Jump to content

Hva koster båten deg pr år alt inkludert


Enzo

Recommended Posts

Mange summer ute å går her , går noen tusen lapper i året ja . Sikkert borte 15.000- bare for diesel , men pytt pytt . Det å ha båt og ha mulighet til det , kan ikke betales med penger .Hadde jeg ikke hatt båt så hadde jeg sitti hjemme å glana nå , jeg som er uføretrygda hadde gått på veggane sikkert . Det å kunne dra ned i båten vær dag hele året og reise utpå når du vil , så sant ikke isen stopper deg .Det kan bare ikke betales med penger . Men det er nå hva jeg syns om saken .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Byttet båt i år, kjøpesum 470.000,- Synes selv jeg fikk masse båt for pengene, men klok av skade la jeg unna litt til oppgraderinger og skjulte utgifter.

Og de kom......

Opplagsutstyr: 7000,-

Presenning/stativ: 5000,-

Kartplotter/kart: 12.000,-

Ny kalesje: 12.000.-

Inskudd større brygge: 5000,- (avskrives over 5 år)

Gummijolle/motor: 28.000,-

Snapdaviter: 2000,- (hadde feste på båten, men ikke jolla)

 

Dette gir en samlet sum på kr. 71.000,- altså en betydelig sum i forhold til hva båten kostet. Nå slipper jeg jo slike utgifter hvert år, men noe å tenke på for den som kjøper ny/brukt båt.

I vinter har jeg tatt SRC-/VHF sertifikat og fant ut at den VHFen jeg hadde ikke har DSC. Dette ønsker jeg selvfølgelig å ha og heldigvis har jeg fått tips her på båtplassen om en VHF hos Malfix som duger til 1800,-

Jeg har også fjernet bunnstoffet i høst og full runde med antipest og stoff til våren kommer vel på ca 2000,-

 

Regner jeg normale årlige kostnader vil jeg tro de blir slik:

Verditap: 15.000,-

Drivstoff: 15.000,-

Oppgraderinger/uskiftinger: 5000,-

Båtplass: 2000,- (rimelig båtforrening)

Forsikkring: 3500,- (Jernbanen)

Vedlikehold: 3000,-

Sum: 43.500,-

 

Vil ikke ha noen annen ferie for alt i verden, men jo, det er dyrt ! (og jeg har tross alt en beskjeden båt)

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sånt som dette skal man egentlig ikke snakke om. jeg har endel oppgraderinger hvert år, så det er vel i overkant om hva som blir etterhvert, men et gjennomsnitt på ca 90 000 er vell relevant på de siste 7 årene har det gått med. Når alt er sånn jeg vil ha det regner jeg med 50 000.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

.... gjennomsnitt på ca 90 000 er vell relevant på de siste 7 årene har det gått med. Når alt er sånn jeg vil ha det regner jeg med 50 000.

Well, er ikke helt sikker på at den påstanden der holder vann.....Min (og konas meget bastante) mening er at når alt er som du vil ha det så selger man og nytt båtprosjekt er på vei inn i båsen........ :lol:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Skal vi se her...

 

Sette ut og ta opp båten : 1000 kr

Drivsfoff 100 liter diesel: 900 kr

Gassflasker til varmer og kok ca 6 flasker: 150 kr

Olje og filtere: 300 kr

Forsikring: 1181 kr

Båtplass: 1000 kr

Vaskemiddel, polish m.m 600 kr

forstveske til vinteropplag: 200 kr

 

Det blir 4131 kr, og helt greit.

 

Jeg har deriomot planer om en ferie enten på saltvann eller i Mjøsa til sommeren. Blir det Mjøsa så da blir det 5-10 døgn i gjestehavner og 3 uker en eller annen havn. Rundt 150 nm ekstra og kostnaden det er å frakte båten til og fra hjemmehav. Blir det Havet så blir det det samme som over, men ikke de 3 ukene i havn. Da vi har gratis bryggeplass på hytta i Risør. Men man kan plusse på 100 nm til kanskje.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Well, er ikke helt sikker på at den påstanden der holder vann.....Min (og konas meget bastante) mening er at når alt er som du vil ha det så selger man og nytt båtprosjekt er på vei inn i båsen........ :lol:

 

ups, og jeg som føler at nå har jeg nesten alt som jeg ønsker til båten.. får vente med siste tingen slik at jeg ikke selger den i sommer.. :nono:

Nei, vil benytte meg av godene i et par år før det oppgraderes..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Båt:

Saga 27AC 1986 med 66 HK TD Yanmar ( ca pris på båt 250 000-,)

