Sleipner93 Startet 21.Desember.2007 Del på Facebook Startet 21.Desember.2007 Hei! Har et lite prosjekt pågang og jeg skal ha tak i en 4mm kryssfinerplate. Hvor får jeg fatt i dette billigst? Den bør kanskje være vannbestandig sålenge det ikke koster mye mer! Ellers lurer jeg på om noen vet hvordan limet PL-400 holder seg under vann? Løser det seg opp? Kan jeg bruke dette istedenfor epoxy?? Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Hei. Kryssfinerplate på denne tykkelsen brukes ofte som mal hos båtprodusenter. fikk masse finer hos en båtprodusent selv. mange embalasjer er laget av denne typen også. vil tro at dette er billig hos byggforhandlere som byggmaker etc. men det spørs jo hvor mye du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 21.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Jeg trenger bare 1 plate egentlig. Skal bygge en liten robåt som et lite prosjekt. Men, jeg lurte på om noen visste om hvilken butikk som hadde billigst plater! For de intresserte skal jeg bygge denne. Trenger riktignok litt ekstra materialer å slikt, men det har jeg sikkert liggende. Ellers, tror dere jeg kan bruke PL-400 istedenfor Epoxy?? Eller er det like greit å skaffe seg epoxy? Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 21.Desember.2007 Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Hei Ørjan, Dette var flotte båtprosjekt. :) Fikk nesten lyst til å sette sammen en slik "one-sheet-kajakk" selv jeg. Men jeg tror nok jeg ville brukt epoxy først som sist. Her skal det jo kun limes, så epoxy er nok det rette - men jeg likte variantene med mel istedet for vanlig filler...og kryddertyper som fargepigmment.. Virker sikkert supert! Lykke til...skal du igang nå i vinter? Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Sleipner93 Svart 21.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2007 Var planen å få snekret denne sammen iløpet av vinteren ja! Kunne nesten tenke meg at det ble bedre med epoxy. Og far kan nok skaffe dette gratis på jobben så det går nok bra! Begynner med å prøve meg på denne "The Prism" så har jeg muligens lyst å lage en slik One sheet kayak! Var forøvrig en utrolig kjekk side det der! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 22.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2007 (redigert) Siden vi var nedom på OBS Bygg å kjøpte ved idag sjekka jeg hva det kosta for kryssfiner. De hadde ikke 4mm men en 6mm plate kosta 299,- Antar at 4mm blir litt biligere så 270,- eller noe i den duren vel.. Det viste seg desverre også at faren min ikke hadde slik epoxy jeg trenger. Han hadde bare epoxymaling som sansynligvis ikke vil duge. Så da, hvilken epoxy trenger jeg og hvor mye ca.?? Redigert : Jeg så litt videre rundt på denne siden. Fant denne Construction glue for boatbuilding. Her viser det seg at jeg ihvertfall ikke kan bruke PL-400 da denne løser seg opp ved vann. Jeg kan bruke SikaFlex 292 evt Sikaflex 11FC. Sikaflex 292 er derimot dobbelt så dyr som 11FC så dette må jeg undersøke litt nærmere. Redigert 22.Desember.2007 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
plimsoll Svart 22.Desember.2007 Del på Facebook Svart 22.Desember.2007 Hvis du kan bruke 9mm plater så kan du få dette av meg. mvh Tom Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 22.Desember.2007 Del på Facebook Svart 22.Desember.2007 Ser ut på bildene som om det er brukt bjørk x-finer. Det er nok fornuftig og, da det er vannfast limt og tåler å bli brukt til dette. Anbefaler deg å ta en tur innom Tre & X-finer import i Hillevåg, han har god greie på X-finer og hva du bør bruke samtidig som han er rimelig på prisene. Bjørk er nok litt dyrere enn Meranti Xf, men mye bedre og sterkere også. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 22.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2007 Takk for tips. Jeg kan vel ta en telefon en dag også evt. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Du bør nok absolutt satse på epoxy (men vær forsiktig med hudkontakt!!). Jeg synes du burde spørre faren din om han ikke kan rive i lim og materialer på deg. Dette er et fint prosjekt som gir erfaring og læring for livet. Man skal være glad og takknemlig når man har barn med slike interesser! Lykke til! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
