Jump to content

En trist nyhed, utslipp i Nordsjøen...:


MajorAndy

Recommended Posts

Oljen det er snakk om her har en konsistens nesten som cola. Dvs den er veldig tynt flytene, og vil i dette været nesten garantert brytes ned før den når land.

 

Jeg har selv lastet massevis av ganger på disse SPM bøyene på Statfjordfeltet, og det er ikke første gangen det har vært relativt store utslipp derfra, men ikke alle når media :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det blåser 45 knop sørlig vind, men journalistene forteller oljeflaket driver sør over mot Bergen og Haugesund ? :confused:

Høres umulig ut for meg.

Lettvint journalistisk krisemaksimering nok engang ser det ut for. :nonod:

 

Nei, det er ikke det. Dette kan du lese om i BT idag. Skyldes at det er havstrømmer i Nordsjøen som går konstant i samme retning. En går nordover og en går sørover.

Fordelen er at når strømmen går mot vindretningen, brytes oljen fortere opp.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Værmeldingen fro Statfjord de neste dagene

statfjordvaer.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Godt spørsmål, tb55! På nyhetene nettopp sa de at det lekket i tre kvarter! Skulle tro det var enkelt å installere en måler i hver ende av ledningen, og kontrollere de to mengdene. Skulle kanskje visst dette selv, jeg jobbet på denne plattformen ett år under commissioning-fasen, men jeg jobbet med andre systemer ..

Link to post
Share on other sites

Enkelt forklart. Oljen er meget tyntflytende. Nærmest som vann. Et 3800 sm2 utslipp 200 km til havs i storm mellom 40 - 50 knop får veldig liten innvirkning på natur og miljø. Oljen går rimelig kjapt i oppløsning. Økosystemet kommer meget raskt i balanse igjen, hvis det i det hele tatt har vært ute av balanse. Så langt til havs er det lite fugl og fisken svømmer normalt ikke på overflaten. I tillegg er det hvis behov mulig å pumpe ut såkalte miljøvennlige kjemikalier for å begrense eventuelle skader på miljø. Så langt har ikke dette vært nødvendig såvidt jeg har forstått. Olje er et naturprodukt som hele tiden strømmer ut på bakken eller på havbunnen i mange områder av verden, og den brytes ned av bakterier. Naturen håndterer oljen, men kan ta noe tid avhengig av størrelse, vær, skadeomfang, osv. Oljeutslipp har til dags dato ikke ført til utryddele av noen arter i naturen. Oljeutslipp ser bestandig mye verre ut enn det egentlig er. Tro det eller ei.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De har måler på plattform og på tankbåten. Når båt mottar olje blir det vel fordelt i flere tanker for å ha stabilitet så bra som mulig. Tankbåt er også i bevegelse (Været er vel fra kuling og verre hele vintersesongen)og derfor er det vel ikke like enkelt å ha eksagte målinger under mottak av olje. De pumper ca 7 000 m3 i timen og det var vel en lekkasje på havbunn eller slange under overflate. Lekkasje varte ca 4o minutter, tap ca 4000 m3. dagsproduksjon er vel på ca 5-7000 m3 per platform.

 

:nono:

Redigert av Otto R (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...