Jump to content

Hva koster båten deg pr år alt inkludert


Enzo

Recommended Posts

Hva koster båten oss i snitt pr år , la oss si de 5 siste årene delt på 5.

 

Drivstoff,vedlikehold osv hold investeringer av nytt utstyr utenom hvis det ikke handler om utskifting av utstyr som ikke allerede er i båten.

 

 

 

 

Hei

Upps...30 000.- kroner i diesel....Hmmmm...nok en god grunn til å seile videre

Og hva er utgiftene til vedlikehold og bytte av seil, fall, stående rigg, endeterminaler på

stag og vanter, vedlikehold av mast, mastegjennomføring, rullegenoa?

Det eneste som er gratis er vinden.

Jeg har hatt seilbåt i 15 år, og det var ikke gratis det heller. :wink::nonod:

mvh

giver

Link to post

Jeg vet ikke hvordan du har tenkt å fremstille opplysningene du helt sikkert får mye av etter hvert. Men det er vel flere ting som bør vurderes. La oss si at man har en robåt til anslått verdi kr 10.000 og årlig havneleie kr 3.000. Utover dette marginale utgifter. Så en motorbåt til ca 800.000 og havneleie kr 5.000, og dernest stor seilbåt til ca kr 500.000 og havneleie kr 6.000. Hvordan skal man nå starte med å beregne utgiftssiden?

Link to post

Jeg tenkte mest på hva koster båten deg om vi holder ute alt som er utenfor båten.

Altså hold ute den ekstra fine stereoen og båtplassen og opplagsavgiften , krybba,verdifall osv osv.

 

Men inkluder bunnstoff,bytte av defekt varmer,bytte av seil, nye tau,fendre,drivstoff osv.

 

Skal ikke bruke opplysningene til noe men hadde bare vært morro å sett hva folk flest bruker på båt og om det skiller veldig fra de som har 30fots motorbåt og de som har 40fots motorbåt opp mot de som har tilsvarende størrelse av seilbåt osv

Link to post

I middelhavet regner mann 10% av båten verdi går med i årlige utgifter.

 

Vi i Norge har billigt båthold.(så lenge det varer)

 

Noen har egen brygge, mens andre betaler dyrt.

i større byer, betaler mann for det meste , mens man på litt mindre plasser får det meste gjort mye billigere.

bare slikt som vinterlagring, opp/ned løfting,

bryggeplass, kaiplass, marina. osv.

ja til og med prisen på Drivstoff varierer mye. fra pressområdene til lenger ute i "lokalområdene"

 

Så båthold innerst i Oslo fjorden koster mye mer en det gjør i bygda på vestlandet.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Hva det koster tja, masse penger vil jeg tro..

Jeg har ca. 9000 i forsikring i året

600 kroner i motorolje

ca. 400 kroner i filtre

2-300 kroner i gearolje

ca. 30-40 i gjestehavn antatt 170 kroner i snitt ca. 6000 kroner

ca. 500 liter diesel som er ca. 4000 kroner

Har jeg båten på land koster dette ca. 10-12000 kroner

Diverse medlemskap (VHF, kystpatrulje, sjøassistanse) ca. 1500 kroner

Avskivninger på seil ol. ca. 10% pr. år og estimert til ca. 10000 pr. år

 

skulle vel bli rundt

30-40000 pr. år

pluss litt ufoutsett 20%

Så ender jeg vel opp på rundt 40-50000 pr. år

som vel er rundt 4-5% av verdien på båten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Nja, det varierer jo litt, da jeg bytter båt minst annenhvert år nesten, men med alt inkludert går jeg vel i 0 på de fleste båtene mine....

Kjøper de veldig billig, og bruker opp hele overskuddet på bensin :wink:

 

-gratis/egen bryggeplass

-opplag i hagen på den ene, og gratis på opplagsplass med den andre...

