Jump to content

Windy 22 1980 model, trenger oppgradering av motor


Micke 66

Recommended Posts

Hei

 

Har en windy 22 av gammel dato med aq 170, har totalrenovert båten og har nå god tid igjen til sommeren.

Vurderer sterkt å bytte motor og eventuelt drev (hvis nødvendig).

 

Det er jo forholdsvis stor plass ledig i motorrommet, en 8`er ville jo lett fått plass.

 

Er det noen som har gjort dette eller noen som har gode tips på hvilken maskin som er lettest å tilpasse til båten, selvsagt helst en diesel men ikke helt avgjørende (en økonomisk sterk bensinere kan også vurderes)

 

Mulig det er noen bilmotor som er rimelig og forholdsvis enkel å marinisere?

 

Takknemlig for alle svar.

 

Mikke

Link to post
Share on other sites

En V8 bensin passer ypperlig til denne båten. Du trenger ikke større enn 5 literen. En venn hadde en Windy 22 med en slik motor. Lette å få tak i er de, og koster lite.

 

Har selv hatt båt med AQ 170, og at det er en god gammel sliter er vel det beste vi kan si om den.

 

Lykke til

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Hydrox her på forumet har installert en Steyr 236 i en Windy 7800(?) , med veldig godt resultat, en meget informativ tråd med masse bilder som du sikkert finner med å søke litt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Valg av motor er nok avhengig av hvor mye du vil koste på båten din. Med en gammel B30 i båten er jeg enig i at et bytte er på sin plass, ville ikke brukt så mange kronene på den.

 

I diesel er det lite å velge i på bruktmarkedet og de som ligger til salgs er ofte dyre. Antar at du ikke får plass til en AQAD40B eller AQAD41B uten større ombygginger og i tillegg er de nok litt tunge for din båt. KAD32 er nok et bedre alternativ.

 

Men når det er sagt så får du nok mest motor for pengene ved å kjøpe en V6 eller V8 bensin motor. Du kan få ganske nye motorer for en billig penge.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=9&tot=17

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

Flott båt, er verdt å resturere.

Om du vil ha fart over 30 knop, bør du ha nytt drev med powertrim.

Kjøp pakke med drev.

Mest fornuftige pakke brukt, vil etter min mening være Mercruiser 4,3 EFI eller MPI med Alpha 1 drev.

Mulig å finne brukte pakker til rundt 80 000,-

Litt info her:

http://www.windy7800.com/mine_baater.htm

Link to post
Share on other sites

Gjør deg et regnestykke på på en eldre marine diesel vs marine bensin. Hva er prisdiff. på innkjøp?

Tipper det blir kjapt 50000kr

Vi vet at eldre diesel motor blir mye dyrere i vedlikehold pga. alder og flere komponenter som kan “krangle“ med tidens tann.

Du kan kjøre lenge med V8 bensin bare i prisdiff. på motorene.

 

Om du får noe som helst problemer med dieselpumpe, dyser, turbo etc. så flyr tusenlappene. Og det er ikke bare å gå i gang å mekke på en diesel uten noe som helst kunnskap, da er det kun en utvei nemlig verksted.

 

Regner også med at det er en grunn til at disse eks. 40/41 motorene og Mercruiser dieselmotorene er til salgs, ingen gidder vel og kaste dem ut for gøy?

Av bensinmotorer er det sannsynelig at du kan få en bra motor av V6-V8.Pga. Det er enkle motorer med lite feil.

Det er rimelig og greit å fikse selv med lite forkunnskap om motor. Om det skulle gå riktig galt med en bensin åtter så kan du få en short-motor fra 25-45000kr.

PASS på for all del på at det er ferskvannskjølet motor.

 

Når du tenker på bilmotor bensin så er hoved forskjellen her at V8 bil har 2 bolt og marine 4 bolt. (Antall bolter på rammelagerbukk).

(om det sitter 4 bolter på hvert rammelagerbukk ,2 på hver side av veiva er det 4 bolt.) Du må av med bunnpanna for og kontrollere dette.

Det er enkelte som bruker 2 bolt i båt, og synes dette er helt fint, men jeg vil fraråde deg dette på det sterkeste pga. marinemotoren utsettes for MYE større belastning over lengre tid.

 

På dieselsiden er det mye annerledes på bil/båt. Om du velger motor i fra eks Volvo last. Det er garantert annen kamaksel på disse for last og for båt i lett drift.

Du må sikkert ha ny bunnpanne pga. oljesumpen,(mange av dem har en stor sump som ikke er egnet i en v-bunns båt) og da drar du med oljepumpa også.

