Jump to content

Hva koster båten deg pr år alt inkludert


Enzo

Recommended Posts

Hva koster båten???

Hvis vi skal regne ut dette, og så dele på antall timer på sjøen så er jeg redd det blir altfor dyrt!

 

Om man skulle gjøre noe så skummelt som å regne ut timepris, kan man redde seg i havn ved å dele på antall timer man er opptatt av båt. Inklusive tiden på baatplassen. Et år består sånn cirka av 8760 timer. Hvor mange av disse går så bort i tanker om, drømmer om, orientering om og planlegging av båtlivet, samt det faktiske liv i og rundt båt? For et gjennomsnitts baatplassen-medlem tror jeg timekostnaden blir til å leve med.

Den ekstremt kostnadsbevisste kan jo også trekke fra store summer i kostbare alternativer, enten det skulle være kvinner, svir og drikk, eller det som langt verre er.... :cool:

Link to post
Share on other sites

Om man skulle gjøre noe så skummelt som å regne ut timepris, kan man redde seg i havn ved å dele på antall timer man er opptatt av båt. Inklusive tiden på baatplassen. Et år består sånn cirka av 8760 timer.

 

 

OK. Man tenker jo knapt på annet.....

Men, når jeg tenker meg om, så tror jeg at jeg lar regnestykket ligge likevel!

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Litt kjapt øyemål for min 1992 modell Beneteau Oceanis 443:

Forsikring: 6.500

Motorvedlikehold: 1.000 + vannpumpehavari i sommer til ca 6.500

300 liter diesel: 2.000

En tur på land pr sesong: 3.000

Kystpatrulje o.l.: 1.000

Med litt diverse som jeg ikke kommer på så ender vi nok i 20-25.000 (omtrent dieselutgiftene på forrige båt) og da snakker vi vel om rundt 2.5% av båtens verdi.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

For og gjøre det enkelt mye billigere og kjøpe fisken en og dra ut for og fange den.Er nok oppi i noen høvdinger for kiloen :lol:Fra spøk til revolver har ikke regnet på dette da en finner stadig nye krimskrams til båten blir forferdlig dyrt dette men så var det kosen da MvhBjørn

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Tråden heter: Hva koster båten deg pr år alt inkludert.

 

Hvorfor ramser dere kun opp driftsutgifter minus dårlig samvittighet?

 

Avsporing heter dette. :wink:

 

Ben Sin

Ikke en båt i Norge koster pt. mindre enn 4,5-5% i årlige kostnader regnet av markedsverdi er min påstand....

 

For han litt lenger opp her med nesten ny båt til 1,8 mill eller deromkring og 1% kostnader....riktige kapitalkostnader på den båten er vel ca. 80-90 laken.

 

 

Utsagnet om 10% passet nok skremmende godt på min 24 år gamle seilbåt. I det ligger det en jevn oppgradering som holder tritt med elde/slitasje, mye gode "nyere-bruktkjøp" på Ebay av utstyr og at jeg fikser det meste selv.

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ramser dere kun opp driftsutgifter minus dårlig samvittighet?
Noe spesielt du savner? Antall og pris pr samvittighet???

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Må innrømme att jeg har sky-lapper når det gjelder hva båten koster i året. Har i løpet av de siste årene kjøpt 4 båter. Litt over middels båt-idiot. Den ene solgte jeg ifjor en Yamarin 5910 /115 4takt. Kostet ca 15-20 i året. Ble ikke bruktden siste tiden.

 

AL320/10 hk brukes av JR, kjøpte den for 3 år siden. koster vel ca 4-5000 i året.

 

Aquaquick 300/8 hk koster ca 1000 i året.

 

Bavaria 42c koster vel litt mer. Må føre nøye regnskap for å sjekke kostnadene. Uansett hva den koster er den verdt hver krone.

Avskrivning eller tapt fortjenetste ved heller å putte pengene i sikre/mindre sikre investeringer er ikke regnet med. Med investeringen i rekrasjon, hvile gjør at båten i en ellers så hektisk hverdag gjør vel vi at vi havner rundt kanskje 450,- kroner. Det er så nært null en kommer.

 

Men enig, er man int i å vite hva båtlivet virkelig koster, da bør man regne nøye. Ikke akkurat hus man investerer i. Tror regnskapet ser dårlig ut.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Koster meg "ingenting", men gir meg mye.

