Jump to content

Kryssfiner plate, hvor er det billigst?


Sleipner93

Recommended Posts

Ellers mener jeg at vi har en slik maske du linker til liggende i kjelleren. Får bruke denne evt.

Gassmasker blirr "oppbukt" om de ligger i åpen luft, enten må del oppbevares i lufttett boks eller pose, eller så må du bruke nye filtre.

 

Ellers fungerer de bare som klumptete støvmasker...

Link to post
Share on other sites

Visst det må være 20 grader kan jeg nok ikke bygge denne før til sommeren :nonod: Og da skal jeg være utpå med sjarken heller! :yesnod:

 

Gjelder ved bruk av Polyester........Epoxy kan vel brukes nesten ned imot 0 grader ( gjelder bare å kjennet til Epoxyens svakheter ...).

 

Polyester er dessuten et elendig tre lim :nonod: , er vel heller ikke uten grunn at de fleste DIY båtbyggere bruker Epoxy....

 

Har du sjekka lim prøva di enda ?? , gin godt med juling, tenk på hva du kommer til å utsette båten for........

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sjekket limprøven ja :lol: De 2 bitene jeg limte sammen tåle ikke en ting nesten. Men tror ikke dette er fordi det er et dårlig trelim, jeg tror mer fordi at det ikke har fått herdet skikkelig grunnet kulden. Men denne testen skal jeg få gjordt i et rom med 20grader også..

 

Men, det limet som jeg "hellte" rett på den biten jeg limte på som en annen test sitter som bare juling! Jeg vil tro at polyester med glassfiberstrimler vil holde i massevis for dette prosjektet... :wink:

Link to post
Share on other sites

** Jeg vil tro at polyester med glassfiberstrimler vil holde i massevis for dette prosjektet... :wink:

Hm skeptisk.....Polyester sammen med Glassfiber blir bra, men bland inn treverk....njet.

 

Ordentlig lim til treverk :yesnod: , noe annet vil du angre på, jobber med treverk til daglig ( båt innredning ), har prøvd mye rart lim ( også polyester ).

 

Hvis du ikke like Epoxy...hva med et Polyuretan lim ??

 

Beskrivelse 1-komponent fuktherdende polyuretan-trelim.

Bruksområde Limer tre mot tre og tre mot andre materialer for eksempel metall og

hard plast. Ikke bærende konstruksjoner.

Produktegenskaper

• Vannfast D4-kvalitet

• Lys limfuge

• Limer tre med høy fuktighet

• Kort presstid

• Limer ned til + 5oC

 

Noe j**la klin, men ikke verre en mye annet :lol:

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noen særlig forskjell på polyester og epoksy når det gjelder temperaturer. Generellt.

For det finnes så mange typer av epoksy.

Men varme er i begge materialene en del av herdingen. Og krymping.

 

Noen verft, så som Bavaria, Najad, Comfortina oa, autoklaver skrogene etter laminering for å forsikre seg om at utherdingen går rett for seg.

 

Men gjør du dette rett, blir det meget sterk med polyester og glassfiber som "tape".

Jeg seilte ei planende jolle i mange år som var bygget slik. Når jeg endelig fikk laget opptenningsved av den, så holdt alle sammenføyningene.

 

Du kan jo lage deg en autoklave. Alt du trenger er noen Leca isoblokk og litt Glava på matte.

Og en kraftig byggtørker.

Link to post
Share on other sites

Med fare for at jeg herved avsløre min totale uvitenhet, men hva er en autoklave...? Eller hva gjør den...?

:blush:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Båtbyggere bruker dem for å varmebehandle skrog. Vanligvis 80-120 grader.

 

Takk for opplysning, Mulligan!

 

:eek: Holy cow - sååå varmt!?!?

Og hva gjør så denne (for min smak) ekstreme varmen med et nystøpt skrog? Gjennomtørker og stabiliserer den i løpet av kort tid?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det er flere fordeler.

Skroget er ferdig utherdet i løpet av timer, og ikke dager.

Og en er sikker på at hele herdeprosessen er forløpt under javn temperatur.

 

Når en bygger med prepreg, materialer som er forhåndsimpregnerte, så er varmen det som setter herdeprosessen igang. Hele båten blir bygget opp i forma først.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I teorien en god idé, Sleipner - i praksis vanskelig å gjennomføre. Presenning er en dårlig isolator, så varmen forsvinner fort. Dessuten skal jo emnene (og ikke bare luften oppunder presenningtaket) som du bruker støp på (har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke egentlig HVA du skal støpe på eller i...) også holde minst 18 grader (helst 20º).

 

Har samme utfordringen selv, bygger opp styrhuset på båten min. Har ikke støpt siden slutten av oktober, nettopp p.g.a. temperaturen.