Turbo må ny pga. kjøling, du må ha ny insugsmanifoild pga. intercooler. og vannkjølt ex maifoild. Dette er BARE hovedkomp. men det er mye mer.

Du kan sikkert stappe en slik motor i ,men da kan du regne med en ny hobby og solbrente rumpeballer i sommervarmen. :confused:

 

Til og med jeg vet at det er mer økonomisk med diesel i spesielt tyngre båt, men her er det snakk om en båt på 22 fot og en vekt på under 2000kg.

 

På bakgrunn av dette er mitt svar gå for Volvo Penta V8 Ferskvannskjølet bensin ,dem er mest kurante å ha med å gjøre med tanke på drev kontra Mercruiser sitt Alpha drev. :nono:

Velger du en 5 eller 5,7 liter 200-300 hk da får du en lettdreven båt med power så det holder .

Høyere toppfart og et kurant forbruk på marsj fart

 

Lykke til.

Redigert av Nautofil (see edit history)

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post
Share on other sites

Når du tenker på bilmotor bensin så er hoved forskjellen her at V8 bil har 2 bolt og marine 4 bolt. (Antall bolter på rammelagerbukk).

(om det sitter 4 bolter på hvert rammelagerbukk ,2 på hver side av veiva er det 4 bolt.) Du må av med bunnpanna for og kontrollere dette.

Det er enkelte som bruker 2 bolt i båt, og synes dette er helt fint, men jeg vil fraråde deg dette på det sterkeste pga. marinemotoren utsettes for MYE større belastning over lengre tid.

Lykke til.

 

Er du sikker på det ?

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på det ?

 

 

Om jeg er sikker på hva da? -2 og 4 bolt?

 

Ja det er jeg sikker på at er en hovedforskjell på 2 og 4 bolt.

Veiva er utsatt for mye mer belastning i båt en i bil pga:

Høyere turtall, da også høyere moment og i en samtidighet med tid ved kjøring kanskje i marsjfart, blir dette klart en ekstra belastning kontra i en bil som går med samme turtallet kun i perioder ved akslerasjon og så er den tilbake på lavere turtall under normal kjøring.

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post
Share on other sites

dette er ikke ubetinget riktig til direkte feil og gjelder nok kun "big block" motorer:

 

http://www.yachtsurvey.com/GasEngines.htm

 

Start with the fact that the Crusader (omfattende marinisert og modifisert GM) had 4-bolt, stepped and stabilized main bearing caps, whereas the other engine had a 2-bolt, unstepped, unstabilized main bearing caps. As some of you may know, GM has long made two lines of basically the same engine, the better of the two being named the "TargetMaster" line of heavier duty, more precision engines for trucks. While I don't claim to be intimate with the GM product line of engines - the last time I personally rebuilt a TargetMaster was 10 years ago - there isn't any doubt in my mind that Crusader is using the TargetMaster line. The basic block was an all-around better block than it's competitor's. The basic differences were in the lower end, as well as obviously larger cooling passages.

 

bye

Link to post
Share on other sites

Om jeg er sikker på hva da? -2 og 4 bolt?

 

Ja det er jeg sikker på at er en hovedforskjell på 2 og 4 bolt.

Veiva er utsatt for mye mer belastning i båt en i bil pga:

Høyere turtall, da også høyere moment og i en samtidighet med tid ved kjøring kanskje i marsjfart, blir dette klart en ekstra belastning kontra i en bil som går med samme turtallet kun i perioder ved akslerasjon og så er den tilbake på lavere turtall under normal kjøring.

Hvor har du funnet denne informasjonen ?

Link to post
Share on other sites

dette er ikke ubetinget riktig til direkte feil og gjelder nok kun "big block" motorer:

 

http://www.yachtsurvey.com/GasEngines.htm

 

 

 

bye

 

 

Se her: Eks.

http://www.sarpsborgmotor.no/site/maler/x/...&v_meny2=12

 

Eks. på bilde lenger nede på siden til linken over:Chevrolet 350 Small Block 4-bolt m/2-delt simring Se bildet,denne fås også som 2 bolt.

 

Volvo Penta/GM Small Block V8, 305-350 er vel begge Small Block Ikke sant.

 

Er det ensbetydende at 305 er to bolt.Hvor har du funnet ut dette?

 

Da 5.7 liter Volvo Penta starter på 260hk så er det en rimelig grunn til å advare om at dem kan dukke opp som 2 bolt 350 om dem stammer fra en bil tidligere.Noe galt i det?

