eysteind Startet 13.Februar.2004 Del på Facebook Startet 13.Februar.2004 Hei og god kveld folkens! Skal lage ny innredning og nytt dasjbord i båten. I den forbindelse må eg demontere og fjerne knaggrattet frå plata den står på, men hvordan gjør man det! Har studert lenge på dette. Løst på alle skruer og dratt og lirka på rattet som ikke vil dele seg. Vet ikke hvordan mekanikken er. Er det en aksling som går frå selve rattet og bak til tanhjulet. Har tatt av kabelen, men det hjelper ikke så masse ennet enn eg fikk fjernet rattet fra båten, men det sitter fortsatt på plata si. Har tatt noen bilder som kanskje han vere til hjelp. Er det noen her som har fjernet en slikt ratt og kan fortelle meg hvordan eg gjør dette. Dette har eg null peiling på!!!! her har eg fjernet dekselet og skrudd av mutterne her har eg tatt av dekselet, og har no tatt bort kabelen Plastdekselet mellom ratt og plata går ikke ann å fjerne, men der sitter en skrue som kanskje har en funksjon? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 13.Februar.2004 Del på Facebook Svart 13.Februar.2004 Når du har fjernet senterbolten er det snakk om makt og litt list. Rattet er bare tredd inn på akselen og skal trekkes av. Kan evt bruke en ters for å trekke med. Kan godt hende den løsner hvis du har en størst mulig dor som går inn i hullet i midten og gir et hardt slag på den slik at akselen får et sjokk. Forsiktig med gjengene! Litt rustløser eller svært tynn olje hjelper også. På akselen er det en liten sporkile som du ikke må miste. Lykke til Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ludde Svart 13.Februar.2004 Del på Facebook Svart 13.Februar.2004 Har gjort dette i en Nidelv 24, og mener at dersom du har tatt av alle mutterene i bosset i midten, skal dette kunne splittes. Mener å huske at bosset satt fast i en lakkfilm, som gjorde at jeg stakk en skrutrekker forsiktig under metallbosset og lirket dette løst. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Frank v. Svart 13.Februar.2004 Del på Facebook Svart 13.Februar.2004 Hadde samme problemet som deg da jeg skulle demontere rattet i båten min,måtte rett og slett bruke makt for å få det løsst. Tror det er bare å ta i,ikke noe gikk galt hos meg ivertfall. Lykke til.. mvh frank v. Sitér dette innlegget Link to post
mami Svart 13.Februar.2004 Del på Facebook Svart 13.Februar.2004 Når du har fjernet senterbolten er det snakk om makt og litt list. Rattet er bare tredd inn på akselen og skal trekkes av. Kan evt bruke en ters for å trekke med. Kan godt hende den løsner hvis du har en størst mulig dor som går inn i hullet i midten og gir et hardt slag på den slik at akselen får et sjokk. Forsiktig med gjengene! Litt rustløser eller svært tynn olje hjelper også. På akselen er det en liten sporkile som du ikke må miste. Lykke til Det er riktig med kun senterbolten, men akselen kan være kon og sitte godt. Du skal ikke skru av muttrene rundt! Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 13.Februar.2004 Del på Facebook Svart 13.Februar.2004 Bruk en avtrekker. Og når rattet til slutt slipper detter det gjerne en liten ståldings (ser ut som klippet fra en mynt - viste engang hva den het) ned på gulvet og forsvinner . Den trenger du for at ikke rattet skal gå rund mens konen står fast. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 13.Februar.2004 Del på Facebook Svart 13.Februar.2004 Hei eysteind! Legger ved et bilde for at du kan se hvordan selve rattstammen ser ut. Vanligvis koned aksel med en halvmåneformed låsekile. Rattet må av med et jevnt trykk, uten å "bikke" for mye - akkurat som med en avtrekker. Bruk CRC / WD-40 så går det nok. Bak rattet har du vanligvis ei plastklokke, som også er skrudd fast i panelet med små skruer. Den store fingerskruen er for å låse rattet. Under plastklokken sitter selve mothold - braketten, som også kan være skrudd fast i panelet. Skiftet styring i fjor sommer, og det er helt kurant, ikke noe mikk, bare ta en ting av gangen, så går det bra! Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Arnstein Svart 13.Februar.2004 Del på Facebook Svart 13.Februar.2004 Hei og god kveld folkens! Skal lage ny innredning og nytt dasjbord i båten. Prøv å varme opp bosset med et strykejern. Kanksje hullet utvider seg såpass at akselen slipper taket. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
eysteind Svart 13.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2004 Det er riktig med kun senterbolten, men akselen kan være kon og sitte godt. Du skal ikke skru av muttrene rundt! Takker for rådene. Da skrur eg på igjen mutterene som ikke skulle av, og så får eg bruke litt av musklane mine, tenker eg... :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 13.Februar.2004 Del på Facebook Svart 13.Februar.2004 Sannsynligvis så hjelper det ikke så mye med muskler dersom senterskruen har vært skikkelig tiltrukket. Da sitter det dønn fast, og en slik avtrekker fra f.eks. Biltema til kr 49,90 til 89,90, avhengig av størrelse, er det eneste som hjelper. Da løsner rattet uten bruk av makt i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Jonette Svart 16.Februar.2004 Del på Facebook Svart 16.Februar.2004 Bruk en avtrekker. Og når rattet til slutt slipper detter det gjerne en liten ståldings (ser ut som klippet fra en mynt - viste engang hva den het) ned på gulvet og forsvinner . For spesielt interreserte: Woodruff-kile. /M Sitér dette innlegget /MS Link to post
Quantum Svart 16.Februar.2004 Del på Facebook Svart 16.Februar.2004 Løsne senterbolten i rattet og skru denne ut et par tre mm. , ta så en hammer og gi bolten et par bestemte slag ,mest sannsynlig løsner bosset da fra akselen. Skru så ut bolten og trekk av rattet dette fungerer fint hos meg (pass på så du ikke mister den lille kilen). Trond Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.