Jump to content

Lowe SSB radio


avmønstret5

Recommended Posts

glömde o säga att man måste ha ett litet enkelt modem......

 

byggde själv ett sådant för 10 år sedan.....tror grejjerna koster runt 100 kr.....allt rymms inuti PC-kontakten

 

http://www1.shellkonto.se/icom2002/blandat/4/index.htm

 

vi diskuterade detta her på BP för ett antal år sedan her e linken

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=693&hl=modem

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte for noen år siden Weatherfax 2000 fra Seatronic. Jeg hadde en Nasa værfax kortbølgeradiomottaker, med en liten aktiv antenne. Men mottagerforholdene var ikke noe særlig med denne antennen, så jeg lot alt gå med båten da den ble solgt. Jeg fikk imidlertid noen ganger litt erfaring med Weatherfax 2000. Dette er et komplett system for å hente værinformajon fra kortbølgemottageren til PCen. Programvaren var ganske omfattende og hadde informasjon om sendetider og frekvensområder. Jeg fikk også inn Navtexmeldinger på dette systemet. Jeg har forstått at langturseilere har god erfaring med Weatherfax 2000. Det var ganske imponerende værbilder jeg tidvis fikk lastet ned på PCen med dette systemet. Dersom man ikke har satelittmottager ombord vet jeg ikke hva som er alternativet til kortbølgeradiomottager for å få værinformasjon på lengre havseilas.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte denne 40 cm høye aktive antennen: NASA aktiv HF antenne. Passer til NASA værfax. Kobles til HF radioen og 12V. Monteres stående.

Høyde: 40cm. Lengde kabel: 5m (informasjon hentet fra Seatronic). Det var denne jeg måtte jobbe med for å få brukbare mottagerforhold

 

hfant.jpg

OK - jeg har for tiden i bestilling en NASA weatherman m/antenne fra England. Tror du jeg kan bruke sammen antenna på SSB-radioen og Weathermanen? (Mener Weatherman og værfaks bruker lik antenne).

Link to post
Share on other sites

Til SSB-radio folk - vennligst se overstående

hej pettersand

 

jag har själv NASA Navtex men har ingen Weatherman själv...... men på

 

Nasa's hemsida fann jag följande technical info på Wetherman

 

Technical Specifications

 

16 lines x 40 characters per screen

Very hidh contrast display with white backlight

Supply voltage nominal 12v

Consumption 50mA @ 12v (100mA with backlight)

Power save auto timer on backlight

Spectrum screen for simple signal analysis

Non volitile program and message memory

Compact sizeL L-150mm, H-112mm, D-42mm

Active Micro antenna: H-175mm x 40mm. 7M Cable

 

 

 

'Active Micro antenna'

 

det låter som denne får noen strömförsyning fra displayenheten via antennkabeln/skjermen.....(på samma sett som en del båt TV-antenner)

 

er det så....så tror jag ikke du kan bruka den som SSB-antenn...ivarjefall ikke direkt !!!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...