Micke 66 Startet 16.Desember.2007 Del på Facebook Startet 16.Desember.2007 Hei Har en windy 22 av gammel dato med aq 170, har totalrenovert båten og har nå god tid igjen til sommeren. Vurderer sterkt å bytte motor og eventuelt drev (hvis nødvendig). Det er jo forholdsvis stor plass ledig i motorrommet, en 8`er ville jo lett fått plass. Er det noen som har gjort dette eller noen som har gode tips på hvilken maskin som er lettest å tilpasse til båten, selvsagt helst en diesel men ikke helt avgjørende (en økonomisk sterk bensinere kan også vurderes) Mulig det er noen bilmotor som er rimelig og forholdsvis enkel å marinisere? Takknemlig for alle svar. Mikke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 16.Desember.2007 Del på Facebook Svart 16.Desember.2007 En V8 bensin passer ypperlig til denne båten. Du trenger ikke større enn 5 literen. En venn hadde en Windy 22 med en slik motor. Lette å få tak i er de, og koster lite. Har selv hatt båt med AQ 170, og at det er en god gammel sliter er vel det beste vi kan si om den. Lykke til Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 16.Desember.2007 Del på Facebook Svart 16.Desember.2007 Hydrox her på forumet har installert en Steyr 236 i en Windy 7800(?) , med veldig godt resultat, en meget informativ tråd med masse bilder som du sikkert finner med å søke litt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 16.Desember.2007 Del på Facebook Svart 16.Desember.2007 Valg av motor er nok avhengig av hvor mye du vil koste på båten din. Med en gammel B30 i båten er jeg enig i at et bytte er på sin plass, ville ikke brukt så mange kronene på den. I diesel er det lite å velge i på bruktmarkedet og de som ligger til salgs er ofte dyre. Antar at du ikke får plass til en AQAD40B eller AQAD41B uten større ombygginger og i tillegg er de nok litt tunge for din båt. KAD32 er nok et bedre alternativ. Men når det er sagt så får du nok mest motor for pengene ved å kjøpe en V6 eller V8 bensin motor. Du kan få ganske nye motorer for en billig penge. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=9&tot=17 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
HP-260 Svart 16.Desember.2007 Del på Facebook Svart 16.Desember.2007 Her er motorbyttet i Hydrox sin Windy og noen filmer: Motorbyttet: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=28012 Filmene: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=35194 Mye nyttig i disse trådene!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 18.Desember.2007 Del på Facebook Svart 18.Desember.2007 Hva slags drev og utveksling har du på båten din da? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
Micke 66 Svart 30.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2007 Mange takk for hjelpen så langt,har ikke fått sjekket alle svar og linker enda (nettopp tilbake fra julefeiring) Det jeg er mest spent på er vel om jeg kan finne en v8 bensinmotor som kan passe både i motorrommet og på det eksisterende drevet aq270. Mikke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
borre16610 Svart 30.Desember.2007 Del på Facebook Svart 30.Desember.2007 Hei, Flott båt, er verdt å resturere. Om du vil ha fart over 30 knop, bør du ha nytt drev med powertrim. Kjøp pakke med drev. Mest fornuftige pakke brukt, vil etter min mening være Mercruiser 4,3 EFI eller MPI med Alpha 1 drev. Mulig å finne brukte pakker til rundt 80 000,- Litt info her: http://www.windy7800.com/mine_baater.htm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Micke 66 Svart 1.