 

Når solen skinner på presenningteltet så blir det, i tillegg til varmen fra noen halogenarbeidslys, ganske så lunt der en stund midt på dagen, men så snart sola forsvinner, for ikke å snakke om natten, så faller tempen drastisk...! :rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja det kan nok bli litt vanskelig å gjennomføre. Jeg skal forøvrig til med et lite robåtprosjekt... :wink: Det jeg tror jeg måtte ha gjordt var å ha platene innendørs så de var 18-20celcius. Så måtte jeg tatt disse i garasjen for å lime de med polyester der det skal limes. I mellomtiden lar jeg en vifteovn blåse varm luft inn i "teltet" som da blir en 20celcius varmt. Så hiver jeg platene inni og lar vifteovnen stå på i noen timer mens polyesteren herder.

 

Men som du sier, lett i teorien, vanskelig i praksis... :lol:

Link to post
Share on other sites

Bygg båten i kjelleren du, den er ikke større enn at den bør kunne bæres ut av døra.

 

Bare husk på at du ikke må si ifra til "mor og far" at du skal støpe med polyester. Da rekker du å lime båten halveis ferdig før drittlukta har spredd seg til etasjen over, og da kan du like gjerne gjøre ferdig resten også :lol:

Link to post
Share on other sites

Nei det tror jeg nok ikke er så lurt. :wink:

 

Den må nok bli bygget i garasjen eller utenfor, bare stanken av det lille jeg støpte av polyester på den testen lukta kraftig i hele kjelleren og litt oppe i gangen. Så jeg tar ikke noe sjangse på å støpe en hel båt.

 

Det kan hende jeg kan varme opp garasjen men jeg er i tvil om det. Det er nemlig slik at det er en "rekkegarasje". Hvor loftet ikke har tett vegg til resten av garasjene, bare noen pinner... Minner om et fengsel! :lol: Men hadde jeg klart å fått det taket rimelig tett på en metode kunne det kanskje vært håp... (Blir litt vanskelig med tanke på at varme stiger..) Har ei danskebysse men den kan vel ikke brukes med tanke på co2...?

 

Visst det ovenfor ikke blir noe av for jeg lage til alle delene og la de ligge til det blir varmere i luften rett og slett.

 

For tenke litt mer på dette! :smiley:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Minst 20 grader.

Max 60% fuktighet.

Ikkeno UV lys.

Veit ikkje korleis klimaet er der du bur ( :wink: ), men for min del betyr dette ingen støyping med polyester untatt eit par dagar i juli/august, og då har eg helst lyst å bruke båten :wink:

 

Støypte ein heil konsoll i fjor vinter/vår der eg brukt både UV-lys (lyskastar) og ekstra herdar (ikkje begge delar samtidig). Fram til denne dett i frå kvarandre/delaminerer kjem eg til å fortsette med litt ekstra herdar når eg arbeider med "småplukk" og det er kaldt. Skal eg derimot til med større støypearbeid ein gong (ein heil båt i glassfiber eller liknande) så kjem eg nok til å halde meg til "bruksanvisninga" :yesnod:

 

Sidan Ørjan seier at denne båten sannsynlegvis berre kjem til å bli brukt eit par gongar, og at den mest er for å teste hans eigne ferdigheiter så meiner eg at det må gå bra å bruke "pittelitt" ekstra herdar viss det skulle vere for kaldt.

 

Om polyester er lurt å bruke til dette i det heiletatt er ein anna sak :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Bare husk på at du ikke må si ifra til "mor og far" at du skal støpe med polyester. Da rekker du å lime båten halveis ferdig før drittlukta har spredd seg til etasjen over, og da kan du like gjerne gjøre ferdig resten også :lol:

 

Jeg støpte i kjelleren lille julaften for 3 år siden. Hastet litt med å fikse en skade på optimisten min før en seilas i romjulen. Så eneste alternativ var å støpe i "hålen" med varmekabler i gulvet :lol:

Vårt hus er veldig åpent, uten ingen dører mellom trapper, stuer og kjøkken så lukten sprede seg raskt. Jeg og far syntes det var en god lukt, men mor ble ikke så glad for å si det på den måten. (Og ja, vi skulle ha gjester på julaften dagen etter :lol: )

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg liker ikke å vifte med pekefingre men.....

 

Du skal være litt forsiktig med styren.

Riktignok danner nye polyestere et vokslag ytterst som lukker styrenen inne inntil den har lenket med polyesteren, men likevel vil en del av den unnslippe.Styrenen vil fortrenge lufta i et lukket rom som en kjeller. Når den har fortrengt lufta i lungene dine, så har du et digert problem.

Og så er den svært brennbar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...