 

Men nå var det motorisering i en Windy det handler om ikke sant? :smash:

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post
Share on other sites

Er det ensbetydende at 305 er to bolt.Hvor har du funnet ut dette?

 

Det vet jeg, også har du ikke behov for 4bolt på en 305

 

Da 5.7 liter Volvo Penta starter på 260hk så er det en rimelig grunn til å advare om at dem kan dukke opp som 2 bolt 350 om dem stammer fra en bil tidligere.Noe galt i det?

 

Nå tuller du , 350 starter ikke på 260Hk men 225 Hk.

Det er ingen ting galt med 2 bolt 350 eller mener du noe annet ?

 

Men nå var det motorisering i en Windy det handler om ikke sant? :smash:

 

Når du skriver ting som du ikke er 100% sikker på så bør du skrive det også.

 

Det er enkelte som bruker 2 bolt i båt, og synes dette er helt fint, men jeg vil fraråde deg dette på det sterkeste pga. marinemotoren utsettes for MYE større belastning over lengre tid.

 

Kan du forklare denne for meg er du snill .

Link to post
Share on other sites

Heisann power

Det er fint å være uenig, men hold deg til fakta og finn ut selv og forklar dine påstander i stede for å kverulere. :cheers:

 

Er det ensbetydende at 305 er to bolt.Hvor har du funnet ut dette? -Kan DU svare på dette og motbevise?

 

Det vet jeg, også har du ikke behov for 4bolt på en 305 -men du får den som 4 bolt, om du så linken i innlegget mitt.

 

Da 5.7 liter Volvo Penta starter på 260hk så er det en rimelig grunn til å advare om at den kan dukke opp som 2 bolt 350 om den stammer fra en bil tidligere.-Noe galt i det ,kan DU forklare hvorfor det er galt, er du snill?

 

Nå tuller du , 350 starter ikke på 260Hk men 225 Hk. -På Volvo penta? mener 5 liter er opp til 225hk.

Det er ingen ting galt med 2 bolt 350 eller mener du noe annet ? -Hvorfor i al verden bruker dem 4 bolt oginalt på volvo 5,7 forklar?

 

Men nå var det motorisering i en Windy det handler om ikke sant? -Når du er klar med ditt, så kansje Windy eieren venter spent på noen andre svar som kan være nyttig for han.Det er vel derfor han la in innlegget og jeg svarte ut i fra mitt ståsted.

 

Når du skriver ting som du ikke er 100% sikker på så bør du skrive det også. Jeg tror du må sette deg bedre inn i marinemotorer og ikke bare tenke på hva som er normalt og greit i bil.

¨

Det er enkelte som bruker 2 bolt i båt, og synes dette er helt fint, men jeg vil fraråde deg dette på det sterkeste pga. marinemotoren utsettes for MYE større belastning over lengre tid.

 

Kan du forklare denne for meg er du snill .Prøver igjen -Kjører du bilen din på samme turtall hele tiden som motoren i båten?

Utsetter du bilmotoren din for samme påkjenninger?

Hva slags påkjenninger tror du veiva i en v-motor utsettes for?

Hvorfor er det orginalt med firebolt på min Volvo Penta 5.7liter 271 motor?

Hvor mange rammelager har V8motorer kontra Rekke 6.

Redigert av Nautofil (see edit history)

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post
Share on other sites

Heisann power

Det er fint å være uenig, men hold deg til fakta og finn ut selv og forklar dine påstander i stede for å kverulere. :cheers:

 

Du må tåle att noen komenterer dine påstander når de er feil , dette er ikke kverulering slik jeg ser det.

 

Er det ensbetydende at 305 er to bolt.Hvor har du funnet ut dette? -Kan DU svare på dette og motbevise?

Ja det kan jeg , men jeg lurer på hvor du har dette fra ???

Sjekk denne linken er du snill.

 

Det vet jeg, også har du ikke behov for 4bolt på en 305 -men du får den som 4 bolt, om du så linken i innlegget mitt.

Ut ifra den info som jeg har tilgang på så er det ikke produsert 305 i 4 bolt

 

Da 5.7 liter Volvo Penta starter på 260hk så er det en rimelig grunn til å advare om at den kan dukke opp som 2 bolt 350 om den stammer fra en bil tidligere.-Noe galt i det ,kan DU forklare hvorfor det er galt, er du snill?

Her er det vel du som må forklare din advarsel !

 

Nå tuller du , 350 starter ikke på 260Hk men 225 Hk. -På Volvo penta? mener 5 liter er opp til 225hk.

