Jump to content

En trist nyhed, utslipp i Nordsjøen...:


MajorAndy

Recommended Posts

dagsproduksjon er vel på ca 5-7000 m3 per platform.

 

Må vel være mer en dette???

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Statfjord A ble i sin tid designet for en produksjon på 300.000 fat pr døgn, men har i lange perioder vært godt over dette nivået. Nå begynner det vel å minke i denne strukturen, så produksjonen er sikkert noe lavere nå. Hvis jeg ikke husker feil, er et fat 159 liter.

Redigert av Dreamer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, det er det er det nok ikke. Når det gjelder tall i innlegg # 24 så er de noe høye. Mellom 5 - 6 ksm2 / time er nok mere korrekt.

 

Nå er årsaken til utslippet kjent også. Lasteslange kuttet / spjæret helt av. Sabotasje eller slitt slange ???????...........

 

 

ksm2 ??

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

De har måler på plattform og på tankbåten. Når båt mottar olje blir det vel fordelt i flere tanker for å ha stabilitet så bra som mulig. Tankbåt er også i bevegelse (Været er vel fra kuling og verre hele vintersesongen)og derfor er det vel ikke like enkelt å ha eksagte målinger under mottak av olje. De pumper ca 7 000 m3 i timen og det var vel en lekkasje på havbunn eller slange under overflate. Lekkasje varte ca 4o minutter, tap ca 4000 m3. dagsproduksjon er vel på ca 5-7000 m3 per platform.

 

Tankbåten har ingen "måler" der brukes tank radarer, dvs. ingen "flow meter". Jo fler tanker med fri væske overflate tilsier dårligere stabilitet, men nå er aldri stabilitet noe problem på en tankbåt. Vi lastet som regel 4 til 6 tanker av gangen.

 

Dagsproduksjonen på Statfjord er garantert mer enn 5-7000 m3. 300 000 fat er nok mer riktig, det tilsvarer en 47 000 kubikk meter om dagen. (fat/6.28= M3)

 

Dette er sannsynligvis slangen på statfjord som blir plukket opp fra havbunnen, også kalt OLS A. Der er, så vidt jeg husker, raten på 4-5000 kubikk meter i timen. Detr spesielle med dette feltet er at tankeren ikke er fortøyd, eller ligger i nærheten av noen bøye, den plukker opp slangen fra bunnen, og bruker hydro akkustisk referanser på DP`n sin. Derfor kan det være vanskelig å oppfatte om tankeren drifter, i og med at en ikke har noen visuelle referanser.

 

Men dette har skjedd før, derfor er dette pensum på simulatoren i Trondheim, noe alle skippere/DP-operatører på disse bøyelasterene har vært igjennom.

 

 

Men jeg er ikke sikker på om det er OLS A, om det er SPM bøyene dette gjelder, så er det ganske utrolig at det går 40 minutter før noen reagerer.

 

En operatør på tankeren skal kunne se rimelig fort om flowen stopper opp. Uansett skal det ikke under noen omstendigheter ta 40 minutter!!

Link to post
Share on other sites

Dagsproduksjonen på Statfjord er garantert mer enn 5-7000 m3. 300 000 fat er nok mer riktig, det tilsvarer en 47 000 kubikk meter om dagen. (fat/6.28= M

Dagsproduksjonen på Statfjord A er nok ikke særlig mer enn en 5 - 7 KSM3. Er nok mange år siden den plattformen var oppe i 300000 fat om dagen dessverre.

Link to post
Share on other sites

Det er vel et tankekors at nordmenn slutter på tankbåtene, som etterfylles med filipinere.

 

Det er vel stort sett bare en norsk kaptein igjen som er mer som et gissel.

 

Norsk kvalitet med norske sjøfolk.

 

 

 

Navion Britannia seiler med fullt norsk mannskap, som alle bøyelasterne i norsk sektor......

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Enkelt forklart. Oljen er meget tyntflytende. Nærmest som vann. Et 3800 sm2 utslipp 200 km til havs i storm mellom 40 - 50 knop får veldig liten innvirkning på natur og miljø. Oljen går rimelig kjapt i oppløsning. Økosystemet kommer meget raskt i balanse igjen, hvis det i det hele tatt har vært ute av balanse. Så langt til havs er det lite fugl og fisken svømmer normalt ikke på overflaten. I tillegg er det hvis behov mulig å pumpe ut såkalte miljøvennlige kjemikalier for å begrense eventuelle skader på miljø. Så langt har ikke dette vært nødvendig såvidt jeg har forstått. Olje er et naturprodukt som hele tiden strømmer ut på bakken eller på havbunnen i mange områder av verden, og den brytes ned av bakterier. Naturen håndterer oljen, men kan ta noe tid avhengig av størrelse, vær, skadeomfang, osv. Oljeutslipp har til dags dato ikke ført til utryddele av noen arter i naturen. Oljeutslipp ser bestandig mye verre ut enn det egentlig er. Tro det eller ei.

