Jump to content

Nidelv 4000. noen med kjennskap.....?


Arve

Recommended Posts

Etter å ha kjøpt et par nye Nidelver vil jeg si at de er flinke til å bygge små båter opp til 25-26 fot. Over dette er min erfaring at båtene blir litt for komplekse for Nidelvs produksjonssystemer og kvalitetssikring. Vet desverre at jeg ikke er eneste med denne erfaringen.

 

En 40 fots FB båt er ikke mindre komplisert, og dette er vel den eneste så store båten Nidelv har produsert. Jeg ville lagt vekt på dette ved gjennomgang av båten. Kvaliteten på detaljene er nok bra nok - men planløsning og tekniske løsninger kan kanskje være verdt litt ekstra oppmerksomhet.

 

Angående N4000 så er det en uvanlig båt produsert i litet antall - det bør man nok være obs på - det er nok ikke uten grunn at den har ligget så lenge til salgs.

 

AD 41 motorene er regnet for å være gode slitere. Turboen begynner å lade på rundt 2500 rpm - så det tar nok litt tid å få denne skuta ut av vannet. Med relatvt små motorer på en så stor båt må nok motorene gå på høyt turtall for å holde en OK marsjfart - kan være greit å tenke på.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det lå en Nidelv 4000 i Son en stund for endel år siden.

 

Tror det er de eneste motoralternativene båten ble levert med. Nidelv er helt sikkert veldig hjelpsomme med opplysninger til de som måtte være interessert.

 

Denne båttypen lå jo på tegnebordet på midten av 80-tallet da alt gikk bare en vei, helt til boblen sprakk. Da var båten satt i produksjon, og de aller fleste havnet etterhvert i Tyskland og Nederland

 

Men, klart båten er stor og tung....og ville nok blitt levert med større motorer i dag. Skroget er planende.....det kan være et aber her.

 

Den er ikke langt unna i størrelse til Nimbus 4000/4004, som er 37/38 fot, og 15cm smalere. De fleste av Nimbusene har samme motorer men er halvplanende, og med aksel.

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg gått og siklet på en så sjelden båt som Nidelv 4000 så hadde jeg slått til på denne som ligger til salgs nå. Det er ikke hver dag en N 4000 ligger på Finn.no. Dette er en båt som er vanskelig og fa tak i, både her hjemme og i utlandet og når det først ligger en i Norge så hadde jeg benyttet meg av den sjansen. Vel så går han forhandleren for å være en luring men etter som bildene viser så ligger båten allerede i Norge. Ser på mange av de andre båtene han annonserer, der kan du se at båten ikke ligger i norske omgivelser men i annonseteksten sies det ingen ting om at båten ligger i utlandet :eek:

 

Synes absolutt båten på Finn ser bra ut. Rimelig er den også men jeg ville likevel prøve meg på litt pruting siden den har ligget så lenge til salgs. En kraftig omgang med vaskefilla tror jeg vil hjelpe kraftig. Dette er en klassiker som fortjener å bli tatt godt vare på :yesnod:

 

Jeg vil bare si løp og kjøp, båten ligger i Norge og ser ok ut. Motorene er kjent for å være noen slitere så jeg hadde ikke vært så veldig betenkt, men krev en prøvetur først for sikkerhets skyld.

Link to post
Share on other sites

Nidelv 4000

Produktions år: 1989-1994

Produktions antal: 18 stk.

Design: Jan Bjerke

DATA 1991 model

Længde 1205 cm

Bredde 375 cm

Dybdegang 90 cm

Højde (over vandlinje)

Vægt 5.700 kg

'Brændstoftank 2x300 ltr

Vandtank 260 ltr

Septiktank

 

Dette er hva som er spesifikt på denne båten, fra Nidelv-repr. i Danmark. 5700 kg hørtes lite ut....ville tro denne veide rundt 8 tonn.

Link to post
Share on other sites

Men hvor er forma?

