Jump to content

diameter på kjetting


olavhm

Recommended Posts

50m, 8mm galvanisert kjetting akterut på 10 tonn båt, 50m, 10mm i baugen....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva er tanken bak den grove kjettingen i baug Sydvesten? Roligere når du ligger på svai? Tross allt, det er en del forskjell på vekt på 8 og 10mm

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har 50 meter 10 mm kjetting og 20 kilo Bruce kopi på 8 tonns båt. Har ikke dregget en eneste gang på de 247 døgnene vi har ligget til anker på strekningen Norge - New Zealand. Men kommer til å kjøpe en ny 10 mm som er 80 meter lang og bruke den gamle som reservekjetting da 50 meter er litt kort når man ankrer på dypt vann. Dypeste ankring var på Bora Bora, 27 meters dyp. Greide å slite ut ett sett børster på ankervinsjen på denne tiden også så det er lurt å ha det i reserve. Men tilbake til spørsmålet: Det holder med 8 mm kjetting på 6 tonns båt, men regn med å legge ut noen meter ekstra for å få mere vekt på bunnen. Har også registrert at Bruce har sluttet å produsere ankrer til fritidsbåtmarkedet nå, de satser bare på oljeindustrien.

Redigert av FDI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var i en båtustyrsbutikk i Auckland (rett ved havna - ned i en kjeller - masse vinsjer og blokker i vindune) for 3 måneder siden. Her så jeg et nytt type anker jeg vurderte å ta med meg hjem - men kofferten passet ikke helt :rolleyes: Ser ut som et spisst spadeanker med en rund bøyle over. Skal visstnok være helt suverent. Ser ut som dette SARACA ankeret

4490fbf8f2514.jpg

 

Noen som har erfaring eller har hørt om erfaringer med dette ankeret? Lurer på om det passer på anker rulle for Bruce.

 

Og angående kjetting - båten vær veier 7 tonn og vi har 8 mm kjetting foran. 50 meter - etter at jeg skjøtet inn ca 17 meter ekstra ved hjelp av

kattinglank.jpg

fra www.vikingyachting.se (den har bruddstyrke på 3,6 tonn)

 

Pappa har en HR 31 - den veier vel 6 tonn ca - også han har 8 mm kjetting. Tror 8 mm kjetting holder godt på denne størrelsen. Naturligvis kommer det an på stålet som brukes - har hørt om Kina kjetting fra Seatronic som har fått sprøbrudd pga dårlig stål..

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har 50 meter 10 mm kjetting og 20 kilo Bruce kopi på 8 tonns båt. Har ikke dregget en eneste gang på de 247 døgnene vi har ligget til anker på strekningen Norge - New Zealand. Men kommer til å kjøpe en ny 10 mm som er 80 meter lang og bruke den gamle som reservekjetting da 50 meter er litt kort når man ankrer på dypt vann. Dypeste ankring var på Bora Bora, 27 meters dyp. Greide å slite ut ett sett børster på ankervinsjen på denne tiden også så det er lurt å ha det i reserve. Men tilbake til spørsmålet: Det holder med 8 mm kjetting på 6 tonns båt, men regn med å legge ut noen meter ekstra for å få mere vekt på bunnen. Har også registrert at Bruce har sluttet å produsere ankrer til fritidsbåtmarkedet nå, de satser bare på oljeindustrien.

Vi planlegger en lengre tur til våren (Middelhavet) og har 50m 8mm galv. kjetting. Jeg kjøpet et Roca anker fra Holland (opprinnelse New Zeland) som hovedanker. Det skal være godt på hard sandbunn. Har også et to Brucekopi på 20 og 15 kg + et svensk anker som kan legges sammen. Båten er på 7 7,5 t. Jeg har tenkt litt både på kjettingdim. 8mm og lengden om det er tilstrekkelig. Hva mener dere som er på langtur?

Link to post
Share on other sites

Hva er tanken bak den grove kjettingen i baug Sydvesten? Roligere når du ligger på svai? Tross allt, det er en del forskjell på vekt på 8 og 10mm

Årsaken til at det er 10mm i baugen er fordi båten er levert med det, og som du sier så er vektforskjellen 25 kg mellom 50m 8mm og 10mm (rundt 1,35 kg/m for 8 mm og rundt 1,8 kg/m for 10mm)..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som jeg ser det er det to ting som er viktig med kjetting - vekt og bruddstyrke. 8mm bør ha nok bruddstyrke. Særlig om du fester kjettingen med et kjettinghal med strekkfisk i båten (ca 2 meter langt tau med strekkfisk. Kjettingkrok i ene enden, øye i den andre enden). Da tar du opp enda mer rykk om det skulle bli dårlig vær. Eksempel er vikingyachtings 850511 - som du kan sette en strekkfisk på.