 

 

Hehe,glad for at du tok den enkle forklaringen til meg...kunne lett blitt for innviklet for meg dette....:rolleyes:

Fine ord og teorier dette...men forklar meg heller hvor det blir av disse 4000Kbm med masse?? eller...disse forsvinner vel bare ut i intet som dugg for solen??

 

På forhånd takk :confused:

Link to post
Share on other sites

Olje er merkelig nok et biologisk nedbrytbart materiale.

 

Hentet fra Oljedirektoratet: Konsekvensanalyse olje/sjøfugl for Møre I og Troms II

 

Nedbrytning av olje skjer ved oksydasjon.Dette skjer enten ved foto-oksydasjon eller mikrobiologisk oksydasjon. Oksydasjonshastigheten varierer med en rekke parametre, som temperatur, tetthet av mikroorganismer, tilgjengelig oksygen, innhold av næringssalter m.fl. Nedbrytningshastigheten er sterkt varierende for oljens enkelte komponenter.

 

Også verdt å merke seg i samme dokument:

 

Virkningen av oljeutslipp på sjøfuglbestandene skjer sannsynligvis raskere og er langt mer iøynefallende enn for de fleste andre organismer. Oljeforurensning er blitt en av de viktigste dødsårsakene for sjøfugl. Kraftige bestandsreduksjoner er påvist hos flere arter og i mange tilfeller kan det spores direkte tilbake til konkrete oljeutslipp.

 

 

Fra Aftenposten: Faren for oljekatastrofe i nord (Min understrekning)

 

Rask nedbrytning.

 

Grundige vitenskapelige undersøkelser av områder med naturlig oljeforurensing og områder som har vært utsatt for store utslipp fra oljetankere har ikke påvist varige skader på miljøet. Dette gjelder også utslippet på 85 000 tonn olje etter "Braer" på kysten av Shetland i 1993, der nesten all oljen var brutt ned etter et år.

 

Ny forskning viser at olje brytes ned selv i polare områder med permafrost, og i Barentshavet vil oljen brytes ned omtrent like raskt, selv om temperaturen er lavere enn i Nordsjøen. "Braer"-ulykken viste at en høy bølgeenergi gir en raskere nedbrytning av oljen, og det vil også gjelde i Barentshavet. I endel områder er det påvist en betydelig økning i den biologiske produksjonen, også av fisk, etter utslipp på grunn av den økte næringstilgangen ved nedbrytningen av olje. Også på norsk sokkel ser man effekten av den naturlige næringstilgangen som lekkasje av hydrokarboner representerer.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Beklager, vet at det ikke var et greit svar, så det hadde nok vært bedre å latt være. (Skal telle til 10 en annen gang) Jeg har seilt med dem, men tror ikke jeg skal offentligjøre her hvordan det opplevdes, da jeg er redd det blir misforstått og da er man plutselig mot både det ene og det andre.......

Mulig jeg også har vært uheldig med de fillipinere seg har seilt med?

Link to post
Share on other sites

og overstyrmannen er om jeg ikke husker feil - 27-28 år? Er ikke mange igjen på disse båtene med erfaring lengre? Noen som ser det uheldige med dette?

 

 

Det kan nok gjerne være riktig at både offiserer og mannskap ofter unge men man skal også huske på at disse skipene har kanskje 2 laste/losse operasjoner i uka i nordsjøfarten mens en VLCC som går Arabiske Gulf - USA eller AG-Japan kanskje gjør 8-10 turer i året. Alder er jo et kriterie for erfaring men intensiv praksis er også en måte å opparbeide erfaring på.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder dette utslippet så fikk jeg en skummel mistanke om at dette er det kanskje Russerne som står bak. De hadde jo en voldsom øvelse med jagerfly og ubåter rundt de norsk Oljeinstallasjonene rett før dette utslippet ble kjent. Kan en ubåt ha forårsaket dette bruddet på denne ledningen? Ubåter har jo skadet oljeplattformer før. På 80 tallet så kolliderte jo en Tysk ubåt med et av beina på en plattform i Nordsjøen.

 

Virker jo som Russland driver med ett eller annet når de driver å flyr inn i norsk luftrom over Nord Norge og Norge må sende F-16 på vingene for å jage dem ut igjen. Dette har vi jo lest om i avisene flere ganger det siste året. Videre så synes jeg det er rart at de må absolutt legge en slik øvelse inn mellom de norske oljeinstallasjonene uten å varsle norske myndigheter.

 

Bare en tanke som slo meg.

Link to post
Share on other sites

Ein artig teori :) :wink:

Tviler litt på at ein plutselig påvirkning av slangen, ikkje ville merkes på lastern. etter det eg såg fra GFC, var ikkje overflateskipene i området runt Statfjord.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...