Seriøst, båten koster meg nada..

Hva jeg vil spandere på den er en annen ting.

Betalte ingen ting for båten

Betaler ingen ting for båtplass

Betaler ingen ting for å ta den på land

Betaler ingen ting for verksted, vinter eller vår klargjøring

Forsikring har jeg ikke. Så lenge jeg har "råd" til å tape båten og reglene er så forskjellige fra bilforsikring ser jeg ikke vitsen. Personene er dekket gjennom annen forsikring som jeg likevel ville hatt uavhengig av båten.

Det jeg betaler for er det jeg forbruker av bensin og det jeg velger å kjøpe for oppgradering og annet smårusk som skifte av tau osv...

 

Fasiten for et slikt båthold:

Båten var en mellomting av gave og arv

Båtplass har jeg i egen vik - den har jeg selvfølgelig betalt for når jeg kjøpte hus og tomt, men skal en skrive av slikt også?

Har venner/naborer/slektinginger som tilbyr opptak, opplag, vinterservice og vårklargjøring mot andre tjenester som ikke koster meg en krone eller time.

 

Som sagt, ikke en krone for båten - kun for bruken.

Kan godt si at jeg er født med gullhår i ræva, men det er jeg ikke. Det er mange av oss her på "landet" som har det slik.

Link to post
Share on other sites

Mitt regnestykke ser omlag slik ut;

 

Båtplass sommer; 9.000

Boblehavn + løft og spyling; 5.000

Forsikring; 7.000

Årlig motorservice o.l.; 5.000

Kapitalkostnad; 60.000 (6% av 1.000 000)

Avskrivning (seil, slitasje, uforutsette saker); 10-20.000

50 t/r passeringer oslofjordtunellen; 5000

150 km x 50 turer med bil, inkl. passering av bomringen i Oslo.....

kostnader til gjestehavn o.l er ikke medregnet her.

 

Totalt passerer jeg derfor 100.000 kr (ca 10% av båtens verdi) før jeg har regnet med alle duppeditter jeg også bruker penger på.

 

Har i år hatt ca 50 turer totalt, og ca 50 overnattinger ombord, altså ca 2000 kr turen/natta

 

I tillegg er det mye som tyder på at tilsvarende båter nå omsettes for omlag 50.000 under det jeg selv betalte sist vår.

 

Billig? Neppe... alikevel drømmer jeg om noe som er litt større...

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Kanske groft.

 

Båtplass + opplag. 3000kr

Bensin 400kr (Helt seiøst!)

Oppgradeinger 3000

VHF konsesjon 500?

Så kan jeg godt plusse på 1000 for masse småting som baller på seg.

 

Så det blir 7900kr for en 30 år gammel seilbåt på 22 fot :eek:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Har du en gjeldfri båt til kansje 1,1 mill. må man likevel regne med hva man ville fått i renteinntekter ca 60000 pluss alle andre kosnader som forsikring,diesel,opptak, havneavgift , service motor etc ,vil i vært fall jeg komme opp i 90000 pr år. minst. Og da regner jeg ikke med eventuelle verditap hvis man selger båten,noe en må regne med i disse tider. Skal du imidlertid bytte til en større brukt båt vil jo også denne ha et verditap og du kommer kansje ikke så galt ut.

Link to post
Share on other sites

Dette er første gang jeg har tatt meg bryderiet mre å regne på prisen for mitt båthold.

Har båt i laver prisklasse som ikke representerer press på min økonomi. (Er åpen for at dette kan endre seg.)

Båtplass her jeg bor er "relativt" rimelig.

Båt benyttes kun til dagsaturer nå.

 

25' trebåt, snaert 50 år gammel. Arvegods, kjøpt kontant for to generasjoner siden. :eek:

Toppfart under 15 knop. Forsikringssum under 100.000.

Opplag på egen eiendom, fraktes med kranbil til og fra.

 

Batplass sommer pr. år 1.500

Opplag vinter 0

Transport til/fra opplag 2000

Forsikring 800

Vårpuss, malervarer 1.500

Motor vedlikehold, filter+olje 1.000

Diesel normal sesong 1.100

Øvrig reparasjoner/vedlikehold motor/skrog 1000

 

Forrige motor levde i 43 år. Har nå nesten ny motor til 90.000.