Det er ingen ting galt med 2 bolt 350 eller mener du noe annet ? -Hvorfor i al verden bruker dem 4 bolt oginalt på volvo 5,7 forklar?

De bruker ikke 4 bolt før Aq271

 

Men nå var det motorisering i en Windy det handler om ikke sant? -Når du er klar med ditt, så kansje Windy eieren venter spent på noen andre svar som kan være nyttig for han.Det er vel derfor han la in innlegget og jeg svarte ut i fra mitt ståsted.

Forklar meg ditt ståsted

 

Når du skriver ting som du ikke er 100% sikker på så bør du skrive det også. Jeg tror du må sette deg bedre inn i marinemotorer og ikke bare tenke på hva som er normalt og greit i bil.

:crazy:

¨

Det er enkelte som bruker 2 bolt i båt, og synes dette er helt fint, men jeg vil fraråde deg dette på det sterkeste pga. marinemotoren utsettes for MYE større belastning over lengre tid.

Så ut i fra din erfaring så kan man ikke bruke 2 bolt i båt

 

 

Det jeg vil fram til er att du kan ikke si til noen att de ikke kan bruke en 2 bolt motor i båt for dette er tull .

AQ 260 kommer orginalt med 2 bolt å denne motoren er det mange av .

Redigert av power (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjære deg power.

 

Om du så linken i innlegget mitt. Ang 305 og 350 firebolt så ser du:

"-Ut ifra den info som jeg har tilgang på så er det ikke produsert 305 i 4 bolt" Nei vel?

 

-Ut i fra linken du ga, finner jeg akkurat samme info som i linken jeg kom med. http://www.sarpsborgmotor.no/site/maler/x/...&v_meny2=12

firebolt på 305-350. :smash:

 

 

Da 5.7 liter Volvo Penta starter på 260hk så er det en rimelig grunn til å advare om at den kan dukke opp som 2 bolt 350 om den stammer fra en bil tidligere.-Noe galt i det ,kan DU forklare hvorfor det er galt?

Her er det vel du som må forklare din advarsel !

Venter på forklaring fra deg,jeg har forklart hovedgrunn.

 

 

Nå tuller du , 350 starter ikke på 260Hk men 225 Hk. -På Volvo penta? mener 5 liter er opp til 225hk.

Det er ingen ting galt med 2 bolt 350 eller mener du noe annet ? hvorfor i al verden bruker dem 4 bolt oginalt på Volvo 5,7 forklar?

De bruker ikke 4 bolt før Aq271

Går 305 til 260hk som du skrev? Det kan jeg ikke finne på Volvo Penta sine motorer!

 

 

Det jeg vil fram til er att du kan ikke si til noen att de ikke kan bruke en 2 bolt motor i båt for dette er tull .

AQ 260 kommer originalt med 2 bolt å denne motoren er det mange av .

Hvor har du fått dette fra?

 

 

Det jeg vil fram til er att du kan ikke si til noen att de ikke kan bruke en 2 bolt motor i båt for dette er tull .

AQ 260 kommer originalt med 2 bolt å denne motoren er det mange av

 

Hvor har du funnet dette da? det er jo en 5,7 liter/350

 

Om du ikke kommer med bedre grunnlag i dine innfall om disse motorene så er det nytteløst å vise deg,du gidder ikke svare på det jeg spør deg om!

Men du "jatter" bare frem og tilbake og kaster mine spørsmål i retur. Kan du ikke svare på det jeg spør deg om? Eller er du usikker og ikke tørr?

Du begynte å nekte for at du får 305 firebolt og det har du fått se at finnes i min link,

og det er originalt med 4 bolt på 5.7 marinemotor har du også sett!

Hvor mange rammelager har V8motorer kontra Rekke 6.? Venter spent på svar,kansje dette er en grunn til fire bolt

 

Hva er problemet ditt? -er det for at du har to bolt selv og vil bagatellisere det? I så fall ikke lag mer forvirring en du allerede har laget.

Min konklusjon er Du er 100% usikker og bare mener en hel masse og refererer til biltrimming etc.

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post
Share on other sites

Hvor mange Aq 260har du plukket ned i ditt liv ?

 

 

Dette er en orginale Aq260 med 2 bolter

IMGP2061.jpg

 

Dette kommer vi ingen vei med så vi sier att du har rett også blir det denne tekste som gjelder:

Det er enkelte som bruker 2 bolt i båt, og synes dette er helt fint, men jeg vil fraråde deg dette på det sterkeste pga. marinemotoren utsettes for MYE større belastning over lengre tid.

Redigert av power (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...