 

 

Var på fabrikken hos Nidelv for en stund siden og der lå det sammen man en haug andre former en skikkelig svær skrogform, har sett den flere ganger men har ikke tenkt over det. Kan det ha vært forma til Nidelv 4000? så i alle fall ut som den hadde ligget der en stund. Neste gang jeg er der så skal jeg jaggu spør Kaare Rannekleiv hva slags båt den forma hører til.

 

Har meg nemmelig en runde rundt på båtfabrikkene i distriktet av og til, både for nysgjerrighetens skyld og fordi jeg er tidligere kunde av noen.

Link to post
Share on other sites

En liten avsporing.....Det står på den danske Nidelvsiden om Nidelv 340 Sport: "Udgået af produktion, da støbeformen indebrændte

på et lager." Men den produseres vel av Nor Star med betegnelsen Nor Star 350? Nydelig båt...

 

 

Det var jo egentlig Elwaro som utviklet denne båten i 2001 som Elwaro 1030 Seaenna. I Oktober 2003 brant Elwarofabrikken ned og formene til 1030 og den gamle 9000 gikk tapt. Tegningene fikk Nidelv tak i og de relanserte båten som Nidelv 340, før de igjen i 2005 solgte produksjonsrettighetene til Nor star som forlenget båten med en fot og kalte båten Nor star 350.

 

Nor star vil jeg tro er den av de tre som virkelig har fått båten til å selge bra. Det er jo heller ikke så rart, Nor star 350 er en av de peneste norske båtene på markedet synes jeg :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette var en interessant informasjon. Jeg har på et par messer i Lillestrøm observert Nor Star 350 ganske nøye (eller kanskje bare ved ei messe). Jeg funderte mye over selve skroget under vannlinjen som jeg syntes hadde mange likhetstrekk ved en Elwaro jeg så mye på for noen år siden. Kan det faktisk dokumenteres at det er ei slik linje du beskriver fra Elwaro via Nidelv og til Nor Star?

Link to post
Share on other sites

Denne drøyt ti meter lange, planende turbåten ble vist for første gang i 2001. Da het den

Elwaro 1030. Elwaro var flinke til å produsere, men innså at de ikke maktet salget like bra.

Derfor overtok Nidelv ansvaret, og båten ble døpt om. Nå har Nor Star, som også holder

til i på Sørlandet, kjøpt rettighetene, endret en del detaljer og re - introduserer båten som

Nor Star 350. Den er 10,7 meter lang og 3,35 meter bred. Båt nummer en utstyres med en

340 hk Volvo Penta diesel.

Navnet skjemmer imidlertid ingen. Nor Star 350 er en vellykket planende turbåt med bra

skrog, praktisk innredning og forseggjorte detaljer.

 

 

Utklippet er hentet HER

Link to post
Share on other sites

Kan det faktisk dokumenteres at det er ei slik linje du beskriver fra Elwaro via Nidelv og til Nor Star?

 

 

Følger du aktivt med på hva som skjer i båtbransjen så hadde du fått med deg hva som har skjedd opp igjennom med Elwaro 1030/Nidelv 340/Nor star 350.

 

Du kan også kontakte daglig leder på Nidelv Båtbyggeri, Kaare Rannekleiv på tlf 37 05 80 50. Han kan nok helt sikkert bekrefte historien.

Link to post
Share on other sites

Roaldbj: NordStaren er gamle Nidelv 340 som ble bygd av Elwaro. Jeg var ganske interessert i denne da vi vurderte å bytte vår Nidelv 300 - formene brant før vi rakk å gjøre noe - så da ble det dagens båt i stedet.

 

Om du søker på ViMEnn kan du lese test av båten som Nidelv 340 - her står det om navnebyttet.

 

Nidelv var ikke helt happy med sjøegenskapene på båten da de hadde den - Kaare sa til meg at båten var for rank og følsom for vektforskyvning. NordStar har løst dette ved å standardmontere automatiske trimtabs. Utover det har de bare forlenget badeplatformen fra dengang den var Nidelv 340

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...