Redigert av csvirus (see edit history)
Link to post

Kostnad 39 fots seilbåt 2005-modell:

 

Forsikring kr. 9000

Havneleie sommer og foreningskontingent kr. 3000

Boblehavn + 100w strøm kr. 2200

Opptak/utsetting for stoffing, sinkskifte etc. en sommerhelg 1000

Diesel 2000

Båtpleiemidler, service, seilsjekk, etc., etc. ca. 10.000

 

Veldig sånn cirka kr. 28.000

Dvs. noe under 2 prosent av forsikringsverdi

Om havneleie/opptak er holdt utenfor kr. 22.000

PLUSS

Alt jeg i farta har glemt (selv når avskrivning og andre finansielle regnestykker er holdt utenfor) kr:??.???

 

Har foreløpig ikke hatt behov for å skifte ut utstyr som motor, stående og løpende rigg, seil, instrumenter, osv. Den dagen vil regnskapet se helt annerledes ut.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Det var interessant å høre om 10 prosent beregningen i forhold til båtens verdi.

Jeg ligger langt under denne prosentberegningen.

 

Båtplass koster i middelhavet, dyrt.

 

Men jo dyrer og større båt jo mer stiger prosentdelen.

 

f.eks.

båtplass utenfor st.tropez. 15metr x 5meter. 270.000 euro.

f.eks.

gjestedøgn i Napoli marina. 100 euro pr. natt.

 

Sørover kan det koste å være Kar. :cool:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Hei.

 

Saga 27 -86 modell snekke, driftsutgifter pr. år ca. 24000 (ca. 10% av salgsverdi) fordelt slik:

 

Bunnstoff: 220

Lampeolje koking: 150

Diesel: 4500

Diverse filtre: 400

6l. motorolje: 200

Forsikring m/kasko: 2152

Sommerplass inkl. utsetting og strøm: 6965

Vinterplass på land, ink. opptak, spyling og bukker: 4796

Medlemskap, VHF, Redningsselskapet osv.: 1500

Havneavgift for 4 uker ferie hovedsakelig i gjestehavn: 3000

 

Båten er nedbetalt, ikke innskudd i havnen (ikke rentetap). Den ble kjøpt i -87 for 230000,

og kan nå sikkert selges for 250000 (inkludert mye ettermontert ekstrautstyr)

(Vinter og sommerplass er i Sonskilen båthavn i Oslofjorden og er en 100% komersielt drevet havn.)

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Seilbåt 2004modell 34fot

4800.- i året i forsikring

Olje filtere og båtpuss ca 3000.-

Rundt 4000.- i gjertehavn avgifter.

1500.- på diesel,gass

Inn og utsetting høst/vår + opplagsplassleie om vinteren 2800.-

Foreninger og medlemskap ca 1000.-

Seilavskrivning 5000.-

Bytte av fall,skjøter,fotøyningstau,fendre ol og riggdetaljer ca 2000.-

 

Det kom på 25000.- i året :eek:

 

Det skulle vel bli rundt 2,5% av båtens verdi

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Den eneste båten som er min er ei 10 fots jolle med 4 HK. Denne har jeg ingen utgifter på. Heller ikke på de andre båtene som jeg disponerer har jeg noen utgifter, de er betalt enten av foreldrene mine, eller av farmora mi. Vi har ca 70 meter brygge der dybden varierer fra 1 meter til 7-8 meter. Detter er derimot på ei øy, så vi leier ei brygge på fastlandet også.

 

Jeg er vel en av de få her inne som får båtlivet mitt til å gå i pluss. Jeg bruker nemlig båtene mye til å fiske hummer (i sesongen) og krabbe.

Link to post

Enzo:

Båtregnskap er rene Terra-prospektet. Her kan hver og en finne fram til tall som vil være velegnet for de ulike formål. Som når man skal overbevise den hjemlige rådmann om båtlivets fortreffelighet til en rimelig penge.

Skal vi være helt ærlige, så er de virkelige tallene langt styggere. Ikke minst nå når bruktmarkedet har brutt en 10-15 år lang trend.

 

Avskrivninger og rente på lån/evt. tap av markedsrente på båtformue vil på en relativt ny båt langt overskride de samlede årlige utgiftene på dieselfiltre, båtblader, gjestehavner, forsikringer, opplag osv.