 

Ca utgifter:

 

Forsikring: 2200

Motorolje 300

Filter: 400,-

Gearolje: 200,-

Diesel: 4000 - 5000 ( ca 80-100 timer pr sommer/vinter)

Slip : 300

Båtplass: 1400

Anoder: 300,-

Bunnstoff: 500

Strøm vinter : 1000

Diverse : 1000

Redningsselskapet: 500

 

Så er det STORE spørsmålet......skal jeg kjøpe større båt. Med større lån og MYE mer renteutgifter ( båt til 700-900 tusen)

Vil jo si at rentene "ofte" blir den STORE utgiften . feks båt til 1 mill , da blir renta ca 5000., pr nmd som er ca 60 000 kr i året :rolleyes: .

Blir nok Saga 27 A :rolleyes: C for oss noen år til ( fam på 4)

 

Men , hva hadde livet vært uten båt ?? :flag::cheers:

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hummmmm Enzo, hadde ikke tenkt å svare, men årets regnestyke ser slik ut :nonod:

 

Ny båt trenger oppgradering så regnestykket ser ikke bra ut for nye BP medlemmer....

 

Oppgradering av 2 x KAD 42 kr. 50-60.000

Webasto 5kw kr. 16.000

Skifte av interiør kr. 5000

Diverse pumper kr. 2000

Kalesje kr. 11.000

+++++

 

Årlige utgifter:

 

Renter 60.000

verditap ???

Båtplass sommer 11.000

Båtplass vinter 5.500

Strøm sommer /vinter 2.000

Forsikring 7.500

Diesel 25.000

Årlig service ca. 6.000

Regningsselskapet 790

 

Ja da skulle oppgraderingen komme på ca 90.000 og de årlige ca 120.000. Svarte for noen tall, men de er faktisk helt reelle..... Men men, det er verdt hver krone :flag:

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Artig tema, tipper jeg ligger på rundt 40' i året uten kapitalkostnader. Det blir rundt 500 pr. døgn båten er i bruk i et normalår.

 

Når vi har funnet ut av dette, kanskje vi starter tråden "Hva koster kjerringa deg pr. år alt inkludert"?

 

For oss er båtlivet en berikelse, og så lenge pengene strekker til, så fortsetter vi med det. Sikkert kunne jeg brukt båtpengene på en langt mer fornuftig måte, hvis hensikten var at de skulle yngle. Men, hadde det vært filosofien i alt jeg driver på med, vel da hadde jeg ihvertfall ikke vært gift og hatt barn! (Nei, jeg har IKKE kalkulert hva det koster :lol: )

 

 

Mvh. BEG

Redigert av BEG (see edit history)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Når vi har funnet ut av dette, kanskje vi starter tråden "Hva koster kjerringa deg pr. år alt inkludert"?

 

Mvh. BEG

 

Har aldri regnet paa det.men de koster MYE . :wink::wink:

 

Betraktlig mer enn de aarlige utgiftene paa baaten.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Å føre båtregnskap er viktig for forutsigbarheten (selv om det selvsagt alltid kommer uforutsette utgifter). Å kjøpe båt uten å ane hvilke utgifter en drar meg seg er jo en strutseholdning jeg tror ingen er tjent med. Jeg har nøyaktig oversikt, er ikke redd for å hverken se på tallene eller snakke om de. Båtlivet er verd hver eneste krone!!

 

Båt: Bavaria 29 sport 2006 mod.

 

Utgifter:

 

Båtplass: 4000,- pr. år

Forsikring: 6600,- pr. år (Norwegian Brooker)

Servicedeler: 7200,- pr år (gjør servicen selv)

Vedkikeholdsmateriell: 1000,- (polish, bunnstoff etc)

Opptak inkl. vinteropplag: 2100,-

Utsetting: 1000,-

Diesel: ca 7000,- (90-100 timer, hele sesongen)

Redningsselskapet, båtreg. mv. 650,-

 

 

SUM: 29.550,- (eller 2458,- pr mnd)

som skulle bli ca. 2,5 % av verdien.

 

Båten er fullfinanseriert og det er meningsløst å regne inn verditap så lenge jeg kan, i relasjon til gjelende markedspriser, nøkternt sett regne med å få igjen min. 30 - 80.000,- mer en jeg ga (jo jeg gjorde et meget godt kjøp). Det er vel omtrent det jeg kunne fått ved å sette pengene i banken. Så kan en selvsagt regne og sammenligne kapitalkostander med å sette pengene i fond, aksler andre ting + inflasjon osv., men dette blir jo også et usikkert regnestykke.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...