Jump to content

Dickinson Varmere


M/B Shanty

Recommended Posts

Ser en slik 4 kW varmer bruker rundt en halvliter i timen på max, ref. Glembing fra Seatronic når det er kaldt så går det vel med 10-12 liter i døgnet på denne som vel er det samme som en eber eller ligende bruker.. Jeg hadde nok også her satset på noe permanent om man bruker varmeren da... 20 liter holder da halvannet døgn på fullt på vinteren og 3-4 døgn på halv/min pådrag...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei Ask. Så vidt jeg vet er det forskjellige ventiler til disse ovnene avhengig av hva man skal fyre med. På siden til Dickinson om Newport står det at man kan få "valve 3D diesel, 3S stove oil og 3K kerosene (parafin). Når din Newport brenner renere på parafin, kan det da være at du har ventil for dette og ikke for diesel?

 

På vanlige olje/parafinbrennere er det gjerne en automatisk luftregulering som regulerer luftmengden i takt med styrken på flammen, regner med at dette er ganske viktig. Kan det være at din ovn ikke får riktig blanding luft/olje pga. tette tilførsler?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

......men parafin er dyrare og vansklegare tilgjengeleg

 

Prisforskjell på diesel og parafin er marginal, faktisk tror jeg parafinen er billigere.

Du fyrer jo lenge på en 20 liters kanne så dette er da vel ikke noe "kostnadsproblem"!!??

Det er vanlig parafin det er snakk om og ikke lampeolje som er vesentlig dyrere!

 

Fra tid til annen kan det være lurt å feie røkrøret.

Dette gjøres ved å lagge en "ball" av ståltråd (jernbindetråd) som du drar gjennom røret.

Det er lurt å ta røret på land når dette gjøres! :yesnod:

 

Har en Refleks ovn ombord som står og putrer hele vinteren. Sånn ca en gang hver måned hiver jeg en rense tablett i ovnen.

Utav sotet som da kommer ut av skorsteinen, så virker den godt.

Rense tabletter kan bestilles hos Refleks importøren i Norge, Shelby teknikk i Egersund.

Link to post
Share on other sites

Har vurdet om skottet mot aktre toalett kan fungere i hjørnet ved pantryet... Da står den ikke i veien på noen måte, kanskje litt da... det er rett ved kjølekboksen på min båt... Har ikke sjekket om det er plass, men det er jo midt i båten og vamrefordelingen skulle vel bli bra... du har vel annerledes bysse i din båt

 

Ja vinkel bysse på babord...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...