Jump to content

Windy 22 1980 model, trenger oppgradering av motor


Micke 66

Recommended Posts

Hei,

 

Har en Windy 22HC 1978 og går med samme planer som deg; motorbytte. I min sitter det en AQAD 40 som er for tung i forhold til effekt. Om det blir ny eller brukt motor har jeg ikke bestemt meg for, men jeg er helt sikker på at det blir en diesel. Ikke fordi jeg har noe som helst imot bensinmotorer, men siden jeg bor i Nord Norge er det mye lettere å få tak i diesel.

 

Lykke til! :smiley:

bilde000.jpg

Link to post
Share on other sites

Gå inn på Windyklubben.com og still spørsmålet om motobytte der. De er godt mulig at det er noen der som har gjort jobben og har erfaring med akkurat sånn båt som du har. Jeg ser videre at Børre har vært inne på tråden og svart. Det er ikke mange i norges land, som har like mye peiling når det gjelder Windy som han har. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for mye bra informasjon. Det blir nok en 4,3 eller 5 liters bensinmotor tenker jeg.

 

Kan vel alltids skaffe en "tre bolters" sånn at alle blir nøyd:)

 

Men uansett jeg har fått de svar jeg trenger og sier takk for det, Godt nytt år forresten.

 

Mikke

 

nb.

 

Ikke krangle om boltene, det var ikke noen pisse lengst konkurranse jeg søkte, men svaret med 4,3 og 5 literen hjalp meg nok videre på veien. Noen som har en rimelig til salgs?

Link to post
Share on other sites

Fordeler og ulemper med alt.

Sort eller rød motor er ett fett for meg, men ville strukket me langt for å få EFI/MPI om du velger bensin.

Det er det masse fart og økonomi med powertrim.windy_22dcmini.jpg

 

Her er bilde av full fart med 5,7EFI ca 280hk /Bravo 1 med cuppet mirage

Maks fart 45,7 knop på gps

Redigert av borre16610 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tar du motoren hjem i deler så betaler du kun moms på delenes verdi.

Plukker du av mariniseringa og tar inn motoren som en bilmotor eller industrimotor så er det også kun moms som gjelder dette selv om du ikke har åpnet/demontert selve motoren.

 

Men når du gjør dette bevisst for å ungå avgifter så beveger du deg litt over i gråsonen :rolleyes:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Plukker du av mariniseringa og tar inn motoren som en bilmotor eller industrimotor så er det også kun moms som gjelder dette selv om du ikke har åpnet/demontert selve motoren.

 

Nja, dette er vel ikke helt rett! Selv om man plukker av litt deler så er den egentlig fortsatt en båtmotor! Tar du derimot inn en bilmotor og deretter mariniserer den selv, da slipper du avgift. Men om du kommer til tollstasjonen med en fin og grønn motor med Volvo Penta på, tipper jeg nok at du vil få problemer selv om du har plukket av varmevekslere og sjøvannspumpe!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Riktig nok men, poenget var at du må tolle den inn som om det var en bilmotor eller industrimotor.

En strippet Mercruiser 5,0L eller 5,7L V8 er mer eller mindre identisk en tilsvarende bilmotor, ihvertfall tilsynelatende.

Alle deler som er tydelig påført Mercruiser er fjernet og sendt i en egen forsendelse og tatt inn som brukte deler.

 

Tror ikke jeg ville ikke gjort det selv men kjenner folk som har gjort det og det gikk helt greit.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Valget mellom bensinmotor eller dieselmotor er i grunnen enkelt.

Kjører du mye båt så velger du diesel, men skal du der i mot bare fylle opp en bås i en marina så kjøper du bensinmotor.

Denne sesongen har jeg kjørt båt når lysten har vært der og ikke når lommeboken nettopp hadde fått lønn. Knalldigg å ikke tenke på kostnaden med drivstoff, bare kjøre båt og være glad. Når du bunkrer så kan du glede deg over at du bunkrer sjeldnere og at på til billigere. Når jeg kjøpte båten var det en Volvo 5,0 GI som stod i den, en bensiner med innsprøytning og jeg vil bare legge til at den var tørst den og. En fint innstillt forgassermaskin bruker marginalt mer bensin enn en med innsprøytning. At de moderne bensinerene bruker så veldig mye mindre bensin er oppskrytt. Det har med å gjøre at en liter bensin inneholder en hviss mengde energi.

 

Som jeg ser så er det nevnt i denne tråden at jeg har montert Steyr i båten min. Båten min fungerer i hvert fall utmerket med denne maskinen. 3 knop på tomgang og 37 på fullt. Tar vi med disse tre lygeknopene som alle henger på så har jeg 40 på fullt..:wink: Jeg marsjer i 28 til 32 knop, alt etter humør og hvor dårlig tid jeg har og maskinen brommer godlynt i bakgrunnen uansett turtall. Litt mer enn en bensiner bråker maskinen men med litt ekstra isolering av maskinrommet er båten min nå like stille som det den var med tørst V8 under luken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...