I tillegg kommer den ofte uendelige rekken av "engangsutgifter" som dessverre må til for å sikre investeringen. Enten det skyldes uhell, utstyrssvikt, nødvendige og "nødvendige" oppgraderinger.

Så jeg er i og for seg enig med deg i at de bør holdes utenfor, og i alle fall innenfor forumets vegger.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post

Wave.

Er enig med deg her i at det bør holdes utenfor da det egentlig er av liten interesse pågrunn av at jeg spurte om løpende utgifter på båt mens man har den.

 

Verditap , renter på eventuelle lån for de som har lånt for å kjøpe osv er ikke så interessant for det sier ikke så mye da enkelte båter faller mer i verdi enn andre og noen av oss casher båter mens andre låner 100%.

Link to post
Men inkluder bunnstoff,bytte av defekt varmer,bytte av seil, nye tau,fendre,drivstoff osv.

Det varierer nok en del, men over noen å ser det omtrent slik ut:

 

25 000 i diverse påkost og oppgradering

10 000 i drivstoff

15 000 i service på motorer og drev, samt polish og bunnstoff

 

Verd hver krone, det holder ikke til en sydentur engang.

 

Er glad for å slippe å utbrodere om renteutgifter/entetap og verditap, da dette kan få mange rare utslag.

Men jeg er redd for at disse 50 k er i et skremmende mindretall totalt sett............

Link to post

Bunnstoff, båtpleiemidler, frostvæske, anoder: 2500

Diesel: 10000

Diverse filtre: 1500

20 liter motorolje: 700

Forsikring m/kasko: 6000

Båtplass ( helårsplass inkl strøm ): 10000

Vårpuss ( opptak / uttak ): 1000

Medlemskap: KNBF, Motorbåtforening, VHF, Redningsselskapet osv.: 2000

Oppgraderinger, servicer og vedlikehold båt: 10000 - 25000. ( Varierende ).

Båtpils: Ca 10000

 

Kapitalkostnader?? Hakke peiling og ikke bekymrer det meg heller. Båt er kos og atter kos. Får koste hva det koste vil.

 

Alt i alt billig moro spør du meg..... :yesnod:

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post

Regner ikke med gjestehavn etc. (selv om det er lite) da jag anser det som feriekostnader og ikke båtkostnader.

 

Båt:

Bavaria 46 Cruiser 2006 modell

 

Ca utgifter:

Forsikring: 8000,-

Motorolje 500,-

Filter: 400,-

Gearolje: 200,-

Diesel (utenom ferie) 100l: 700,-

Løft på land i vinteropplag: 3000,-

Båtplass: 1200,-

Polering: 200,-

Anoder: 300,-

Bunnstoff: 1000,-

 

SUM: 15.500,-

som skulle bli ca. 1% av verdien.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post

Mitt båthold er rimelig betaler kr 1000,- for bryggeplass,opptak og sjøsetting gjør jeg selv med egen traktor så det koster ikke mer en ca kr 40 i diesel til traktoren.

Vedlikehold av motor ca kr 1000,- pr år.

Ligger i innsjø så jeg stoffer ikke hvert år så da blir prisen for stoffing ca 400 pr år.

Diesel utgifter til båten er heller ikke mye det sitter en Yanmar 1gm10 i snekka mi så det er ikke mange litrene det går på en sommer.

Har en svoger som er i anleggsbransjen han fyller gjerne tanken i blant uten at han vil ha betalt for det.

Så det går ikke mange kronene til båt hold hos meg.

Slutt summen pr sesong tror jeg ikke overstiger kr 3500,-

 

roy_n

Link to post

Hva koster båten???

Hvis vi skal regne ut dette, og så dele på antall timer på sjøen så er jeg redd det blir altfor dyrt!

Derfor lar vi elegant det regnestykket ligge og koser oss med skuta istedet.

(Så slipper vi å ha dårlig samvittighet, og lar båtlivet koste det det koster).

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...