Jump to content

Hva er riktigt verktøy?


ares

Recommended Posts

Du forteller i butikken hva du skal sage

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvis du har mulighet til å benytte Fein sag (altså en vibratorsag) så gir den en meget mer behagelig måte å kutte i glassfiber på. Du får mye mer kontroll på sagingen og rene snitt.

 

Så at det nå selges Fein-start-kit til rundt 1300,- (uten koffert). Ikke værst, før startet man på rundt 4.500,- for sagen i koffert.

Link to post
Share on other sites

vibrerer ikke en sånn Fein sag mye da ? sånn i hånda ? hehe.. er kanskje noe for damer ?

 

videosnutt nederst her http://www.deal.no/produkt.cfm?id=106075

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Hvis jeg forstår deg rett, skal du sage i glassfiber. Det er et meget krevende materiale å sage i. Fein sag, eller multikutter er et ypperlig verktøy til mye, men til dette formålet har den sine klare begrensninger.

 

Jeg ville gått for en skikkelig stikksag, med blad egnet til formålet.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

En liten vinkelsliper med hardmetall blad av typen for "stein/kermaikk" funger også meget bra for rette snitt, kuttet en større luke i Sandvik'en med en dette for 8-10 år siden..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ingen skaling når du skjærer fra baksiden..

 

Det finens blad der tanningen går motsatt vei så det skal ikke være problem uansett hvilken side du skjærer fra

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg har skjært ut dørkplate i en glassfiberbåt med vanlig håndoverfres med en standard 6mm pinnefres. Er som å skjære i smør. Dersom du kan lage en mal, ramme e.l å legge fresen mot er det det beste. Hvis ikke tegner du opp kuttet, setter fresen til å kappe ett par mm dypt og kjører forsiktig rundt. Bruk gjerne ett par-tre kutt på å jobbe deg igjennom. Ingen flising osv, kuttet blir veldig pent i kanten. :cheers:

 

Redigert: Når jeg sa to-tre kutt tenkte jeg selvsagt på meg som kuttet meg gjennom glassfiberbelagt plywood-dørk, tilsammen 23-24mm. Hvis du bare skal gjennom 3-4mm glassfiber tar du det glatt i ett kutt.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå skal ikke jeg påberope med noen laaang erfaring med å kutte i glassfiber, men miner erfaringer er:

Bruk en stikksag / pendelstikksag. Slå av pendelfunksjonen, eller la den i det minste stå på laveste pendling. Bruk blad med fin tanning f.eks. for aluminium. Vanligvis er bladene laget slik at de sager når bladet er på vei oppover, på denne måten trekkes saga mot underlaget og den er enklere å håndtere. Ulempen er at den trekker materialet oppover og er det gelcoat på det du skal sage vil du oppleve at du ikke få et fint kutt, men at bladet drar opp fliser/skall av gelcoaten. Dette kan du avhjelpe ved å legge et lag (eller to) med maskeringstape der du skal kutte. Tapen er også fin å merke opp på :yesnod:. Enda bedre er det om du kan få saget fra baksiden, da vil snittet på "rettsida"/oversiden bli mye penere. Merk opp skikkelig og ta deg god tid. Om bladet blir for varmt er det på tide med litt pause, om du har tilgang på en hjelper og trykkluft, er det kjekt at hjelperen blåser på bladet hele tiden, da se du merkingen lettere og kjøler bladet forbausende effektivt. Skal du lage et hull til å montere noe i, kan du lage hullet litt mindre enn nødvendig og bruke pussemaskin til den siste millimeteren. Jeg har brukt slipesettet 20-824, fra BT, på batteridrillen og sliper fort ned en millimeter eller to.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Som vanlig kommer det mye rart når man spør om noe her.

 

Du skal bruke et til formålet egnet verktøy.

Stikksag med hårdmetallblad med påsveiste skjær.

For eksempel Bosch T140HM. Dyrt, javel

Jeg har hatt mitt blad i årevis, og jeg skjærer mer i glassfiber en normalt er.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har benyttet hullsag, stikksag og vinkelsliper ved ulike anledninger av kutting i glassfiber. Erfaringen min er at en multisliper av dremel eller tilsvarende type med påmontert sandpapirrondell avvirker hurtig glassfiberen og gelcoaten og etterlater en helt perfekt skadefri flate når denne benyttes til å slipe den sise halvcentimeteren etter sagingen.

Oso

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...