VannTro Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 (redigert) Ellers lurer jeg på om noen vet hvordan limet PL-400 holder seg under vann? Løser det seg opp? Kan jeg bruke dette istedenfor epoxy?? Hvis du skal lime treverk som skal være under vann og gjerne vil slippe å benytte epoxy så skal jeg gi deg et godt tips. Forsøk en-komponent polyuretan av D-4 typen. Dette limet holder til og med kokende vann. Det er enkelt å bruke. Påføres en- sidig (to-sidig ved veldig fete tresorter for optimal fukting av treverket) og lukkes etter maksimum 15 minutter. Benytt tvinger da limet ekspanderer noe under herding. Skjer bort overflødig lim som tyter ut i sidene. Dette limet er meget sterkt og fyller alle sprekker/porer slik at det får meget god adhesjon på hele flaten om det så skulle være noe ujevnt underlag. Produktet jeg kjenner best heter Macroplast UR 7226 og det kan du få kjøpt på litersflasker hos de fleste caravan forhandlere over hele landet(de bruker det på verkstedet) eller du kan bestille det i nettbutikken til Max Fritid. Dette er helt klart det beste av slike produkter da det er et såkalt ufylt polyuretan og derav har mest aktive komponenter, altså ikke fylt opp av uaktive fyllstoffer som bare er der for å gjøre det billigere å produsere. Det finnes også et produkt fra Casco. Dette er delvis fylt og derav ikke fult så godt, men lettere å få tak i. Du får det hos de flaste byggvarehus Casco Polyuretan D4. Jeg anbefaler gjerne disse produktene til ALLE trebåteiere da det er enklere å bruke enn epoxy og mange er svært følsomme for epoxy og får alergiske reaksjoner. Husk epoxy er noe av det mest helseskadelige du kan jobbe med ! (erstatter ikke alle bruksområder, men som lim til treverksliminger over/under vann er 1-komp polyuretan helt supert. Bruk IKKE 1-komponente polyuretaner som fåes på 310ml tuber, Sika 221/ 11FC, Tech7 etc. slike produkter holder ikke mål, de er elastiske lim og mer et kombinasjonsprodukt, Lim/Fug, enn et lim.) Bare sånn for å nevne det, Macroplast UR 7225 benyttes i store mengder til fremstilling av Sandwitch-paneler til skips-skott, lastebilskap, kjøle/fryserom etc. Det selges ca 250 tonn årlig i norge til bl. a. Norac som er store produsenter av skips-paneler/skott. Dette produktet er egnet til mer enn bare treverksliminger ! Redigert 23.Desember.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
avmønstret5 Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Håper vi kan følge ditt prosjekt med noen bilder underveis. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Nor_west Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 PL400 er et fantastikk lim og meget sterkt.Det løser seg ikke opp under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 23.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Takk for masse svar! Jeg er jo fortsatt ikke sikker på om det blir noe av. Men jeg håper at det blir noe av da! Nå har jeg vært så heldig at Plimsoll på forumet vil gi meg plate(er) til prosjektet. Og da trenger jeg jo bare epoxy. Men hvordan er det egentlig, må man smøre hele båten med epoxy eller bare i skjøtene og der det skal "limes"? Hvor mye epoxy vil jeg evt trenge for dette lille prosjektet. Holder 1,5kg? Og etter litt lesing antar jeg at man blander 2:1 (Resin og herder) og tilsetter så filler for og få den tykkelsen man vil ha? Blir det noe prosjekt blir det selvfølgelig fulgt opp med bilder! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 23.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Hvis du skal lime treverk som skal være under vann og gjerne vil slippe å benytte epoxy så skal jeg gi deg et godt tips. Forsøk en-komponent polyuretan av D-4 typen. Dette limet holder til og med kokende vann. Det er enkelt å bruke. Påføres en- sidig (to-sidig ved veldig fete tresorter for optimal fukting av treverket) og lukkes etter maksimum 15 minutter. Benytt tvinger da limet ekspanderer noe under herding. Skjer bort overflødig lim som tyter ut i sidene. Dette limet er meget sterkt og fyller alle sprekker/porer slik at det får meget god adhesjon på hele flaten om det så skulle være noe ujevnt underlag.Produktet jeg kjenner best heter Macroplast UR 7226 og det kan du få kjøpt på litersflasker hos de fleste caravan forhandlere over hele landet(de bruker det på verkstedet) eller du kan bestille det i nettbutikken til Max Fritid. Dette er helt klart det beste av slike produkter da det er et såkalt ufylt polyuretan og derav har mest aktive komponenter, altså ikke fylt opp av uaktive fyllstoffer som bare er der for å gjøre det billigere å produsere. Det finnes også et produkt fra Casco. Dette er delvis