 

Vekten av kjettingen er en sikkerhet i seg selv når du ligger på svai. Er du usikker på dette kan du jo henge på en 10kgs daumann.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med "strekkfisk" her så mener du en som gummidings som tøyer seg? Altså en rykkdemper? Ikke en sånn metalsak med skrue for å stramme opp wire og lignende?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Årsaken til at det er 10mm i baugen er fordi båten er levert med det, og som du sier så er vektforskjellen 25 kg mellom 50m 8mm og 10mm (rundt 1,35 kg/m for 8 mm og rundt 1,8 kg/m for 10mm)..

 

Mener å huske at min 10mm kjetting galvanisert hadde vekt på 2.26kg pr. meter.

er syrefast letter ? eller husker jeg feil. ?

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Med "strekkfisk" her så mener du en som gummidings som tøyer seg? Altså en rykkdemper? Ikke en sånn metalsak med skrue for å stramme opp wire og lignende?

Ja, en fortøynigsstrekker med tamp i hver ende, med en krok (selges i båtbutikker) i ene enden som hektes på kjetting. Dette gir noe fjæring. En kan supplere ved å henge en stor pøs på kjettingen, i vannskorpa, eller en vanlig daumann, plastkanne fylt med singel m/hull opp (da fylles den også med vann).

Link to post
Share on other sites

Jeg var i en båtustyrsbutikk i Auckland (rett ved havna - ned i en kjeller - masse vinsjer og blokker i vindune) for 3 måneder siden. Her så jeg et nytt type anker jeg vurderte å ta med meg hjem - men kofferten passet ikke helt :rolleyes: Ser ut som et spisst spadeanker med en rund bøyle over. Skal visstnok være helt suverent. Ser ut som dette SARACA ankeret

 

Se mer info på http://www.bluewatersupplies.com/new_gen_anchors.htm for mer info på ny gen. ankre. Meder at Bugel påstår at SARACA er kopi av deres anker (og seff. mye dårligere - sier de)

 

Leste at dette og er lurt pga ny generasjon ankre er brdre og ikke dregger (type ROCNA, SPADE, SARACA) og spennet på kjetting kan under harde forhold bli stort. Det var en sammenligning med å feste en ende av en kjetting i en murvegg og gi kjettingen et rykk opp/ned for å lage en bølge - når denne treffer betongen som ikke gir etter - kommer den i retur og kjettingen vil bli revet ut av dendene dine. Det samme kan skje ved bruk av ny gen ankre og kun kjetting.

Link to post
Share on other sites

Hva er problemet med det Himar2? Jeg har galvanisert kjetting og syrfast anker.

 

Lurer litt på et slik ett

Spade i Norge

stoler ikke helt på det 1kg Bruce jeg har foran - har ingen grunn til ikke å stole på det egentlig - er bare skeptisk. Men 12.500 kroner for et anker - det er dyrt!

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du blander disse metallene sammen fungerer den galvniserte kjettingen som en sink.

Dette har skjedd mange ganger at båter har slitt seg fra fortøyningsbøyer på grunn av dette.

det tærer rett og slett i stykker i løpet av kort tid

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Men det forutsetter vel at det er strøm i vannet slik at det blir galvanisk tæring? Vet ikke om vi er utsatt for det når vi ligger på svai

 

Hilmar 2 har nok rett her. Forutningen er at vannet kan opptre som elektrolytt, hvilket de fleste vann gjør. Det er ikke bare galvaniseringen som opptrer som anode, det gjelder også jernet i selve kjettingen. Men det er ikke slikt som skjer over natta. Til vanlig hobbybruk tar det et par- tre år før man kan se svekkelse i galvaniseringen, dette er dog meget variable greier.

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at min 10mm kjetting galvanisert hadde vekt på 2.26kg pr. meter.

er syrefast letter ? eller husker jeg feil. ?

Det er nok jeg som husker feil, DIN 766 kortlenket veier rundt 2,3 kg pr. meter i følge Nøsted kjetting

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Til vanlig hobbybruk tar det et par- tre år før man kan se svekkelse i galvaniseringen, dette er dog meget variable greier.

Jeg monterte winch bak for 3 år siden. I sommer la jeg merke til at kjettingen allerdede var begynnt å ruste. Drittkjetting tengte jeg, billig kianagreier som fulgte med winchen og sikkert med dårlig galvanisering? Så kom jeg på at swivel og sjakkel mellom vanlig galvanisert Bruce og kjettingen jo var av A4 syrefast. Sink og syrefast ligger jo langt fra hverandre på spenningsrekka, så jeg tengte at dette var synderen.

Jeg kjøpte ny kvalitetskjetting fra Nøsted (som mange påstår også er kinakjetting) og tengte å bytte ut også sjakkel og swivel med galvanisert. Dette fantes ikke slik at jeg ble ved å beholde de gamle syrefaste.

Jeg har nå montert ny kjettingen, og er spent på om jeg også nå vil se en rusten kjetting etterhvert. Etter nærmere ettertanke har jeg vel kommet til at det lille volumet som swivel og sjakkel tross alt utgjør mot den store kjettingen neppe kan forårsake merkbar tæring på kjettingen.

Hva gjør dere som har galvanisert kjetting og anker meg sjakkel og swivel mellom?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...