Jump to content

Forklaring Gennaker-typer/ Asym.spinnaker?


opus

Recommended Posts

Sitter selv å vurderer kjøp av gennaker, jeg vet ikke så mye om disse typene du nevner, men jeg har planer om å gå for en allround hvis det blir, denne skal ha en bra spennvidde i vindretning.

 

Tykkelse er vel sånn at 1.5 oz virker det som at det er enighet om at for tykt, den vil trenge mye vind for å stå bra og det er jo kanskje i lette vinder spesielt det er morro med store seil. Jeg tror derfor jeg går for 0.9 oz.

 

Jeg var forsåvidt klar, men nå sier en jeg mener har svært god peiling på dette at jeg er nødt til å ha spinnaker om det er til bruk i regatta så jeg er usikker... Mulig det ikke blir kjøpt nå i vinter likevel...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg er ikke rette mannen til å svare på dette, men våger å tippe noe.

 

Code zero har jeg ingen aning om, tror ikke dette går under kategorien gennaker... har hørt det, men klarer ikke å plasere det. Mener det kan være et veldig lett seil som bare brukes når det er bortimot null vind.

 

Reacher høres for meg ut som en strekker seg maks, derfor tipper jeg en relativt flat gennaker som man kan stå ganske høyt med. Blooper høres bred ut, så denne tror jeg er for romme kurser. (Ikke platt, da er det symetrisk spinnaker som gjelder!)

 

Når det gjelder duktykkelse så tror jeg bjoris er inne på noe her. 0,9 er vell faktisk det som er mest allround, men 0,75 er ikke dumt det heller. 1,5 ville jeg utelukket! Da må man ha to gennakere.

 

Håper noen dær ute kan fortelle oss mer om dette og lære meg mer her. Veldig interesant spørsmål!

Link to post
Share on other sites

Tja, google er en fin oppfinnelse, ihvertfall hvis man ikke har problemer med engelsken:

Code zero?

For lette vinder, kan gå høyere med denne enn med en gennaker, til bruk i vindretninger omtrent mellom 35° og 60°. Ikke akkurat noe allroundseil eller noen erstatning for en gennaker. Mer her

 

Reacher?

En type spinnaker, flatere skåret. The Reacher is a smaller, flatter sail for very light air, or big breeze. This sail is a must when attempting to race at the highest level in E Boat sailing.

 

Designed to have a very straight vertical profile for effective reaching and still have the versatility to sail deep if the need arises. The design of the Reacher also allows for the slot to remain open between the main and the spinnaker which is crucial in light air. Fra North Sails

 

 

Blooper?

Tja, aldri hørt om det før, men jeg kom over følgende side. Der står det bl.a.:

 

I don’t know who invented the blooper or who named it. The latter should step forward and take credit. The American Heritage Dictionary of the English Language defines “blooper” as “a clumsy mistake,” which describes the sail perfectly. The former should stay in hiding. There are sailors out there still having nightmares about bloopers who might want revenge.

 

The blooper was supposed to fill the void in downwind sail area left by the diminished mainsails. Shaped more or less like the outside third of a spinnaker, it flew (on the rare times it actually flew) leeward of the spinnaker. It was the only sail in history that had to be trimmed by constantly raising and lowering the halyard. It required a trimmer on the halyard and another on the sheet, but it demanded the attention of the entire crew. Those not trimming were needed to give advice to those who were and to curse the wretched thing when it collapsed and disturbed the air around the spinnaker. If you had to buy a blooper (and a lot of us were convinced we had to), the best way to get it to contribute to the speed of your boat was to leave it at home in the garage.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

North vindvinkeldiagram forklarer nok mye av det flere har forsøkt å beskrive.

Code Zero er ikke med i diagrammet med det kreves vel ikke mye fantasi for å plassere den. En Code Zero er sydd av aramid eller kevlarduk, og fallet er gjennomgående og i eks. Spectra. En Code Zero kan også ha utveksling på fallet for å dra ut sag. Mao er dette ikke et seil som seilmakeren vil levere til din turbåt. Den er heller ikke tillatt brukt under LYS. Det er dog tillatt å sy et lignende seil i nylon, så lenge målene faller inn under måleregelen for en genakker.

Link to post
Share on other sites

Ja, så var det gennaker-peket/spydet.

 

1.Reglene var vel slik at det er lov med spyd som er maks 33% av J-målet(forside mast til forstagsfestet).

Men er de 33% da fra forstaget og framover, eller fra spissen av båten og framover?

 

2.En nevnte at man kunne sy Code Zero i nylon, sålenge man holdt seg innenfor målereglene for gennaker.

Tja, er disse målereglene enkle å gjengi her.

 

 

3.For min del, kunne jeg tenke meg en så stor allround-gennaker (Runner) som mulig, uten å måtte forholde meg til reglene, men likevel...

 

 

F.eks

Hale gennakeren til topps, selv om båten har brøkdelsrigg, antakelig 7/8-dels, med bakovervinklete spredere.

Men da vil ikke masten være avstivet siste toppdelen over forstag og sidevant så er vel lite gunstig.

Enkle midler til å tilfredstille mangelen på avstivning? (Blir vel å snakke med en riggmaker, men men)

 

Og også gjerne ha lengre spyd enn "lovlig".

 

Disse målene må man jo ta hensyn til før bestilling.

 

 

4. Noen som har erfaring med, eller sett egenkomponerte baugspyd?

Tenker da på avtagbart, ved f.eks bruk av spinnakerbommen. Eller kanskje bedre ofre et annet rør.