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2008 4,3 literen ser grei ut den, hvilken utveksling bør det være på drevet da? Noe går vel å korrigere med propellen men utvekslingen i drevet bør jo ligge i forhold til båtens vekt og fartspotensiale? Mikke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tore B Svart 3.Januar.2008 Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 Hvilken utveksling og propell hadde du på den forige innstallasjonen da, og hvilken fart fikk du på maks turtall og hva var maks turtall? Ut fra disse opplysningene kan man jo regne ut hva som blir optimalt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 3.Januar.2008 Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 Hydrox her på forumet har installert en Steyr 236 i en Windy 7800 Hydrox har en 256 (250hk), makser på 37 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautofil Svart 3.Januar.2008 Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 (redigert) Gjør deg et regnestykke på på en eldre marine diesel vs marine bensin. Hva er prisdiff. på innkjøp? Tipper det blir kjapt 50000kr Vi vet at eldre diesel motor blir mye dyrere i vedlikehold pga. alder og flere komponenter som kan “krangle“ med tidens tann. Du kan kjøre lenge med V8 bensin bare i prisdiff. på motorene. Om du får noe som helst problemer med dieselpumpe, dyser, turbo etc. så flyr tusenlappene. Og det er ikke bare å gå i gang å mekke på en diesel uten noe som helst kunnskap, da er det kun en utvei nemlig verksted. Regner også med at det er en grunn til at disse eks. 40/41 motorene og Mercruiser dieselmotorene er til salgs, ingen gidder vel og kaste dem ut for gøy? Av bensinmotorer er det sannsynelig at du kan få en bra motor av V6-V8.Pga. Det er enkle motorer med lite feil. Det er rimelig og greit å fikse selv med lite forkunnskap om motor. Om det skulle gå riktig galt med en bensin åtter så kan du få en short-motor fra 25-45000kr. PASS på for all del på at det er ferskvannskjølet motor. Når du tenker på bilmotor bensin så er hoved forskjellen her at V8 bil har 2 bolt og marine 4 bolt. (Antall bolter på rammelagerbukk). (om det sitter 4 bolter på hvert rammelagerbukk ,2 på hver side av veiva er det 4 bolt.) Du må av med bunnpanna for og kontrollere dette. Det er enkelte som bruker 2 bolt i båt, og synes dette er helt fint, men jeg vil fraråde deg dette på det sterkeste pga. marinemotoren utsettes for MYE større belastning over lengre tid. På dieselsiden er det mye annerledes på bil/båt. Om du velger motor i fra eks Volvo last. Det er garantert annen kamaksel på disse for last og for båt i lett drift. Du må sikkert ha ny bunnpanne pga. oljesumpen,(mange av dem har en stor sump som ikke er egnet i en v-bunns båt) og da drar du med oljepumpa også. Turbo må ny pga. kjøling, du må ha ny insugsmanifoild pga. intercooler. og vannkjølt ex maifoild. Dette er BARE hovedkomp. men det er mye mer. Du kan sikkert stappe en slik motor i ,men da kan du regne med en ny hobby og solbrente rumpeballer i sommervarmen. Til og med jeg vet at det er mer økonomisk med diesel i spesielt tyngre båt, men her er det snakk om en båt på 22 fot og en vekt på under 2000kg. På bakgrunn av dette er mitt svar gå for Volvo Penta V8 Ferskvannskjølet bensin ,dem er mest kurante å ha med å gjøre med tanke på drev kontra Mercruiser sitt Alpha drev. :nono: Velger du en 5 eller 5,7 liter 200-300 hk da får du en lettdreven båt med power så det holder . Høyere toppfart og et kurant forbruk på marsj fart Lykke til. Redigert 3.Januar.2008 av Nautofil (see edit history) Sitér dette innlegget "Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!" Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 3.Januar.2008 Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 Når du tenker på bilmotor bensin så er hoved forskjellen her at V8 bil har 2 bolt og marine 4 bolt. (Antall bolter på rammelagerbukk). (om det sitter 4 bolter på hvert rammelagerbukk ,2 på hver side av veiva er det 4 bolt.) Du må av med bunnpanna for og kontrollere dette. Det er enkelte som bruker 2 bolt i båt, og synes dette er helt fint, men jeg vil fraråde deg dette på det sterkeste pga. marinemotoren utsettes for MYE større belastning over lengre tid. Lykke til. Er du sikker på det ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautofil Svart 3.Januar.2008 Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 Er du sikker på det ? Om jeg er sikker på hva da? -2 og 4 bolt? Ja det er jeg sikker på at er en hovedforskjell på 2 og 4 bolt. Veiva er utsatt for mye mer belastning i båt en i bil pga: Høyere turtall, da også høyere moment og i en samtidighet med tid ved kjøring kanskje i marsjfart, blir dette klart en ekstra belastning kontra i en bil som går med samme turtallet kun i perioder ved akslerasjon og så er den tilbake på lavere turtall under normal kjøring. Sitér dette innlegget "Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!" Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 3.Januar.2008 Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 dette er ikke ubetinget riktig til direkte feil og gjelder nok kun "big block" motorer: http://www.yachtsurvey.com/GasEngines.htm Start with the fact that the Crusader (omfattende marinisert og modifisert GM) had 4-bolt, stepped and stabilized main bearing caps, whereas the other engine had a 2-bolt, unstepped, unstabilized main bearing caps. As some of you may know, GM has long made two lines of basically the same engine, the better of the two being named the "TargetMaster" line of heavier duty, more precision engines for trucks. While I don't claim to be intimate with the GM product line of engines - the last time I personally rebuilt a TargetMaster was 10 years ago - there isn't any doubt in my mind that Crusader is using the TargetMaster line. The basic block was an all-around better block than it's competitor's. The basic differences were in the lower end, as well as obviously larger cooling passages. bye Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 3.Januar.2008 Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 Om jeg er sikker på hva da? -2 og 4 bolt? Ja det er jeg sikker på at er en hovedforskjell på 2 og 4 bolt. Veiva er utsatt for mye mer belastning i båt en i bil pga: Høyere turtall, da også høyere moment og i en samtidighet med tid ved kjøring kanskje i marsjfart, blir dette klart en ekstra belastning kontra i en bil som går med samme turtallet kun i perioder ved akslerasjon og så er den tilbake på lavere turtall under normal kjøring. Hvor har du funnet denne informasjonen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 3.Januar.2008 Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 Alle 305 ( 5,0L ) er 2 bolt . Når det gjelder 350 (5,7 L) så brukes det 2 bolt opp til 260 Hk på standard motor i båt . En 2 bolt motors kan du fint ta ut 300 hk uten att det er fare på fære . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautofil Svart 3.Januar.2008 Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 dette er ikke ubetinget riktig til direkte feil og gjelder nok kun "big block" motorer: http://www.yachtsurvey.com/GasEngines.htm bye Se her: Eks. http://www.sarpsborgmotor.no/site/maler/x/...&v_meny2=12 Eks. på bilde lenger nede på siden til linken over:Chevrolet 350 Small Block 4-bolt m/2-delt simring Se bildet,denne fås også som 2 bolt. Volvo Penta/GM Small Block V8, 305-350 er vel begge Small Block Ikke sant. Er det ensbetydende at 305 er to bolt.Hvor har du funnet ut dette? Da 5.7 liter Volvo Penta starter på 260hk så er det en rimelig grunn til å advare om at dem kan dukke opp som 2 bolt 350 om dem stammer fra en bil tidligere.Noe galt i det? Men nå var det motorisering i en Windy det handler om ikke sant? Sitér dette innlegget "Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!" Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 3.Januar.2008 Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 Er det ensbetydende at 305 er to bolt.Hvor har du funnet ut dette? Det vet jeg, også har du ikke behov for 4bolt på en 305 Da 5.7 liter Volvo Penta starter på 260hk så er det en rimelig grunn til å advare om at dem kan dukke opp som 2 bolt 350 om dem stammer fra en bil tidligere.Noe galt i det? Nå tuller du , 350 starter ikke på 260Hk men 225 Hk. Det er ingen ting galt med 2 bolt 350 eller mener du noe annet ? Men nå var det motorisering i en Windy det handler om ikke sant? Når du skriver ting som du ikke er 100% sikker på så bør du skrive det også. Det er enkelte som bruker 2 bolt i båt, og synes dette er helt fint, men jeg vil fraråde deg dette på det sterkeste pga. marinemotoren utsettes for MYE større belastning over lengre tid. Kan du forklare denne for meg er du snill . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 3.Januar.2008 Del på Facebook Svart 3.Januar.2008 Jeg vet ikke hvilke bolter dere snakker om engang, men jeg synes boltene kan finne seg en annen tråd, link gjerne til den nye tråden for de som vil følge med Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Jeg vet ikke hvilke bolter dere snakker om engang, men jeg synes boltene kan finne seg en annen tråd, link gjerne til den nye tråden for de som vil følge med Jeg er for min del ferdig men denne tråden . Denne har 4 bolter pr bokk Denne har 2 bolter pr bokk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautofil Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 (redigert) Heisann power Det er fint å være uenig, men hold deg til fakta og finn ut selv og forklar dine påstander i stede for å kverulere. Er det ensbetydende at 305 er to bolt.Hvor har du funnet ut dette? -Kan DU svare på dette og motbevise? Det vet jeg, også har du ikke behov for 4bolt på en 305 -men du får den som 4 bolt, om du så linken i innlegget mitt. Da 5.7 liter Volvo Penta starter på 260hk så er det en rimelig grunn til å advare om at den kan dukke opp som 2 bolt 350 om den stammer fra en bil tidligere.-Noe galt i det ,kan DU forklare hvorfor det er galt, er du snill? Nå tuller du , 350 starter ikke på 260Hk men 225 Hk. -På Volvo penta? mener 5 liter er opp til 225hk. Det er ingen ting galt med 2 bolt 350 eller mener du noe annet ? -Hvorfor i al verden bruker dem 4 bolt oginalt på volvo 5,7 forklar? Men nå var det motorisering i en Windy det handler om ikke sant? -Når du er klar med ditt, så kansje Windy eieren venter spent på noen andre svar som kan være nyttig for han.Det er vel derfor han la in innlegget og jeg svarte ut i fra mitt ståsted. Når du skriver ting som du ikke er 100% sikker på så bør du skrive det også. Jeg tror du må sette deg bedre inn i marinemotorer og ikke bare tenke på hva som er normalt og greit i bil. ¨ Det er enkelte som bruker 2 bolt i båt, og synes dette er helt fint, men jeg vil fraråde deg dette på det sterkeste pga. marinemotoren utsettes for MYE større belastning over lengre tid. Kan du forklare denne for meg er du snill .Prøver igjen -Kjører du bilen din på samme turtall hele tiden som motoren i båten? Utsetter du bilmotoren din for samme påkjenninger? Hva slags påkjenninger tror du veiva i en v-motor utsettes for? Hvorfor er det orginalt med firebolt på min Volvo Penta 5.7liter 271 motor? Hvor mange rammelager har V8motorer kontra Rekke 6. Redigert 4.Januar.2008 av Nautofil (see edit history) Sitér dette innlegget "Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!" Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 (redigert) Heisann power Det er fint å være uenig, men hold deg til fakta og finn ut selv og forklar dine påstander i stede for å kverulere. Du må tåle att noen komenterer dine påstander når de er feil , dette er ikke kverulering slik jeg ser det. Er det ensbetydende at 305 er to bolt.Hvor har du funnet ut dette? -Kan DU svare på dette og motbevise? Ja det kan jeg , men jeg lurer på hvor du har dette fra ??? Sjekk denne linken er du snill. Det vet jeg, også har du ikke behov for 4bolt på en 305 -men du får den som 4 bolt, om du så linken i innlegget mitt. Ut ifra den info som jeg har tilgang på så er det ikke produsert 305 i 4 bolt Da 5.7 liter Volvo Penta starter på 260hk så er det en rimelig grunn til å advare om at den kan dukke opp som 2 bolt 350 om den stammer fra en bil tidligere.