Enzo Startet 14.Desember.2007 Del på Facebook Startet 14.Desember.2007 Hva koster båten oss i snitt pr år , la oss si de 5 siste årene delt på 5. Drivstoff,vedlikehold osv hold investeringer av nytt utstyr utenom hvis det ikke handler om utskifting av utstyr som ikke allerede er i båten. HeiUpps...30 000.- kroner i diesel....Hmmmm...nok en god grunn til å seile videre Og hva er utgiftene til vedlikehold og bytte av seil, fall, stående rigg, endeterminaler på stag og vanter, vedlikehold av mast, mastegjennomføring, rullegenoa? Det eneste som er gratis er vinden. Jeg har hatt seilbåt i 15 år, og det var ikke gratis det heller. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Jeg vet ikke hvordan du har tenkt å fremstille opplysningene du helt sikkert får mye av etter hvert. Men det er vel flere ting som bør vurderes. La oss si at man har en robåt til anslått verdi kr 10.000 og årlig havneleie kr 3.000. Utover dette marginale utgifter. Så en motorbåt til ca 800.000 og havneleie kr 5.000, og dernest stor seilbåt til ca kr 500.000 og havneleie kr 6.000. Hvordan skal man nå starte med å beregne utgiftssiden? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Jeg tenkte mest på hva koster båten deg om vi holder ute alt som er utenfor båten. Altså hold ute den ekstra fine stereoen og båtplassen og opplagsavgiften , krybba,verdifall osv osv. Men inkluder bunnstoff,bytte av defekt varmer,bytte av seil, nye tau,fendre,drivstoff osv. Skal ikke bruke opplysningene til noe men hadde bare vært morro å sett hva folk flest bruker på båt og om det skiller veldig fra de som har 30fots motorbåt og de som har 40fots motorbåt opp mot de som har tilsvarende størrelse av seilbåt osv Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 I middelhavet regner mann 10% av båten verdi går med i årlige utgifter. Vi i Norge har billigt båthold.(så lenge det varer) Noen har egen brygge, mens andre betaler dyrt. i større byer, betaler mann for det meste , mens man på litt mindre plasser får det meste gjort mye billigere. bare slikt som vinterlagring, opp/ned løfting, bryggeplass, kaiplass, marina. osv. ja til og med prisen på Drivstoff varierer mye. fra pressområdene til lenger ute i "lokalområdene" Så båthold innerst i Oslo fjorden koster mye mer en det gjør i bygda på vestlandet. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
roaldbj Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Det var interessant å høre om 10 prosent beregningen i forhold til båtens verdi. Jeg ligger langt under denne prosentberegningen. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Hva det koster tja, masse penger vil jeg tro.. Jeg har ca. 9000 i forsikring i året 600 kroner i motorolje ca. 400 kroner i filtre 2-300 kroner i gearolje ca. 30-40 i gjestehavn antatt 170 kroner i snitt ca. 6000 kroner ca. 500 liter diesel som er ca. 4000 kroner Har jeg båten på land koster dette ca. 10-12000 kroner Diverse medlemskap (VHF, kystpatrulje, sjøassistanse) ca. 1500 kroner Avskivninger på seil ol. ca. 10% pr. år og estimert til ca. 10000 pr. år skulle vel bli rundt 30-40000 pr. år pluss litt ufoutsett 20% Så ender jeg vel opp på rundt 40-50000 pr. år som vel er rundt 4-5% av verdien på båten Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
csvirus Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 (redigert) Nja, det varierer jo litt, da jeg bytter båt minst annenhvert år nesten, men med alt inkludert går jeg vel i 0 på de fleste båtene mine.... Kjøper de veldig billig, og bruker opp hele overskuddet på bensin -gratis/egen bryggeplass -opplag i hagen på den ene, og gratis på opplagsplass med den andre... Redigert 14.Desember.2007 av csvirus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 30 fots båt med 220 hk: ca kr 25000 pr år. