Jump to content

Dickinson Varmere


M/B Shanty

Recommended Posts

Har erfaring fra tidligere med Refleks, og har de siste tre år hatt Dickinson Newport. Den fulgte med løst da jeg kjøpte båten, da den var fjernet da den ikke virket pga feilmontert skorstein(nede på dollbord). Fikk skorstein opp på hyttetaket, og har fungert utmerket siden. Meget enkel å fyre opp. Hiver inn 3-4 korker rødsprit, og hiver på en liten bit tørkepapir med fyr på, åpner pent for olja og setter på vifte for forbrenningsluft til den begynner å brenne olje. Ikke nødvendig med vifte, men synes den fyrer fortere. Har også en luft/luft varmeveksler på røyrør som gir varmluft til forpigg og akterkabin med en liten vifte. Er veldig fornøyd med denne typen varme, og fyrer hele helgen uten å ofre strømforbruk en tanke. Koselig vindu med peiskos også. Tørt og godt uten dugg på vinduer også på grå og fuktige sommerdager, og fyrer gjerne med åpne dører. Har også en 3 år gammel 4Kw Eber å spe på med om det trengs, men er ikke tvil om hvem av disse jeg kunne unvære om jeg skulle velge. Fyrer Eberen gjevnlig, mest fordi den ikke skal stå seg i stykker. :smiley:

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt OT, men er det rødsprit som er løsninga på opptenning i f.eks Refleks/Dickinson?

Refleksen min brenner bra når det først brenner, men er treig å få god fyr i.

 

Liker forøvrig godt "vinduet" i Dickinson-ovnene, og ja, de fjerner enhver form for fukt i kabinen. Supert!

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har en Dickinson i båten, og er veldig fornøyd. Den har også varmespiral, og planen er å utnytte den med radiatorer på 3 steder i båten. Foreløpig bruker jeg den som "peis" og sprer varmen med en vifte som er montert oppunder taket i nærheten av røykrøret. Jeg brenner med parafin fra en tank som er montert ute på akterdekket, og høyere enn ovnen. Så slipper jeg pumpe for å forsyne ovnen med diesel fra tanken.

Jeg synes også at Dickinson ser stilige ut med sin blanding av messing og stål. Anbefales! :yesnod:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Figaro: Om du ikke bruker varmespiralen kan den overopphetes og sprekke, det var i alle fall Glembring veldig tydelige på da jeg ville ha spiral som jeg ikke skulle ta i bruk med det første.

 

M/B Shanty: Har du muligheter til å plassere en pottebrenner på en fornuftig måte er det absolutt å foretrekke framfor Eber, Webasto og denslags. Du får lunere varme uten strømforbruk og støy og det er mye mindre leamikk som kan trøble.

 

Jeg fyrer direkte opp på diesel: Setter regulatoren på minimum og i det dieselen kommer inn i brenneren tenner jeg på med peislighter. Lar den så brenne i 6-8 minutt til flammen løfter seg opp til overkant av brenneren og da er den klar til full guff. Synes det fungerer greit men med en dash rødsprit går nok oppfyringen raskere.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk for rådet, SveinHa, men jeg undersøkte med Dickinson dette spørsmålet, og fikk vite at det gikk bra uten å ha vann i spiralen- kanskje det er forskjellige materiale i forhold tit Glembring? Jeg tror det er stål i min. Får håpe det har gått bra. Det er sikkert ikke så enkelt å fjerne den, så den får bare være der til jeg evt. bestemmer meg for å benytte vannvarme.

Og jeg bruker litt papir fuktet med tennvæske for grill til å fyre opp.

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hvis vi finner en plass til den da...

Har du sett deg ut noen mulige steder til denne varmeren da....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Me er nøgde med vår Newport, men synest den sotar mykje. Einkvan som har tips om korleis ein skal unngå soting?

 

 

Ask

 

Du kjører den ikke litt hardt da? Min soter ikke, men jeg kjører den ikke så høyt. Hjelper det ikke hvis du kjører vifta heller? Blir glasset svart eller ser du på røyken?

Link to post
Share on other sites

Min Glembring soter litt av og til, spesielt hvis jeg "gir gass" for tidlig eller i ugunstige vindforhold. Får den gå på fullt en stund brenner den seg stort sett ren igjen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har du sett deg ut noen mulige steder til denne varmeren da....

 

 

Ja og nei... I forpiggen er det god plass...men da blir det en løsning med vannsløyfe, og da er vi tilbake til strømforbruket... Eller så må en av sitteplassene i salongen vike. A la slik som SveinHa har. Veldg fin løsning i grunn... Men tror ikke jeg får meg til å sage i den flotte benken...faren for at det ikke blir perfekt resultat er jo innlysende, og da vil ikke en slik ovn være en verdiøkning på båten, snarere tvert imot!

 

Må tenke mer på det området...

Link to post
Share on other sites

Har vurdet om skottet mot aktre toalett kan fungere i hjørnet ved pantryet... Da står den ikke i veien på noen måte, kanskje litt da... det er rett ved kjølekboksen på min båt... Har ikke sjekket om det er plass, men det er jo midt i båten og vamrefordelingen skulle vel bli bra... du har vel annerledes bysse i din båt

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når varmen har stabilisert seg, etter ca. 1/2 t. kan du trygt la den brenne uten tilsyn hvis den får tilførsel av oksygen, f.eks. fra en ventil, takluke etc. Jeg overnattet for 14 dager siden i båten, og lot den brenne om natten. Ingen problemer, og det var passe varmt om morgenen :sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Der var nå en kar i havna "mi" som hadde Pyroen stående på hele vinteren. Ikke noe problem med det...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Du kjører den ikke litt hardt da? Min soter ikke, men jeg kjører den ikke så høyt. Hjelper det ikke hvis du kjører vifta heller? Blir glasset svart eller ser du på røyken?

 

Eg plar ikkje kjøyra omnen hardt. Problemet er vel heller at lågaste innstillinga er for låg.

Eg plar kjøyra vifta i byrjinga. Eg merker sotinga på glaset og i brennkammeret, og ikkje minst på dekket.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

......men parafin er dyrare og vansklegare tilgjengeleg

 

Prisforskjell på diesel og parafin er marginal, faktisk tror jeg parafinen er billigere.

Du fyrer jo lenge på en 20 liters kanne så dette er da vel ikke noe "kostnadsproblem"!!??

Det er vanlig parafin det er snakk om og ikke lampeolje som er vesentlig dyrere!

 

Fra tid til annen kan det være lurt å feie røkrøret.

Dette gjøres ved å lagge en "ball" av ståltråd (jernbindetråd) som du drar gjennom røret.

Det er lurt å ta røret på land når dette gjøres! :yesnod:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...