-Noe galt i det ,kan DU forklare hvorfor det er galt, er du snill? Her er det vel du som må forklare din advarsel ! Nå tuller du , 350 starter ikke på 260Hk men 225 Hk. -På Volvo penta? mener 5 liter er opp til 225hk. Det er ingen ting galt med 2 bolt 350 eller mener du noe annet ? -Hvorfor i al verden bruker dem 4 bolt oginalt på volvo 5,7 forklar? De bruker ikke 4 bolt før Aq271 Men nå var det motorisering i en Windy det handler om ikke sant? -Når du er klar med ditt, så kansje Windy eieren venter spent på noen andre svar som kan være nyttig for han.Det er vel derfor han la in innlegget og jeg svarte ut i fra mitt ståsted. Forklar meg ditt ståsted Når du skriver ting som du ikke er 100% sikker på så bør du skrive det også. Jeg tror du må sette deg bedre inn i marinemotorer og ikke bare tenke på hva som er normalt og greit i bil. ¨ Det er enkelte som bruker 2 bolt i båt, og synes dette er helt fint, men jeg vil fraråde deg dette på det sterkeste pga. marinemotoren utsettes for MYE større belastning over lengre tid. Så ut i fra din erfaring så kan man ikke bruke 2 bolt i båt Det jeg vil fram til er att du kan ikke si til noen att de ikke kan bruke en 2 bolt motor i båt for dette er tull . AQ 260 kommer orginalt med 2 bolt å denne motoren er det mange av . Redigert 4.Januar.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautofil Svart 5.Januar.2008 Del på Facebook Svart 5.Januar.2008 Kjære deg power. Om du så linken i innlegget mitt. Ang 305 og 350 firebolt så ser du: "-Ut ifra den info som jeg har tilgang på så er det ikke produsert 305 i 4 bolt" Nei vel? -Ut i fra linken du ga, finner jeg akkurat samme info som i linken jeg kom med. http://www.sarpsborgmotor.no/site/maler/x/...&v_meny2=12 firebolt på 305-350. Da 5.7 liter Volvo Penta starter på 260hk så er det en rimelig grunn til å advare om at den kan dukke opp som 2 bolt 350 om den stammer fra en bil tidligere.-Noe galt i det ,kan DU forklare hvorfor det er galt? Her er det vel du som må forklare din advarsel ! Venter på forklaring fra deg,jeg har forklart hovedgrunn. Nå tuller du , 350 starter ikke på 260Hk men 225 Hk. -På Volvo penta? mener 5 liter er opp til 225hk. Det er ingen ting galt med 2 bolt 350 eller mener du noe annet ? hvorfor i al verden bruker dem 4 bolt oginalt på Volvo 5,7 forklar? De bruker ikke 4 bolt før Aq271 Går 305 til 260hk som du skrev? Det kan jeg ikke finne på Volvo Penta sine motorer! Det jeg vil fram til er att du kan ikke si til noen att de ikke kan bruke en 2 bolt motor i båt for dette er tull . AQ 260 kommer originalt med 2 bolt å denne motoren er det mange av . Hvor har du fått dette fra? Det jeg vil fram til er att du kan ikke si til noen att de ikke kan bruke en 2 bolt motor i båt for dette er tull . AQ 260 kommer originalt med 2 bolt å denne motoren er det mange av Hvor har du funnet dette da? det er jo en 5,7 liter/350 Om du ikke kommer med bedre grunnlag i dine innfall om disse motorene så er det nytteløst å vise deg,du gidder ikke svare på det jeg spør deg om! Men du "jatter" bare frem og tilbake og kaster mine spørsmål i retur. Kan du ikke svare på det jeg spør deg om? Eller er du usikker og ikke tørr? Du begynte å nekte for at du får 305 firebolt og det har du fått se at finnes i min link, og det er originalt med 4 bolt på 5.7 marinemotor har du også sett! Hvor mange rammelager har V8motorer kontra Rekke 6.? Venter spent på svar,kansje dette er en grunn til fire bolt Hva er problemet ditt? -er det for at du har to bolt selv og vil bagatellisere det? I så fall ikke lag mer forvirring en du allerede har laget. Min konklusjon er Du er 100% usikker og bare mener en hel masse og refererer til biltrimming etc. Sitér dette innlegget "Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!" Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 5.Januar.2008 Del på Facebook Svart 5.Januar.2008 (redigert) Hvor mange Aq 260har du plukket ned i ditt liv ? Dette er en orginale Aq260 med 2 bolter Dette kommer vi ingen vei med så vi sier att du har rett også blir det denne tekste som gjelder: Det er enkelte som bruker 2 bolt i båt, og synes dette er helt fint, men jeg vil fraråde deg dette på det sterkeste pga. marinemotoren utsettes for MYE større belastning over lengre tid. Redigert 5.Januar.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.