enn tidligere. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...