Gjerne illustrert med tegninger/foto.

 

 

5. Vil en gedigen gennaker få en seilbåt over sin skrogfart/plane? (f.eks 15% større kvm enn orginalspinnakeren)

Hovedformålet er selvsagt å få båten opp mot skrogfart i lite vind.

 

 

Hm......tankene kan kanskje føre til et lite vinterprosjekt....... :wink:

Link to post
Share on other sites

.....stemmer, alle spinnakere, symmetriske og asymmetriske(også kalt genakker) er ustagede seil.

 

En symmetrisk spinnaker kan i svak vind seiles høyere enn mange nok er klar over. Sjekk min avatar. Her står nok windeksen tvers eller kanskje litt forenom tvers. En genakker ville være mer ideell her.

Link to post
Share on other sites

det er jo som kjent ikke særlig enkelt å seile platt med gennaker...

 

Etter at jeg fant ut at det var lettere å jibbe storseilet først, fant jeg også ut at Gennakeren faktisk står fint spridd på platt lens. Området mellom platt lens og slør nok til at Gennakeren står igjen er derimot temmelig håpløst.

Link to post
Share on other sites

Etter at jeg fant ut at det var lettere å jibbe storseilet først, fant jeg også ut at Gennakeren faktisk står fint spridd på platt lens. Området mellom platt lens og slør nok til at Gennakeren står igjen er derimot temmelig håpløst.

 

Interessant, vil tro at dette er individuelt fra båt til båt, men det høres jo ikke så ulogisk ut. Hvordan er det med å "hjelpe til" med en spinnakerbom, er det lov i regatta, regnes det da som spinnaker... helt blank her...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Den regnes som en gennaker så lenge hals hjørnet er fast langs senterlinjen i båten, altså ikke halset på en spinnakerbom. Man får vell kanskje et tillegg på 1/100 ved bruk av bom på gennaker? Dette er jeg ikke helt sikker på altså... Er det lov å halse gennakeren på en spinnakerbom? den burde fungere bedre på platt enn på senterlinjen....Bare en tanke?

Link to post
Share on other sites

Direkte fra NORLYS klasse regler for 2008:

f) Dersom ikke klassereglene sier noe annet, skal asymmetrisk spinnaker

enten 1) halses i båtens senterplan i dekkshøyde. TPS skal ikke være større enn det største av

1,20*J og J+0,8. Under forutsetning av at den asymmetriske spinnakeren oppfyller kravene i

6.5.b-6.5.c og båten ikke samtidig har spinnaker eller asymmetrisk spinnaker for halsing på

spinnakerbom, gir dette et fradrag i LYS-målebrevet på 0,01 i forhold til standard spinnaker.

Båter med baugspyd som standard fra produsent kan avvike fra dette. Baugspydets lengde er

da begrenset til TPS i LYS-målebrevet.

eller 2) halses på spinnakerbom som kan brases ut fra båtens senterplan. Spinnakerbommens

lengde er da begrenset til SWPL i LYS-målebrevet. Under forutsetning av at den asymmetriske

spinnakeren oppfyller kravene i 6.5.b-6.5.c gir dette samme LYS som standard spinnaker.

 

jappen

Link to post
Share on other sites

En liten presisering av forrige innlegg:

 

6.4 Spinnaker og asymmetrisk spinnaker i LYS-målebrevet

a) Kun en spinnaker eller asymmetrisk spinnaker kan føres samtidig.

b) Båt som er påmeldt uten spinnaker eller asymmetrisk spinnaker, kan spri forseilet. Spristakens

lengde er begrenset til SWPL i LYS-målebrevet og den skal festes på masten.

c) Båt som er påmeldt med spinnaker eller asymmetrisk spinnaker kan, om denne ikke føres:

i) spri et forseil med spinnakerbommen.

ii) føre to forseil samtidig under forutsetning av at det ene føres til lovart og det andre til le.

d) Båt med spinnaker i LYS-målebrevet kan melde seg på uten spinnaker. Da kan man trekke

spinnakerdifferansen fra LYS-tallet i LYS-målebrevet, forutsatt at Regel 7 er oppfylt.

e) Asymmetrisk spinnaker skal ikke spris.

 

Dette betyr vel at man ikke kan spri en gennaker med å sette spinnakerbommen i skjøte-hjørnet, men at man kan sette spinnakerbommen i hals-hjørnet og trekke den opp i lo.

 

jappen

Link to post
Share on other sites

Båten min blir meldt på i regatta med standard seil. Storseil, genoa, gennaker. Hvorfor kan jeg ikke bruke alle seil på en gang hvis jeg klarer å få satt de på en ordentlig måte? Det jeg tenker mest på er genoa ut på en side og gennakeren til den andre siden når det seiles lens.

Kan dette henge igjen fra gammelt av. Når det ble seilt med spinnaker kunne man ikke ha forseil oppe.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du kan seile med alle seil oppe, men da må de stå på samme side (altså ikke spri gennaker eller genoa). Effekten av gennakeren vil da bli dårligere, fordi den ligger i vind skyggen til genoaen. Nå skal jeg ikke påstå dette 100%, men jeg har i hvertfall sett joller som seiler slik.

Jappen

Link to post
Share on other sites

Her er jeg veldig usikker. Jeg har sett et bilde fra Færder seilasen hvor en båt seilte platt lens med gennaker på en side og storseil på den andre siden, uten spristake(spinnakerbom). Har ikke peiling på om dette var lovlig, eller om han ble disket. Noen andre som vet om dette er tillat? Hva er definisjonen på å spri?

Jappen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...