Forventet levetid motor 40 år (VP :lol: ) , årlig linær avskrivning 2.250

Kalesje, ny i 2000, pris 7.000. Levetid 10 år? Årlig avskrivning 700

Vask/inpreg. kalsje hvert 2. år. Årlig 700

 

Årlige utgifter ca. 12.550 :smiley::smiley::smiley:

 

Vårpuss ca. 30 timer nødvendig etgeninnsats.

Tilsyn sommerhalvår, lensing av jolle, sosial kontakt med naboer i båthavn. ca 30 timer(?).

 

Gevinst? Ubetalelig mental helbred ved å tilbringe ca. 50 dager/ettermiddager ombord i båt i godvær!

Tilsvarer mer enn 500 timer med trivsel og mental oppbygging!

Ikke mulig å verdsette disse timene, mental oppbygging som avlaster norsk helsevesen.

Burtre kvalifisere til skattefradrag!

 

Konklusjon? Min økonomi er ikke anstrengt p.g.a. båten og vil ikke drepe min glede som eier og bruker av båt. Selv ikke med vesentlig økt pris på diesel.

Gevinst ved trivsel, helbred og rekreasjon overstiger langt mine utgifter! :flag:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Enig med Ben Sin at kapitalkostnader må tas med - på den andre siden - ligger jeg i telt hele året slipper jeg kapitalkosten på huset..... Selv om båten er nedbetalt kunne heller disse pengene vært satt i banken eller fond. Så bare i kapitalkost kan en nesten regne 10% av båtens verdi.

 

Når jeg er ærlig med meg selv regner jeg 10% av båtens verdi og jeg tror ikke det er problemer med å sette det ned i et regnestykke heller:

 

6% av 1 mill : 60000,-

12x1400 båtplass : 16800,-

verditap (over 10 år) : 25000,-

oppgraderinger ++++ and we have a winner

 

Det er mye penger, men samtidig koster det å ha finere bil, dyrere ferier osv. Vi bor i et beskjedent rekkehus i forhold til vennepar som tjener mindre - det er en prioriteringssak.

Link to post
Share on other sites

Ikke en båt i Norge koster pt. mindre enn 4,5-5% i årlige kostnader regnet av markedsverdi er min påstand....

For han litt lenger opp her med nesten ny båt til 1,8 mill eller deromkring og 1% kostnader....riktige kapitalkostnader på den båten er vel ca. 80-90 laken.

Kanskje det var meg det siktes til her.... Nå var ikke mitt regnestykke ment som noe eksakt vitenskap :wink: Regnet kun med det jeg vil kalle årlige driftsutgifter uten å ta med avskriving og generell slitasje som bytte av seil om 10 år etc. Da vil regnskapet selvsagt bli et annet :yesnod:

Nå har jeg imidlertid en båtplass som er kjøpt og betalt for lenge siden og foretar absolutt alt av service etc. selv så da mener jeg fortsatt at jeg har et særdeles billig båthold med mye kos for pengene. Ser også at jeg antageligvis har en meget rimelig forsikringspremie i forhold til endel andre. (Quality broker, hvis det er lov med reklame her.....)

Utgifter til ferietur mener jeg også blir mest riktig å holde utenom da dette er som ren inntekt å regne i forhold til hva som ville vært alternativet :smash:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ramser dere kun opp driftsutgifter minus dårlig samvittighet?
Skjønte ikke hva du mente. :seeya:
Det var nå denne her dårlige samvittigheten jeg lurte litt på... Var ikke så helt seriøst ment da :cheers:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

uff.. jeg satte akkurat opp et regneark i excel her med hva jeg kjøpte båten for og egne ark for servicer og vedlikehold, samt eget ark for oppgraderinger, summen som stod på fremsiden med totalsum var egentlig mye.. men når disse oppgraderingene er ferdig, så skal jeg nyte båten i noen år fremover, så det er verdt det.. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Opplag med vinterkonservering og service kr. 13000,-

Båtplassleie kr. 20000,-

Diverse utbedringer kr. 4500,-(seil, smårep, bunnstoff)

Forsikring kr. 6200,-

Renter på lån, ca 55000,-

Diesel kr. 2000,-

 

Dette blir ca. 100.000,- pr år uten avskrivninger for slitasje/verditap.

 

Dyrt er det, men det er det verdt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...