Jump to content

demontering av knaggratt.... et mysterium!


eysteind

Recommended Posts

Hei og god kveld folkens!

 

Skal lage ny innredning og nytt dasjbord i båten. I den forbindelse må eg demontere og fjerne knaggrattet frå plata den står på, men hvordan gjør man det! Har studert lenge på dette. Løst på alle skruer og dratt og lirka på rattet som ikke vil dele seg.

Vet ikke hvordan mekanikken er. Er det en aksling som går frå selve rattet og bak til tanhjulet.

Har tatt av kabelen, men det hjelper ikke så masse ennet enn eg fikk fjernet rattet fra båten, men det sitter fortsatt på plata si.

Har tatt noen bilder som kanskje han vere til hjelp.

Er det noen her som har fjernet en slikt ratt og kan fortelle meg hvordan eg gjør dette. Dette har eg null peiling på!!!!

her har eg fjernet dekselet og skrudd av mutterne

Bilde

her har eg tatt av dekselet, og har no tatt bort kabelen

Bilde

Plastdekselet mellom ratt og plata går ikke ann å fjerne, men der sitter en skrue som kanskje har en funksjon?

Bilde

Link to post
Share on other sites

Når du har fjernet senterbolten er det snakk om makt og litt list. Rattet er bare tredd inn på akselen og skal trekkes av. Kan evt bruke en ters for å trekke med. Kan godt hende den løsner hvis du har en størst mulig dor som går inn i hullet i midten og gir et hardt slag på den slik at akselen får et sjokk. Forsiktig med gjengene!

Litt rustløser eller svært tynn olje hjelper også.

På akselen er det en liten sporkile som du ikke må miste.

Lykke til

Mons

Link to post
Share on other sites

Når du har fjernet senterbolten er det snakk om makt og litt list. Rattet er bare tredd inn på akselen og skal trekkes av. Kan evt bruke en ters for å trekke med. Kan godt hende den løsner hvis du har en størst mulig dor som går inn i hullet i midten og gir et hardt slag på den slik at akselen får et sjokk. Forsiktig med gjengene!

Litt rustløser eller svært tynn olje hjelper også.

På akselen er det en liten sporkile som du ikke må miste.

Lykke til

Det er riktig med kun senterbolten, men akselen kan være kon og sitte godt. Du skal ikke skru av muttrene rundt!

Link to post
Share on other sites

Hei eysteind!

Legger ved et bilde for at du kan se hvordan selve rattstammen ser ut. Vanligvis koned aksel med en halvmåneformed låsekile. Rattet må av med et jevnt trykk, uten å "bikke" for mye - akkurat som med en avtrekker. Bruk CRC / WD-40 så går det nok.

show_image_stream.php?bid=9116711&dx=407&dy=495

 

Bak rattet har du vanligvis ei plastklokke, som også er skrudd fast i panelet med små skruer. Den store fingerskruen er for å låse rattet.

show_image_stream.php?bid=9116713&dx=527&dy=411

 

Under plastklokken sitter selve mothold - braketten, som også kan være skrudd fast i panelet.

show_image_stream.php?bid=9116712&dx=371&dy=495

 

Skiftet styring i fjor sommer, og det er helt kurant, ikke noe mikk, bare ta en ting av gangen, så går det bra! Lykke til!  :headbang:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Løsne senterbolten i rattet og skru denne ut et par tre mm. , ta så en hammer og gi bolten et par bestemte slag ,mest sannsynlig løsner bosset da fra akselen. Skru så ut bolten og trekk av rattet dette fungerer fint hos meg (pass på så du ikke mister den lille kilen).

 

Trond

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...