Jump to content

Krabbelykt, anbefalinger?


Blue_Dragon

Recommended Posts

Til skibruk om kvelden/natten har jeg en kraftig halogen hodelykt med oppladbare batterier. Batteriene har jeg i en vest (på kroppen) med lomme på. Prøvde denne i sommer/høst til lystring av krabber og det fungerte bra. En stor fordel er at man har begge hender fri og styrer lyset ved hodebevegelse.

 

Jeg hadde nok ikke kjøpt denne lykten hvis formålet kun var lystring av krabber da den er ganske dyr - rundt 2000 kroner.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde nok ikke kjøpt denne lykten hvis formålet kun var lystring av krabber da den er ganske dyr - rundt 2000 kroner.

 

Tenker du like rasjonelt igjennom alle innkjøp til båten i den prisklassen(eller over), eller er det slik at man argumenterer etterpå for de kjøp som allerede er gjort. Fordelt pr krabbeklo kan det jo være at kostnaden kan forsvares hvis man fordeler på mange nok år :cool:

Link to post
Share on other sites

Prøver vel stort sett å vurdere de fleste innkjøp jeg gjør basert på kost/nytteprinsipp, men gjør også en del innkjøp på basis av; har bare jaevlig lyst på den/det/de. Nei, jeg har ikke noe behov for å forsvare de kjøp jeg har gjort! Blitt for "gammel" til det! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ta et norgesglass og lag et nytt lokk i aluminium sveis et rør fast til lokket. Inni norgesglasset setter du en halogenpære med ledning opp i båten til et batteri. Lag en holder slik at glasset står fast til båten og samtidig er under vann.

Du har nå lysunder båten å nå er det lettere å se. Ikke slå på lysetfør glasset er under vann ellers sprekker glasset ditt.

Det er også mye fisk som tiltrekkes av lyset.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også på jakt etter en ny lykt. Men er nettopp slukket for godt (Det var en lignende typer som du refererer til).

Denne har jeg brukt til nå : Lykt

 

Jeg vurderer denne Lykt fra XXL

Den ser MEGET kraftig ut, men er ikke vanntett.

 

Ellers til krabbelykt vil jeg anbefale en "Vanlig" dykkerlykt.

Jeg har en vantett lykt i båten ALLTID, og denne er veldig fin også til å lyse etter krabber.

 

Hvis du har lykten under vann (trenger bare å være bitte litt under), så slipper du å få noe gjennskinn fra vannoverflaten.

 

Her er noen eksempler på dykkerlykter: Dykkerlykter

Redigert av LykkelitenIII (see edit history)

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
Share on other sites

Ser for meg noe slikt

 

Trenger ikke være så dyre greier.

Denne lampa har jeg testet og kastet. Lyser bra. Men batteriene tappes for fort.

 

I lyset fra led-lykta er krabbene svarte...

Med LED lykt har aldri krabbene blitt svarte når jeg plukker. Jeg benytter denne :

SousFamille_48_2_1.jpg

 

Denne kjøpte jeg på TOOLS. Ca 400.- mener jeg å ha gitt for denne.

Redigert av `MINA' (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Har ikke fiska krabber men til krepsefiske bruker jeg en ordentlig Silva hodelyt. Det greit å ha begge hendene fri.

 

XXL har begge modellene på henholdsvis 4,5 Ah og 9Ah. Jeg har nok brukt den opp mot 5 timer på laveste styrke som er 10watt

 

http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt.aspx?id=50656 (9Ah)

http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt.aspx?id=52126 (4,5Ah) De nye batterien er mindre enn på dette bildet.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Bruker selv kraftig håndholdt dykkerlykt, og plasker av og til rundt med våtdrakt. det er veldig effektivt. Ingen som slipper unna da :wink: Ha med et fangstnett. Greit å være et par stykker om det ikke er følgebåt, litt skummelt i det svarte havet :diving:

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Hei

Clas olson har i mange år hatt en lykt som er ca 12 cm lang med 4 aa batterier i. Sort med ø ca 7 foran og ø ca 4 bak. Denne lyser rimelig godt i 1,5 timer og koster rundt 140 kroner. Tåler juling og har dobbel o-ringtetting. Har testet den til 100 m.

Anbefaler en i hånden og en på krabberiva samt etpar til ungene. Har selv 7-8 stk som er med på sjøen hele sommeren. Brukes av unger som fridykker mm.

 

Har ikke vært på CO på en stund, og kan ikke garantere at den er i sortimanget ennå.

 

De store billige lyktene har ofte 50 w pære og ca 4 ah batteri på 6 volt.

Hafnor i Kristiansand har 15w pære på 6 volt til disse lyktene (tror det er samme pære i alle) , og da har du fortsatt godt lys som varer i 1,5 time istedenfor 15 minutter.

 

God jul

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

I lyset fra led-lykta er krabbene svarte...
Er det noe problem? Det er jo de svarte krabbene som smaker aller best :cool:

Forøvrig så kan jeg bekrefte at kombinasjonen norgesglass, bilpære, kosteskaft og gammelt bilbatteri er det som gjelder når en skal plukke krabbe. Det går sikkert an med hodelykt osv også, men det er definitivt en fordel å ha lykta under vann. Vi holdt mye på med dette før i tida. Av og til hendte det vel også at det kom en laks eller sjøaure rekende - og at "noen" stakk en lystregaffel gjennom de...

Link to post
Share on other sites

Med lykta på hodet vil jeg tro at det blir en begrenset fangst. Det er ikke lett å se noe undervann når lykta befinner seg over.

Som sagt jeg har kun fisket kreps (ferksvannskreps), men aldri hatt noe problem med å se under vann ved bruk av hodelykt. Når jeg tenker meg om har jeg aldr sett noen bruke lykt under vann når de fisker kreps.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...