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 (redigert) Kostnad 39 fots seilbåt 2005-modell: Forsikring kr. 9000 Havneleie sommer og foreningskontingent kr. 3000 Boblehavn + 100w strøm kr. 2200 Opptak/utsetting for stoffing, sinkskifte etc. en sommerhelg 1000 Diesel 2000 Båtpleiemidler, service, seilsjekk, etc., etc. ca. 10.000 Veldig sånn cirka kr. 28.000 Dvs. noe under 2 prosent av forsikringsverdi Om havneleie/opptak er holdt utenfor kr. 22.000 PLUSS Alt jeg i farta har glemt (selv når avskrivning og andre finansielle regnestykker er holdt utenfor) kr:??.??? Har foreløpig ikke hatt behov for å skifte ut utstyr som motor, stående og løpende rigg, seil, instrumenter, osv. Den dagen vil regnskapet se helt annerledes ut. Redigert 14.Desember.2007 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Det var interessant å høre om 10 prosent beregningen i forhold til båtens verdi.Jeg ligger langt under denne prosentberegningen. Båtplass koster i middelhavet, dyrt. Men jo dyrer og større båt jo mer stiger prosentdelen. f.eks. båtplass utenfor st.tropez. 15metr x 5meter. 270.000 euro. f.eks. gjestedøgn i Napoli marina. 100 euro pr. natt. Sørover kan det koste å være Kar. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Lars H. Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 (redigert) Hei. Saga 27 -86 modell snekke, driftsutgifter pr. år ca. 24000 (ca. 10% av salgsverdi) fordelt slik: Bunnstoff: 220 Lampeolje koking: 150 Diesel: 4500 Diverse filtre: 400 6l. motorolje: 200 Forsikring m/kasko: 2152 Sommerplass inkl. utsetting og strøm: 6965 Vinterplass på land, ink. opptak, spyling og bukker: 4796 Medlemskap, VHF, Redningsselskapet osv.: 1500 Havneavgift for 4 uker ferie hovedsakelig i gjestehavn: 3000 Båten er nedbetalt, ikke innskudd i havnen (ikke rentetap). Den ble kjøpt i -87 for 230000, og kan nå sikkert selges for 250000 (inkludert mye ettermontert ekstrautstyr) (Vinter og sommerplass er i Sonskilen båthavn i Oslofjorden og er en 100% komersielt drevet havn.) Lars H. Redigert 14.Desember.2007 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Enzo Svart 14.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 (redigert) Seilbåt 2004modell 34fot 4800.- i året i forsikring Olje filtere og båtpuss ca 3000.- Rundt 4000.- i gjertehavn avgifter. 1500.- på diesel,gass Inn og utsetting høst/vår + opplagsplassleie om vinteren 2800.- Foreninger og medlemskap ca 1000.- Seilavskrivning 5000.- Bytte av fall,skjøter,fotøyningstau,fendre ol og riggdetaljer ca 2000.- Det kom på 25000.- i året Det skulle vel bli rundt 2,5% av båtens verdi Redigert 14.Desember.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ThorU Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Den eneste båten som er min er ei 10 fots jolle med 4 HK. Denne har jeg ingen utgifter på. Heller ikke på de andre båtene som jeg disponerer har jeg noen utgifter, de er betalt enten av foreldrene mine, eller av farmora mi. Vi har ca 70 meter brygge der dybden varierer fra 1 meter til 7-8 meter. Detter er derimot på ei øy, så vi leier ei brygge på fastlandet også. Jeg er vel en av de få her inne som får båtlivet mitt til å gå i pluss. Jeg bruker nemlig båtene mye til å fiske hummer (i sesongen) og krabbe. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 (redigert) Enzo: Båtregnskap er rene Terra-prospektet. Her kan hver og en finne fram til tall som vil være velegnet for de ulike formål. Som når man skal overbevise den hjemlige rådmann om båtlivets fortreffelighet til en rimelig penge. Skal vi være helt ærlige, så er de virkelige tallene langt styggere. Ikke minst nå når bruktmarkedet har brutt en 10-15 år lang trend. Avskrivninger og rente på lån/evt. tap av markedsrente på båtformue vil på en relativt ny båt langt overskride de samlede årlige utgiftene på dieselfiltre, båtblader, gjestehavner, forsikringer, opplag osv. I tillegg kommer den ofte uendelige rekken av "engangsutgifter" som dessverre må til for å sikre investeringen. Enten det skyldes uhell, utstyrssvikt, nødvendige og "nødvendige" oppgraderinger. Så jeg er i og for seg enig med deg i at de bør holdes utenfor, og i alle fall innenfor forumets vegger. Redigert 14.Desember.2007 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Wave. Er enig med deg her i at det bør holdes utenfor da det egentlig er av liten interesse pågrunn av at jeg spurte om løpende utgifter på båt mens man har den. Verditap , renter på eventuelle lån for de som har lånt for å kjøpe osv er ikke så interessant for det sier ikke så mye da enkelte båter faller mer i verdi enn andre og noen av oss casher båter mens andre låner 100%. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Men forsikring, sommer og vinterplass er vel relevant? Uten det: intet båtliv. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fjellbonden Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Men inkluder bunnstoff,bytte av defekt varmer,bytte av seil, nye tau,fendre,drivstoff osv. Det varierer nok en del, men over noen å ser det omtrent slik ut: 25 000 i diverse påkost og oppgradering 10 000 i drivstoff 15 000 i service på motorer og drev, samt polish og bunnstoff Verd hver krone, det holder ikke til en sydentur engang. Er glad for å slippe å utbrodere om renteutgifter/entetap og verditap, da dette kan få mange rare utslag. Men jeg er redd for at disse 50 k er i et skremmende mindretall totalt sett............ Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Altfor mye egentlig.........men det er er lievel verd hver krone. Syns det blir feil å fokusere på det. Det blir som å finne ut hvor mye du bruker til mat og drikke i løpet av året, for derved å si at det er for dyrt å leve! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 (redigert) Bunnstoff, båtpleiemidler, frostvæske, anoder: 2500 Diesel: 10000 Diverse filtre: 1500 20 liter motorolje: 700 Forsikring m/kasko: 6000 Båtplass ( helårsplass inkl strøm ): 10000 Vårpuss ( opptak / uttak ): 1000 Medlemskap: KNBF, Motorbåtforening, VHF, Redningsselskapet osv.: 2000 Oppgraderinger, servicer og vedlikehold båt: 10000 - 25000. ( Varierende ). Båtpils: Ca 10000 Kapitalkostnader?? Hakke peiling og ikke bekymrer det meg heller. Båt er kos og atter kos. Får koste hva det koste vil. Alt i alt billig moro spør du meg..... Redigert 14.Desember.2007 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GP - Rune Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Jeg har fått meg snekke, så: Drivstoff: kr. 2 500,00 Sommerplass: kr. 4 000,00 Forsikring: kr. 3 900,00 Vinteropplag: kr. 4 000,00 Service kr. 4 000,00 Sum kr. 18 400,00 Sitér dette innlegget Link to post
Leading Edge Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Regner ikke med gjestehavn etc. (selv om det er lite) da jag anser det som feriekostnader og ikke båtkostnader. Båt: Bavaria 46 Cruiser 2006 modell Ca utgifter: Forsikring: 8000,- Motorolje 500,- Filter: 400,- Gearolje: 200,- Diesel (utenom ferie) 100l: 700,- Løft på land i vinteropplag: 3000,- Båtplass: 1200,- Polering: 200,- Anoder: 300,- Bunnstoff: 1000,- SUM: 15.500,- som skulle bli ca. 1% av verdien. Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
Ben Sin Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Er det bevisst at dere unnlater kapitalkostnaden? (som selvfølgelig må regnes med selv om båten er aldri så gjeldfri.) Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Mitt båthold er rimelig betaler kr 1000,- for bryggeplass,opptak og sjøsetting gjør jeg selv med egen traktor så det koster ikke mer en ca kr 40 i diesel til traktoren. Vedlikehold av motor ca kr 1000,- pr år. Ligger i innsjø så jeg stoffer ikke hvert år så da blir prisen for stoffing ca 400 pr år. Diesel utgifter til båten er heller ikke mye det sitter en Yanmar 1gm10 i snekka mi så det er ikke mange litrene det går på en sommer. Har en svoger som er i anleggsbransjen han fyller gjerne tanken i blant uten at han vil ha betalt for det. Så det går ikke mange kronene til båt hold hos meg. Slutt summen pr sesong tror jeg ikke overstiger kr 3500,- roy_n Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 tja...ikke så mye kapitalkostnader på 15000kr... 176kr i ansvar og det jeg bruker på bensin...kjøring hele dagen blir ca15-20 liter...ingen stoffing siden den ligger på hengern hjemme... Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 14.Desember.2007 Del på Facebook Svart 14.Desember.2007 Hva koster båten??? Hvis vi skal regne ut dette, og så dele på antall timer på sjøen så er jeg redd det blir altfor dyrt! Derfor lar vi elegant det regnestykket ligge og koser oss med skuta istedet. (Så slipper vi å ha dårlig samvittighet, og lar båtlivet koste det det koster). Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.