fylt og derav ikke fult så godt, men lettere å få tak i. Du får det hos de flaste byggvarehus Casco Polyuretan D4. Jeg anbefaler gjerne disse produktene til ALLE trebåteiere da det er enklere å bruke enn epoxy og mange er svært følsomme for epoxy og får alergiske reaksjoner. Husk epoxy er noe av det mest helseskadelige du kan jobbe med ! (erstatter ikke alle bruksområder, men som lim til treverksliminger over/under vann er 1-komp polyuretan helt supert. Bruk IKKE 1-komponente polyuretaner som fåes på 310ml tuber, Sika 221/ 11FC, Tech7 etc. slike produkter holder ikke mål, de er elastiske lim og mer et kombinasjonsprodukt, Lim/Fug, enn et lim.) Bare sånn for å nevne det, Macroplast UR 7225 benyttes i store mengder til fremstilling av Sandwitch-paneler til skips-skott, lastebilskap, kjøle/fryserom etc. Det selges ca 250 tonn årlig i norge til bl. a. Norac som er store produsenter av skips-paneler/skott. Dette produktet er egnet til mer enn bare treverksliminger ! Dette hørtes jo bra ut. Hvordan er tykkelsen på dette? Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Pass på at kryssfinerplata er limt med WBP lim (water boil proof). Det finnes f.eks. endel innendørs bjørkefiner som ikke er limt med slik lim, men samtidig finnes det også mye bjørkefiner som er limt med WBP lim, så pass på at du får riktig type. (Det samme gjelder for så vidt for andre tresorter også.) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 23.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Men må hele platene/båten smøres med epoxy?? Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Stilig båt du har tenkt å lage. Epoxy er ikke mitt område så her får vel ekspertisen svare. Vil ikke tro du trenger å smøre inn hele båten med epoxy dersom du bare skal male den. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 23.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Den skal males isåfall ja! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Desember.2007 Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 (redigert) Skulle jo tro at båten ble sterkere av ett lag med duk og epoxy på utsiden av platene. Men ut fra den vedlagte beskrivelsen ser det jo ut til at det holder uten duk også. Men noen strimler langs skjøtene hadde kanskje vært et pluss, i det minste? Alltid litt upraktisk når båten finner ut at den vil gå tilbake til utgangspunktet mens man befinner seg ombord..... Redigert 23.Desember.2007 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sleipner93 Svart 23.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2007 Hehe ja det var det.. Kan vel altid legge et lag.. Men du mener at jeg ikke trenger å smøre hele båten med epoxy og at det holder med maling? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 24.Desember.2007 Del på Facebook Svart 24.Desember.2007 Tror ikke det har noe for seg og smøre på epoxy, hvis man ikke bruker duk. Men dette kan nok OK67 litt om regner jeg med Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.Desember.2007 Del på Facebook Svart 24.Desember.2007 (redigert) Dette hørtes jo bra ut. Hvordan er tykkelsen på dette? Disse limene ligger på ca. 7-8000 millipascal. (omtrent samme tykkelse som vanlig snekkerlim). Det er viktig at treverket ikke er for fuktig da limet er fuktighetsherdende. Til Nord_West : PL 400 er sikkert bra det, men ikke til treverksliminger i konstruksjons øyemed slik som et båtskrog. Det er og blir et elastisk lim og benytter du det får du "gummibåt" ! Redigert 24.Desember.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
o.b.lix Svart 24.Desember.2007 Del på Facebook Svart 24.Desember.2007 PL400 er et fantastikk lim og meget sterkt.Det løser seg ikke opp under vann. Jeg er ikke glad i PL400 - er så hardt og tykt at man må varme tuben for å då det ut. Det limet jeg likte best, var casco sitt marine (begge fås bl.a. på clas ohlson). Dette er mindre tungt å jobbe med, like sterkt, og evt gris og søl vaskes vekk med teknisk sprit... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.Desember.2007 Del på Facebook Svart 24.Desember.2007 P.S. Les på alle limprodukter Utløpsdato. Lim er ferskvare og alle Polyuretaner/MS-Polymerer/Silikoner har 12 måneders holdbarhet. Polyuretan og MS-Polyner blir gradvis tykkere helt til den ikke er mulig å få ut av tuben. Silikon endrer ikke viskositet, men herder gradvis langsomere og langsommere, utdatert silikon vil IKKE herde. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.